Virusgekte: van online haat tot terrorisme

Goed, Vierkant, ik ga nog 1 keer reageren op dit specifieke onderwerp* (net zoals jij vermoedelijk nog 1 keertje gaat reageren om zodoende 'het laatste woord' te hebben, maar dat mag je van mij) maar algemeen gezien wil ik het volgende zeggen:

Beide 'kampen' hakken er nogal zwaar op in. Wat ik zeg klinkt soms/dikwijls/altijd als klinkklare onzin voor mensen zoals Mr Fingers, Silence, enzovoorts (geen tags omdat dat niet nodig is) en dat mag voor mijn part allemaal. Als zij willen grijnzen omdat MVR in een safehouse zit dan mag dat. Ik mag daar dan ook wel van zeggen wat ik daarvan vind. Voor mijn part allemaal goed.

Ik bekijk discussies zoals deze thread vooral als gelul aan de toog: het kan er hevig aan toe gaan, maar aan het einde van de rit zijn we gewoon allemaal mensen die hun leven willen leiden en hun mening willen ventileren en drinken we (spreekwoordelijk) een biertje. Iedereen denkt maar gewoon dat 'ie gelijk heeft hoor. Zolang er geen illegale praktijken (of regelbrekende praktijken in dit geval) aan te pas komen is het voor mij allemaal goed.

Al dat 'kampengedoen' ('en links dan met hun rellen in 2014,' 'en Van Grieken dan met zijn gepolariseer op Twitter,' ...) vind ik persoonlijk ook maar niks. Ten eerste omdat politici/mensen 'aan de macht' echt geen ruk geven om je onvoorwaardelijke steun (of zelfs om je persoonlijke leven) dus is het beter om een kat een kat te noemen en een verknipt politicus een verknipt politicus, en ten tweede omdat ik eigenlijk geloof dat de meeste mensen in meerdere 'kampen' zitten. Ik ben zeer rechts op bepaalde onderwerpen, en dan weer zeer links op andere vlakken bijvoorbeeld. Mij ga je echter echt niet 1 politieke strekking zien verdedigen en de andere zijde zien demoniseren.

Nu goed, hetgene waar ik wel een probleem mee heb is wanneer mensen (zeer) sterke statements maken en dan, als ze daar dan ferm wat tegenwind op krijgen, vluchten naar nooduitgangen zoals 'framing', 'monddood gemaakt,' 'ik zie dat zulke dingen hier niet mogen,' ... Ik heb het hier in deze thread al gezien en in andere threads ook, en ik vind het best irritant. Het kan zeker gebeuren dat iemand echt verkeerd begrepen wordt, en dan kan dat redelijk snel recht gezet worden, maar er wordt toch wel heel snel naar het 'fake news/framing' pistooltje gegrepen vind ik. Langs beide 'kanten'. Soms is een mening/statement ook gewoon zo kut dat de meerderheid van de mensen die het leest het er niet mee eens is. Vrijheid van meningsuiting wil zeggen dat je (binnen het legale) mag zeggen wat je wilt, maar het wil niet zeggen dat elke mening gelijk moet behandeld worden.

Om nog snel even op jouw post te reageren (ik had veel meer getypt maar dat is eigenlijk allemaal de moeite niet):
Dezelfde dooddoeners worden bovengehaald en de aanvallers stelselmatig bijna geïntimideerd. Zie overzicht hierboven.
Akkoord dat dezelfde dooddoeners worden bovengehaald (maar dat is echt wel het geval voor beide kanten hoor, elke middag lees ik wel dat er weer eens iemand is gepasseerd die het allemaal wat komt minimaliseren bijvoorbeeld, of op z'n zachtst gezegd zijn of haar teentjes in het 'hij heeft het zelf gezocht' water dipt) maar 'de aanvallers stelselmatig bijna geïntimideerd'? Dat vind ik echt helemaal nergens op slaan.

En dan refereer je naar een overzicht waarbij het 'vuilste' woord 'degoutant' is. Als dat intimiderend werkt dan kan je echt beter wegblijven uit topics zoals deze. Dat zijn allemaal termen en woorden die te pas en te onpas worden gebruikt in debatten, zelfs op de 'betere' TV kanalen en radiozenders.
Hiermee plaats je me bijna in dezelfde schoenen als Marc Van Ranst.
Nee, net niet. Dat gaat enkel op moest je moedwillig dwars aan het doen zijn (iets waar ik je vooralsnog niet van verdenk) dus ik plaats je in geen enkele schoen.

*Dat is niet hezelfde als 'ik verlaat de thread en kom niet meer terug,' by the way.

Nog altijd geen vlieg kwaad gedaan en nog altijd onvindbaar voor het gerecht.
Zou me niet verbazen mocht dat zo blijven.
Mogelijk is zijn missie zelfs gewoon MVR zolang mogelijk in zijn kot te houden.

Initieel mss effectief andere bedoelingen, maar vindt hij het nu prima zo.

Laatst bewerkt:
Goed, Vierkant, ik ga nog 1 keer reageren op dit specifieke onderwerp* (net zoals jij vermoedelijk nog 1 keertje gaat reageren om zodoende 'het laatste woord' te hebben, maar dat mag je van mij) maar algemeen gezien wil ik het volgende zeggen:

Beide 'kampen' hakken er nogal zwaar op in. Wat ik zeg klinkt soms/dikwijls/altijd als klinkklare onzin voor mensen zoals Mr Fingers, Silence, enzovoorts (geen tags omdat dat niet nodig is) en dat mag voor mijn part allemaal. Als zij willen grijnzen omdat MVR in een safehouse zit dan mag dat. Ik mag daar dan ook wel van zeggen wat ik daarvan vind. Voor mijn part allemaal goed.

Ik bekijk discussies zoals deze thread vooral als gelul aan de toog: het kan er hevig aan toe gaan, maar aan het einde van de rit zijn we gewoon allemaal mensen die hun leven willen leiden en hun mening willen ventileren en drinken we (spreekwoordelijk) een biertje. Iedereen denkt maar gewoon dat 'ie gelijk heeft hoor. Zolang er geen illegale praktijken (of regelbrekende praktijken in dit geval) aan te pas komen is het voor mij allemaal goed.

Al dat 'kampengedoen' ('en links dan met hun rellen in 2014,' 'en Van Grieken dan met zijn gepolariseer op Twitter,' ...) vind ik persoonlijk ook maar niks. Ten eerste omdat politici/mensen 'aan de macht' echt geen ruk geven om je onvoorwaardelijke steun (of zelfs om je persoonlijke leven) dus is het beter om een kat een kat te noemen en een verknipt politicus een verknipt politicus, en ten tweede omdat ik eigenlijk geloof dat de meeste mensen in meerdere 'kampen' zitten. Ik ben zeer rechts op bepaalde onderwerpen, en dan weer zeer links op andere vlakken bijvoorbeeld. Mij ga je echter echt niet 1 politieke strekking zien verdedigen en de andere zijde zien demoniseren.

Nu goed, hetgene waar ik wel een probleem mee heb is wanneer mensen (zeer) sterke statements maken en dan, als ze daar dan ferm wat tegenwind op krijgen, vluchten naar nooduitgangen zoals 'framing', 'monddood gemaakt,' 'ik zie dat zulke dingen hier niet mogen,' ... Ik heb het hier in deze thread al gezien en in andere threads ook, en ik vind het best irritant. Het kan zeker gebeuren dat iemand echt verkeerd begrepen wordt, en dan kan dat redelijk snel recht gezet worden, maar er wordt toch wel heel snel naar het 'fake news/framing' pistooltje gegrepen vind ik. Langs beide 'kanten'. Soms is een mening/statement ook gewoon zo kut dat de meerderheid van de mensen die het leest het er niet mee eens is. Vrijheid van meningsuiting wil zeggen dat je (binnen het legale) mag zeggen wat je wilt, maar het wil niet zeggen dat elke mening gelijk moet behandeld worden.

Om nog snel even op jouw post te reageren (ik had veel meer getypt maar dat is eigenlijk allemaal de moeite niet):

Akkoord dat dezelfde dooddoeners worden bovengehaald (maar dat is echt wel het geval voor beide kanten hoor, elke middag lees ik wel dat er weer eens iemand is gepasseerd die het allemaal wat komt minimaliseren bijvoorbeeld, of op z'n zachtst gezegd zijn of haar teentjes in het 'hij heeft het zelf gezocht' water dipt) maar 'de aanvallers stelselmatig bijna geïntimideerd'? Dat vind ik echt helemaal nergens op slaan.

En dan refereer je naar een overzicht waarbij het 'vuilste' woord 'degoutant' is. Als dat intimiderend werkt dan kan je echt beter wegblijven uit topics zoals deze. Dat zijn allemaal termen en woorden die te pas en te onpas worden gebruikt in debatten, zelfs op de 'betere' TV kanalen en radiozenders.

Nee, net niet. Dat gaat enkel op moest je moedwillig dwars aan het doen zijn (iets waar ik je vooralsnog niet van verdenk) dus ik plaats je in geen enkele schoen.

*Dat is niet hezelfde als 'ik verlaat de thread en kom niet meer terug,' by the way.
Ik hoef hier geen laatste woord maar ga het toch nemen om te zeggen dat ik uw onderbouwde mening ten zeerste weet te appreciëren.

Ik neem de feedback -zoals altijd- mee en hoop dat anderen ook eens in eigen boezem kijken want je haalt echt wel veel pijnpunten aan.

Intimideren is misschien wat overdreven, laten we dat bewaren voor het veroordelen van hate speechers in de krochten van het internet.

Mogelijk is zijn missie zelfs gewoon MVR zolang mogelijk in zijn kot houden
Zou me niet verbazen als dat effectief de bedoeling was vanaf minuut 1. “Smoke and mirrors”, en 4D-schaak met pure psychologische spelletjes. Maximaal resultaat voor minimaal risico/moeite.

Zou me niet verbazen als dat effectief de bedoeling was vanaf minuut 1. “Smoke and mirrors”, en 4D-schaak met pure psychologische spelletjes. Maximaal resultaat voor minimaal risico/moeite.

Nu ja, als sluipschutter had hij het met een vingerknip kunnen afhandelen, zonder getraceerd te worden zelfs.

Maar het werd zogenaamd rambostijl, met loose ends.

Intussen is er een andere rechts-extremist die Van Ranst met de dood heeft bedreigd opgepakt: https://www.demorgen.be/cs-bfc2efbd
“In het gezelschap van Carrera Neefs”
Dat moest er nog aan ontbreken :P
Je weet nooit in welke context natuurlijk, maar gezellig op café gaan met zo een persoon is toch altijd wat raar.
Dit zal trouwens niet de laatste copycat zijn, maar zo concreet en dreigend als JC dat zal toch niet meer voorvallen volgens mij.

Die gast is gekend in heel België en internationaal gezocht dus straf- en zorgeloos gaat die niet leven. Ben ook benieuwd naar die factuur trouwens; iets van een 100.000 euro per dag enkel aan overuren van de politie. Kunnen ze dat door zijn strot duwen als hij geen slachtoffers maakt?

Ik stel wel vragen bij "ik leef mijn laatste dagen zoals ik wil" en het feit dat hij nog "niets" gedaan heeft. Strookt een beetje met mijn (persoonlijke) idee dat het zonde is om zelfmoord te plegen zonder er nog een bepaalde kick uit te halen. Een mislukte parachutesprong ofzo. Niet het meest ideale, maar concreet heb ik daar nooit ver over nagedacht -geen behoefte, lol- maar jullie snappen het punt.

Die 4D-schaak is dus plausibel maar ik denk dat we J.C. teveel krediet geven als lone wolf om zoiets te orchestreren.

Laatst bewerkt:
en zijn vrouw en kinderen dan achterlaten ? hmmmmm....
Vriendin* en pluskinderen*, maar dan nog zou het idd vrij hard zijn, maar dat is zelfmoord of terrorisme altijd. Niemand heeft uiteindelijk een benul van hoe hij er psychologisch aan toe is dankzij de grondige opvolging van militairen (die bij wapens kunnen) binnen defensie. Anders hadden we dat misschien nog geweten. Kan iemand mij trouwens die integrale afscheidsbrief eens pm'en? Die zou gedeeld zijn op sociale media.

Laatst bewerkt:
Het lijkt me niet ondenkbaar dat Conings zichzelf van het leven ontnomen heeft daar in dat bos. Als hij zichzelf echt goed verstopt heeft kan zijn lichaam daar lang blijven liggen.

Als hij nog leeft moet hij wel ergens onder gedoken zitten. Vlaanderen en België zijn uiteindelijk maar zó groot in die zin dat hij zonder hulp van buitenaf reeds gespot was geweest. Hij moet evenzeer eten en drinken.

“De geïmproviseerde tent die door politiemensen was gevonden in het Nationaal Park Hoge Kempen heeft wellicht niet gediend als onderdak voor de voortvluchtige militair”, zo bevestigen ons gerechtelijke bronnen. De frigobox en cola stonden er al lang. “Het is een dood spoor.”

Ben ik nu de enige die denk: "no shit, Sherlock?"

Allee, die man zou toch zo ne slimme militair zijn met overlevingsskills en manieren om geen sporen achter te laten.
Zou em dan met zijne frigobox de heide optrekken en die laten staan met een halve fles cola in? :laugh:

Verder wel nog interessant

Van die laatste wapens staat nu ook vast dat het geen ‘lesmateriaal’ was, zoals her en der werd gezegd, maar echt oorlogstuig.

Terwijl ik toch lang gelezen meen te hebben dat die raketlanceerders weinig konden.
Dan blijft wel nog altijd de vraag waarom hij die daar zomaar achterlaat terwijl hij wel de tijd neemt om een boobytrap te maken.

Zoals ik al voor gewaarschuwd had:

Opvallend veel Russische interesse in steungroep Conings: “We moeten ons zorgen maken”

Rusland en China liggen als bloedhonden te wachten op elk sprankeltje van instabiliteit in het Westen om deze maximaal te proberen uitbuiten. Dat is dus de reden waarom we absoluut niet "meer moeten luisteren naar deze groep gefrustreerden". Neen, we moeten die (vaak) laagopgeleiden beschermen tegen zichzelf. We moeten inzetten op goed onderwijs waar ze kritisch leren denken. En we moeten uiteraard deze buitenlandse pogingen om conflict en instabiliteit te stoken maximaal aan banden proberen leggen.

Het is zo pathetisch om al die mensen daarin te zien meegesleurd worden. Om ze te zien pleiten "voor vrijheid" terwijl ze gewoon de handpoppen zijn van een Russisch regime die het omgekeerde beoogd.

Kan zijn dat het al gepost is, maar ongeacht de discussies van vorige pagina’s met voor en tegenstanders. Neen Marc, dit was niet slim…

Dat is idd écht niet slim. Dat je je nog iets te hard verdedigt op "bekende" sociale media zoals FB, twitter en co (en daar al eens te hard in een discussie belandt), daar kan ik best mee leven. Maar zo'n obscuur groepje zélf gaan opzoeken, nee, daar kan je geen enkele goeie reden voor bedenken. Da's alsof een PTB'er in café De Zwarte Leeuw in het Frans vraagt of hij een affiche voor een veganistische BBQ voor de slachtoffers van de collaboratie mag uithangen.

Of zoals een JPV die met school naar de Efteling gaat de dag na een voetbalwedstrijd tussen België en Nederland en daar een Belgische vlag en "1-0" op zijn wangen zet.

Zou daar in dat safehouse ook een goed gevulde drankkast zijn? Allez, niet dat ik iets insinueer :unsure: .

Dat is idd écht niet slim. Dat je je nog iets te hard verdedigt op "bekende" sociale media zoals FB, twitter en co (en daar al eens te hard in een discussie belandt), daar kan ik best mee leven. Maar zo'n obscuur groepje zélf gaan opzoeken, nee, daar kan je geen enkele goeie reden voor bedenken. Da's alsof een PTB'er in café De Zwarte Leeuw in het Frans vraagt of hij een affiche voor een veganistische BBQ voor de slachtoffers van de collaboratie mag uithangen.

Of zoals een JPV die met school naar de Efteling gaat de dag na een voetbalwedstrijd tussen België en Nederland en daar een Belgische vlag en "1-0" op zijn wangen zet.
Iedereeen steekt wel eens een domme uit. Wat ik eigenlijk mij afvraag is er dan niemand daar in die safe house die zegt: Marc, stop nu eens met op internet te zitten en lees een boek ofzo. Ik snap helemaal niet dat er daar niemand van de diensten is die hem moeten beschermen die hem ook wat in de gaten houd om ervoor te zorgen dat hij niet nog wat olie op het vuur gooit.

Iedereeen steekt wel eens een domme uit. Wat ik eigenlijk mij afvraag is er dan niemand daar in die safe house die zegt: Marc, stop nu eens met op internet te zitten en lees een boek ofzo. Ik snap helemaal niet dat er daar niemand van de diensten is die hem moeten beschermen die hem ook wat in de gaten houd om ervoor te zorgen dat hij niet nog wat olie op het vuur gooit.

Dat vroeg ik mij dus ook net af. Denk dat dat voor die mensen zelf ook wat demotiverend werkt.

Soit, mocht het niet zo tragisch zijn begint het toch wel wat op een B-klasse komische film te lijken.

Dat vroeg ik mij dus ook net af. Denk dat dat voor die mensen zelf ook wat demotiverend werkt.

Soit, mocht het niet zo tragisch zijn begint het toch wel wat op een B-klasse komische film te lijken.
Tjah, demotiverend zou ik niet zeggen. Langs de andere kant kan het natuurlijk wel dat hij de diensten wat helpt door olie op het vuur te gooien. Door uit te dagen kan je ook die belagers tot het uiterste drijven en fouten doen maken waardoor men die toch kan vangen. Maar dat is imo een heel gevaarlijk spel want je weet nooit tot wat je die belagers aanzet, voor hetzelfde geld plegen die opeens een aanslag op iets wat men niet voorzien had en is de menselijke schade des te groter. Zo'n mensen uit hun kot lokken is iets wat redelijk onvoorspelbaar is.

Tjah, demotiverend zou ik niet zeggen. Langs de andere kant kan het natuurlijk wel dat hij de diensten wat helpt door olie op het vuur te gooien. Door uit te dagen kan je ook die belagers tot het uiterste drijven en fouten doen maken waardoor men die toch kan vangen. Maar dat is imo een heel gevaarlijk spel want je weet nooit tot wat je die belagers aanzet, voor hetzelfde geld plegen die opeens een aanslag op iets wat men niet voorzien had en is de menselijke schade des te groter. Zo'n mensen uit hun kot lokken is iets wat redelijk onvoorspelbaar is.

Ik zou daar thans not amused bij zijn als ge zo iemand moet bewaken die dan op deze manier wat olie op het vuur gooit.
Denk nu ook niet direct dat ge met dat telegram groepke de grootste terroristen gaat vinden of Conings uit zijn tent gaat lokken.

Al ben ik dat groepke gaan opzoeken en staat dat wel vol met de te verwachten HLN-bagger. :sick:

Mss kickt hij effectief op aandacht.

Uiteindelijk de keuze:
-aandacht en uitlokken, wetende dat het nadien ook weer gemakkelijk de media haalt
-of de veiligheid/gemoedsrust van je naaste gezin bewaren

Want de wrok kan nog voor jaren meegaan.

De meesten zouden al lang voor het 2de gekozen hebben.
Maar goed, het kan hem duidelijk niet schelen.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan