Virusgekte: van online haat tot terrorisme

Safehouse is gewoon een huis dat volledig ingericht is, dat is gewoon een buitenverblijf. Dat is geen donkere bunker in ronquières ofzo.
Ik wil de impact niet minimaliseren. Maar laat ons het nu ook niet erger maken dan het is natuurlijk, hun leven gaat op een bepaalde manier gewoon door zoals voorheen hoor enkel in een ander huis. Buiten gingen ze toch al niet conform zijn eigen coronaregels, mensen zagen ze amper en alles verliep digitaal. Ze waren even geïsoleerd thuis als in hun safehouse.
Er zal wel een bepaalde schrik heersen, maar deze is zeker niet van dermate niveau dat ze kritiek is hoor.
Ik zou eerder de mentale impact voor dat kind willen aankaarten. Die ganse situatie is nu toch niet echt normaal te noemen voor een kind.

Nu gaan sommigen al over tot 'Marc Van Ranst zit een week binnen terwijl de rest van het land maanden binnen zat,' dat is toch echt te gek voor woorden? Moet er hier nu echt uitgelegd worden dat in een safehouse zitten omdat er iemand rondloopt die je letterlijk wil doodmaken echt, maar dan ook echt, compleet anders is dan thuis moeten blijven (hoewel je nog wel buiten mocht voor beperkte zaken) omwille van een wereldwijde pandemie?

We weten niet hoe het daar vertoeven is natuurlijk. Uiteindelijk is het binnenblijven ook hetgeen MVR altijd gepredikt heeft in zijn lockdownstrategie Zijn gezin zal al niet al te vaak naar buiten gaan hoe dan ook. Dus dat zal het probleem niet zo zijn vermoed ik.

Dat je die twee situaties zelfs maar durft te vergelijken is gewoon hallucinant. Zelfs al zitten die in de Opera Suite van het Sofitel dan nog blijft het zo dat je daar zit voor je eigen veiligheid. Omdat het in je eigen huis niet veilig is. Omdat he 'in de wijde wereld' niet veilig is. Omdat er iemand doodsbedreigingen heeft verstuurd die concreet genoeg worden geacht om tot actie over te gaan. Dat is geen vakantie. Dat is niet hetzelfde als thuis 'moeten' blijven (je kon nog wel degelijk buiten komen by the way) ook al heb je geen tuin of terras.

Leuk zal het natuurlijk niet zijn, maar het lijkt mij nu ook geen super traumatiserend iets te zijn.

Het krijgen van doodsbedreigingen is voor de meesten al iets wat er stevig inhakt. Als die dan nog eens zo concreet zijn dat je onder bewaking moet onderduiken dan kan dat wel degelijk traumatiserend zijn.

Ze waren even geïsoleerd thuis als in hun safehouse.
Er zal wel een bepaalde schrik heersen, maar deze is zeker niet van dermate niveau dat ze kritiek is hoor.

Tenzij jij de familie van Ranst HEEL goed kent (zo goed dat je kan inschatten hoeveel schrik ze hebben) kan je dat gewoon niet weten. Voor hetzelfde geld zitten ze daar inderdaad elke avond gezelschapsspelletjes te spelen en is er niks aan de hand maar dat weet jij toch echt gewoon absoluut niet? Waarom je zo'n zaken met zo'n autoriteit hier komt vermelden begrijp ik zelfs niet. Zelfs al heb je intieme kennis van heel die procedure en hoe een gemiddeld safehouse er zoal uit ziet, dan nog kan jij niet weten hoe verschillende personen op deze situatie reageren.

Goed.. .marc van ranst is de grote onschuldige en die verdekselse siegfried bracke met zijn steken op twitter altijd!
Du jamais vu!!!!
goed zo? :unsure:

ik vind uw houding ale 'you are either with us or you are against us' ook niet echt bevorderlijk voor deze discussie. Maar dit topic is al lang verloren. Het zou persoonlijk niet misstaan op de twitterfeed van siegfried bracke en MVR
Neen, dat is niet wat ik zeg of vraag en dat is ook niet mijn houding.

Als zowat half deze thread er al is in geslaagd om jouw posts verkeerd te interpreteren moet je misschien eens nadenken over hoe je je uitdrukt? Of: if it smells like shit everywhere you go, maybe check under your shoes? Kan echt zijn dat je al die dingen zo niet bedoelt hoor, maar zo komt dat vaak niet over. Het is ook moeilijk om nuance en bepaalde 'zijbedoelingen' over te brengen met tekst, dus het kan echt wel lonen om er voor te zorgen dat je zeker niet fout kan begrepen worden.
Half de thread, daarmee bedoel je diegene met dezelfde gedachtegang? Als we het dan toch hebben over vrije meningsuiting moet je niet iedereen persoonlijk veroordelen omdat die net iets anders denkt. Zoveel opmerkingen heb ik daarbij nog niet eens gekregen. Het staat volgens mij ieder vrij om de report te gebruiken als iets niet door de beugel kan.

Iemand post een tweet -wat is het hier, twitter- en ik reageer daarop met mijn gedacht. Spijtig dat hier mensen vinden dat ik ballonnetjes oplaat omdat ik van mening ben dat een krant gekleurd is. Dat iemand daarop inpikt en de thread vervolgens ontspoort is niet per definitie mijn fout.

Voorts vind ik het nogal cru om mensen die (doods)bedreigingen uiten trollen te noemen, maar daar hebben we dan misschien een andere definitie voor trollen.
Doodsbedreigingen moeten ze natuurlijk gerechtelijk vervolgen, ik had het meer over trollen die aan opruiing en hate speech doen. Het zal helaas nog lang duren eer we zoiets uit onze maatschappij krijgen. Twitter (en bij uitbreiding sociale media) is nu eenmaal zo'n plaats waar men dat ventileert. Dan moet je niet verwonderd zijn dat je dat daar tegenkomt.

Moet er hier nu echt uitgelegd worden
Nee, maar ik vind dit persoonlijk wel een heerlijke ironie met dat MVR al meer dan een jaar loopt te toeteren dat je vooral nergens naartoe moet gaan omdat er een groot virus is waarvan een gezonde mens ook gewoon kan doodgaan op een gruwelijk pijnlijke manier (hij heeft bvb ook bewust overdreven in het voorjaar van 2020 om een bepaalde stemming onder de bevolking op te wekken (erg wetenschappelijk ook /s)), terwijl hij zelf overal tegelijk was, en zowat in de TV-studios woonde, flagrant en arrogant zijn voeten vegend aan zijn eigen dwingende advies voor Jan Modaal, bovendien dan nog vrank commentaar gevend op mensen die zeggen dat ze de lockdown en het gebrek aan sociaal contact moeilijk vonden met een "IK heb geen problemen met de lockdown" (ahnee, als je zelf iedere dag uithuizig bent is dat natuurlijk gemakkelijk(er) spreken), daarbij zijn empathisch onvermogen etalerend.

Dat hij nu ook binnen moet blijven (de reden waarom dat zo is valt uiteraard niet goed te keuren) kan bij mij wel een lichte grijns ontlokken, zijn gedrag en mediageilheid van de afgelopen 15 maanden in acht nemende.

Laatst bewerkt:
Ik ga mij onthouden uit deze discussie want ze is verloren als de ene dingen mag verdraaien en de andere moet zwijgen.

Ik wens Marc veel twitterplezier en hoop hem zo weinig mogelijk in de media te zien als neutrale "gezagvoerende" wetenschapper. In mijn wereld zijn die twee zijn niet verenigbaar. Het is het ene of het andere. Ik herhaal daarbij onderstaand punt. Als iemand daar nog een goed argument voor heeft ben ik een tevreden man.

Uw kredietwaardigheid zakt beneden alle peil als ge u verlaagt tot hetzelfde niveau als trollen. Hij zou er toch net boven moeten staan? Stel u voor dat een rechtse viroloog met Vlaams Belang-sympathieën in een parallel universum de wetenschap zou verkondigen op TV en tegelijkertijd de Islam bestrijdt op Twitter. Niet alleen dat, maar ondertussen het hele spectrum onder dezelfde paraplu trekt voor het verheerlijken van terrorisme.

Nog even meegeven. De polarisatie die politiekers zelf in de hand lijken te werken zijn me pijnlijk duidelijk geworden in deze thread.

Laatst bewerkt:
Nee, maar ik vind het persoonlijk wel een heerlijke ironie dat MVR een jaar loopt te toeteren dat je vooral nergens naartoe moet gaan omdat er een groot virus is waarvan een gezonde mens ook gewoon kan doodgaan (hij heeft bvb ook bewust overdreven in het voorjaar van 2020 om een bepaalde stemming onder de bevolking op te wekken), terwijl hij zelf overal tegelijk was, en zowat in de TV-studios woonde, flagrant en arrogant zijn voeten vegend aan zijn eigen dwingende advies voor Jan Modaal.

Dat hij nu ook binnen moet blijven (de reden waarom dat zo is valt uiteraard niet goed te keuren) kan bij mij wel een lichte grijns ontlokken, zijn gedrag en mediageilheid van de afgelopen 15 maanden in acht nemende.
En ik vind het feit dat iemand het 'heerlijk' (ironisch zeg je er bij, maar vermits je later nog toegeeft dat je er een toch bij kan grijnzen geef ik je hier niet het voordeel van de twijfel) vindt dat iemand die samen met zijn gezin nu al meer dan een week moet onderduiken voor een moordzuchtige losgeslagen militair omdat die persoon (in zijn functie als viroloog) heeft aangeraden wat bijna alle andere virologen in elk land ter wereld hebben aangeraden verwerpelijk. Zijn 'gedrag en mediageilheid' vind ik dan ook persoonlijk geen zonden van die grootte dat de situatie van zijn gezin 'een lichte grijns' ontlokt. Maar goed, dat is jouw mening.

Op die zinnen die neigen naar het minimaliseren van de COVID pandemie in het midden van je eerste paragraaf reageer ik niet eens, daarvoor verwijs ik je graag door naar het coronatopic waar zulke praat al meer dan een dozijn keren met de grond gelijk is gemaakt.

Maar daar ging het niet om, ik reageerde puur op posts die het onderduiken voor een credible threat vergelijken met binnen moeten blijven (met knuffelcontact, met mogelijkheid om te gaan winkelen, werken, beperk sporten, ...) tijdens een pandemie. Die vergelijking is compleet, maar dan ook compleet van de pot gerukt. Daar reageerde ik op.

omdat die persoon (in zijn functie als viroloog)
't Zal waarschijnlijk wel meer te maken hebben met zijn constante erupties als zelfverklaarde politiek sanitätspolizei met bijhorende demonisering/marginalisering van alles wat enigzins naar rechts ruikt, het populisme en disdain niet schuwend, dan vanwege zijn beroep en/of maatschappelijke functie(s)... Of anders konden Vlieghe, Van Damme & Van Gucht hem vergezellen zodat ze dan toch samen konden klaverjassen rond de keukentafel.

't Zal waarschijnlijk wel meer te maken hebben met zijn constante erupties als zelfverklaarde politiek sanitätspolizei met bijhorende demonisering/marginalisering van alles wat enigzins naar rechts ruikt, het populisme en disdain niet schuwend, dan vanwege zijn beroep en/of maatschappelijke functie(s)... Of anders konden Vlieghe, Van Damme & Van Gucht hem vergezellen zodat ze dan toch samen konden klaverjassen rond de keukentafel.
U vraagt, wij draaien.

Volgens mij zijn ze het klaverjassen ondertussen al beu

Dan komen we nog altijd uit bij mijn mening dat zijn gelul op Twitter en storend gezeik (voor alle duidelijkheid: ik heb het absoluut niet met zijn gedoen op social media en ben zelf helemaal geen fan van Van Ranst als persoon) niet voldoende zijn om bij mij een grijns te ontlokken omdat hij en zijn gezin een zeer reële doodsbedreiging op hun dak hebben gekregen. Maar zoals ik dus al zei: daar ging mijn reactie niet over en ik ga niet weer dat straatje zonder einde in gaan en daarover een discussie beginnen.

Wel vind ik dat er nogal vlotjes wordt vergeten dat andere virologen ook wel degelijk met de dood bedreigd worden hoor. Een (relevante, dus hopelijk valt dit binnen de regels) quote van Van Damme uit dit artikel:

“Ook bij ons aan tafel was dat vanavond (dinsdagavond, red.) gespreksonderwerp nummer één", zegt Van Damme. “Ik krijg zelf bijna dagelijks haatberichten in mijn mailbox. Mijn kinderen hebben zelfs een aparte app op hun gsm gekregen zodat ze sneller de politie kunnen waarschuwen wanneer ze in nood zijn. Dat bewijst dat de politie de bedreigingen ernstig neemt, en dat kinderen die er niets mee te maken hebben er bijgesleurd worden.
Het vetgedrukte heb ik zelf gedaan.

Ja, Van Ranst is de enige die naar een safehouse moet (toch zover wij dat weten) maar er wordt nogal gemakkelijk gedaan alsof hij het enige doelwit is vind ik.

Voor je daarover begint: ja, rechtse politici en dergelijke krijgen ook doodsbedreigingen, en dat is ook verwerpelijk, maar daar gaat het niet over. Ik reageer puur op het sentiment dat MVR de enige is die 'in de problemen' zit.

Maar daar ging het niet om, ik reageerde puur op posts die het onderduiken voor een credible threat vergelijken met binnen moeten blijven (met knuffelcontact, met mogelijkheid om te gaan winkelen, werken, beperk sporten, ...) tijdens een pandemie. Die vergelijking is compleet, maar dan ook compleet van de pot gerukt. Daar reageerde ik op.
Het is natuurlijk maar hoe erg je het zelf maakt natuurlijk. Trouwens in de eerste lockdown mocht je effectief niet buiten komen, maximaal diende je binnen te blijven. Is dat te vergelijken met deze context? Nee natuurlijk niet.
Het punt was dat op vlak van buitenkomen er weinig verandert zal zijn voor de familie Van Ranst. Dus daar kunnen ze al niks missen.
Natuurlijk zit je in een ander huis in een context van bescherming voor uw vader zijn leven. Maar die dreiging is niet zo kritiek als dat je probeert aan te geven. Waar ze nu zitten zitten ze veilig en is de kans op een aanslag quasi nihil.

Maar om nu al te zeggen dat ze een traume opgelopen hebben, of zelfs daar in constantie schrik of paniek zitten. Nee daar volg ik niet in.
De mentale weerbaarheid van een kind van 10 is niet niks, en er is ook psychische begeleiding natuurlijk. Het beeld ophangen dat ze daar constant zitten met het idee van "papa gaat dood, papa gaat dood" dat is gewoon niet correct, dat zou een beledeging zijn voor de sociale diensten van de politie. Dit is niet de eerste keer dat er beroep wordt gedaan op onderduiking en het begeleiden van kinderen in dergelijke situaties.

Het is moreel verwerpelijk dat kinderen hierin betrokken worden. Maar langs de kant van de dader zijn dat wel de targets die je moet pakken om schade toe te brengen, dat weet de politie ook. Het is hoe dan ook altijd schrijnend dat kinderen vaak het slachtoffer worden van de "fouten" van hun ouders. Maar dat is vrij universeel en wijdverspreid. Veel voorbeelden die je kan geven waarbij het kind het lijdend voorwerp is in iets waar ze niks mee te maken hebben.

Het is natuurlijk maar hoe erg je het zelf maakt natuurlijk. Trouwens in de eerste lockdown mocht je effectief niet buiten komen, maximaal diende je binnen te blijven. Is dat te vergelijken met deze context? Nee natuurlijk niet.
Het punt was dat op vlak van buitenkomen er weinig verandert zal zijn voor de familie Van Ranst. Dus daar kunnen ze al niks missen.
Natuurlijk zit je in een ander huis in een context van bescherming voor uw vader zijn leven. Maar die dreiging is niet zo kritiek als dat je probeert aan te geven. Waar ze nu zitten zitten ze veilig en is de kans op een aanslag quasi nihil.

Maar om nu al te zeggen dat ze een traume opgelopen hebben, of zelfs daar in constantie schrik of paniek zitten. Nee daar volg ik niet in.
De mentale weerbaarheid van een kind van 10 is niet niks, en er is ook psychische begeleiding natuurlijk. Het beeld ophangen dat ze daar constant zitten met het idee van "papa gaat dood, papa gaat dood" dat is gewoon niet correct, dat zou een beledeging zijn voor de sociale diensten van de politie. Dit is niet de eerste keer dat er beroep wordt gedaan op onderduiking en het begeleiden van kinderen in dergelijke situaties.
Hoe ver je kan gaan om de zaken te minimaliseren ...

Mod edit: citaat verwijderde post

Laatst bewerkt door een moderator:
[...]

En om nu al te zeggen dat ze daar niks van gaan ondervinden of dit ervaren als een soortement vakantie of 'mini COVID lockdown' daar volg ik niet in. Ik kan niet weten hoe zij zich daar bij voelen en jij ook niet, en dat is waar ik op reageerde. Voorts wel akkoord dat het niet zo is dat die familie elke dag van tochtige hut tot tochtige hut moet vluchten terwijl de kogels om de oren vliegen (zoals je zegt: die mensen die hun beschermen weten wat ze doen).

Geen enkele van die virologen zit momenteel ondergedoken (Erika hield het nog bij wat hatemails, dat is wel wat anders dan wat MVR ontlokt heeft). In het buitenland zitten virologen evenmin ondergedoken, dit is gewoon iets wat enkel MVR overkomt. Is het dan zo bizar om te gaan kijken naar wat MVR doet dat andere virologen niet gedaan hebben?

dit is gewoon iets wat enkel MVR overkomt

En wie zit er daarvan nu ondergedoken?

Hoe ver je kan gaan om de zaken te minimaliseren ...
Ik minimaliseer niks hoor. Ik denk dat we beide wel akkoord zijn met het feit dat de situatie vrij ernstig is.
Maar ik vind dat we ook niet van het meest dramatische scenario moeten uitgaan.

De impact van deze pandemie is zo groot, ik denk dat hoe dan ook niemand dit heel snel zal vergeten. Als maatschappij moeten we hier lessen uit trekken, en vooral luisteren naar elkaar. Dat is iets wat ik vooral meeneem. Want in tegenstelling tot JC zijn er veel wanhoopsdaden gewoon voorbij gegaan zonder enige aandacht, ook daar mogen we ons als maatschappij gerust vragen bij stellen.

Safehouse is gewoon een huis dat volledig ingericht is, dat is gewoon een buitenverblijf. Dat is geen donkere bunker in ronquières ofzo.
Ik wil de impact niet minimaliseren. Maar laat ons het nu ook niet erger maken dan het is natuurlijk, hun leven gaat op een bepaalde manier gewoon door zoals voorheen hoor enkel in een ander huis. Buiten gingen ze toch al niet conform zijn eigen coronaregels, mensen zagen ze amper en alles verliep digitaal. Ze waren even geïsoleerd thuis als in hun safehouse.
Een kind van 10 jaar kent ook een soort van nuance als de ouders zich gewoon genuanceerd opstellen.
Ohwwww you ;)

En wie zit er daarvan nu ondergedoken?
Uw posts hier zijn vrij duidelijk: het is de schuld van Van Ranst zelf. Nee, andere virologen krijgen ook met onmenselijke zaken te maken, gaande van flesjes vergif tot het bedreigen van hun kinderen tot brieven met wit poeder.

Modedit: overbodige sneer verwijderd

Laatst bewerkt door een moderator:
Uw posts hier zijn vrij duidelijk: het is de schuld van Van Ranst zelf. Nee, andere virologen krijgen ook met onmenselijke zaken te maken, gaande van flesjes vergif tot het bedreigen van hun kinderen tot brieven met wit poeder.
Dat mag inderdaad gezegd worden want het is niet de wereld tegen Van Ranst, maar het voornaamste verschil is dat Van Ranst tot op vandaag wel twitteroorlogjes blijft uitvechten en de polarisatie tegen hem blijft voeden. Vlieghe, Van Gucht en Van Damme zullen ook wel de nodige haatmails hebben gekregen, maar zij gaan geen olie op het vuur blijven gooien. Hoewel er geen enkele vergoeilijking bestaat voor doodsbedreigingen moet hij niet verwonderd zijn dat hij en zijn gezin nu misschien voor maandenlang in een safehouse opgesloten gaat zitten.

Terug
Bovenaan