Mijn mama was gediagnosticeerd met een tumor achter haar oog. Na verder onderzoek bleek het te gaan om een uitzaaiing van haar op dat moment nog niet ontdekte longkanker. Ze was een ex-roker, niet verstokt, maar wel trots op de bijna 20jaar dat ze gestopt was met roken. Behandeling opgestart een paar weken voor de coronaproblematiek echt van start ging. De behandeling sloeg goed aan, tumoren en dergelijk waren weggeveegd uit haar longen en oog. Uiteraard wij allemaal heel content. Bij een controle bezoek een paar maanden later dan opnieuw wat ontdekt, waaronder nieuwe uitzaaiingen in haar lever en hersenen. Opnieuw de behandeling opgestart. Die sloeg helaas niet aan waardoor ze uitbehandeld was. Een paar dagen later opgenomen in het ziekenhuis met kortademigheid en ik denk een kleine week later overleden op de dienst palliatieve zorgen.
Het is intussen meer dan een jaar geleden maar ik heb het er eigenlijk nog steeds erg moeilijk mee. Door de coronaproblematiek en pre-vaccin tijdperk hebben wij (de kinderen) haar eigenlijk amper bezocht in die periode omdat we te veel schrik hadden om haar als longkankerpatiënt te besmetten met corona. Daardoor waren we eigenlijk ook niet 100% op de hoogte van hoe de vork écht aan de steel zat. De uitzaaiing in hersenen en lever heeft zij (en papa) voor ons verborgen gehouden omdat ze ons niet onnodig bezorgd wilde maken.
Een paar dagen voor ze werd opgenomen in het ziekenhuis hadden ze een barbecue georganiseerd zodat we elkaar allemaal nog eens zagen. Was echt een fantastische namiddag en vooravond en ze had echt by far de lekkerste taart gebakken die ze ooit had gebakken. Na dat feest is ze (volgens papa) héél snel achteruit gegaan, met die opname twee dagen later tot gevolg. Toen papa ons opbelde met het nieuws van de opnamen heeft hij ons ook geïnformeerd over de uitzaaiingen. Toen we haar gingen bezoeken in het ziekenhuis zag ze er wel echt slecht uit, was ze verward, kon ze niet goed meer op haar benen staan etc etc. Was een erg emotioneel moment omdat we toen wel het gevoel hadden dat het de laatste keer was dat we haar zagen.
De dagen erna ging het iets beter met haar toen ze op palliatieve was. Ze was nog altijd niet mobiel, maar ze kon wel terug deftig praten. Haar een bezoek gebracht, maar ze was erg moe dus niet te lang gerokken. De dag erna was ze nog beter, toen hebben we echt veel gebabbeld, nog meer gelachen omdat ze echt helemaal zichzelf was. Toen ik mijn jas aandeed noemde ze me zelfs al lachend nog eens met het koosnaampje dat ze voor me gebruikte als kind. De dag erna toen ik langsging was er helemaal niets meer over van mijn mama. Ze balanceerde continue tussen slapen en wakker schieten om naar de "bel" te grijpen. Op geen enkel moment was ze naar mijn gevoel écht bewust en ze was continue zéér kortademig. Ik ben daar dan zo lang gebleven als ik kon, gewoon om haar toch wat gezelschap te houden. Uiteindelijk tegen de avond vertrokken toen mijn papa arriveerde, ookal had ik wat getwijfeld om die nacht te blijven slapen. Uiteindelijk niet gedaan, maar ze is die nacht wel overleden.
De chronologie en vooral dat ze op korte tijd pijlsnel achteruit is gegaan is tot op vandaag enorm pijnlijk. Mijn ouders hadden ook nooit gedacht dat het zo snel zou gaan, anders hadden ze wel wat transparanter gecommuniceerd, maar uiteindelijk had dat niets uitgemaakt. In de laatste dagen zijn er zelfs zaken naar boven gekomen die ze zelfs voor mijn vader verborgen had gehouden.
Als we de puzzelstukjes bij elkaar legde werd uiteindelijk wel "duidelijk" dat die barbecue voor haar het afscheidsfeest was. Ze had zich helemaal uitgesloofd voor het eten, 5 pogingen ondernomen om de taart perfect te krijgen, en ze zat overall op het einde gewoon alles uit te delen.
Ik heb één van mijn beste vrienden uit mijn jeugd verloren toen ik +/-13 was, mijn grootouders toen ik 18 was, mijn favoriete huisdier die ik heel mijn leven had toen ik 16 was, maar de pijn, de leegte en het verdriet van mijn moeder te verliezen is echt immens. Ik ben opgegroeid in een nuchter gezin waar alles goed werd gerelativeerd. Ik kan het op zich allemaal plaatsen maar dat verandert niets aan hoe ik me voel als ik aan haar denk.