Vlaamse filmindustrie in zwaar weer?

famtam

Well-known member
Ruim 31 miljoen euro subsidies voor 83 Vlaamse films, maar filmzalen die vaak leeg blijven.

‘Radioman’ in première, de gehypete Vlaamse film van regisseur Frank Van Passel die zich afspeelt tijdens de Tweede Wereldoorlog. Ondanks alle media-aandacht klokte de film enkele weken geleden af op slechts 42.000 bioscoopbezoekers. Dat is bijzonder weinig, zeker gezien de massale overheidssteun die de film kreeg. Het Vlaams Audiovisueel Fonds (VAF) pompte liefst 925.000 euro in de film.

Het kan echter nog erger. ‘Skiff’, een film van de Gentse Cecilia Verheyden, verdween geruisloos uit de bioscoop nadat amper 3.000 mensen hem zagen. Steun vanuit het VAF: 627.500 euro.

In 2025 gingen in totaal 843.256 mensen naar een Vlaamse film, met 200.000 voor ‘Patsers’. Twee andere Vlaamse (maar Engelstalige) projecten kregen in die periode bijna een miljoen subsidie: ‘Massacre and Revolution’ van Felix Van Groeningen (985.000 euro) en ‘Coward’ van Lukas Dhont (970.000 euro). Allebei moeten ze ooit nog in de bioscoop vertoond worden.

“De Vlaamse film? Die is op sterven na dood”, klinkt het bij kenners. “Of toch zeker de populaire Vlaamse film.” Ze wijzen allemaal naar het Vlaams Audiovisueel Fonds, dat elk jaar miljoenen euro’s aan subsidies in de Vlaamse films pompt. Maar, zo klinkt het fors, de voorbije jaren werden vooral subsidies in een bodemloze put gestort.

Het is een feit dat de cinema in een vicieuze cirkel zit. Minder bezoekers, hogere toegangsprijzen, en dat lokt in tijden van besparingen nog minder volk. Enkel de filmtoppers trekken nog volk naar de zalen, en dat is ook al lang niet meer wat het was.
Van de voorbije 10 keer dat ik in de cinema was, heb ik 2 keer een volle uitverkochte zaal geweten, en dat was de resprise van Back To The Future, en de reprise van Top Gun. Dat zegt alles denk ik.

Het is ook zo dat de TV thuis stukken beter is dan de TV 40 jaar geleden, ik ga enkel nog films in de cinema zien die ik op een mega scherm en met een superieur geluid wil gezien hebben. Een Vlaamse film hoort daar zelden bij, al ben ik voor Zillion nog wel naar een zaal getrokken.

De gemiddelde Belg is ook platgewalst met entertainment en heeft simpelweg genoeg afleiding om zijn bestaan tolerabel te houden. Cinema is niet goedkoop als je vergelijkt met een maandje eender welke streamer.

Ik heb een beetje mijn liefde voor het grote scherm terug gevonden door enkel nog naar Lumière te gaan zodat ik niet tussen een stel mongolen zit met stinkende nachos en gsm gebruik.
Beperkt aanbod en kleinere schermen etc maar je voelt wel echt een attentief publiek en ervaart weldegelijk iets samen. Aanrader.

En niet dat het iets met het onderwerp te maken heeft, maar het moet toch nog eens herhaald worden. Jan Verheyen zuigt. Hard.

Je kan ook moeilijk mensen lokken naar de cinema als je 0,0 reclame maakt voor een film buiten een vermelding het het VTM Nieuws / Het Journaal en misschien nog een passage van de regiseur in De Afspraak / Gert Late Night. En van Massacre and Revolution kan je zelfs nog niet vinden waar die over gaat. Nu, niet dat het veel uitmaakt aangezien de film nog niet uit is.

En zoals sniper80 aanhaalt, veel van die films leveren gewoon niet de beleving die je verwacht van een duur avondje cinema. Skiff, een film over een 15-jarige roeisters uit een klein dorp dat een soort puberliefdesverhaal moet voorstellen. Dat kan je net zo goed thuis in de zetel kijken als die op Streamz of Canvas verschijnt.

Vlaamse films zijn ook wel wat eenheidsworst (Hollywood met momenten ook, don't get me wrong). De gemiddelde Vlaamse film waagt zich ook vaak niet buiten het decor van Wereldoorlog 1/2 of een marginaal Vlaams gezin. Vlaamse films zijn ook vaker gewoon een soort art house project of iets dat op een filmfestival moet presteren. Niet iets voor "het gewone volk".

En de prijs, ja die is wat het is eh. 15 euro in een standaard zaal in de Kinepolis, 19 euro voor Laser Ultra als je geen wazig beeld wilt. Nog een chips en Cola erbij en dat is tegen de 27 euro dat je kwijt bent. En dat is in deze tijd gewoon veel geld voor 2 uur entertainment. Zeker in tijden waarin je vrij "goedkoop" een high end tv in huis haalt met soundbar. Nee, dat is gaan volledige dolby uitrusting, maar voor thuis vaak meer dan genoeg om je in te leven in de film.

Laatst bewerkt:
Al zit er zeker een grond van waarheid in, ik zie toch vooral een vreselijk tendentieus artikel met twee gefrustreerde (ex-) regisseurs

Het antwoord van Gilles Coulier kon alleszins tellen:
Ook wel ironisch natuurlijk, sinds Coulier deels is waar men het in het artikel over heeft van probleem :P

Die produceert/regiseert ook vooral filmfestival-films die amper in andere landen draaien en zelfs in Vlaanderen amper mensen trekt. Julie Zwijgt haalde 48k mensen naar de bioscoop. Cargo was van voor de gepubliceerde tellingen van VAF maar was geen hoogvlieger.
Verder is hij dacht ik niet enkel voorzitter Unie van Regisseurs maar zetelt hij bij VAF ook in meerdere commissies, waaronder selectiecommissies. Ook net wat aangekaart wordt in het artikel...

Verder haalt er evengoed maar vreemde stellingen en cijfers bij.
Zeggen dat Verheyen & Punt al jaren geen steun van VAF krijgen of passé zijn, terwijl in het artikel staat + volgens VAF zelf Team Spirit NXT GEN van Verheyen wel steun kreeg van VAF & vorig jaar de 2e meest succesvolle Vlaamse film was in de cinema...
Zijn cijfer van 83% op Streamz vlaamse content komt rechtstreeks uit het VAF jaarverslag en is nergens anders te vinden... En ook niet zo onlogisch sinds Streamz een Vlaams streaming platform is met nadruk op Vlaamse content en zelf ook Vlaamse exclusieve content heeft :unsure:

Verder zie ik de cliché hier weer herhaald worden door zowel @Pegasus & nu ook @Koonut namelijk Verheyen aanvallen op de persoon en niet op wat er in het artikel staat. Het is duidelijk dat Verheyen niet populair is bij velen, maar de punten die hier aangehaald worden zijn weldegelijk de moeite waard om aan te halen.
Als we van de site van VAF hun doelstellingen halen:
Het VAF vervult meerdere rollen. Als beleidsinstrument van de Vlaamse Gemeenschap is aandacht voor de volledige culturele en economische waardeketen, van idee tot beleving, onze kerntaak.

Daarnaast werkt het VAF als een actieve partner mee aan het behouden en vormgeven van een bloeiende sector. En verder is het VAF ook een gedreven ambassadeur van de Vlaamse audiovisuele en gamesector in binnen- en buitenland.

Het VAF heeft tot doel om de onafhankelijke creatie van audiovisueel werk en games in Vlaanderen te stimuleren en te ondersteunen via een geïntegreerde aanpak. Daarnaast biedt het VAF de Vlaamse professionele sector de nodige omkadering.
Dan zou dat niet enkel van toepassing moeten zijn op kunstige festivalfilms met een hoop voorwaarden aan verbonden en dan nog vooral van een beperkt groepje mensen die bij de producties betrokken zijn.

Je kan ook perfect opzoeken waaraan steun gegeven is, en het merendeel van de filmprojecten zijn effectief wat ze aanhalen. Zeker dit fragment uit het artikel toont deel van het probleem aan:
Een grote naam achter een van de productiehuizen springt er meteen uit. Menuetto, de grote slokop wat productie betreft, werd in 2017 opgericht door Hans Everaert. Diezelfde man was net geen tien jaar lang zelf financieel directeur van het VAF. Meteen na zijn vertrek richtte hij zijn eigen productiehuis op, dat sindsdien 15 langspeelfilms produceerde. Sinds 2021 kreeg Everaert van het VAF 5,2 miljoen euro aan productiesteun. Tot op vandaag kwam van al die projecten slechts één film in de zaal: ‘Mexico 86’, goed voor 7.000 bezoekers. Everaert is ook erg actief als co-producent van filmproducties.
Dan maakt het niet uit wie dat aanhaalt hé, dat zaakje stinkt gewoon. Doet mij hard denken aan Uwe Boll die ook gewoon bagger bleef maken om subsidies op te strijken.

Al zit er zeker een grond van waarheid in, ik zie toch vooral een vreselijk tendentieus artikel met twee gefrustreerde (ex-) regisseurs

Het antwoord van Gilles Coulier kon alleszins tellen:
ik vind het eigenlijk niet zo'n geweldig antwoord, tbh.

hij vergelijkt met 11 miljoen kijkers op Streamz, en dat 83% van de kijktijd op dat platform Vlaams was. ja, goed, maar Streamz is verre van het populairste platform in Vlaanderen he, heeft amper 16% van de abonnementen. en wélke films kijken ze? zijn het de nieuwste? of zijn het vooral oudere? want er is wel een tijd geweest dat de kwaliteit van de Vlaamse film beter was dan nu.

en vergelijkt hij ook nog met verschillende Hollywood-projecten van Belgische regisseurs.
top dat ze daarin slagen, maar: dat zijn geen Vlaamse films he. Dat zijn Hollywood-films met Hollywood-budget en -marketing. da's een volledig ander verhaal.

de daling van het cinema-bezoek is, volgens zijn eigen cijfer, 12%. daar verklaar je niet mee dat een Patser 200.000 mensen trekt, maar dat de gemiddelde andere Vlaamse film amper boven de 50.000 uitkomt

het is zo'n beetje als andere cultuurvormen imo. Het is mooi dat ons landje prijzen en nominaties in de wacht sleept, maar als er buiten de eigen cirkel, de algemene bevolking niet geïnteresseerd is, waarom moet de algemene bevolking dat blijven sponsoren?

omdat het hier naast enterainment ook over een kunstvorm gaat, en dat is per definitie niet uit te drukken in cijfertjes
Uiteraard mogen er vragen gesteld worden over de selectieciriteria van het VAF, maar al die in het buitenland succesvolle Belgen zouden wss nooit zo ver gekomen zijn mochten ze hier geen duwtje in de rug gekregen hebben door datzelfde VAF

Er worden zo veel zaken nog veel meer 'gesponsord' (kuch, voetbal, kuch) die weinig algemeen belang hebben. Denk dat deze milde sponsoring wel mee valt

omdat het hier naast enterainment ook over een kunstvorm gaat, en dat is per definitie niet uit te drukken in cijfertjes
Uiteraard mogen er vragen gesteld worden over de selectieciriteria van het VAF, maar al die in het buitenland succesvolle Belgen zouden wss nooit zo ver gekomen zijn mochten ze hier geen duwtje in de rug gekregen hebben door datzelfde VAF

Er worden zo veel zaken nog veel meer 'gesponsord' (kuch, voetbal, kuch) die weinig algemeen belang hebben. Denk dat deze milde sponsoring wel mee valt

Beetje vreemde diss gezien er op 1 weekend meer volk naar de voetbal kijkt dan dat er op een gans jaar naar de Vlaamse film kijkt, zo'n Patser uitgezonderd. Maar bon, laat die whataboutism even opzij liggen en focussen we even op de kern van de zaak:

Hier is gewoon een heel duidelijke vorm van corruptie gaande die aan banden gelegd dient te worden. Het is een 100% ons-kent-ons mentaliteit en enkel de vriendjes worden gesubsidieerd.
Projecten dienen op objectieve criteria gesubsidieerd te worden, en als je keer op keer faalt, zou je voor een bepaalde periode uitgesloten dienen te worden van subsidies. Klaar.

Hier is gewoon een heel duidelijke vorm van corruptie gaande5..) Het is een 100% ons-kent-ons mentaliteit en enkel de vriendjes worden gesubsidieerd.
Heb je daar enig bewijs van? Ja, de filmsector is een kleine wereld, maar dat is geen probleem op zich.

Fraude was er wél met de tax shelter (bedrijfjes die vanalles gingen doen maar dan failliet gingen).
Die tax shelter is trouwens een véél grotere subsidiestroom dan de steun van het VAF.

Corruptie dan nog zeg, straffe taal
En nogmaals: 'falen' in een sector als deze mag nooit bepaald worden obv commerciële cijfers.

En heb je daar bewijzen van, of roep je maar gewoon wat?
Al eens opgezocht hoe lang de steunlijnt is en wat Verheyen zelf al ontvangen heeft ?

En heb je daar bewijzen van, of roep je maar gewoon wat?
Al eens opgezocht hoe lang de steunlijnt is en wat Verheyen zelf al ontvangen heeft ?

Welke relevantie heeft het wat Verheyen zelf ontvangen heeft? Geen idee waarom jij al hele deze thread blijft hameren op Verheyen vanuit uw haat voor hem.

Er moet gekeken worden naar wat iedereen ontvangen heeft, en dan vallen daar duidelijke conclusies uit te trekken. Ben jij op de hoogte van de objectieve criteria waarom Everaert meer dan 5 miljoen euro heeft ontvangen bv?

Omdat Verheyen weer zn gebruikelijke spiel komt brengen in het artikel. Hij is zelf voorstaander van enkel subsidies te geven aan reeds populaire zaken en niet te investeren in echt nieuwe dingen. Hij vindt dat het geld naar mcdonalds moet gaan omdat daar veel mensen eten en niet naar de ontwikkeling van experimentele keuken. Toch is het vooral dat tweede dat ons op de wereldkaart zet als daarin iemand scoort. Als die experimentele keuken mainstream gaat en meer mdcdonalds wordt, dat lijkt me juist eerder het moment om te stoppen met subsidies. Een Verheyen kan veel makkelijker op eigen benen staan en zn junkfood verkocht krijgen zonder onze hulp terwijl een nieuwe beginner die hulp wel kan gebruiken.

Ik denk dat iedereen wel tegen vriendjespolitiek is als die er is maar de verdere insteek van het artikel gedragen door Verheyen gaat veel verder dan dat en is vrij misplaatst.

Omdat Verheyen weer zn gebruikelijke spiel komt brengen in het artikel. Hij is zelf voorstaander van enkel subsidies te geven aan reeds populaire zaken en niet te investeren in echt nieuwe dingen. Hij vindt dat het geld naar mcdonalds moet gaan omdat daar veel mensen eten en niet naar de ontwikkeling van experimentele keuken. Toch is het vooral dat tweede dat ons op de wereldkaart zet als daarin iemand scoort. Als die experimentele keuken mainstream gaat en meer mdcdonalds wordt, dat lijkt me juist eerder het moment om te stoppen met subsidies. Een Verheyen kan veel makkelijker op eigen benen staan en zn junkfood verkocht krijgen zonder onze hulp terwijl een nieuwe beginner die hulp wel kan gebruiken.

Ik denk dat iedereen wel tegen vriendjespolitiek is als die er is maar de verdere insteek van het artikel gedragen door Verheyen gaat veel verder dan dat en is vrij misplaatst.

Is Everaert dan de experimentele keuken in je betoog, of de nieuwe beginner die hulp kan gebruiken?

Moest Verheyen aanklagen dat Everaert geen subsidies verdient omdat het een grote mcdo is zou ik daar achter staan maar dat is zowat de antithesis van zn doorzichtig betoog.

Misschien is naar de bioscoop gaan gewoon dood wegens woekerprijzen?
Je bedoelt naar de Kinepolis gaan? Er zijn heus heel wat betaalbare bioscopen in Vlaanderen/België. Een bezoekje aan de Sphinx in Gent kost mij pakweg 11 euro. Dat is wat anders dan die 16 euro die ik moet betalen in de Kinepolis.

Terug
Bovenaan