Vlaanderen en Nederland samen

Aansluiting van Vlaanderen bij Nederland?

• Ja, ook zonder Brussel/taalgrensgemeenten

Stemmen: 10 17,9%
  • Ja, maar enkel als Brussel meewil (en dus na de nodige onderhandelingen met Franstaligen)

Stemmen: 2 3,6%
  • Ja, maar enkel met de rest van België ook

Stemmen: 3 5,4%
  • Ja, enkel indien zware toegevingen van Nederland (hoofdstad naar Vlaanderen, ...)

• Nee, liever niet.

Stemmen: 27 48,2%
  • Nee, indien dit gebeurt verhuis ik weg uit Vlaanderen

Stemmen: 7 12,5%
  • Sorry, ik ben Nederlander

Stemmen: 1 1,8%
  • Geen mening/andere mening

• Binnen een Confederatie zie ik dit wel zitten

Stemmen: 6 10,7%
  • Ja , maar enkel in dien wallonië bij frankrijk wordt gevoegd, en de duitstalige streek bij duitsland

Stemmen: 1 1,8%

• Totaal aantal stemmers
    56
  • Opiniepeiling gesloten .
Status
Niet open voor verdere reacties.
Sorry maar enig realisme mag wel. Geloven dat je met landsdelen en bevolkingsgroepen kan doen wat je wil is imo te belachelijk voor woorden. Veel democratie is daar toch niet aan verbonden en een kweekvijver voor problemen, kijk maar naar wat men ooit gedaan heeft met Palestina. Daar dacht men ook van eens met enkele pennentrekken de wereld te wijzigen.
En bij uitbreiding het hele Midden-Oosten en Afrika. Die kaarsrechte landsgrenzen, wars van alle bevolkingsgroepen die er wonen, zijn de waanzin voorbij en hebben geleid tot quasi alle (burger)oorlogen in die regio waar we de laatste eeuw van gehoord hebben.

En bij uitbreiding het hele Midden-Oosten en Afrika. Die kaarsrechte landsgrenzen, wars van alle bevolkingsgroepen die er wonen, zijn de waanzin voorbij en hebben geleid tot quasi alle burgeroorlogen waar we de laatste eeuw van gehoord hebben.
Om nog maar te zwijgen dat in het geval van Belgie er ook nog 2 partijen zijn, imo kan je niet zomaar weglopen en zeggen van doei jongens, trek uw plan met wat overblijft. Als je een scheiding wil dan zal je daar toch nog altijd eens compromis moeten vinden over hoe die scheiding zal verlopen en hoe de praktische uitwerking zal zijn.

Het samenvoegen van de twee gebieden is iets dat maar wenig mensen behartigen (Bart De Wever is er de bekendste van). De meeste Vlamingen kennen weinig van Nederland, ze klagen ook al dat ze elkaar niet verstaan. Ik denk dan ook dat er weinig enthousiasme voor bestaat, meer zelfs, ze denken er helemaal niet aan.

En het aanhechten van Wallonië aan FR, dat rattachisme heet, is iets dat vroeger bestond maar met de federalisering tot quasi nul is herleid. De voordelen van een eigen Wallonië wegen groter op dan een centralistisch Frankrijk waar Wallonië een complete backwater wordt van nul belang. Fantastisch vooruitzicht.

Trouwens, waarom zou Frans-Vlaanderen niet bij ons komen? Kunnen wij historisch ook zeker aanspraak aanmaken en daar woont toch geen kat. Meer Lebensraum. :unsure:

Trouwens, waarom zou Frans-Vlaanderen niet bij ons komen? Kunnen wij historisch ook zeker aanspraak aanmaken en daar woont toch geen kat. Meer Lebensraum. :unsure:
Ik stel voor dat we samen gaan met Frans-Vlaanderen en Nederland laten voor wat het is, klinkt dat niet als een mooie compromis?

Ik stel voor dat we samen gaan met Frans-Vlaanderen en Nederland laten voor wat het is, klinkt dat niet als een mooie compromis?
ah nee, hé, Zeeuws-Vlaanderen komt ook nog bij ons, hé. Als zij durven voorstellen om ons in te lijven, dan pikken wij gewoon wat van hen.

ah nee, hé, Zeeuws-Vlaanderen komt ook nog bij ons, hé. Als zij durven voorstellen om ons in te lijven, dan pikken wij gewoon wat van hen.
Ach, dat mag ook nog inderdaad. Ik ben daar eens geweest en ze eten en drinken daar ook dus kwa cultuur zit het in ieder geval al snor.

Scheuren jullie dan af ten Oosten van de Schelde? Dan hebben we naast het taalprobleem ook ons Vlaamse mobiliteitsprobleem opgelost.

Dat is ook wel nogal een jommekesvisie op de geschiedenis hoor. De Belgische revolutie had wel iets meer om het lijf. Op dat moment was Wallonië trouwens ook belangrijker en een veel interessanter gebied om "eigenaarschap" over te hebben.
Enlighten me. Wat had die revolutie precies nog meer om het lijf?

Meer dan "Frankrijk viel binnen":

Hoe Willem I dat even kon vermijden door (op 15 jaar) Wallonië, dat rijke geïndustrialiseerde gebied dus, af te stoten lijkt me even duidelijk als hoe we even voor de eenmaking van onze landen gaan door snel Brussel te dumpen.
Het artikel hierover is best prima inderdaad. Conclusie die ik vooral trek is dat een kleine groep Franstalige edelen het koninkrijk uit elkaar getrokken heeft. Jammer, dat was niet nodig geweest. Daarom zitten er in 2023 nog steeds Nederlanders en Vlamingen te debatteren hoe dit nu allemaal verder moet.

Het artikel hierover is best prima inderdaad. Conclusie die ik vooral trek is dat een kleine groep Franstalige edelen het koninkrijk uit elkaar getrokken heeft. Jammer, dat was niet nodig geweest. Daarom zitten er in 2023 nog steeds Nederlanders en Vlamingen te debatteren hoe dit nu allemaal verder moet.
Dat lijkt mij toch ook een overroepen probleem.

Idd! Want de Walen (politiekers althans) willen zeker compromissen leggen en zijn zeker bereid van hun standpunten af te stappen. Dat is inderdaad gebleken de laatste 10 jaar.
Kom nu, NVA die élke verkiezing met ultimatums komt van "confederalisme op tafel of wij stappen niet in een regering". dat is niet compromissen willen van de rest, dat is willen dat ze buigen voor uw onwil om compromissen te sluiten.
Van mij mag het ook.

Nooit erg veel moeten weten van BXL.

En we zouden ook meer aanzien krijgen imo. België kent niets of niemand. Nederland toch al ietsje meer.
België is beter bekend dan je zou denken. en bij een samenvoeging van de landen gaan ze Vlaanderen helemaal niet meer kennen, want dan is dat gewoon "Nederland". of denk je dat ze in de VS het verschil kennen tussen Gelderland en Flevoland (bij die laatste denk ik zelf nog altijd eerder aan een pretpark dan aan een provincie). Ik zou dan toch liever hebben dat we bekender worden als België, dan gewoon opgaan in Nederland en die "bekendheid" genieten.

ik zie hier toch ook maar rare oplossingen voor problemen, tbh. zeker met die "hoofdstad". realistisch gezien blijft dat gewoon Amsterdam (of Den Haag). ook die "Nederland moet Vlaanderen gewoon 75 zetels geven in het parlement" zie ik niet meteen gebeuren. Je komt op een bevolking van 23.5 miljoen, en je zou aan een kwart van die bevolking 1/3 van je zetels geven?

en dan stel ik mij nog andere vragen als: heeft één land 2 grote zeehavens op een nautische boogscheut van elkaar nodig? ook Schiphol en Brussels Airport liggen niet erg ver van elkaar.

Voor mij wordt een hereniging van de Nederlanden meer een annexatie van Vlaanderen door Nederland, gewoon omdat ze met veel meer zijn.

Dan zou ik liever zien dat men de problemen met Wallonië probeert op te lossen, dan volledig op te gaan in een ander land.

Dat is dan een conclusie die nergens op slaat, geen idee hoe je die zelfs maar kan trekken op basis van dat artikel.

De weerstand was in de eerste plaats tegen Willem zijn autoritaire regeerstijl gericht, en die weerstand werd tegen de opstand breed gedragen. Hadden ze daar in het Noorden aan hetzelfde Zeeland getrokken, had het anders kunnen uitdraaien, maar daar kregen ze schrik van de Belgen die met veel meer waren en katholiek waren. En een groot economisch potentieel had, wat later ook is gebleken (en wat je verbazing over het feit dat Willem Wallonië niet meteen afstond ook zo dwaas maakt).

Klopt wel, maar ik dacht toch wel dat we de rest van het land dan ook verdelen, (Dus wallonië bij frankrijk),
of loop ik te ver vooruit op het idee van de thread?

Want Wallonië (en Brussel) dan overhouden als een losstaand land (België) lijkt me toch helemaal van de pot gerukt.
Dan maak je ons piepklein land, net nog kleiner. Als we dan toch bezig zijn met verdelen, dan ineens heel de koek, toch? :D

Dus dan zouden we toch echt spreken van het hele land die zicht bij (2) andere landen voegt. Waardoor dus België op z'n geheel verdwijnt.

Desondanks is een apart Vlaanderen en/of apart Wallonië de basis van het discours van Vlaams belang en NVA. Wat wij zelf doen, doen wij beter.

Als wij ons voegen bij Nederland, dan doen wij het niet meer zelf. Maar dan doet Nederland het voor ons. Waardoor we dan ook nog eens ons zelfbeschikkingsrecht weggooien, terwijl dit het volledige principe is achter waarom we de bevoegdheden in eigen beheer wensen. En zelfs al zou er een zelfbeschikkingsrecht aanwezig zijn, dan zitten we minimaal in het geval waar momenteel Wallonië inzit. Ik zie daar echt de meerwaarde niet van in, behalve dat we mogelijks transfers van Nederland naar Vlaanderen zouden krijgen. Al betwijfel ik dat die zo interessant gaan zijn dan degene die wij van Vlaanderen naar Wallonië doen. Iets dat je pas installeert is namelijk niet noodzakelijk exorbitant of vrijgevig...

Waarbij de grootnederlandse gedachte niet meer is dan een ballonnetje dat zodra je er dieper op ingaat al volledig leegloopt tgv de onwenselijkheid dat dit heeft. Daar het exact dezelfde nadelen heeft als die van een gemaakt België.
Met dit verschil dat er meer animo en verleden is voor een eengemaakt belgië dan een eengemaakt Nederland. Met Nederland hebben wij gewoon noegabollen binding.

Anders was er die volledige rivaliteit tussen de k**skoppen en de fr**tenvreters niet :p. (vb match België - Nederland, benaming holland voor Nederland,...)

Dat is mijn inschatting ervan. Al ben ik ook eerder tot die kleine, maar mogelijks toch niet zo kleine, groep van belgicisten. Omdat ik gewoon niet geloof in die volledige uitleg over dat regionalisering überhaupt nuttig is.

Daarnaast als het dan toch is om niet een piepklein land te zijn. Dan kan je evengoed gewoon u integreren in een nog overkoepelende architectuur, zoals Europa. Al zullen we altijd een klein land blijven. En zullen er altijd zaken zijn waar je water bij de wijn moet doen. juist omdat met een vergroting van de belanghebbenden je een verwatering / afblotting krijgt van de specifieke noden.

Waardoor het dan ook nutteloos is om daaraan geld te verkwisten. Doen we dat niet, dan kunnen we evengoed gewoon doordoen met wat we bezig zijn. Doen we dat wel, dan lost het probleem België zich automatisch op en herfederaliseren we gewoon terug. Ipv geld wegzwiezen in het bodemloze gat dat Vlaanderen eerst is.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Vergelijkbare onderwerpen

• Opiniepeiling Opiniepeiling
Reacties
40
Weergaven
2K
Terug
Bovenaan