Vermoedelijke fraude contact tracing center

Tja een gelijkaardig verhaal zoals bij de bestelling van de mondmaskers zeker?
De overheid, welk niveau dan ook, heeft nogal de neiging om bakken budgetten toe te kennen zonder al te veel controle hierop.
Hoezo efficiëntie?

Tja een gelijkaardig verhaal zoals bij de bestelling van de mondmaskers zeker?
De overheid, welk niveau dan ook, heeft nogal de neiging om bakken budgetten toe te kennen zonder al te veel controle hierop.
Hoezo efficiëntie?
Tja hoe werken ze zelf al decennia lang? Ze krijgen een budget van 100k, maar hebben maar 80k uitgegeven. In plaats van blij te zijn met die 20k besparing gaan ze nutteloze brol kopen aan 20k om volgend jaar toch maar terug een budget van 20k te hebben. En niemand stelt het in vraag want ze doen het allemaal. Met geld morsen zit gewoon ingebakken bij de ambtenarij.

Tja hoe werken ze zelf al decennia lang? Ze krijgen een budget van 100k, maar hebben maar 80k uitgegeven. In plaats van blij te zijn met die 20k besparing gaan ze nutteloze brol kopen aan 20k om volgend jaar toch maar terug een budget van 20k te hebben. En niemand stelt het in vraag want ze doen het allemaal. Met geld morsen zit gewoon ingebakken bij de ambtenarij.
Het ergste hieraan is dat dit klopt. Toen ik bij de Vlaamse overheid werkte heb ik daar meermaals kritiek op gegeven zonder succes. Dat was letterlijk zaken aankopen waarvan je wist dat die een paar maanden later op de container lagen. Degoutant.
Langs de andere kant heb je dan diensten die ondergefinancierd zijn die niet aan budgetten geraken.

Het ergste hieraan is dat dit klopt. Toen ik bij de Vlaamse overheid werkte heb ik daar meermaals kritiek op gegeven zonder succes. Dat was letterlijk zaken aankopen waarvan je wist dat die een paar maanden later op de container lagen. Degoutant.
Langs de andere kant heb je dan diensten die ondergefinancierd zijn die niet aan budgetten geraken.
Ik heb het zelf ook met mijn eigen ogen gezien. 20 jaar geleden bijna en ik herinner het me nog. Een man die 2 PC's kocht van duizenden euro's gewoon omdat het budget op moest.

Mijn vader heeft ook veel voor de overheid gewerkt (niet rechtstreeks, maar als toeleverancier) en die zag dat daar ook. Om nog te zwijgen van wat er onder tafel gebeurde.

Heb zelf ooit een project bij de overheid gedaan (implementatie en monitoring van een telefoonnetwerk in de treinen van de NMBS). Wij als externe firma kregen een korte opleiding van een maand in telefoonnetwerken (kwamen zelf van een IT system support background). Daarna moesten wij 1 jaar zelf de support bij de NMBS verlenen als zogezegde experts, en hun volk daarbij opleiden, ipv zelf hun volk op opleiding te sturen. Onze kennis na die korte opleiding was zeer beperkt, dus geen idee hoe we het aan hun moesten uitleggen. We hebben daar een jaar met onze vingers zitten draaien, en maakte ook al een opmerking over de verspilling van het geld. Als antwoord kreeg ik daar, dit budget is vergelijkbaar met wat we normaal uitgeven voor het bouwen van 1 meter tunnel :sarcastic:

Ik heb het zelf ook met mijn eigen ogen gezien. 20 jaar geleden bijna en ik herinner het me nog. Een man die 2 PC's kocht van duizenden euro's gewoon omdat het budget op moest.

Mijn vader heeft ook veel voor de overheid gewerkt (niet rechtstreeks, maar als toeleverancier) en die zag dat daar ook. Om nog te zwijgen van wat er onder tafel gebeurde.
Onder tafel heb ik nooit iets gezien. Wel vermoed.
Een keer te horen gekregen van een leverancier dat als ik hen binnenkreeg ik een Ipad zou krijgen. Vriendelijk verwezen naar de openbare aanbestedingen.

Terwijl er in sommige andere landen al 50 (!) jaar geleden gekeken is om af te stappen van zo'n manier van budgetteren...

Fraude met contacttracing, fraude met mondmaskers, .... never waste a good crisis

Mss eens nadenken over een apart topic uitsluitend gekoppeld aan fraude i.c.m. politiek want het is eenvoudig gesteld "teveel toeval", de gemiddelde Belg voelt aan zijn water dat er iets niet klopt maar bij monde van hun ministers komen onze overheden steeds uit de lucht vallen.

Fraude met contacttracing, fraude met mondmaskers, .... never waste a good crisis

Mss eens nadenken over een apart topic uitsluitend gekoppeld aan fraude i.c.m. politiek want het is eenvoudig gesteld "teveel toeval", de gemiddelde Belg voelt aan zijn water dat er iets niet klopt maar bij monde van hun ministers komen onze overheden steeds uit de lucht vallen.
Het ontbreekt vooral aan controlemechanismen. Men deelt miljoenen uit, maar extra ambtenaren aanwerven om daarop controle te doen past niet in het budget want niemand wil nog meer ambtenaren. Sterke anti-fraudecellen wil men ook niet, want dat houdt 'ondernemerschap' en vooruitgang tegen. :unsure: En ik gok ook op een deel gefoefel.
Mijn idee hierover: Maak een onafhankelijke federale antifraudecel, reken per subsidie/contract/gunning xx% aan ten voordele van deze cel, die dan hun ding doet, onafhankelijk van diegene die het contract gunt/subsidie uitdeelt,... Vanaf een bepaald % gefoefel, moet de gunner op het matje komen en worden zijn budgetten geblokkeerd.

6 maanden schorsing riskeert ze. Wat een grap.
Allez leuk. En wat houdt dat in? Krijgt die nog loon? Ik kan daar nergens iets over terugvinden eigenlijk.

Waarom zou je een % hoger dan 0 willen toelaten?
Enige vorm van marge om bepaalde fouten op te vangen. Ik heb zelf ervaring met Europese aanbestedingen. Soms krijg je aanbiedingen van bedrijven die je nog nooit hebt gehoord. Hun oplossing is dan niets waarop je zit te wachten, maar voldoet wel grotendeels aan de vereisten op papier. Dan is het soms wat schuiven met de puntenberekening om die er van tussenuit te laten vallen. Op zich moet dat wel kunnen, denk ik. Op voorwaarde dat je de tender dan beter opstelt de volgende keer.

Dan is het soms wat schuiven met de puntenberekening om die er van tussenuit te laten vallen. Op zich moet dat wel kunnen, denk ik. Op voorwaarde dat je de tender dan beter opstelt de volgende keer.

Schuiven met puntenberekening werkt dan ook in de andere richting zeker?

6 maanden schorsing riskeert ze. Wat een grap.

Gisteren toevallig op VTM hun film van het jaar gezien. Daarin zie je een journalist aan haar vragen of ze vindt dat ze nog burgemeester kan blijven waarop zij precies uit de lucht komt gevallen met “dat is nu toch niet relevant eh”.

En het zijn door dat soort zaken dat mensen een absolute degout gekregen hebben van de hedendaagse politiek. Ze vinden zich allemaal onschendbaar en vinden bij welke fraude dan ook dat een “whoopsie” volstaat als excuus.

Als men al op voorhand bepaalde partijen gaat uitsluiten (vb, pvda, soms ook nva), is dat een logisch gevolg.
Men regeert of leidt toch dus onaantastbaar.
Door anderen uit te sluiten kan men de macht onder enkele partijen verdelen.

Terug
Bovenaan