Verpleegkunde Graduaat

Enilore

New member
IK werk sinds 13j als bachelor ergotherapie, maar het aantal "aantrekkelijke" vacatures kan je helaas op 2 handen tellen. ALs er dan eens eentje in het oog springt heb ik het gevoel dat een massa erop springt. Vandaar dat ik graag nog een 2de diploma op zak wil hebben en dacht aan verpleegkunde . Tram 4 lonkt binnen ene paar jaar,vandaar dat ik wrs niet voor de bachelor (4j) zal kiezen maar voor de HBO5 (nu graduaat basisverpleegkunde). Denken jullie dat deze opleiding nog de moeite loont sinds de laatste regeringsaanpassingen en hoe hebben ex studenten de opleiding ervaren. Wat waren struikelblokken. Waar heb je in Belgie gestudeerd. Ikzelf ben van Antwerpen.
Hoe zag jullie studentenleven eruit, blokken blokken of nog voldoende ruimte om niet met je opleiding bezig te hoeven zijn?
Zijjn er verpleegkundigen die de opleiding zijn gestart met zoals ik al een paramedische vooropleiding en hoe hebben jullie het ervaren.

Bedankt

Laatst bewerkt:
IK werk sinds 13j als bechelor ergotherapie, maar het aantal "aantrekkelijke" vacatures kan je helaas op 2 handen tellen. ALs er dan eens eentje in het oog springt heb ik het gevoel dat een massa erop springt. Vandaar dat ik graag nog een 2de diploma op zak wil hebben en dacht aan verpleegkunde . Tram 4 lonkt binnen ene paar jaar,vandaar dat ik wrs niet voor de bachelor (4j) zal kiezen maar voor de HBO5 (nu graduaat basisverpleegkunde). Denken jullie dat deze opleiding nog de moeite loont sinds de laatste regeringsaanpassingen en hoe hebben ex studenten de opleiding ervaren. Wat waren struikelblokken. Waar heb je in Belgie gestudeerd. Ikzelf ben van Antwerpen.
Hoe zag jullie studentenleven eruit, blokken blokken of nog voldoende ruimte om niet met je opleiding bezig te hoeven zijn?
Zijjn er verpleegkundigen die de opleiding zijn gestart met zoals ik al een paramedische vooropleiding en hoe hebben jullie het ervaren.

Bedankt
Vermits je al een bachelor hebt zou ik eerder kijken welke vrijstellingen je kan krijgen en kiezen voor het brugtraject te doen.

Graduaat zou ik niet volgen vermits je dan basisverpleegkundige bent en niet alle handelingen meer mag doen zonder supervisie.

Vermits je al een bachelor hebt zou ik eerder kijken welke vrijstellingen je kan krijgen en kiezen voor het brugtraject te doen.

Graduaat zou ik niet volgen vermits je dan basisverpleegkundige bent en niet alle handelingen meer mag doen zonder supervisie.

Zelf momenteel laatste jaar bachelor opleiding aan het doen, en ik kan alleen bovenstaande bevestigen.

De hbo5'ers die nu starten studeren voor 'basisverpleegkunde' en dat zal niet meer zijn dan veredelde zorgkundige.

Je zal dus brugopleiding moeten doen.

Kan je deze niet proberen om gratis via de VDAB te doen?
Mijn vrouw is op haar 30e aan de bachelor opleiding gestart via de VDAB.

Als je ervoor een tijdelijke job uitoefend kan je nadien als 'werkloze' uitkering krijgen en voltijds studeren.
Nu 6j later is ze zelfs een postgraduaat aan het doen om verpleegster te zijn in huisartsenpraktijk.

Kan je deze niet proberen om gratis via de VDAB te doen?
Mijn vrouw is op haar 30e aan de bachelor opleiding gestart via de VDAB.

Als je ervoor een tijdelijke job uitoefend kan je nadien als 'werkloze' uitkering krijgen en voltijds studeren.
Nu 6j later is ze zelfs een postgraduaat aan het doen om verpleegster te zijn in huisartsenpraktijk.
Kies voor de zorg of project 600 is interessanter qua loon.

De hbo5'ers die nu starten studeren voor 'basisverpleegkunde' en dat zal niet meer zijn dan veredelde zorgkundige.

Je zal dus brugopleiding moeten doen.

Basisverpleegkundigen zijn geen veredelde zorgkundigen. In de dagelijkse praktijk voeren zij nog steeds quasi alle essentiële verpleegkundige handelingen uit. Een VVAZ heeft nog extra verdieping en verantwoordelijkheid voor complexiteit en coördinatie.

Veel studenten op leeftijd kiezen voor 3 jaar graduaat + 2,5 jaar brugopleiding in combinatie met halftijds werken. In de praktijk is dit traject niet enorm veel langer dan de 4-jarige bachelor. Belangrijke voordelen: je kan geleidelijk proeven van de werkvloer en studieritme opbouwen. Graduaten zijn vaak ook praktisch sterker omdat de helft van de opleiding uit stage bestaat.

Goh, basisvpk gaan 'onder toezicht' staan van bachelors voor vele handelingen, of ze moeten extra attesten halen voor een handeling (heb ik gehoord).

3 + 2,5 jaar voor bachelor? Ja dat is bijna het dubbele van 3j toen ik het volgde...bijna 6j voor een bachelor vpk...lol.

Anyway, ze zijn er een soep van aan het maken.

Goh, basisvpk gaan 'onder toezicht' staan van bachelors voor vele handelingen, of ze moeten extra attesten halen voor een handeling (heb ik gehoord).

3 + 2,5 jaar voor bachelor? Ja dat is bijna het dubbele van 3j toen ik het volgde...bijna 6j voor een bachelor vpk...lol.

Onder toezicht zal gewoon betekenen dat er een VVAZ bereikbaar is. Het is niet dat ze handjes moeten vasthouden. Die 2,5 jaar brugopleiding is in de meeste gevallen 1 dag in de week les en halftijds werken, dus valt op zich wel mee. Maar het blijft inderdaad lang vergeleken met vroeger.

Het is geen soep maar een klucht verzonnen door mensen achter de bureau. Over een paar jaar is het in de praktijk terug zoals vanouds...

Ik ben in mijn 3de jaar bezig als bachelor.
Initieel zou ik de HBO5 gaan doen, maar door die aanpassing naar basisverpleegkundige toch de stap gezet naar fulltime bachelor student
44j als ik afstudeer. Het is pittig, maar doenbaar.
Als je iets of wat verpleegtechnische handelingen wil doen, kan je niet anders dan de bachelor.
Na 1 jaar krijg je zelfs een attest van zorgkundige. Dus dan heb je na 1 jaar 'hetzelfde' als 3 jaar hbo5...

VPK is toch 4 jaar?

Tot voor kort was bacheloropleiding 3j.

Dan hebben ze beslist om er 4 jaar van te maken. Gewoon 1j bijgeplakt, veelal stage. Komt neer op 1j werken voor niks..

En scheelt in loon hbo5 VS bachelor
Op latere leeftijd weegt dat eventueel wel minder door dan een jaar extra zonder loon, afhankelijk van de precieze leeftijd. Het verschil is gemiddeld ongeveer een 400 bruto/maand of dus 180 netto per maand, 2500 per jaar. Om dus een jaar extra zonder loon te compenseren moet je al vele jaartjes werken. Werk je niet voltijds zoals velen in de zorg dan is het verschil nog wat kleiner.

Ja en nee,
Dat jaar krijg je idd amper toegewerkt maar zijn wel bezig (of al toegepast?) om het laatste stagejaar betalend te maken.
Of zoals bij mijn vrouw het geval was, opleiding via VDAB, de gehele opleiding door betaald. Dus dat jaar extra was nooit verloren. Ze wou ook op het OK staan, daar is een bachelor verplicht.
Nu ze in een huisartsenpraktijk werkt als verpleegkundige dan is een bachelor + post graduaat ook nodig.

IK werk sinds 13j als bachelor ergotherapie, maar het aantal "aantrekkelijke" vacatures kan je helaas op 2 handen tellen. ALs er dan eens eentje in het oog springt heb ik het gevoel dat een massa erop springt. Vandaar dat ik graag nog een 2de diploma op zak wil hebben en dacht aan verpleegkunde . Tram 4 lonkt binnen ene paar jaar,vandaar dat ik wrs niet voor de bachelor (4j) zal kiezen maar voor de HBO5 (nu graduaat basisverpleegkunde). Denken jullie dat deze opleiding nog de moeite loont sinds de laatste regeringsaanpassingen en hoe hebben ex studenten de opleiding ervaren. Wat waren struikelblokken. Waar heb je in Belgie gestudeerd. Ikzelf ben van Antwerpen.

Bedankt
Van welke regio ben je?

Als je zelf een roeping hebt om alsnog verpleegkundige te worden, zou ik ervoor opteren om de bacheloropleiding te doen. De hervorming van het beroep klinkt theoretisch onderbouwd maar zal in de praktijk vrees ik zeer moeilijk werkbaar zijn. De kloof tussen zorgkundigen en HBO5 verpleegkundigen wordt klein. Weet je al waar je aan de slag wilt gaan? Als je lonkt naar een OK, IZ of spoed heb je sowieso al geen keuze. De impact van je keuze wordt m.a.w. dus wel gestuurd van naar je effectief aan de slag wilt.

Wil je echt verpleegkundige worden of ben je je beroep als ergo beu? Ik ben zelf van opleiding ergotherapeut en heb aanvullend een masteropleiding (in avondonderwijs) gedaan. Dat geeft doorgroeimogelijkheden. Je mag me altijd een DM sturen.

Bedankt
Ik zit zelf in mijn 4e jaar Verpleegkunde en heb gedurende mijn opleiding verschillende mensen met een ander achtergrond leren kennen. Onder andere ergotherapeuten, sociaal werkers die verpleegkunde studeren.

Mensen met zo’n diploma komen in aanmerking voor een verkort traject (3 jaar) en mensen met zorgdiploma’s zoals ergotherapie worden vrijgesteld van vakken zoals anatomie, evidence based handelen, bachelorproef enz. (Dit is zo aan Arteveldehogeschool, ik weet niet of dit ook zo is op andere hogescholen).

Terug
Bovenaan