Vlaamse filmindustrie in zwaar weer?

Wij zitten geregeld in de cinema, maar bij de weinige reclame dat we zien voor nieuwe vlaamse films is er gewoonweg niets die ons direct zodanig aanspreekt dat we er 15+ euro voor gaan geven om die in de ciné te zien. Heb dan ook wat het gevoel dat veel nieuwe Vlaamse films té niche zijn gegaan én zich echt te hard op een veel kleiner/ouder wordende doelgroep richt.

Ik ben redelijk openminded qua films/genres, maar het moet geleden zijn van D'ardennen en Welp dat ik nog naar een Vlaamse film ben gaan kijken.

Vlaamse films - en andere Europese films, want slechts weinigen worden slechts in één land gefinancierd/geproduceerd - kunnen maar moeilijk opboksen tegen grootschalige, duurdere Hollywoodproducties met een gesmeerde marketingmachine.

Het is sowieso al vechten om aandacht. Dan ga je met je arthousefilm natuurlijk maar een kleiner publiek bereiken en naar de zalen lokken vergeleken met de nieuwste Minions film.

Tellen die niet als succesvolle Belgen ofzo? Zelfs als we ons voor één of andere reden limiteren tot mensen die vlaams kunnen dan doet de helft van ons sowieso al klein landje het echt niet slecht; Van Groeningen, Dhont, Van Dormael, Akerman, Roskam, Coninx, Van Looy, Adil & Bilal, ... hebben allen films die internationaal bekend zijn. En dat zijn dan enkel regisseurs want er is nog wel wat volk, zowel voor als achter het scherm, die internationaal naam hebben weten maken. Maar ook dat hoort niet de finale maatstaf te zijn waar alles aan moet voldoen want dan zit je weer snel bij dat misplaatste idee dat we enkel mainstream successen zouden mogen ondersteunen. Een film als Ex Drummer of Any Way the Wind Blows is niet echt bekend, zeker niet internationaal, maar ik reken ze persoonlijk wel onder de beste belgische films die ik al gezien heb. Hell, Part of the Weekend Never Dies heeft ocharme 430 stemmen op IMDB en is imo één van de beste films ooit gemaakt in binnen en buitenland. 😅

Er staan een hele nest namen in het, wat mij betreft schitterende, betoog van Gilles Coulier, hier eerder gepost.

Neenee de Belgische filmwereld doet het echt wel prima, ook internationaal, al helemaal voor zo'n klein landje

Te duur, te veel een gebrek aan comfort (afleiding door anderen door weet ik veel nog wat: nacho's, gsm's en gewoon asociaal gedrag), te veel tijd dat je verlies met naar daar te gaan en terug te keren en dat je de zelf de film niet op pauze kunt zetten voor één of andere reden. Ik vind cinema eigenlijk één van de meest overrated dingen ooit.

En dan nog moest ik naar de cinema gaan, zou dat nooit voor een vlaamse film zijn. Simpel omdat Vlaamse films super makkelijk te verkrijgen zijn op andere manieren of toch vroeg of laat op vtm of canvas uitgezonden worden omdat ze een x aantal Vlaamse films per jaar moeten tonen v/d overheid in het teken van promoten van Vlaamse cultuur. En op het groot scherm wil je toch ook gewoon iets spectaculairders zien denk ik.

Wat betreft Verheyen, zijn films interesseren me niet.

Zelfs als we ons voor één of andere reden limiteren tot mensen die vlaams kunnen dan doet de helft van ons sowieso al klein landje het echt niet slecht; Van Groeningen, Dhont, Van Dormael, Akerman, Roskam, Coninx, Van Looy, Adil & Bilal, ... hebben allen films die internationaal bekend zijn.
De meesten hiervan zijn hooguit bij een piepklein groepje incrowd bekend. Adil/Bilal zijn eigenlijk de enigen die succes hebben gehad over de grenzen.
Ronkende verhalen in Vlaamse media maken je niet "succesvol" in het buitenland. Echt niet.

We kunnen nog maar nauwelijks een film aan de Holanders verkopen. Patser was daar het laatste echte succes succes met 130.000 bezoekers. 2018 alweer.

De meeste mensen geraken niet veel verder dan Spielberg en Nolan dus ja dan heb je altijd gelijk dat ze enkel bij de "incrowd" bekend zijn maar dan verschuif je de goalpost want je verwees zelf naar enkele walen waarmee je vermoedelijk doelde op de gebroeders Dardenne want ook die kent de gemiddelde mens niet. Tegenover hen moet dit lijstje namen echt niet onder doen. De Dardennes geraken met al hun films samen nog niet aan het aantal votes dat namen als Van Dormael of Roskam met een enkele van hun films halen. Zelfs van Groeningen heeft met een enkele film als Beautiful Boy praktisch meer stemmen op IMDB (130k) dan al de Dardennes hun films samen. Niet dat dat een maatstaf is voor kwaliteit maar kwa aantal mensen dat hun films gezien heeft zijn die wel grootser. Die zijn allen Belgie serieus overstegen en halen regelmatig buitenlandse prijzen op. Die hun films spelen internationaal en hun releseases scoren ronkende verhalen in publicaties zoals de New York Times wat toch net iets groter bereik heeft dan vlaamse media.

Laatst bewerkt:
Hoeveel Nederlandse toppers heb jij trouwens gezien de laatste jaren?
Geen, al heb ik wel een aantal Nederlandse films gezien zoals Taxi (Mocro Maffia), Jimmy, Voor de Meisjes, Amsterdamned 2, The North, ... :oi22: De 2 Dikkie Dik animatiefilms waren eigenlijk niet slecht maar geen idee of je dat meerekent.
Als ik er iets moet uitpikken, zal het Voor de Meisjes zijn; al was ik er ook geen fan van en zou ik het ook geen topper noemen. The North was visueel mooi maar eigenlijk geen goeie film.

Nederland heeft hetzelfde probleem als de Vlaamse films in mijn ogen, heel veel niche arthouse films die gewoon niet aanslaan of een spinoff van een tv-serie (die meestal niet werkt als film) of de zoveelste versie van hetzelfde (veelal goedkope producties gericht op jeugd) of ...

Hoeveel Nederlandse toppers heb jij trouwens gezien de laatste jaren?
de Nederlandse filmsituatie is ook bijna net zo dramatisch. Nederlandse films trekken rond de 5 miljoen bezoekers per jaar in NL, bij ons een paar honderd duizend slechts.

Alleen romcoms scoren bij de Hollanders.

• Gooische Vrouwen
  • Bon Bini Holland
  • Soof
  • Bon Bini Holland 2
  • De Beentjes van Sint-Hildegard

Wie kennen ze goed in Nederland? Tom Waes. En die Vlaamse jongens uit mocro-maffia en penose. Dan heb je het gehad denk ik.

Je kan denk ik ook niet verwachten dat we als piepklein landje echt gaan kunnen concurreren met Hollywood. Voor veel mensen zijn anderstalige films een brug te ver dus als wereldwijd scoren je doel is kan je al maar beter films in het engels of anders het frans draaien want er zijn maar een 30 miljoen mensen die nederlands verstaan tegenover de miljarden mensen die Engels kunnen. Ook voor budgetten moet er bij ons enorm geschraapt worden met vaak 10 productie logos voor de start van de film om toch maar iets bij elkaar te krijgen dus blockbuster effecten zijn voor ons gewoon praktisch onmogelijk te halen. Daarom ook die focus op kleinere films, de financiele situatie en onze markt laten eigenlijk weinig anders toe.

en dus komen we terug bij het feit dat je dit niet (enkel) met cijfers moet beoordelen

'Voor de meisjes' was een topfilm trouwens :love:

Je bedoelt naar de Kinepolis gaan? Er zijn heus heel wat betaalbare bioscopen in Vlaanderen/België. Een bezoekje aan de Sphinx in Gent kost mij pakweg 11 euro. Dat is wat anders dan die 16 euro die ik moet betalen in de Kinepolis.

Eigenlijk vind ik die 11 euro ook al niet min. Voor mij zeker niet, want ik heb nog korting bij Kinepolis, dus het kost mij daar niet veel meer dan 11 euro (voor een normale versie welteverstaan). Je betaalt dan wel minder in die kleine cinema's, maar vaak is het comfort er ook naar. Moest die prijs nu onder de 10 euro kunnen, dan is het nog een ander verhaal, vind ik.

Ik zou eigenlijk wel eens cijfers willen zien van hoeveel Belgische films er pakweg in 1985, 1995, 2005, 2015, 2025 jaarlijks in de cinema kwamen.
En hoeveel bezoekers een wat meer niche film toen nog kreeg.

De prijs van een cinema bezoek is niet min (zeker voor een gezin), maar een even zware factor is ongetwijfeld ook gewoon het overaanbod aan entertainment. Daar waar je vroeger nog speciaal naar de videotheek moest of de VHS/DVD aanschaffen, weet je nu niet eerst wat kijken met al die streamingdiensten. Een maandabonnement op een streamingdienst kost (een stuk) minder dan een cinematicket. En het beeld/geluid bij mensen thuis is méér dan goed genoeg om een fijne filmervaring te hebben.

omdat het hier naast enterainment ook over een kunstvorm gaat, en dat is per definitie niet uit te drukken in cijfertjes
Uiteraard mogen er vragen gesteld worden over de selectieciriteria van het VAF, maar al die in het buitenland succesvolle Belgen zouden wss nooit zo ver gekomen zijn mochten ze hier geen duwtje in de rug gekregen hebben door datzelfde VAF

Er worden zo veel zaken nog veel meer 'gesponsord' (kuch, voetbal, kuch) die weinig algemeen belang hebben. Denk dat deze milde sponsoring wel mee valt
Hier zijn de voetbal-haters weer. Echt iedere gelegenheid aanhalen om op voetbal te kappen. :rofl:

omdat het hier naast enterainment ook over een kunstvorm gaat, en dat is per definitie niet uit te drukken in cijfertjes
Uiteraard mogen er vragen gesteld worden over de selectieciriteria van het VAF, maar al die in het buitenland succesvolle Belgen zouden wss nooit zo ver gekomen zijn mochten ze hier geen duwtje in de rug gekregen hebben door datzelfde VAF

Er worden zo veel zaken nog veel meer 'gesponsord' (kuch, voetbal, kuch) die weinig algemeen belang hebben. Denk dat deze milde sponsoring wel mee valt

Naar voetbal zien tenminste mensen. Kun je van het gros van die Belgische films niet zeggen.

En welke "algemeen belang" hebben films?

Jongens jongens, kunnen we in het film forum nu al niet meer haten op voetbal?
Er valt maar zoveel haat voor Jan Verheyen te spreiden hoor.

Kom, terug naar jullie grasmat. Oefen nog een theatrale duik.

Terug
Bovenaan