Klopt wel, maar ik dacht toch wel dat we de rest van het land dan ook verdelen, (Dus wallonië bij frankrijk),
of loop ik te ver vooruit op het idee van de thread?
Want Wallonië (en Brussel) dan overhouden als een losstaand land (België) lijkt me toch helemaal van de pot gerukt.
Dan maak je ons piepklein land, net nog kleiner. Als we dan toch bezig zijn met verdelen, dan ineens heel de koek, toch?
Dus dan zouden we toch echt spreken van het hele land die zicht bij (2) andere landen voegt. Waardoor dus België op z'n geheel verdwijnt.
Desondanks is een apart Vlaanderen en/of apart Wallonië de basis van het discours van Vlaams belang en NVA. Wat wij zelf doen, doen wij beter.
Als wij ons voegen bij Nederland, dan doen wij het niet meer zelf. Maar dan doet Nederland het voor ons. Waardoor we dan ook nog eens ons zelfbeschikkingsrecht weggooien, terwijl dit het volledige principe is achter waarom we de bevoegdheden in eigen beheer wensen. En zelfs al zou er een zelfbeschikkingsrecht aanwezig zijn, dan zitten we minimaal in het geval waar momenteel Wallonië inzit. Ik zie daar echt de meerwaarde niet van in, behalve dat we mogelijks transfers van Nederland naar Vlaanderen zouden krijgen. Al betwijfel ik dat die zo interessant gaan zijn dan degene die wij van Vlaanderen naar Wallonië doen. Iets dat je pas installeert is namelijk niet noodzakelijk exorbitant of vrijgevig...
Waarbij de grootnederlandse gedachte niet meer is dan een ballonnetje dat zodra je er dieper op ingaat al volledig leegloopt tgv de onwenselijkheid dat dit heeft. Daar het exact dezelfde nadelen heeft als die van een gemaakt België.
Met dit verschil dat er meer animo en verleden is voor een eengemaakt belgië dan een eengemaakt Nederland. Met Nederland hebben wij gewoon noegabollen binding.
Anders was er die volledige rivaliteit tussen de k**skoppen en de fr**tenvreters niet

. (vb match België - Nederland, benaming holland voor Nederland,...)
Dat is mijn inschatting ervan. Al ben ik ook eerder tot die kleine, maar mogelijks toch niet zo kleine, groep van belgicisten. Omdat ik gewoon niet geloof in die volledige uitleg over dat regionalisering überhaupt nuttig is.
Daarnaast als het dan toch is om niet een piepklein land te zijn. Dan kan je evengoed gewoon u integreren in een nog overkoepelende architectuur, zoals Europa. Al zullen we altijd een klein land blijven. En zullen er altijd zaken zijn waar je water bij de wijn moet doen. juist omdat met een vergroting van de belanghebbenden je een verwatering / afblotting krijgt van de specifieke noden.
Waardoor het dan ook nutteloos is om daaraan geld te verkwisten. Doen we dat niet, dan kunnen we evengoed gewoon doordoen met wat we bezig zijn. Doen we dat wel, dan lost het probleem België zich automatisch op en herfederaliseren we gewoon terug. Ipv geld wegzwiezen in het bodemloze gat dat Vlaanderen eerst is.