Verzakte/gebogen rioleringsbuis

Sylverscythe

Well-known member
Crowdfunder FE
Ik weet niet of het echt zijn eigen thread verdient, maar here goes.

Ons huis is bijna 100 jaar oud, bouwjaar 1930. Een typische rijwoning, wat betekent een vrij hoog hoofdgebouw en dan een achterbouw bestaande uit de keuken en een bijkeuken waar wasmachine en toilet te vinden zijn. Er is dus een hoofdbuis van de riolering die van achteraan begint, als overloop van de regenput zover ik weet, waarna water van bijkeuken en keuken er invloeien op onze koer. Dan verdwijnt deze buis onder het eerste deel van onze woonkamer, waarna ze uitkomt in de kelder die zich onder de woonkamer aan de kant van de straat bevind. In de kelder komt dan ook de riolering van het hoodgebouw toe, waarna de hoofdbuis uit de kelder onder onze oprit naar de straat gaat.

2 jaar terug hadden we een klein lek in de kelder aan straatkant. Diagnose door de stielman toen was een opstopping, eigenlijk wat uitstekend gesteente/afzetting net tussen kelder en oprit. Oplossing: de al doorgezakte grèsbuis (terracotta) in de kelder vervangen door PVC. Dus het gedeelte in de kelder werd vervangen, dit werd stroomafwaarts in de put naar de straat gestoken, en stroomopwaart (waar de buis onze de woonkamer verdwijnt) in de overblijvende buis gestoken en dit alles werd met een of ander schuim (PU?) hermetisch afgesloten.

Sinds kort hebben we nu een lek aan de andere kant, dus waar die PVC-buis in de originele buis werd gestoken. Opnieuw is er iemand langsgekomen met camera. De buis tussen koer en woonkamer, dus waar we niet aankunnen, lijkt verzakt. Er staat dus water in, ook al lijkt de buis niet beschadigd. Echter, volgens deze persoon is een lek een lek en is dat misschien gewoon het aan elkaar zetten van deze twee buizen dat moet verbeterd worden met een meer waterdicht bindmiddel. Hij leek zich niet zo'n zorgen te maken over dat water, en gaf als oplossing een stuk koer open te breken en te proberen om een nieuwe buis, waarschijnlijk met iets kleinere diameter, door de originele te steken. Dus infeite het deel onder de woonkamer, waar we enkel aankunnen door de woonkamervloer op te breken, te "overbruggen" met een PVC-buis in de oude grèsbuis.

Ik ben zeker te vinden voor zo een oplossing, als dat er effectief een is. Echter zit ik met de vraag in hoeverre een verzakte buis een probleem is, en ook hoe je dat oplost door er een (kleinere) buis door te steken. Het zal dan niet meer lekken, maar hoe optimaal is dat?

Iemand wat inzichten?

Noot: zoals ik online vond en @nestorius ook al zei, zijn er bedrijven die zo'n "overbrugging" met een epoxyhars doen. De persoon van de rioleringswerken was daar niet zo'n fan van (nu, ik interpreteer dat gewoon als "hij doet dat niet"). Gezien het dan alsnog moet aansluiten in de kelder, en er daar andere buizen in terecht komen, lijkt het me dat daar dan sowieso een onderbreking zou moeten komen.

Laatst bewerkt:
Relining ben ik ook geen fan van.

Heel eerlijk.. buizen van 60 jaar of ouder die vermoedelijk gebroken/gebarsten zijn. Vloer inzagen uitbreken en buizen vervangen. (Alles)

Een pvc buis in een oude gresbuis stroomopwaarts steken is lapwerk. (Goed voor 6 maanden maar niet voor lange tijd)

Relining ben ik ook geen fan van.

Heel eerlijk.. buizen van 60 jaar of ouder die vermoedelijk gebroken/gebarsten zijn. Vloer inzagen uitbreken en buizen vervangen. (Alles)

Een pvc buis in een oude gresbuis stroomopwaarts steken is lapwerk. (Goed voor 6 maanden maar niet voor lange tijd)
Is dat dan omdat je verstoppingen verwacht of omdat die buis misschien verder buigt en de PVC-buis kapot maakt?

Terug
Bovenaan