Virusgekte: van online haat tot terrorisme

Omdat hij zijn publiciteit reeds had kunnen verzilveren toen de overheid hem 'zwijggeld' aanbood.
Hoezo? Neen? Want dan was hij helemaal zeker partijdig en zou hij zijn invloed niet kunnen uitwijden hé. Dien kerel heeft 2 huizen, ik denk dat dien er wel warm genoeg inzit. Zijn ideologische strijd ligt hem nauwer aan het hart.

Die politiebewaking krijgt hij al meer dan een jaar he. Ook de andere virologen hebben nauwe contacten met de politie omwille van de dreigingen tegen hen.
Oké, maar in dit geval zou het gaan om een nog steeds vermiste militair die rogue is gegaan met oorlogswapens. Dat is nog iets anders dan wat onnozelaars die dreigmailtjes sturen. Tenzij JC wordt gevat is dat toch een blijvende serieuze dreiging die een gradatie erger is dan de dreiging die pakweg Vlieghe of Van Gucht ondergaan?

Sure. Hoe zou dat niet passen in het plaatje ? Hij was redelijk "politiek" actief voor de corona crisis hé.
Hoe dan?
Hij was gastspreker bij de PVdA:
  • Peter Mertens praat met viroloog/opiniemaker Marc Van Ranst over de maatschappelijke uitdagingen van vandaag.
In 2016 werd hij al bestempeld als opiniemaker. Maar dat wil nog niet zeggen politiek actief. Verklaar u nader?

Hoe dan?
Hij was gastspreker bij de PVdA:

In 2016 werd hij al bestempeld als opiniemaker. Maar dat wil nog niet zeggen politiek actief. Verklaar u nader?
sigh. Ja het gaat over zijn opiniestukken hé daarom dat ik ook zeg "politiek" en niet politiek.

Oké, maar in dit geval zou het gaan om een nog steeds vermiste militair die rogue is gegaan met oorlogswapens. Dat is nog iets anders dan wat onnozelaars die dreigmailtjes sturen. Tenzij JC wordt gevat is dat toch een blijvende serieuze dreiging die een gradatie erger is dan de dreiging die pakweg Vlieghe of Van Gucht ondergaan?
En de vraag is of dat verschil ligt bij JC of bij MVR. De juiste gek tegenkomen is misschien genoeg. Of iets juister: De foute persoon met problemen tegenkomen op het foute moment is misschien genoeg

Ja, daarom is het ook zaak om hem zo snel mogelijk te vinden natuurlijk. Als ze hem over een week/maand/jaar nog niet gevonden hebben, zullen ze steeds de dreiging analyseren om te zien welke maatregelen er nodig geacht worden om hem te beschermen he.

En de vraag is of dat verschil ligt bij JC of bij MVR. De juiste gek tegenkomen is misschien genoeg. Of iets juister: De foute persoon met problemen tegenkomen op het foute moment is misschien genoeg
Een aanslag plegen op iemand is op zich héél eenvoudig (beetje onderzoek doen, naar locatie x gaan, richten en de trekker overhalen), maar effectief overgaan op die daad is psychologisch toch een immense barrière. Zelfs al ben je een getrainde militair die meermaals op missie is geweest: een opdracht uitvoeren in dienst van het leger is niet hetzelfde als in je eentje een terreuraanslag plegen.

Toch geloof ik dat Van Ranst vroeg of laat wel eens een dreun gaat krijgen van iemand: hij symboliseert de "wereldvreemde elite" die het land op slot heeft gezwierd en vooral keek naar de cijfers en geen acht sloeg op de immense mentale druk op de maatschappij. Of dat beeld correct is laat ik in het midden, maar Van Ranst is zeker geen unaniem geloofde (in de zin van loven, niet geloven) persoon.

Laatst bewerkt:
en geen acht sloeg op de immense mentale druk op de maatschappij.
Niet geholpen door zelf niet het voorbeeld te geven, en zo mogelijk nog meer buiten te komen dan anders, terwijl iedereen anders binnen moest zitten, en er met PV's rondgezwierd werd als je een broodje aan het eten was in het park.

Maar dan moet die werkgever ook Rik Torfs aanmanen om zijn collega niet te pas en te onpas weg te zetten als dictatoriale communist. KU Leuven heeft op dat vlak het recht op vrije meningsuiting beter door dan jou hoor. Het geldt niet alleen voor mensen die dezelfde mening hebben als jij.
"Zou misschien kunnen" gelijktrekken met "moeten"?
Naar mijn weten heeft Rik Torfs hem nooit weggezet als een dictatoriale communist.
Geen idee waarom je zo focust op mijn persoon.

Beetje redelijk blijven want zo raakt het kant noch wal.

Een aanslag plegen op iemand is op zich héél eenvoudig (beetje onderzoek doen, naar locatie x gaan, richten en de trekker overhalen), maar effectief overgaan op die daad is psychologisch toch een immense barrière. Zelfs al ben je een getrainde militair die meermaals op missie is geweest: een opdracht uitvoeren in dienst van het leger is niet hetzelfde als in je eentje een terreuraanslag plegen.

Toch geloof ik dat Van Ranst vroeg of laat wel eens een dreun gaat krijgen van iemand: hij symboliseert de "wereldvreemde elite" die het land op slot heeft gezwierd en vooral keek naar de cijfers en geen acht sloeg op de immense mentale druk op de maatschappij. Of dat beeld correct is laat ik in het midden, maar Van Ranst is zeker geen unaniem geloofde (in de zin van loven, niet geloven) persoon.
Ik zou dat toch nuanceren. Marc kan nu wel toeteren en is nu relevant maar dat blijft hij niet lang meer. Als alles goed gaat en de vaccins werken voor langere tijd, dan zal de aandacht voor hem als sneeuw voor de zon verdwijnen. De wappies zullen hun woede dan wel uitten op de volgende zondebok die hun het leven moeilijk maakt.

Ik zou dat toch nuanceren. Marc kan nu wel toeteren en is nu relevant maar dat blijft hij niet lang meer. Als alles goed gaat en de vaccins werken voor langere tijd, dan zal de aandacht voor hem als sneeuw voor de zon verdwijnen. De wappies zullen hun woede dan wel uitten op de volgende zondebok die hun het leven moeilijk maakt.
Marc is al langere tijd kop van jut bij radicaal rechts, nog voor er sprake was van corona.

Marc is al langere tijd kop van jut bij radicaal rechts, nog voor er sprake was van corona.
This. En ook door uitspraken te doen als zijn "probleem dat zichzelf oplost" wanneer het over anti-vaxxers en (extreem)-rechts ging, heeft hij gewoon die lijn blijven doortrekken.

Doen alsof MVR enkel en alleen een probleem zou zijn bij alles wat rechts is, sinds corona, kent gewoon die hele voorhistorie niet.

Uiteraard, daarom vind ik het vrij zielig van hem om anderen de sfeerschepping aan te praten. Jürgen heeft volgens mij Marc geviseerd als deel van het systeem, vooralsnog niet enkel omwille van zijn twitter volgens mij? Persoonlijk denk ik dat hij een soort van hype is omdat hij nu een bepaalde autoriteit heeft. Laten we dus hopen dat hij niet in de politiek gaat...

Hij was toch ook enkel maar relevant -en in opspraak- toen hij griepcommissaris was en daarna is dat doodgebloed... tot nu.

Van Ranst: "Ja, er is met sp.a-voorzitter gepraat over ministerschap"

Hier lees je eigenlijk exact mijn punt:
Hij hapte niet toe. "Ik heb geleerd niets uit te sluiten, en ik heb zeker niet het gevoel dat ik dat niet zou kunnen - zo arrogant ben ik wel - maar ik zie nu ook wat voor een hondenstiel het is", aldus Van Ranst, die door de lezers van 'Humo' verkozen is tot 'Man van het jaar'.

"Politici worden beschimpt, beledigd en uitgespuwd. Ik vind het een gevaarlijke situatie. Ik ken slimme mensen die nog liever naalden in hun ogen steken dan te overwegen om in de politiek te gaan”, besluit hij.

Laatst bewerkt:
Daar zit hij dan, met vrouw en kind in een safe house omdat een losgeslagen militair hem opzocht met bazooka's. Hij krijgt meer bagger over zich heen dan een gemiddelde politicus door zijn Twittergedrag.
De allergrootste fout van een autoritair persoon is té veel aandacht en peuteren in een etterende wonde.

Niet slim... geen wonder dat alle politici een horde aan communicatieverantwoordelijken hebben.

Laatst bewerkt:
Het gegeil van hln/vtm op MVR gaat ondertussen lustig verder, nu mag zijn labmanager nog even een promopraatje komen doen dat Marc toch wel heel hard doorwerkt hoor, zelfs vanuit een safehouse. Moeten we nu danku zeggen, Marc? Honderdduizenden Belgen werken keihard elke dag, vaak voor véél minder loon dan het uwe.

Het gegeil van hln/vtm op MVR gaat ondertussen lustig verder, nu mag zijn labmanager nog even een promopraatje komen doen dat Marc toch wel heel hard doorwerkt hoor, zelfs vanuit een safehouse. Moeten we nu danku zeggen, Marc? Honderdduizenden Belgen werken keihard elke dag, vaak voor véél minder loon dan het uwe.
Enkel slechte sfeerschepping is ok ofzo? Altijd die grijsgedraaide plaat over dat loon, man man.

Terug
Bovenaan