Er zal best weleens een flauwe grap gemaakt worden door Nederlanders maar over het algemeen ken ik niemand die op Vlaanderen neerkijkt. Arrogantie valt ook allemaal wel mee, men kijkt hier zelfs graag wielrennen op de Vlaamse televisie en is doorgaans erg positief.Beroepsmatig had ik altijd veel contacten met Nederlanders, vreemd genoeg in Azie. Maar ook als Limburger met Neder-Belgen in de grensregio. Ben bovendien nogal actief op andere fora, vooral technologie.
Kan hier honderden voorbeelden geven, maar hier een typische anekdote. Toen ik een Nederlander die problemen had met zijn Belgische huisbaas diets maakte dat hij zich niet direct zorgen moest maken over de waarborg omdat deze in BE in tegenstelling met NL niet bij de huisbaas terecht komt maar op een geblokkeerde bankrekening of als verzekeringsproduct, reageren een aantal Nederlanders hierop met “Tja, enkel Belgen kunnen zoiets bedenken”.
Als Belg of Vlaming komt zo’n reactie over als “wat is dat toch met die Nederlanders” temeer omdat ook in Duitsland een identiek systeem bestaat. Het is immers niet omdat onze wegen niet deugen dat de rest ook zooi is. Nu probeer ik hier objectief te zijn door mij af te vragen of die forumleden een representatief staal zijn van de Nederlandse bevolking, maar ook bij mijn collega’s van welleer had je gelijkaardige attitudes, toch typisch hoogopgeleid en werelds.
Om die reden dat ik nooit geloof dat een fusie ook maar enig succes kan hebben zonder een attitudewijziging aan zowel NL als BE zijde. Is dat realistisch?
Daarnaast ben ik momenteel helemaal niet zo positief over hoe het in Nederland zelf allemaal geregeld is. Er is ontzettend veel onvrede, zie de glorieuze overwinning van de BBB in de laatste verkiezingen.