Maar jij breit er nu toch zelf al bijna een verhaaltje aan dat zijn failissement de reden zou zijn en die andere dingen (waardoor hij dus de meest gezochte man in het land is geworden) slechts 'inkleding' zijn? Zelfs als dat gewoon 'inkleding' (ik zet dat tussen aanhalingstekens omdat oorlogswapens stelen en doodsbedreigingen uiten toch wat meer is dan inkleding vind ik) is dan is JC gewoon een gigantische eikel, want hij heeft zijn familie enorm veel leed bezorgd door het onderwerp te worden van een breed uitgesmeerde klopjacht.
Het volgende is nu niet per se op jou gericht, maar er zijn hier toch behoorlijk wat mensen die de zaken toch zeer minimaliseren, gewoon omdat hij geen slachtoffers heeft gemaakt of schade heeft aangericht hoor.
Zouden die mensen die daar op die wake stonden bijvoorbeeld allemaal hetzelfde reageren moest er een zoektocht geweest zijn naar iemand die in de naam van Allah bepaalde targets ging aanvallen en daarna gewoon zelf dood is terug gevonden zonder schade aan te richten? Ik durf het te betwijfelen.
Voorts is het niet maken van slachtoffers ook niet noodzakelijk gelijk aan 'hij had die plannen nooit'. Als je sommigen bezig hoort is het bijna alsof hij die wapens heeft gestolen voor de leute. Remember: op de OCAD lijst kom je echt niet zomaar terecht hoor. Daar kom je niet op door enkele racistische memes te delen in een chatgroep bijvoorbeeld.
Slechts enkele mogelijke scenario's (allemaal verzonnen, want niemand op dit forum kent de ware toedracht, maar dat weerhoudt anderen er niet van om zelf zeer minimaliserende situaties te verzinnen):
- De man had het plan om MVR (en eventueel diens familie) af te maken en dan zichzelf omver te schieten, toen hij na enkele uren wachten op MVR nog altijd zijn 'doelwit niet in het vizier had' is hij dan maar gevlucht omdat hij wist dat het niet lang meer ging duren eer de politie op de hoogte ging zijn van zijn plannen. Toen hij merkte dat hij staatsvijand numero uno was besefte hij dat hij nooit meer tot bij MVR ging raken, dus heeft hij de eer aan zichzelf gehouden.
- Hij wilde meerdere doelen aanvallen, maar merkte als snel (via de media) dat zijn plan sneller dan verwacht aan het licht is gekomen. Verhoogde bewaking aan zijn doelwitten, sommigen die in een safehouse zaten, plan mislukt dus, en de eer aan zichzelf gehouden.
- Hij wilde zoveel mogelijk doden maken toen hij die brieven schreef en zat te wachten op MVR toen hij spijt kreeg van zijn plannen. Hij ging wel sowieso de bak in draaien, dus misschien daarmee dat hij zichzelf van het leven heeft beroofd.
Het ene klinkt al wat extremer dan het andere, maar er zijn er hier toch veel die (terecht) zeggen dat we niet weten wat er in zijn hoofd om ging maar dan wel met allerhande 'verzachtende omstandigheden' aankomen.
En opnieuw: je komt echt niet voor niets op de lijst van het OCAD, dus een heilig boontje zal hij wel niet geweest zijn.
Dat gezegd zijnde: het kan perfect dat hij gewoon is doorgedraaid en ontoerekeningsvatbaar zou geweest zijn, maar ik wil maar zeggen dat er toch wel wat mensen zijn die toch heel graag de allerpositiefste spin aan dit verhaal willen geven.