Virusgekte: van online haat tot terrorisme

Iedereen handelt naar een maatschappelijk ingegeven norm, en wie afwijkt van de norm kan reacties verwachten.

In BXL, in België is het de norm dat blote benen normaal zijn. Als ik daar reacties op krijg, dan zijn het die reagerende personen die afwijken van de norm.

Het is ook de norm dat een persoon met zo'n belangrijke publieke functie zich met een beetje waardigheid gedraagt op online kanalen. MVR wijkt af van de norm, en krijgt hier dus reacties op. Waarmee ik niet zeg dat het OK is dat mensen MVR bedreigen.
Er is toch niemand verplicht om de twitter van MVR te volgen? Twitter is een medium waarop je zelf aangeeft wat je wil volgen he.
Daarnaast heeft MVR helemaal niet "zo'n belangrijke functie" hoor, hij adviseert de regering rond virologische issues. Net zoals er adviseurs zijn rond zowat alle andere type issues. Al die mensen mogen dan geen politieke mening hebben?

Frank de Boosere heeft vandaag getweet dat hij vindt dat de overheid moet investeren om een gezondere levensstijl aan te moedigen. Dat is evengoed een politiek statement.
De reden dat onze terrorist het op MVR heeft gemunt is hélemaal niet zijn getwitter, de reden is omdat die terrorist niet snapt dat MVR advies geeft aan de regering en dus niet zelf de maatregelen oplegt. Hij heeft het namelijk helemaal niet over de linkse kant van MVR, hij heeft het in zijn afscheidsbrief over "de virologen die zijn leven bepalen".

Maar stel jij dat soort posts serieus op dezelfde hoogte als doodsbedreigingen?
Waar zeg of stel ik dat?

Waar ik op druk is dat MVR door zijn gedrag op Twitter ook een deel verantwoordelijkheid draagt door zijn gedrag en profileringsdrang.

Als je constant overal met het gestrekte been induikt (en ook gewoon met aannames, want wie zegt dat die dansleerkracht geen academische carrière als microbioloog had, maar na een burn-out uit de ratrace van publicatiedwang is gestapt, en nu doet wat zijn passie is²?), mag het geen verbazing opwekken dat daar wel eens een reactie op kan komen.

(² de kans is klein, ik geef dat toe, maar ik ken persoonlijk iemand die een PhD heeft in een zwaar biomedisch veld, publicaties in de meest vooraanstaande papers, kreeg een degout van de academia, en die baat nu een tuinwinkel uit, en is daar erg gelukkig zonder academische druk. Maar die weet nog altijd belachelijk veel over zijn veld puur uit interesse.)

Wordt daar niet gejaagd op everzwijnen?

Jacht is verboden in het Vlaamse gebied van het Meerdaalwoud. Alleen aan het repel bos boven Nethen mag het, maar wordt het zelden gedaan vanwege veel teveel passage.

Laatst bewerkt:
Nu al drie knallen gehoord aan het bos van Meerdaelwoud ten zuide van Leuven. 't zal toevallig oefening van DOVO zijn aan de kazerne zeker

Man dat is echt een actiefilm in real life hier :p

Dat is trouwens toch ook vlakbij een kazerne (in Heverlee)?

Er is toch niemand verplicht om de twitter van MVR te volgen? Twitter is een medium waarop je zelf aangeeft wat je wil volgen he.
Het is op dit moment geen kwestie van MVR niet volgen. Als je hem niet wil zien of lezen moet je tegenwoordig al tactische maneuvers in uw gazet uitvoeren of hem te ontwijken. Zelfde probleem op TV.

Daarnaast heeft MVR helemaal niet "zo'n belangrijke functie" hoor, hij adviseert de regering rond virologische issues. Net zoals er adviseurs zijn rond zowat alle andere type issues. Al die mensen mogen dan geen politieke mening hebben?

Frank de Boosere heeft vandaag getweet dat hij vindt dat de overheid moet investeren om een gezondere levensstijl aan te moedigen. Dat is evengoed een politiek statement.
De reden dat onze terrorist het op MVR heeft gemunt is hélemaal niet zijn getwitter, de reden is omdat die terrorist niet snapt dat MVR advies geeft aan de regering en dus niet zelf de maatregelen oplegt. Hij heeft het namelijk helemaal niet over de linkse kant van MVR, hij heeft het in zijn afscheidsbrief over "de virologen die zijn leven bepalen".
Welja op dat gebied ben ik idd niet echt mee , hij heeft het eigl niet specifiek op Van Ranst bedoelt ? Dus een Erika Vlieghe en alle ministers zouden eigl dezelfde bescherming moeten hebben ?

En nee dit is geen post om MVR in een slecht daglicht te steken .

Ik lees hier twee dingen:

1) niemand moet 'm volgen, klopt. Maar hij verschijnt wel met zijn getwitter in de media, constant. Is dat zijn schuld, wederom neen, maar het toont wel dat zijn woorden aandacht krijgen en dus belangrijk geacht worden. Een politieke mening kan (al is dat nog een andere discussie mbt de virologen/raadgevers en hun politieke meningen), maar er zijn gradaties of manieren waarop deze tot uiting gebracht kunnen worden.

2) de reden van de terrorist. Daar heb ik niets over gezegd, maar inderdaad ik veronderstel dat MVR eerder een target geworden is doordat hij net zo uitgebreid in beeld wordt gebracht door elke zender. Hij is dan ook één van de mondigste virologen. Dat het niet een andere viroloog is, lijkt me een gevolg van deze constante focus op MVR als 'opperviroloog'.

Nu kijk, ik herhaal, ik ben blij dat we MVR en de andere virologen hebben. En ik respecteer hun werk, en ik vind dat we allemaal braaf moeten luisteren zodat we er sneller van af zijn, maar again, de manier waarop MVR zich profileert stuit velen voor de borst - en dat begrijp ik.

Welja op dat gebied ben ik idd niet echt mee , hij heeft het eigl niet specifiek op Van Ranst bedoelt ? Dus een Erika Vlieghe en alle ministers zouden eigl dezelfde bescherming moeten hebben ?

En nee dit is geen post om MVR in een slecht daglicht te steken .
De Donder krijgt ook extra politiebescherming ondertussen. De reden dat vooral MVR extra bescherming krijgt is omdat hij al eerder bedreigingen had gehad van die man.

Ben wel benieuwd hoeveel Duitse soldaten en Nederlanders er klaar staan voor deze operatie.

Waar zeg of stel ik dat?

Waar ik op druk is dat MVR door zijn gedrag op Twitter ook een deel verantwoordelijkheid draagt door zijn gedrag en profileringsdrang.

Dit is dus letterlijk de definitie van victim blaming he. Als je dat rechtlijnig doortrekt, dan draagt het meisje met het kort rokje of het homopaar dat hand in hand loopt ook een deel van de verantwoordelijkheid. Quod non.

Uiteindelijk spreek je het "deels" goed dat iemand met een uitgesproken politieke mening slachtoffer is van doodsbedreigingen. Want zelf gezocht.

Hier op het forum zitten ook mensen met zeer uitgesproken meningen. Is het ook deels hun verantwoordelijkheid wanneer zij vervolgens bedreigingen naar hun oren krijgen? Dat is niet van de pot gerukt he trouwens, een tijd geleden heb ik bijvoorbeeld een pm gekregen of ik wist waar een bepaald forumlid werkt ... (en neen, ik ga daar verder niet op ingaan).

Laatst bewerkt:
Ben wel benieuwd hoeveel Duitse soldaten en Nederlanders er klaar staan voor deze operatie.
Ve vere vaiting on zis very moment zinse ninezheenvortivife.

Overmorgen een kop op HLN.be: "Conings gevonden, helaas zijn we nu wel Sankt-Vith, Malmedy en Eupen kwijtgeraakt."

volgens mij zit die al lang ergens int buitenland, ik vraag me echt af moesten ze hem echt niet vinden , hoe lang MVR dan nog in dat safehouse moet blijven

Ve vere vaiting on zis very moment zinse ninezheenvortivife.

Overmorgen een kop op HLN.be: "Conings gevonden, helaas zijn we nu wel Sankt-Vith, Malmedy en Eupen kwijtgeraakt."
Terecht hé zeg, we hebben dat gebied van hen gestolen. Pakken wij Frans-Vlaanderen en Zeeuws-Vlaanderen wel terug.

Nu even alle gekheid op een stokje: het Belgisch leger staat hier wel met de broek op de knieën, terwijl daar ongetwijfeld degelijke eenheden tussen zitten. Het schietincident met defecte brandweerwagen en gepensioneerde brandweerbemanning was nog lachwekkend (buiten het feit dat er zoveel kostbaar natuurgebied verloren ging), maar deze jacht op een "losgeslagen Rambo" is nog wel wat erger. Ik zou niet graag in de schoenen van minister Dedonder staan en hoewel defensie haar departement is zijn al deze fouten niet op haar conto te schrijven maar het gevolg van jarenlang verzuim en verwaarlozing.

Blijkbaar zou er een bataljon Leopards onderweg zijn vanuit Duitsland.

Eigenlijk toch beangstigend dat er nu andere landen zomaar binnen België rondrijden met zware wapens.

Terecht hé zeg, we hebben dat gebied van hen gestolen. Pakken wij Frans-Vlaanderen en Zeeuws-Vlaanderen wel terug.

Nu even alle gekheid op een stokje: het Belgisch leger staat hier wel met de broek op de knieën, terwijl daar ongetwijfeld degelijke eenheden tussen zitten. Het schietincident met defecte brandweerwagen en gepensioneerde brandweerbemanning was nog lachwekkend (buiten het feit dat er zoveel kostbaar natuurgebied verloren ging), maar deze jacht op een "losgeslagen Rambo" is nog wel wat erger. Ik zou niet graag in de schoenen van minister Dedonder staan en hoewel defensie haar departement is zijn al deze fouten niet op haar conto te schrijven maar het gevolg van jarenlang verzuim en verwaarlozing.
Gekregen na de oorlog he. Da's toch niet stelen? Da's overwinnen!

Eigenlijk toch beangstigend dat er nu andere landen zomaar binnen België rondrijden met zware wapens.
Ik was eigenlijk gewoon wat aan het zeveren. Maar bon waarom worden andere landen daarbij betrokken?

De Duitsers moeten nu wel denken: "Derde keer, goeie keer!".

Ik was eigenlijk gewoon wat aan het zeveren. Maar bon waarom worden andere landen daarbij betrokken?
Ik ben niet zeker natuurlijk, maar mogelijk is er:

1) informatie die we niet hebben als publiek, die de nood voor buitenlandse expertise creëert
2) ze hopen, zoals hier al eerder gezegd werd door iemand, dat de verdachte kan verrast worden door buitenlandse methodes (waarin hij niet getraind is, alhoewel .BE vaak samentraint met .EU eenheden)
3) doortastend willen optreden (of lijken)
4) we echt gewoon niet genoeg gevechtsklare manschappen hebben (vreemd)
5) ?

Terug
Bovenaan