Verloning publiek maken op de werkvloer

Biljart

Well-known member
Zit hier met een vraag. Dus geen jaloezie ofzo.
Vandaag werkt een collega van mij van thuis uit. Ze zit in exact dezelfde dienst, zelfde functie.
Ze heeft van thuis uit 3 loonfiches afgedrukt...op de printer op kantoor lol.
Per toeval moest ik ook iets printen en zag haar loonfiche gewoon volledig.
Uiteraard verdient ze meer (ze is ook 20jr ouder)..maar ik zag ook staan "1707 Premie talenkennis" met een bedrag rond 150€.
Ik ben zelf tweetalig en heb nog nooit weet gehad van zo'n premie? Enig idee hoe ik hier recht op zou hebben?
We werken in de privésector..

Vanaf 2026 zullen lonen echt transparant zijn. Je gaat kunnen zien wie wat verdient met een bepaalde anciënniteit etc.
Het zou niet meer mogen dat iemand die dezelfde functie doet, frappant meer verdient dan iemand anders.

Maar ik denk dat @JPV hier wel alles over weet.

Vanaf 2026 zullen lonen echt transparant zijn. Je gaat kunnen zien wie wat verdient met een bepaalde anciënniteit etc.
Het zou niet meer mogen dat iemand die dezelfde functie doet, frappant meer verdient dan iemand anders.
Mag nog altijd hoor. Ze moeten jou gemiddelden meegeven van alle collega's op hetzelfde niveau en is ook al niet voor KMO van toepassing.

Maar ik denk dat @JPV hier wel alles over weet.
Zie Drets, gaat echt niet zover als sommigen denken.

Zie Drets, gaat echt niet zover als sommigen denken.
En maar normaal ook zeker. Gezien er grote verschillen zijn tussen hoe mensen hun werk uitvoeren moet er toch ook een verschil in verloning mogelijk blijven wil men mensen kunnen belonen voor hun inzet.

En maar normaal ook zeker. Gezien er grote verschillen zijn tussen hoe mensen hun werk uitvoeren moet er toch ook een verschil in verloning mogelijk blijven wil men mensen kunnen belonen voor hun inzet.
Maar waarom mogen die verschillen niet openbaar? Ik ben voor volledige transparantie, dan gaan mensen daar uiteindelijk ook beter mee leren omgaan.

Maar waarom mogen die verschillen niet openbaar? Ik ben voor volledige transparantie, dan gaan mensen daar uiteindelijk ook beter mee leren omgaan.
Daar ga ik ook mee akkoord. Imo is dat verschil geen probleem als dat gebaseerd is op duidelijke metrics. Ik reageerde dan ook op deze uitspraak:
Het is niet omdat men een gelijke functie heeft dat die ook even goed uitgevoerd wordt.

Als ik al zie hoeveel jaloezie er is wegens een collega die een leukere auto heeft dan de rest, dan vrees ik dat de 'uiteindelijk ook beter mee leren omgaan' wel eens héél lang kan duren.

Moeten we ook elke ochtend op een bord aanduiden of er gepoept is de nacht voordien ? Of wat we gegeten hebben ? Of wanneer we hoe lang gekakt hebben op het werk ?

Er zijn debielen die al jaloers zijn als de buurman een nieuwe velo koopt...

Misschien is jos aangeworven in crisis en paul in een krappe arbeidsmarkt. Misschien woont jos om de hoek en moet die geen auto hebben en paul 120km ver en wil die wel een auto. ..... En nog 3 miljoen redenen waarom er verschillen op zitten.

Moeten we ook elke ochtend op een bord aanduiden of er gepoept is de nacht voordien ? Of wat we gegeten hebben ? Of wanneer we hoe lang gekakt hebben op het werk ?

Er zijn debielen die al jaloers zijn als de buurman een nieuwe velo koopt...

Misschien is jos aangeworven in crisis en paul in een krappe arbeidsmarkt. Misschien woont jos om de hoek en moet die geen auto hebben en paul 120km ver en wil die wel een auto. ..... En nog 3 miljoen redenen waarom er verschillen op zitten.

Lonen moeten niet gelijk zijn hé. Maar het is wel leuker om te weten waarom iemand anders beter verdient. Al is het een lompe uitleg als, anciënniteit of de horizontale oefeningen met de dochter van de baas of de bazin of de baas.

als die data bestaat en nuttig zou zijn voor bestrijden van fiscale fraude, iets wat miljarden kost: ja
en die redenen zijn toch niet erg om te delen?

Veel mensen vinden zichzelf al snel beter dan ze werkelijk zijn. Je kan er zeker van zijn dat een significant deel van de mensen die onder het gemiddelde zitten, dat onterecht gaan vinden.

Het systeem heeft voor- en nadelen en ik ben zelf ook voorstander van enige transparantie. Ik weet dat veel managers/werkgevers echter een aantal leuke gesprekken tegemoet gaan :biglaugh:

Ik weet niet of dit een goede tendens is daar het zoals zoveel regeltjes in België eigenlijk de middenmoot promoot (cf index).

Ik ben voor transparantie zolang er voldoende handvaten zijn voor werknemers en werkgevers om er iets met te doen. Volgens mij is dat door de index niet mogelijk zonder de bedrijfskosten te laten toenemen.

Los daarvan ben ik grote fan van het concept indexering als werknemer, toch zie ik vooral nadelen, net zoals 100% transparantie fantastisch is als werknemer, maar ik zie nog niet hoe het de bedrijfsvoering gaat verbeteren.

als die data bestaat en nuttig zou zijn voor bestrijden van fiscale fraude, iets wat miljarden kost: ja
en die redenen zijn toch niet erg om te delen?

Ik vind het altijd raar dat er over geld gepusht wordt voor perfecte gelijkheid en de werkgevers de jos zijn. Terwijl er belangrijkere dingen in het leven zijn en daar aanvaarden we ongelijkheid zonder problemen.

Ik zie niet in hoe transparantie van lonen fiscale fraude kan bestrijden. Dat is schieten met een bazooka op een mug.

Misschien is Jos gewoon crap in onderhandelen, too bad voor hem. Misschien heeft hij schone kinderen en mag hij 3x per dag poepen. Misschien heeft Paul HR zijn poot omgedraaid en wordt hij overbetaald, maar heeft hij een lelijke en zagende vrouw die hem heel de tijd ambeteert. En dan gaan we over dat geld beetje neuzelen en interessant doen. Lijkt me raar.

Ik denk dat 'zalig zij de armen van geest' in 95% van de gevallen de vrede beter bewaaart dan alles transparant te gooien. De ene denkt dat elke manager 20k per maand schept. De andere vindt dat managers minder dan reports moeten verdienen 'want die vullen enkel papiertjes in' etc. Het zal nooit goed zijn.

Lonen moeten niet gelijk zijn hé. Maar het is wel leuker om te weten waarom iemand anders beter verdient. Al is het een lompe uitleg als, anciënniteit of de horizontale oefeningen met de dochter van de baas of de bazin of de baas.

Ik denk dat het naief is om te denken dat transparantie niet als doel heeft om iedereen gelijk te trekken. Al was het maar omdat HR spineless yellyfish zijn en miserie gaan willen vermijden. In geval van twijfel, naar boven afronden.

Dat is na de indexering de final nail in the coffin voor Belgische bedrijven in internationale context.

Ik denk dat die transparantie vooral een handige bliksemafleider van de politiek is om het echte probleem aan te pakken: dat werken te weinig loont. Als er ergens volledige transparantie nodig is, dan is het wel bij de verloning van diezelfde politiekers. Bij de 'gewone' mensen gaat dat sowieso enkel maar leiden tot dat ze mensen met veel potentieel geen "oneerlijk" beter pakket meer gaan willen geven, want neut neut jaloerse Jos is malcontent omdat iemand met min of meer hetzelfde profiel iets meer verdient dan hij (ook al krijgt Jos een burn-out moest die even hard werken als de andere).

Laatst bewerkt:
@cege: inderdaad, onderhandelen hoort nu eenmaal bij het leven.

Zo ook onderhandelen bij een hypothecaire lening. Zo ook over loon.
Het leven is aan de durvers. Ook in het daten, ook in het loon.

De mindere goden die nul initiatief toonden zullen nu op tafel kloppen en opslag vragen. Resultaat: waarom nog uw best doen ?

@cege: inderdaad, onderhandelen hoort nu eenmaal bij het leven.

Zo ook onderhandelen bij een hypothecaire lening. Zo ook over loon.
Het leven is aan de durvers. Ook in het daten, ook in het loon.

De mindere goden die nul initiatief toonden zullen nu op tafel kloppen en opslag vragen. Resultaat: waarom nog uw best doen ?

De 'slimmen' doen nu al niets meer buiten de bare minimum of proberen zo deeltijds mogelijk te werken. Waarom nog jarenlang uzelf dubbel plooien om de corporate ladder op te klimmen als je in een land leeft waar >95% van de nettolonen tussen het minimumloon en 2 à 3 keer het (netto) minimumloon zit en waar je al bijna letterlijk in uw put valt voor je een aalmoes van een pensioen krijgt (in vergelijking met de gigantisch bijdragen die mensen over hun loopbaan afgeven)?
En dan komen er nog zaken zoals deze bij die het voor mensen die - ondanks bovenstaande - nog wel vol ambitie en potentieel zitten wellicht nog moeilijker maken om daarvoor beloond te worden.

Het doel van deze loontransparantie is niet op iedereen hetzelfde te geven. Het is eigenlijk voornamelijk bedoeld om schadelijke tendensen zoals slecht betaalde vrouwen vs mannen te kunnen ontdekken, en daar iets aan te kunnen doen.

Newsflash: werknemers praten nu ook al over hun lonen hoor. En stappen met die info naar hun baas. Het is en zal nog steeds aan de baas zijn om die verschillen in verloning dan te kunnen verantwoorden. Ik zie daar persoonlijk niet echt veel mis mee.

Ik ben voorstander van volledig publieke verloning. Er zijn trouwens bedrijven waarbij de verloning van alle management functies volledig transparant is. Ik kan dat alleen maar toejuichen.

Ik denk dat het naief is om te denken dat transparantie niet als doel heeft om iedereen gelijk te trekken. Al was het maar omdat HR spineless yellyfish zijn en miserie gaan willen vermijden. In geval van twijfel, naar boven afronden.

Dat is na de indexering de final nail in the coffin voor Belgische bedrijven in internationale context.
Positieve is dat ze nu HR kunnen decimeren omdat 50-70% van hun takenpakket wegvalt!

In Nederland is de cultuur daarin ook helemaal anders, daar zijn de lonen ook gewoon bekend nagenoeg van iedereen.

Terug
Bovenaan