Verpleegkundige: knelpuntberoep opleiding 4jaar gratis

Horse

Well-known member
Een vriendin gaat volgend jaar stoppen met werken en krijgt exact hetzelfde loon 4 jaar aan een stuk, om een opleiding verpleegkundige te volgen in Gent. Blijkbaar moet je hiervoor amper 1 jaar werken en heeft iedereen daar recht op. Klopt dit? Je kan dus als 18 jarige beter 1 jaar werken en dan krijg je 4 jaar geld om te studeren.

Met alle respect maar ik word hier razend kwaad om. Typisch voor deze tijd: iedereen krijgt hier veel te veel. Vroeger had ik kameraden die overdag gingen werken en ‘s avonds naar school gingen, 4 jaar aan een stuk, om hun bachelor te halen. Dit is schandalig tov die mensen. Cadeau van de PS zeker?

Een vriendin gaat volgend jaar stoppen met werken en krijgt exact hetzelfde loon 4 jaar aan een stuk, om een opleiding verpleegkundige te volgen in Gent. Blijkbaar moet je hiervoor amper 1 jaar werken en heeft iedereen daar recht op. Klopt dit? Je kan dus als 18 jarige beter 1 jaar werken en dan krijg je 4 jaar geld om te studeren.

Met alle respect maar ik word hier razend kwaad om. Typisch voor deze tijd: iedereen krijgt hier veel te veel. Vroeger had ik kameraden die overdag gingen werken en ‘s avonds naar school gingen, 4 jaar aan een stuk, om hun bachelor te halen. Dit is schandalig tov die mensen. Cadeau van de PS zeker?
allez vooruit, het is weer de schuld van de sossen...ik vind het een goede maatregel om de vacatures in de zorg weer deftig ingevuld te krijgen. Wat is het alternatief?

Laatst bewerkt:
Stel u voor dat de overheid zaken subsidieert die de maatschappij nodig heeft zeg.

Sarcasme aside: Wat stel je als alternatief voor? Er zijn ziekenhuizen die al niet meer op volle capaciteit draaien omdat er te weinig verpleegkundigen zijn. Dan is het toch logisch dat de opleiding aantrekkelijker wordt gemaakt en er mensen naar die opleiding worden gestuurd.

Of je nu de hele dag werkt en iets voor de maatschappij betekent in een job of je volgt les en doet stage (veel stage zelfs) om dan later nog meer voor de maatschappij te betekenen, zo gek is dat toch ook niet om daarin ondersteund te worden.

Ofwel krijg je een werkeloosheidsuitkering als je uitkeringsgerechtigde bent, wat geen loon is én krijg je toestemming van de VDAB die natuurlijk ook je slaagkansen zal inschatten.

Ofwel werk je al in de zorg en studeer je via project 600 bij, maar werk je in de vakanties natuurlijk voor je werkgever waar je in dienst blijft.

Ofwel zoek je een potentiële werkgever, krijg je loon, dus eigenlijk betaalde stage én ga je 1 dag per week naar school én werk je natuurlijk ook tijdens de vakanties verder voor je nieuwe werkgever.

Maar én voltijds loon krijgen én voltijds student zijn zonder verplichtingen, dat is niet mogelijk.

Het mooier voorstellen dat is natuurlijk wél altijd mogelijk..

Ps: die "veel stage" draait rond de 2000 uren. Oftewel 100 weken deeltijds werk, met verplicht meedraaien in nacht- en weekenddiensten. Nauwelijks combineerbaar met een job dus.

klopt het dat iedereen die 1 jaar gewerkt heeft hier recht op heeft? Deze regel is voor ieder knelpuntberoep trouwens. Is daar een lijst van?

klopt het dat iedereen die 1 jaar gewerkt heeft hier recht op heeft? Deze regel is voor ieder knelpuntberoep trouwens. Is daar een lijst van?

Zijn daar geen begrenzingen op? Ik meen me te herinneren dat dat niet kon als je al een hoger diploma had.

Klopt het dat je niet goed weet waar de klepel hangt maar wel al begint te oordelen (en veroordelen)?
Klopt het dat je de reactie van @Mulan niet gelezen hebt, waar de voorwaarden duidelijk zijn aangeven en die aantonen dat je de bal misslaat?

Laatst bewerkt:
Zijn daar geen begrenzingen op? Ik meen me te herinneren dat dat niet kon als je al een hoger diploma had.
Klopt niet volledig. Je kan individueel een uitzondering daarop aanvragen, waarna je bij de VDAB op gesprek jouw geval en motivatie voor kan leggen.

Een dicht familielid heeft dit traject ook gedaan een aantal jaar terug.
Naar wat hij toen zei moest hij niet veel werken in de vakanties omdat je dan uw verlof opneemt.

De zoon van iemand op mijn werk heeft hetzelfde traject gevolgd als generatiestudent en dat is tegenwoordig 4 jaar, hij heeft het op 5 jaar afgerond. Volledig zelf te bekostigen en geen inkomen/uitkering.

Een 1.750€/maand? x 12 maanden x 5 jaar = 105.000€ verschil.
En dan tel ik nog geen eindejaarspremie + vakantiegeld.
(Geen idee of je mag dubbelen in dat traject, anders is het 84.000€ :tongue: )

Het is natuurlijk wel een groot verschil hé...

Een dicht familielid heeft dit traject ook gedaan een aantal jaar terug.
Naar wat hij toen zei moest hij niet veel werken in de vakanties omdat je dan uw verlof opneemt.

De zoon van iemand op mijn werk heeft hetzelfde traject gevolgd als generatiestudent en dat is tegenwoordig 4 jaar, hij heeft het op 5 jaar afgerond. Volledig zelf te bekostigen en geen inkomen/uitkering.

Een 1.750€/maand? x 12 maanden x 5 jaar = 105.000€ verschil.
En dan tel ik nog geen eindejaarspremie + vakantiegeld.
(Geen idee of je mag dubbelen in dat traject, anders is het 84.000€ :tongue: )

Het is natuurlijk wel een groot verschil hé...
Zonder de situatie te kennen natuurlijk, maar dat is toch dom om dat én zonder uitkering én zonder inkomen te volgen?

Ik heb 2 bachelors behaald via afstandsonderwijs terwijl ik werkte.

Ik ken iemand die als fabrieksarbeider de opleiding volgde door zijn shiften te regelen, verlof te nemen, educatief verlof op te nemen,.. en zodra zijn eerste jaar erop zat had hij zijn visum als zorgkundige, is daarmee in het ziekenhuis gaan werken en deed zijn stage daar én zijn werkgever betaalde zijn studies dan nog eens.

4j studeren zonder enige financiële ondersteuning is niets meer of minder dan een domme, onnodige keuze.

Het is iemand die in de zorg werkt, dus het zal project 600 zijn. Ze wist wel niet dat ze in de vakanties moet werken. Wat gebeurt er eigenlijk als je niet geslaagd bent? Of bij wijze van spreken er 6-7 jaar over doet?

Het is inderdaad een kleine cadeau van 100.000€

Je kan dit blijkbaar voor veel beroepen doen: https://www.vdab.be/sites/default/files/media/files/Knelpuntberoepen 2022.pdf
Letterlijk de eerste link op Google. 🙄

Mijn vrouw is zo 2j geleden afgestudeerd aan de hogeschool in Turnhout als verpleegkundige.

Ervoor was ze verzorgende en heeft via de vdab (dus betaald dmv een uitkering) een voltijdse opleiding gedaan van 4j.
Deze opleiding bestaat al vele jaren bij de vdab hoor, is zeker niets nieuws...

Als je kinderen hebt zoals in ons geval wordt buitenschoolse opvang ook vergoedt.

Er waren toch een hoop die gestart waren, maar weinig de het volbracht hebben. Was toch een mooie prestatie van mijn vrouw vond ik. Voltijds studeren + een gezin met 2 kinderen. 👌

Jobs en opleidingen met hopen maar amper volk die het wil doen...

Thanks. 1e jaar gebuisd is dus gewoon direct terug gaan werken. Het is niet echt een slimme dus ze zal het nog lastig hebben vrees ik.

Die een HBO5 opleiding verpleegkunde volgen krijgen nog een 2de kans. Mogen 1 keer buizen. Ik ken iemand die een HBO5 opleiding doet.

Klopt, hbo5 kon ook maar m'n vrouw wou op het operatiekwartier staan en daar had je wel een hogeschool diploma voor nodig. Hbo5 is ook 3j ipv 4j.

Terug
Bovenaan