Vlaanderen en Nederland samen

Aansluiting van Vlaanderen bij Nederland?

• Ja, ook zonder Brussel/taalgrensgemeenten

Stemmen: 10 17,9%
  • Ja, maar enkel als Brussel meewil (en dus na de nodige onderhandelingen met Franstaligen)

Stemmen: 2 3,6%
  • Ja, maar enkel met de rest van België ook

Stemmen: 3 5,4%
  • Ja, enkel indien zware toegevingen van Nederland (hoofdstad naar Vlaanderen, ...)

• Nee, liever niet.

Stemmen: 27 48,2%
  • Nee, indien dit gebeurt verhuis ik weg uit Vlaanderen

Stemmen: 7 12,5%
  • Sorry, ik ben Nederlander

Stemmen: 1 1,8%
  • Geen mening/andere mening

• Binnen een Confederatie zie ik dit wel zitten

Stemmen: 6 10,7%
  • Ja , maar enkel in dien wallonië bij frankrijk wordt gevoegd, en de duitstalige streek bij duitsland

Stemmen: 1 1,8%

• Totaal aantal stemmers
    56
  • Opiniepeiling gesloten .
Status
Niet open voor verdere reacties.
Beroepsmatig had ik altijd veel contacten met Nederlanders, vreemd genoeg in Azie. Maar ook als Limburger met Neder-Belgen in de grensregio. Ben bovendien nogal actief op andere fora, vooral technologie.

Kan hier honderden voorbeelden geven, maar hier een typische anekdote. Toen ik een Nederlander die problemen had met zijn Belgische huisbaas diets maakte dat hij zich niet direct zorgen moest maken over de waarborg omdat deze in BE in tegenstelling met NL niet bij de huisbaas terecht komt maar op een geblokkeerde bankrekening of als verzekeringsproduct, reageren een aantal Nederlanders hierop met “Tja, enkel Belgen kunnen zoiets bedenken”.

Als Belg of Vlaming komt zo’n reactie over als “wat is dat toch met die Nederlanders” temeer omdat ook in Duitsland een identiek systeem bestaat. Het is immers niet omdat onze wegen niet deugen dat de rest ook zooi is. Nu probeer ik hier objectief te zijn door mij af te vragen of die forumleden een representatief staal zijn van de Nederlandse bevolking, maar ook bij mijn collega’s van welleer had je gelijkaardige attitudes, toch typisch hoogopgeleid en werelds.

Om die reden dat ik nooit geloof dat een fusie ook maar enig succes kan hebben zonder een attitudewijziging aan zowel NL als BE zijde. Is dat realistisch?
Er zal best weleens een flauwe grap gemaakt worden door Nederlanders maar over het algemeen ken ik niemand die op Vlaanderen neerkijkt. Arrogantie valt ook allemaal wel mee, men kijkt hier zelfs graag wielrennen op de Vlaamse televisie en is doorgaans erg positief.

Daarnaast ben ik momenteel helemaal niet zo positief over hoe het in Nederland zelf allemaal geregeld is. Er is ontzettend veel onvrede, zie de glorieuze overwinning van de BBB in de laatste verkiezingen.

Toch wel, en ik denk dat ik niet de enigste Vlaming ben. First impressions count. Een partij die als enigste thema een actieplan heeft om de infrastructuur aan te pakkken heeft mijn stem. Met de rest van onze problemen heb ik veel minder beef, drugcriminaliteit, screw-ups bij de overheid, sociale problemen, zelfs politieke moorden en wat zoal nog kennen ze in NL ook.
Drugscriminaliteit is vrij vergelijkbaar, zelfs stikstof is vergelijkbaar. Screw-ups bij de overheid en sociale problemen is de Belg ook niet vreemd.

We lijken meer op elkaar dan de gemiddelde Vlaming wil vogens mij. :)

Ik zeg ja. Heb er geen enkel probleem mee om een land te vormen met NL.
Wat me hier na het lezen van de eerste pagina opvalt:
- Belgen direct heel kritisch, boordevol vragen en problemen naar boven brengen
- @Bart Goor gewoon direct (mogelijke) oplossing aanrijken

Je mag kritisch zijn en de zaken in vraag stellen. maar het is heel typisch om als BE te focussen op de "mogelijk problemen".

Persoonlijk zie ik ons liever met Frankrijk samen gaan dan met Nederland. Ik erger mij elke dag aan de Nederlanders die Antwerpen komen bezoeken.
Lopen altijd in de weg, kunnen niet rijden en zijn luid.

Nee, laat ons maar gewoon Belgie blijven zonder NL of FR.

Een goede samenwerking moet dan weer wel.
We kunnen veel van elkaar leren.

Je mag kritisch zijn en de zaken in vraag stellen. maar het is heel typisch om als BE te focussen op de "mogelijk problemen".
Danku. Leuk om te lezen. Toch wel vrij veel voorstanders van een Confederatie hier op het forum. Dat doet mij deugd, zelfs Vlamingen die 1830 een vergissing noemen.

Je moet wel een beetje realistisch blijven, hé. Allemaal goed en wel dat je zegt: Vlaanderen en Nederland vormen 1 geheel.

Maar als je weet dat hét probleem in België van de afgelopen de verdeling in gewesten zijn en zomaar eventjes de taalfaciliteitengemeenten negeert, laat staan Brussel zelf, dan is het gewoon een verkeerde vergelijking.

Ben er redelijk zeker van dat er géén grote hoop voorstanders zullen zijn hier om Vlaanderen te definieren als een gebied zonder Brussel en zonder taalfaciliteitengemeenten (toch die waar er een meerderheid Franstaligen zijn). En Nederland die het Frans als officiële taal voor gans Vlaanderen aanvaardt (zowat het enige compromis die me logisch lijkt als je Brussel samen met taalgemeenten aan een verenigd Nederland wil hangen), dat lijkt me ook onrealistisch.

Ik denk overigens historisch gezien dat er nog nooit een (niet-militaire) samenvoeging van een land is geweest waar het dominante land niet het land met de beste sociale zekerheid is. Als men even deftig de verschillen opsomt tussen Vlaanderen en Nederland qua bvb sociale zekerheid zal je daar ook een héél sterke tegenstand krijgen bij een aantal bevolkingsgroepen.

Dus los van het institutionele probleem (Brussel) zal je Vlamingen ook niet vlug overtuigd krijgen omwille van diverse andere redenen.

Kwa selectiviteit kan dit wel gaan tellen, tenzij dit forum maar 20 leden telt of zo.
Er zijn ook wel enquetes geweest in tijden van grote politieke onrust in België en dan loopt de Vlaming toch ineens warm voor een aansluiting bij Nederland. (2007 bijvoorbeeld)

Ik vrees dat de huidige generatie politici het aan de besluitkracht ontbeert om de vereniging ooit te laten plaatsvinden. We leven in versplinterde tijden.

Je moet wel een beetje realistisch blijven, hé. Allemaal goed en wel dat je zegt: Vlaanderen en Nederland vormen 1 geheel.

Maar als je weet dat hét probleem in België van de afgelopen de verdeling in gewesten zijn en zomaar eventjes de taalfaciliteitengemeenten negeert, laat staan Brussel zelf, dan is het gewoon een verkeerde vergelijking.

Ben er redelijk zeker van dat er géén grote hoop voorstanders zullen zijn hier om Vlaanderen te definieren als een gebied zonder Brussel en zonder taalfaciliteitengemeenten (toch die waar er een meerderheid Franstaligen zijn). En Nederland die het Frans als officiële taal voor gans Vlaanderen aanvaardt (zowat het enige compromis die me logisch lijkt als je Brussel samen met taalgemeenten aan een verenigd Nederland wil hangen), dat lijkt me ook onrealistisch.

Ik denk overigens historisch gezien dat er nog nooit een (niet-militaire) samenvoeging van een land is geweest waar het dominante land niet het land met de beste sociale zekerheid is. Als men even deftig de verschillen opsomt tussen Vlaanderen en Nederland qua bvb sociale zekerheid zal je daar ook een héél sterke tegenstand krijgen bij een aantal bevolkingsgroepen.

Dus los van het institutionele probleem (Brussel) zal je Vlamingen ook niet vlug overtuigd krijgen omwille van diverse andere redenen.
Probeer eens in oplossingen te denken. Voor een mooi compromis moeten offers gebracht worden.

Nederland moet Vlaanderen 75 extra zetels in het parlement geven en daarnaast vele miljarden investeren in Vlaamse wegen en instituties.

Vlaanderen offert Brussel op waarmee meteen het taalprobleem is opgelost. Zo blij moeten we nou ook weer niet zijn met de Europese hipsterbubbel die Brussel momenteel is.

Probeer eens in oplossingen te denken. Voor een mooi compromis moeten offers gebracht worden.

Nederland moet Vlaanderen 75 extra zetels in het parlement geven en daarnaast vele miljarden investeren in Vlaamse wegen en instituties.

Vlaanderen offert Brussel op waarmee meteen het taalprobleem is opgelost. Zo blij moeten we nou ook weer niet zijn met de Europese hipsterbubbel die Brussel momenteel is.
Dit toont aan hoezeer je denkt vanuit je eigen kader en Vlaanderen niet kent.

Het taalprobleem zit niet in Brussel, het zit in de rand rond Brussel. Ga je dat ook opgeven?

En dat je vanuit je eigen kader denkt: hoezo, Nederland moet Vlaanderen 75 extra zetels in het parlement geven? Waarom is het niet zo dat Vlaanderen X zetels aan Nederland moet geven in het parlement? En als er 1 ding is waar Vlamingen zich relatief weinig zorgen over maken, dan is het wel het Vlaamse wegennet. Dat is vooral een probleem die Nederlanders hebben met Vlaanderen.

Dus, om het even anders te bekijken: Vlaanderen moet een gebied afstaan (maar is van het taalprobleem nog niet af), Nederland krijgt een oplossing voor een vooral Nederlands probleem én in ruil moet Vlaanderen Nederlanders in hun parlement toelaten?

Er zijn ook wel enquetes geweest in tijden van grote politieke onrust in België en dan loopt de Vlaming toch ineens warm voor een aansluiting bij Nederland. (2007 bijvoorbeeld)

Ik vrees dat de huidige generatie politici het aan de besluitkracht ontbeert om de vereniging ooit te laten plaatsvinden. We leven in versplinterde tijden.
Wel, ik zou die enquêtes dan wel eens willen zien.

Wat dacht je dat we als Vlamingen eens met de Walen rond de tafel gaan zitten en kijken of er geen manier is om het wel te doen werken? Zou dat eens geen oplossing zijn? We hebben hellemaal geen bemoeienissen van een bende Nederlanders nodig die hier eens zullen komen zeggen wat we zouden moeten doen en hun wil opdringen omdat een omhooggevallen partijvoorzitter eens geopperd heeft dat we misschien moeten fuseren met Nederland want voor zover ik weet spreekt die nog altijd niet uit naam van alle Vlamingen.
En het wegennet lossen we wel op door een kilometertaks in te voeren voor iedereen, dus ook voor die Nederlander die hier met zijn sleurhut doorrijd op weg naar Frankrijk (want waarom zou je in Vlaanderen op vakantie willen zeg).

Danku. Leuk om te lezen. Toch wel vrij veel voorstanders van een Confederatie hier op het forum. Dat doet mij deugd, zelfs Vlamingen die 1830 een vergissing noemen.
Gevoelsmatig was de boedelscheiding van 1585 en 1830 jammerlijk en hadden de Verenigde Nederlanden een sterk blok kunnen vormen, maar ik besef wel heel goed dat een hereniging absoluut niet evident is. Brussel kan als Europese hoofdstad wel een aparte status krijgen, daar valt wel iets rond uit te werken maar ik ben geen staatskundige die een blauwdruk uit zijn mouw kan schudden. Er zijn genoeg constructies denkbaar om het probleem van Brussel op te lossen.

Ik weet dat het allemaal zeer moeilijk ligt hoor. Maar ik persoonlijk zie dat wel zitten.

Maar dit toont ook weer aan dat het onmogelijk geworden is in België om grote zaken op poten te zetten. En dat is niet goed. Je krijgt niks meer geregeld, of pas na 5 jaar waarvan er nog 1/4 van het idee overschiet en we ondertussen vele milj € kwijt zijn.

Wel, ik zou die enquêtes dan wel eens willen zien.

Wat dacht je dat we als Vlamingen eens met de Walen rond de tafel gaan zitten en kijken of er geen manier is om het wel te doen werken? Zou dat eens geen oplossing zijn?
Idd! Want de Walen (politiekers althans) willen zeker compromissen leggen en zijn zeker bereid van hun standpunten af te stappen. Dat is inderdaad gebleken de laatste 10 jaar.

Ik heb een paar Vlaamse vrienden in de regio Antwerpen/Turnhout en wat zij zeggen is dat Vlamingen uit de provincies Antwerpen en Belgisch Limburg meer verwantschap voelen met Nederland dan West-Vlaanderen en Oost-Vlaanderen. Als ik de grens over rijd bij Turnhout dan zie ik persoonlijk echt nauwelijks verschil met Nederlands Brabant. Zelfde type dorpen en mensen.
Dus op basis van een uitspraak van een beperkt aantal mensen over een beperkt deel van Vlaanderen & beperkt deel van Nederland ga je veralgemenende uitspraken doen? :sarcastic:

Laat mij dan even de logica doortrekken hé. Als die mensen geen verwantschap voelen met Oost-en-West-Vlaanderen, waarm zouden de Oost-en-West-Vlamingen verwantschap voelen met hun of dat beperkt deel Nederlanders?
De hele provincie Antwerpen omvat nog geen 30% van het aantal Vlamingen, en jij spreekt dan nog van een subset van die provincie...

Idd! Want de Walen (politiekers althans) willen zeker compromissen leggen en zijn zeker bereid van hun standpunten af te stappen. Dat is inderdaad gebleken de laatste 10 jaar.
't zijn altijd de anderen die geen compromissen willen, hé. 't zijn altijd de anderen die niet van hun standpunten willen afstappen.

Van mij mag het ook.

Nooit erg veel moeten weten van BXL.

En we zouden ook meer aanzien krijgen imo. België kent niets of niemand. Nederland toch al ietsje meer.

Om in uw stijl verder te doen.

Ja, laten we maar een hoop politici die geen enkel compromis willen maken omruilen door een hoop anderen politiekers die in veel gevallen ook niet zullen willen inbinden tegenover een bevolkingsgroep die er maar bijgegooid geweest is en waar men op neerkijkt. Maar als dat ook niet werkt stel ik voor dat we ons aansluiten bij Spanje, ook een leuk land en we zijn daar ook ooit nog onderdeel van geweest. Of misschien Italie, er zitten al veel Italianen in Limburg dus dat is al een plus. En wie eet er nu niet graag pizza of spaghetti.

Mijn persoonlijke mening, ofwel doen we de boel werken ofwel doen we het alleen.

Om in uw stijl verder te doen.

Ja, laten we maar een hoop politici die geen enkel compromis willen maken omruilen door een hoop anderen politiekers die in veel gevallen ook niet zullen willen inbinden tegenover een bevolkingsgroep die er maar bijgegooid geweest is en waar men op neerkijkt. Maar als dat ook niet werkt stel ik voor dat we ons aansluiten bij Spanje, ook een leuk land en we zijn daar ook ooit nog onderdeel van geweest. Of misschien Italie, er zitten al veel Italianen in Limburg dus dat is al een plus. En wie eet er nu niet graag pizza of spaghetti.

Mijn persoonlijke mening, ofwel doen we de boel werken ofwel doen we het alleen.
Je maakt er wel een beetje een karikatuur van op deze manier. De verwantschap tussen Vlamingen en Nederlanders is evident, je doet nu net alsof het een compleet belachelijk idee is terwijl de culturele overeenkomsten in taal, feesten (zelfs Sinterklaas wordt bij jullie gevierd) en zelfs eten (snacks/frituur/stoofvlees) natuurlijk heel erg groot zijn.

Taal is in wat voor cultuur dan ook de grootste samenbinder die er is. Het is geen wonder dat landen met meerdere talen vaak de grootste problemen hebben.

Persoonlijk ben ik meer gehecht aan Brussel dan aan Nederland alleszins. Ik vind het ook gewoon een karikatuur om Brussel maar op te offeren (die "hipsterbubbel") en klaar hoor. Zoals al aangehaald, wat met de rand rond Brussel en zijn grote Franstalige minderheid (met faciliteiten soms)? Gaan we in onze nieuwe staat dan Frans een landstaal maken naast Nederlands?

Die verwantschap tussen ons evident noemen lijkt me ook de kar voor het paard spannen. Het is niet omdat je X gelijkenissen kunt opnoemen (dat kunnen we met Frankrijk of Duitsland ook), dat we Y verschillen maar kunnen negeren.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Vergelijkbare onderwerpen

• Opiniepeiling Opiniepeiling
Reacties
40
Weergaven
2K
Terug
Bovenaan