Het grote probleem is dat veel mensen ook gewoon niet in staat zijn om de vele prikkels van het verkeer tot zich te nemen en tijdens het rijden niet zuiver bezig zijn met rijden.
Ze rijden naar huis en zetten een podcast op of zijn al aan het denken hoe ze de kinderen van school gaan halen of wat ze gaan koken.
Vele rijden gewoon net zo hard als hun voorganger of zo hard als dat comfortabel aanvoelt.
Velen hebben geen oog voor de vele borden. Want naast de borden moet je nog op veel andere zaken letten. En neem dat de mensen ook eens kwalijk, het verkeer en hoe de weg is ingericht is soms echt een kluwen.
Wagens bezitten heel veel hulpmiddelen net om de bestuurder extra te helpen. Om alles wat hij potentieel mist te ondervangen. Om de algemene veiligheid en alertheid te verbeteren Waze is één zo een hulpmiddel.
Als mensen niet aandachtig zijn op de baan en vervolgens de verkeersregels overtreden, laat staan wanneer ze een ongeluk veroorzaken, neem ik hen dat zeker kwalijk. Dat ons wegennet soms een kluwen is, dat is zeker waar, maar dat ontslaat je niet van je verantwoordelijkheid om aandachtig te zijn en de regels te volgen. We zouden met zijn allen ook veel meer op ons gemak kunnen rijden moest elke weggebruiker zich houden aan snelheden, voorrangen, verkeerslichten, enzovoort.
Hulpmiddelen in de auto zijn goed, ik lees nergens in mijn posts een pleidooi tegen hulpmiddelen zoals verkeersbordherkenning. Maar ook dat zijn maar wat ze zijn, hulpmiddelen. Die lang niet feilloos zijn. En waardoor je dus nog steeds altijd zelf aandachtig moet zijn om verkeersborden en snelheidslimieten te herkennen.
Maar hulpmiddelen gebruiken om te weten waar snelheidscontroles zijn, dat is iets helemaal anders. Je moet je altijd aan de snelheidsregels houden, je moet altijd aandachtig zijn voor de verkeersborden, niet alleen daar waar je weet dat er op gecontroleerd wordt.
Wie schrik heeft om geflitst te worden, die weet wat de snelheidslimiet is.
Dus zelfs jij die zich altijd en overal aan de regels houdt, beseft dat dit een onrealistisch gegeven is? Je zal maar die ongelukkige voetganger zijn die argeloos de baan oversteekt wanneer jij je in je 1% tijd bevindt.
Wie zich aandachtig in het verkeer begeeft en zich aan de regels houdt, hoeft geen flitspalen en politie te vrezen, en die heeft ook geen nood aan verklikkers. Dat is mijn punt. Niemand is feilloos, maar maak je een fout dan moet je daar de gevolgen van dragen. Dat is overal zo, waarom zou dat niet zo moeten zijn in zo iets belangrijks als het verkeer?
Ook nogal een sprong om er van uit te gaan dat ik dan meteen een voetganger zou aanrijden, maar hoe pleit dit voor jou? Tenzij op die plek een flitspaal staat die Waze o.i.d. je verklikt heeft, zou jij die hypothetische voetganger zeker mee hebben. En als je je enkel houdt aan de snelheidsregels wanneer je weet dat je betrapt kan worden, ga je heel wat meer potentiële hypothetische voetgangers tegenkomen dan wie zich altijd aan de regels houdt en aandachtig is in het verkeer.
Dit is een kansloze discussie hoor. Egoïstische mensen die boos zijn omdat ze weten dat ze steeds minder ongestraft lak kunnen hebben aan de regels. Van die "helden" die denken dat die regels voor hen niet nodig zijn want ze kunnen toch zo goed rijden meneer.