Verslag: KOTK 100km-run 2026

Niks beter dan Medal Monday (*) met een koffie en nog een beetje een mistige kop terugblikken op weer een fantastisch evenement. Deze editie had weer alles: hartverwarmende vriendelijkheid in de lucht, groepsgevoel, ontroering, dankbaarheid, plezier en feest. Bedankt aan alle supporters die het weer hebben geflikt!

kotk-01.jpg

Obstakelloop​

Net als bij bijna alle vorige edities is ook deze aanloop niet zonder obstakels geweest, iets wat we al lang hebben leren omarmen als iets symbolisch voor dit specifieke goede doel. In het licht van dat doel, is het ook ontzettend makkelijk om onze prullen te relativeren. Ik wist al dat ik niet klaar zou raken door een blessure, maar het was alsof het zo moest zijn, want invaller @makila had een persoonlijke reden om mee te doen en twijfelde geen moment. Het voordeel was wel dat ik daardoor mee kon als manager om de anderen wat zaken uit handen te nemen, en daarnaast de tijd had om de 200 bloemen op te spelden van onze inzamelactie. Wat een werkje! En als ik dat opspelden al pittig vond, wat moet de haakster dan niet gedacht hebben bij bloem 164. Het resultaat was er echter wel naar, het heeft talloze reacties opgeleverd. Van bij het afhalen van de nummers tot bij het interviewtje na de aankomst!

Groepsgevoel: Check. Op naar de start!

Maar het potje met pech was nog niet leeg… een dag voor de wedstrijd bericht van onze CEO @Booka : vieze tackle, breuk in de voet. Voetbal, voor niks goed. En uiteraard véél te vroeg dag om een vervanger te zoeken, dus uiteindelijk vertrokken met het plan om maar met drie te lopen, beter dan niets. Goed, ik ken mezelf ook, en de groepsdruk liep al op (ja, jij, @Vlitser). En zo vatbaar ben ik daarvoor dat ik m’n loopschoenen alvast ’s avonds aan m’n rugzak had gemaakt.

De grote dag​

Gerodeerd als we zijn, hadden we ‘s ochtends afgesproken bij de tent met de nummers. Radio Sport leverde de commentaar wanneer ik er al bijna gerodeerd bij moest gaan liggen dankzij de bevroren vlonders, omdat ik in allerijl een tafeltje zocht. Ik moest namelijk nog creabea aan de slag terwijl de rest zich kon bebloemen. De stickers moesten nog op onze nummers geplastificeerd worden. Gelukkig kon ik rekenen op de hulp van een barmhartige ambulancier die m’n geklungel niet kon aanzien. Groepsgevoel: Check. Op naar de start.

En daar werd pas echt duidelijk hoeveel volk er was. Het is elk jaar meer, maar nu is het echt onvergelijkbaar. En die hele massa stond klaar voor het afroepen van het bedrag, en een van de mooiere momenten van de loop: het moment van stilte voor de start dat altijd als een loden donsdeken blijft liggen. En de schreeuw die erop volgt, doet iedereen telkens weer slikken. Klaar voor onze zesde.

Een nieuw plan​

We hadden een kalm loopje vooropgesteld, ook doordat de kaarten nogal wat door elkaar waren geschud. En eerst dachten we dat het aan de haperende app lag, maar @Vlitser was het verdikke weer aan het doen… In plaats van aan 6:00 kwam die knuppel op 5:00 rond door! Halfuurtje voorsprong pakken, zegt ‘m. Het angstzweet parelde al op @Strijkijzer z’n voorhoofd. En inderdaad, na 11km en een klein uurtje was het al aan hem. Ik zat ondertussen al met zo veel goesting in de benen dat het nieuwe plan al even vlitsersnel was afgesproken: zodra @makila aan zijn 20km namens @Booka kon beginnen (eeuwig respect voor die verdubbeling!), zou ik de tassen gaan wegzetten en het laatste stukje meelopen om toch met vier aan te komen, als bekroning op de actie.

Bleek uiteindelijk een topkeuze, en een fijne verwijzing naar onze allereerste editie, toen de 10 km-loper nog een bus moest nemen om daar in z'n eentje aan te sluiten. Een bus was nu niet nodig. Dacht ik. Want al snel zie ik groepjes van drie langskomen. Shit, verkeerde lus. En maak ik er een oriëntatieloop van als m’n gsm ook nog uitvalt. Maar zo heb ik wel het hele terrein nog gezien, nog veel mensen kunnen aanmoedigen en hebben onze bloemetjes nog veel extra aandacht gekregen. En dan bedoel ik écht veel. Ik ben ontelbare keren aangesproken, maar deze keer veel minder lacherig dan bij onze geniale, gestoorde Village People-editie. Eén vrouw schoot meteen vol toen ze hoorde dat het een bloemetje per storter was: op die manier hebben jullie haar ook een beetje gesteund!

Meteen daarna kon het vierde bloemetje de rest vervoegen.

Toen ik eindelijk mijn plekje had gevonden, op 2,5 km van het einde (wat later maar 1,7 km bleek) moest ik daar nog een uurtje hard werk leveren: Brullen naar iedereen die voor ons is geëindigd, high fives uitdelen en klappen in het zonnetje. Tot er een groep m’n shirt zag, en riep dat m’n kameraden niet ver achter hen liepen. Alleen maar voordelen, die bloemen. En jawel, meteen daarna kon het vierde bloemetje de drie andere onnozelaars vervoegen! Een vervelende bergop later doken we al tussen het volk. Een duidelijk welgekomen boost, want een dorstige @Vlitser blijkt toch niet onuitputtelijk, drietrapsraket @Strijkijzer geeft aan dat z'n onderstel ontploft is, en @makila overleeft ternauwernood een bijna-gevaarlijke struikelpas. De kastaars persen er nog eens alles uit, want verdorie, ze zijn erin geslaagd onder de 4 uur aan te komen, in onze tweede beste tijd ooit. Wie had dat kunnen denken! Een knalprestatie! :clap: :clap: :clap:

Wat een beloning​

De finishfoto spreekt boekdelen. Met vier gelijk over de streep. Allemaal gestreden op hun manier. En opnieuw is de conclusie: een flink karwei om op te zetten, zo moeilijk om op schema te laten verlopen, maar zo ongelofelijk dankbaar als het lukt. Wat een beloning! Jullie hebben 3.396.250 euro ingezameld die rechtstreeks naar de strijd tegen kanker gaan. Fantastisch!

Meer foto's vind je op de site van de 100km-run. Volg ons ook op Instagram voor meer content. En met een eervolle vermelding voor @Aeyenah, die zelfs op zondag mee zat te posten!

Laatst bewerkt door een moderator:
Wat een dag!
Het begon de dag ervoor door plots op te zoeken hoe ik er moet raken, gelukkig waren er shutles voorzien vanaf het station van Mechelen. Eenmaal aangekomen had onze manager @Loser alles al weer voorzien, ik moest enkel omkleden en gaan. Eerlijk, ik moest wel even kijken naar de bloemetjes, maar heb snel m'n knop omgedraaid en ze met alle trots gedragen. En continu langs het parcour hoorde ik: 'ooh go Bloemetjes'. Misschien mede daardoor dat ik iets te snel vertrokken was, maar ik had er zoveel zin in! De zon scheen en er zat een trail stukje in, ik kon me niet bedwingen! Na de 1ste ronde, samen de met @Strijkijzer de tweede lus gaan ontdekken; ook hij merkte al snel op dat iedereen ons wel gezien had! Ik kreeg toch wat last van de eerste warmte en de kleine hoeveelheid water die ze in de bekers gaven, hielp hier niet bij. Vanaf ronde 3, dan maar meerdere bekers genomen om het toch wat te verhelpen. Samen met @makila waren we al met drie bloemetjes! In het begin van de laatste ronde vroegen meerdere mensen zich af waar ons vierde bloemetje was. Hem overtuigen voor de 10km was niet gelukt, maar toch blij dat we samen met 4 aangekomen zijn! De laatste ronde was wel wat op karakter, samen met @Strijkijzer waren onze bloemetjes het snelst aan het verwelken, maar door de pasta (en het water) na de finish stonden we snel weer in volle bloei!

Mijn relaas van mijn 2de KOTK loop. Om 7u stond ik klaar om te vertrekken maar tot mijn verbazing had het gevroren die nacht en mijn ijskrabber lag natuurlijk nog in de leasewagen (die binnen is voor herstelling in de garage). Ik was nog niet goed wakker dus ik had er niks beter op gevonden dan met mijn handen de ruiten open te krabben. Een pijnlijke start van de dag!

OK vertrekken dan maar! En rond 8:00 was ik daar. Echter vanuit de parking was het nog een kwartiertje wandelen tot aan de standjes. Het was altijd rechtdoor dus na de loop terugkeren naar de parking was (zo dacht ik) héél gemakkelijk. Echter mijn coördinatievermogen is niet mijn sterkste punt dus ik heb na wat te twijfelen toch wat foto's getrokken. En gelukkig maar, want toen de loop voorbij was, was ik alsnog de weg kwijt! Dankzij die foto's heb ik mijne wagen vrij snel terug gevonden, anders was ik vandaag nog steeds aan het zoeken.

Anyways, ik was er als eerste dus het was wachten op @Loser en een beetje later was hij daar. Op een bepaald moment hadden we al lachend een korte discussie: Wat denk je dat we gaan lopen? Ik zei: "15 km in 1:30:00? Zoiets?". Hij: Wedden dat het net niet zal worden? Je kan het al raden. De tijd na 15 km was 1:30:00.3:rofl:Maar goed: Het enige dat echt telt is SAMEN als team aankomen voor de finishfoto en het grotere doel bereiken: Geld inzamelen voor kankeronderzoek.

Dan de loop zelf. Ik ben ne trage starter (de leeftijd zeker?) echter helaas pindakaas want @Vlitser samen met @Strijkijzer FLITSTEN mij voorbij aan 5:45. Je zou denken: Zo snel is dat ook weer niet? Neen maar ik had het er nog over met @Loser : De eerste lus is asfalt en de tweede lus is een halve trailloop. Mis poes. Het was omgekeerd. Vooral km 4 was ne stevige kuitenbijter: Den Heistse Berg op, maar wel dmv glibbere modderpaden en plassen water. Gelukkig (voor mij) had @Strijkijzer het ook even lastig en is @Vlitser nadien iets minder beginnen flitsen :D

Ik was nadat we boven kwamen wel even weg van de wereld en ik had dringend nood aan mijn eerste reekske koolhydraten. Plots roept er iemand: Hey dat gooi je niet op de grond! Ik had blijkbaar de restanten van een gelleke op de grond gegooid amper een paar meter van de drankstand met een tiental vuilnisbakken. :wallbash: My bad maar ik was wél ineens terug wakker. Ik heb mij netjes geëxcuseerd en nadien heb ik wel alles netjes correct weggegooid. We hebben daarna op een positieve manier (stevig) afgezien tot rond km 35 (15 voor mij). De laatste 4-5 km hebben we het dan wat laten lopen en een beetje genoten van de sfeer met @Loser die nog 1,7 km heeft mee gelopen voor het allerbelangrijkste ...

PS. @Vlitser trok op de allerlaatste beklimming toch nog eens een keertje door, ik wil nog snel aansluiten maar ik struikel en plots schiet alles in mijn lichaam volledig in de kramp. Ik was even ne stuntman en heb me uiterst nipt nog kunnen rechthouden maar het zag er niet uit. Ik heb dan net voor de finish nog wat handjes gegeven aan de supportende kindjes tot het team plots riep: @makila !!! het is tijd voor den finishfoto !!! Oeps!

En nadien: Aaah die pasta! De lekkerste ooit! Of zo smaakte het toch. Wat uitrusten en met spijt in het hart: Weer naar huis. De minpuntjes? Er was wel véél te weinig drank aan de drankstanden (bekers amper gevuld) waardoor krampen opstaken bij quasi iedereen op het einde. Maar ja, we hebben toch met een goed ritme gelopen. En misschien ook de afstand tussen alles. Het was veel extra wandelen. De pluspuntjes? Al het overige. Het weer was goed, het team was super, de sfeer was super, wat wil ne mens nog meer? :)

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan