Of Spel in Antwerpen de beste spellenbeurs van het land is, daar spreek ik mij niet over uit. De gustibus et coloribus ... je weet wel. Al kan je moeilijk ontkennen dat het al jaren een vaste waarde in Vlaanderen en voor velen een jaarlijkse traditie is. Zelf zak ik al sinds 2012 af naar Spel, toen nog in GC Den Boomgaard in Broechem en veel kleinschaliger dan het tweedaagse event in Antwerp Expo vandaag de dag. Ook dit jaar was ik weer van de partij gedurende de twee dagen om te ontdekken welke nieuwe spellen onze uitgevers allemaal in de aanbieding hebben.
Mijn eerste stop op zaterdag was echter de winkel van Adriaensen Speciaalzaak Gezelschapspellen. Samen met FORUM-Federatie vzw verzorgen zij de organisatie van Spel en zijn naar goede gewoonte aanwezig met een uitgebreide winkelstand. Hoewel ik ook doorheen het jaar bordspellen koop, houd ik jaarlijks toch steeds wat budget opzij om te shoppen op Spel - alsook Spiel wanneer ik richting Essen trek - en de beurs staat meestal garant voor een goede mix tussen de nieuwste releases en deals van oudere spellen. Wat nieuwe releases betreft, vond ik alvast mijn ding en ging ik naar huis met onder meer Dierenrijk, River of Gold, Great Western Trail: El Paso en Cardia. Die laatste stond schappelijk geprijsd aan dertien euro en kwam met een bonuskaart; en als je hem speelde op de beurs, dan kreeg je ook nog een setje foil kaarten. De deals waren dit jaar in mijn ogen opvallend minder interessant en in vele gevallen gingen er slechts enkele euros af. De meest interessante deal voor mij was Resurgence, een eurogame van Stan Kordonskiy (Endless Winter, Dice Hospital en Minos) aan dertig euro. Daarnaast hebben we ook nog een gokje gewaagd met Catacombs Cubes en diens uitbreiding, alsook Incubation, die allen mooi afgeprijsd waren.
Na de winkel van Adriaensen, was het plan om de tweedehandswinkel te bezoeken, maar hier stond een zeer grote wachtrij en het was zowaar zelfs drukker dan de normale shop. Het is alvast een bewijs dat mensen gretig op zoek zijn naar mogelijkheden om tweedehandsspellen te verkopen en kopen. Het systeem op Spel werkt alvast vlot: gewoon op voorhand een lijst invullen en de dag zelf je spellen binnenbrengen. Na afloop haal je je onverkochte spellen terug op en krijg je je geld enkele dagen later gestort op je rekening, minus tien procent commissie. Zelf heb ik een achttal spellen verkocht en bij het snuisteren doorheen de spellen vielen mijn ogen op een mooi geprijsde kopie van Le Havre, toevallig een van de klassieke Rosenbergs die nog ontbrak in mijn collectie, dus deze ging ook mee naar huis.
Er waren uiteraard ook een hele hoop nieuwe bordspellen te ontdekken, die afgelopen maanden zijn verschenen bij uitgevers zoals 999 Games, White Goblin Games, Ravensburger en Asmodee, maar ook kleinere uitgevers zoals Gam'inBIZ, Bannan Games en Tucker's Fun Factory. Enkele spellen die wij hebben gespeeld, zijn onder andere Pergola, Star Wars - Slag om Hoth, Cardia, Mycelia en Barcelona. Vooral naar die laatste was ik benieuwd en stond dus hoog op mijn lijstje. Andere designs van spelauteur Dani Garcia zoals Arborea en Windmill Valley vielen immers goed in de smaak hier, en ik wilde dus zeker eens passeren bij White Goblin Games om dit kleurrijke spel te ontdekken. Barcelona is alvast een heerlijke point salad, waarbij je in elke beurt wel tien manieren hebt om punten te scoren terwijl je Barcelona helpt op te bouwen. Er waren nog tal van andere nieuwe titels die ik graag aan de tand had gevoeld, maar helaas waren de tafels vaak bezet en heb je op zo'n beurs natuurlijk niet altijd de tijd om een zwaardere titel zoals SETI: Search for Extraterrestrial Intelligence, Men Nefer of Het Onbewuste te testen. Wel was ik aangenaam verrast om te ontdekken dat ook Karl van Stiphout aanwezig was met zijn spel Rite. Ook niet meteen het meest lichte spel, maar zoals je kan lezen in mijn review is deze tactical wargame zeker de moeite.
Naast bekende namen, ontdek je op een beurs zoals Spel natuurlijk ook nieuwe namen. Zo viel ons oog ook op Chomp, een dinospel uit 2023 dat volgend jaar ook bij ons wordt uitgegeven door een gloednieuwe Vlaamse uitgever: Time Fades Away. Na het spelletje had ik ook een korte babbel met Bob Van Muylder, het brein achter deze nieuwe publisher, en laat me alvast vertellen dat je hier binnenkort meer zal kunnen ontdekken over Time Fades Away. Een andere kleine uitgever waar we kort passeerden, was Nanuq. Zij brachten Maaltafel Monsters mee naar Spel, een origineel bordspel gericht op kinderen om hun maaltafels te oefenen. Onze zoon was alvast fan, maar ook voor volwassenen kan het best leuk zijn. Als bonus kan je trouwens ook rekenen op de leuke artwork van Pieter de Poortere, bekend van stripfiguur Boerke!
Verder is het natuurlijk niet enkel bordspellen dat de klok slaat. Zo werden er ook D&D-sessies gehouden, was er een standje waar de 3D-geprinte accessoires kon kopen en maakte de tombola zijn terugkeer. Wij waagden hier alvast onze kans, maar gingen helaas naar huis met een veel te dure stoffen zak van Spel. Opvallende afwezige was de bordspelrally van Bordspelmania. Een vaste waarde waarbij je probeerde om een tiental bordspellen te spotten op de beurs in de hoop een gewonnen spel mee naar huis te nemen, maar dit jaar zat de zoektocht er dus niet in. Maar zelfs zonder dit, stond ook deze editie van Spel weer garant voor een druk gevuld weekendje bordspelplezier.
Mijn eerste stop op zaterdag was echter de winkel van Adriaensen Speciaalzaak Gezelschapspellen. Samen met FORUM-Federatie vzw verzorgen zij de organisatie van Spel en zijn naar goede gewoonte aanwezig met een uitgebreide winkelstand. Hoewel ik ook doorheen het jaar bordspellen koop, houd ik jaarlijks toch steeds wat budget opzij om te shoppen op Spel - alsook Spiel wanneer ik richting Essen trek - en de beurs staat meestal garant voor een goede mix tussen de nieuwste releases en deals van oudere spellen. Wat nieuwe releases betreft, vond ik alvast mijn ding en ging ik naar huis met onder meer Dierenrijk, River of Gold, Great Western Trail: El Paso en Cardia. Die laatste stond schappelijk geprijsd aan dertien euro en kwam met een bonuskaart; en als je hem speelde op de beurs, dan kreeg je ook nog een setje foil kaarten. De deals waren dit jaar in mijn ogen opvallend minder interessant en in vele gevallen gingen er slechts enkele euros af. De meest interessante deal voor mij was Resurgence, een eurogame van Stan Kordonskiy (Endless Winter, Dice Hospital en Minos) aan dertig euro. Daarnaast hebben we ook nog een gokje gewaagd met Catacombs Cubes en diens uitbreiding, alsook Incubation, die allen mooi afgeprijsd waren.
Na de winkel van Adriaensen, was het plan om de tweedehandswinkel te bezoeken, maar hier stond een zeer grote wachtrij en het was zowaar zelfs drukker dan de normale shop. Het is alvast een bewijs dat mensen gretig op zoek zijn naar mogelijkheden om tweedehandsspellen te verkopen en kopen. Het systeem op Spel werkt alvast vlot: gewoon op voorhand een lijst invullen en de dag zelf je spellen binnenbrengen. Na afloop haal je je onverkochte spellen terug op en krijg je je geld enkele dagen later gestort op je rekening, minus tien procent commissie. Zelf heb ik een achttal spellen verkocht en bij het snuisteren doorheen de spellen vielen mijn ogen op een mooi geprijsde kopie van Le Havre, toevallig een van de klassieke Rosenbergs die nog ontbrak in mijn collectie, dus deze ging ook mee naar huis.
Tafeltje zoeken en spelen maar
Kopen is een van de redenen waarom je afzakt naar Spel, maar de hoofdzaak blijft natuurlijk het spelen van de vele bordspellen bij de verschillende uitgevers. Als eerste passeerden we bij Intrafin voor een potje Kasteel in de Steigers. Na de review van Joeri was ik wel benieuwd naar het spel, dus schoven we hier aan tafel om onze kastelen te bouwen met behulp van optelsommen. Kasteel in de Steigers was met andere woorden geen nieuw spel dat werd voorgesteld, en het viel mij op dat er heel wat spellen aanwezig waren die vorig jaar ook van de partij waren. Denk bijvoorbeeld aan Wyrmspan, Stonespine Architects, Sleeping Gods, Lord of the Rings: Duel for Middle-earth, Wondrous Creatures, Raptor Race en Sky Team. De aanwezigheid van de laatste was misschien niet zo verrassend, gezien het spel de Gouden Ludo voor beste tweespelerspel in de wacht sleepte. De andere winnaars van deze Vlaamse spellenprijs die wordt uitgereikt naar aanleiding van de beurs waren Faraway, dat beste familiespel won, en SETI: Search for Extraterrestrial Intelligence, dat zich tot beste expertspel mocht kronen.Er waren uiteraard ook een hele hoop nieuwe bordspellen te ontdekken, die afgelopen maanden zijn verschenen bij uitgevers zoals 999 Games, White Goblin Games, Ravensburger en Asmodee, maar ook kleinere uitgevers zoals Gam'inBIZ, Bannan Games en Tucker's Fun Factory. Enkele spellen die wij hebben gespeeld, zijn onder andere Pergola, Star Wars - Slag om Hoth, Cardia, Mycelia en Barcelona. Vooral naar die laatste was ik benieuwd en stond dus hoog op mijn lijstje. Andere designs van spelauteur Dani Garcia zoals Arborea en Windmill Valley vielen immers goed in de smaak hier, en ik wilde dus zeker eens passeren bij White Goblin Games om dit kleurrijke spel te ontdekken. Barcelona is alvast een heerlijke point salad, waarbij je in elke beurt wel tien manieren hebt om punten te scoren terwijl je Barcelona helpt op te bouwen. Er waren nog tal van andere nieuwe titels die ik graag aan de tand had gevoeld, maar helaas waren de tafels vaak bezet en heb je op zo'n beurs natuurlijk niet altijd de tijd om een zwaardere titel zoals SETI: Search for Extraterrestrial Intelligence, Men Nefer of Het Onbewuste te testen. Wel was ik aangenaam verrast om te ontdekken dat ook Karl van Stiphout aanwezig was met zijn spel Rite. Ook niet meteen het meest lichte spel, maar zoals je kan lezen in mijn review is deze tactical wargame zeker de moeite.
Voor elk wat wils
Naast de standen van uitgevers en auteurs, zijn er ook steevast enkele themapleinen te ontdekken op spel. Zo spendeerden we zondag heel wat tijd bij het kinderplein en het actieplein met onze zevenjarige zoon, die zich vooral uitleefde met de houten volksspelen. Wie niet kon afzakken naar Essen dit jaar, kon zoals gewoonlijk terecht op het ImprESSENs-plein, waar je bijvoorbeeld Emberheart (aanrader!), The Peak Team Rangers en Koi, de opvolger van Bonsai kon spelen. Als fan van treintjes en tegellegspellen speelden wij hier Railroad Tiles, dat binnenkort een Nederlandstalige editie bij White Goblin Games zal krijgen. Het Tijd-plein stond helemaal in het teken van - jawel - tijd en ook hier kon je enkele Essen-toppers ontdekken zoals Orloj: The Prague Astronomical Clock, Coming of Age en Echoes of Time. Vooral naar die laatste, een kaartgedreven spel met prachtige fantasy-art door Simone Luciani (een van mijn favoriete designers) en Roberto Pellei, was ik heel nieuwsgierig. Helaas was de tafel steeds bezet wanneer wij passeerden.Naast bekende namen, ontdek je op een beurs zoals Spel natuurlijk ook nieuwe namen. Zo viel ons oog ook op Chomp, een dinospel uit 2023 dat volgend jaar ook bij ons wordt uitgegeven door een gloednieuwe Vlaamse uitgever: Time Fades Away. Na het spelletje had ik ook een korte babbel met Bob Van Muylder, het brein achter deze nieuwe publisher, en laat me alvast vertellen dat je hier binnenkort meer zal kunnen ontdekken over Time Fades Away. Een andere kleine uitgever waar we kort passeerden, was Nanuq. Zij brachten Maaltafel Monsters mee naar Spel, een origineel bordspel gericht op kinderen om hun maaltafels te oefenen. Onze zoon was alvast fan, maar ook voor volwassenen kan het best leuk zijn. Als bonus kan je trouwens ook rekenen op de leuke artwork van Pieter de Poortere, bekend van stripfiguur Boerke!
Ook deze editie van Spel stond weer garant voor een druk gevuld weekendje bordspelplezier.
Verder is het natuurlijk niet enkel bordspellen dat de klok slaat. Zo werden er ook D&D-sessies gehouden, was er een standje waar de 3D-geprinte accessoires kon kopen en maakte de tombola zijn terugkeer. Wij waagden hier alvast onze kans, maar gingen helaas naar huis met een veel te dure stoffen zak van Spel. Opvallende afwezige was de bordspelrally van Bordspelmania. Een vaste waarde waarbij je probeerde om een tiental bordspellen te spotten op de beurs in de hoop een gewonnen spel mee naar huis te nemen, maar dit jaar zat de zoektocht er dus niet in. Maar zelfs zonder dit, stond ook deze editie van Spel weer garant voor een druk gevuld weekendje bordspelplezier.