Vloer isoleren vanuit kruipruimte met thermoskussens

utolor.

Well-known member
Ik zou binnenkort graag onze vloer isoleren vanuit de kruipruimte. Nu hoor ik dat velen dit doen door PUR tegen de onderkant van de vloer te laten spuiten in de kruipruimte. Ik ben helemaal niet voor PUR omdat het een vuiligheid is, er vocht kan intrekken, er schimmels in kunnen groeien, je niet eenvoudig meer aan de leidingen kan nadien en als de aannemer een verkeerde samenstelling gebruikt wordt worst case je huis waardeloos door giftige dampen die blijven hangen. Daarom zou ik dus graag voor een andere optie opteren.

Eén van de opties is PIR platen, maar dat is redelijk lomp om te plaatsen en ook niet eenvoudig door de vele leidingen en afvoeren die we in de kruipkelder hebben lopen onder de vloer. De ideale oplossing lijkt me de Tonzon thermoskussens. Compact, dus makkelijk de kruipruimte mee in te nemen en ook veel makkelijker om rondom leidingen te werken. Nu vroeg ik me af of iemand hier ervaring heeft met deze kussens: isoleren ze goed, was de plaatsing makkelijk, beschadigen ze snel, ...

Maar de voornaamste vraag: tellen deze thermoskussens in België mee als isolatie voor het EPC attest? In Nederland worden deze thermoskussens zeer veel toegepast als isolatie, maar in België precies niet zo. Ik heb de bodemfolie van Tonzon geïnstalleerd om de kruipkelder droog te krijgen en ben er best tevreden van, dus ik vermoed dat deze thermoskussens hun werk ook goed gaan doen. We hebben ons echter aangemeld voor de EPC-labelpremie, dus het is voor ons van belang dat deze isolatiemethode in België erkend wordt. Ik weet niet of het isolatiemateriaal hiervoor aan bepaalde voorwaarden moet voldoen.

Alle info en tips welkom!

PUR laten spuiten lijkt me handiger/tijdsbesparender. In Nederland mogelijks verboden.
PUR spuiten is niet verboden in Nederland, of het zou recent veranderd zijn. PUR is inderdaad handig om aan te brengen, maar de last die je er daarna mee kan hebben is het mij niet waard. Zie bvb hier.

PUR kletsnat, vol schimmel, leidingen volgespoten met PUR, achter de PUR zijn de muren ook kletsnat en het vocht kan daar ook niet weg.
Natuurlijk is de fout daar ook dat ze geen bodemfolie gelegd hebben, maar zelfs met bodemfolie wil ik niet aan gespoten PUR beginnen. Gespoten PUR is goed om kleine gaatjes te dichten, maar voor de rest blijf ik er liever vanaf.

Er worden premies gegeven als je laat isoleren met PUR.

Lijkt me dan ook geen probleem hoor....
Het wil niet zeggen dat als er premies gegeven worden voor isolatie, dat alle technieken even goed zijn en even goed toegepast worden. Het is sowieso niet mijn bedoeling om hier een discussie te beginnen over hoe goed of slecht gespoten PUR wel niet is. Je vindt online genoeg krantenartikels, reportages en ervaringen over de gevaren en nadelen van gespoten PUR. Ik vermeldde gewoon in de openingspost waarom PUR geen optie is zodat het ook niet als alternatief zou voorgesteld worden. :p

Ik zou graag ervaringen krijgen over thermoskussens van Tonzon of gelijkaardige merken. Ik zag net dat de Tonzon thermoskussens ook bij Gamma België verkocht worden als vloerisolatie, dus ik ga er alleszins al vanuit dat deze aanvaard worden op het EPC attest als isolatie.

Uiteindelijk toch voor PIR platen gegaan, omdat dat eenvoudiger te monteren is en er een mooie promo was bij Gamma. Nu zit ik met een vraag omtrent de leidingen en afvoerbuizen. Wat wordt er normaal gedaan met waterleidingen en afvoerbuizen bij het isoleren van de vloer langs de kruipruimte? Ik heb nu tot ertegen PIR platen geplaatst, maar ter hoogte van die leidingen en buizen is op dit moment dus geen isolatie. Wordt dat normaal zo gelaten of worden de leidingen en buizen rondom vol PUR gespoten?

Ben geen voorstander van dat vol PUR te spuiten, omdat je bij een lek o.i.d. dan niet makkelijk meer bij je leidingen en afvoerbuizen geraakt (wat net het voordeel van een kruipruimte is) en worst case je het lek zelfs niet opmerkt, maar langs de andere kant zorgen die leidingen en afvoerbuizen nu wel voor koudebruggen. Gezien dit mij toch een veel voorkomend probleem lijkt te zijn, vroeg ik me af hoe dit normaal aangepakt wordt.

PUR spuiten is niet verboden in Nederland, of het zou recent veranderd zijn. PUR is inderdaad handig om aan te brengen, maar de last die je er daarna mee kan hebben is het mij niet waard. Zie bvb hier.

PUR kletsnat, vol schimmel, leidingen volgespoten met PUR, achter de PUR zijn de muren ook kletsnat en het vocht kan daar ook niet weg.
Natuurlijk is de fout daar ook dat ze geen bodemfolie gelegd hebben, maar zelfs met bodemfolie wil ik niet aan gespoten PUR beginnen. Gespoten PUR is goed om kleine gaatjes te dichten, maar voor de rest blijf ik er liever vanaf.
Het probleem in dat filmpje is dat ze met een heel natte en slecht verluchte kelder zitten, daar heeft die pur niks mee te maken.

Laatst bewerkt:
Het probleem in dat filmpje is dat ze met een heel natte en slecht verluchte kelder zitten, daar heeft die pur niks pee te maken.
Het overgrote deel van kruipruimtes is nat. Uiteraard is stap 1 om een bodemfolie aan te brengen en genoeg verluchting te voorzien voor je gaat isoleren, maar men zegt dat PUR schimmelwerend is en dat is het allesbehalve. Bij mij gaat het vooral over de gezondheidsklachten die kunnen voorkomen door de dampen die PUR afgeeft bij het aanbrengen en daarna ook in kleine hoeveelheden blijft afgeven.

Het is niet voor niets dat ze PUR het nieuwe asbest noemen.

Kleine hoeveelheden PUR heb ik sowieso ook nodig om de kieren af te dichten, maar ik gebruik het zo weinig mogelijk. PUR uit spuitbussen zou ook minder schadelijk zijn dan die aangebracht door professionelen met zo'n mengmachine.

Laatst bewerkt:
Je hebt nu je platen tot tegen de leidingen aangebracht?
Ik zou de leidingen zelf ook met die platen wegwerken maar er gewoon onderdoor gaan zodat die zogezegd in een kanaal zitten?
Als er zich dan eens iets zou voordoen aan je leidingen heb je die dan maar gewoon weg te nemen.

Uiteraard is stap 1 om een bodemfolie aan te brengen en genoeg verluchting te voorzien voor je gaat isoleren

Klein beetje off topic, maar heb je in jouw kruipkelder bodemfolie aangebracht? Hoe heb je dat aangepakt en hoe viel dat mee? Staat nog op de to-do lijst hier :)

Ik zou de leidingen zelf ook met die platen wegwerken maar er gewoon onderdoor gaan zodat die zogezegd in een kanaal zitten?
Als er zich dan eens iets zou voordoen aan je leidingen heb je die dan maar gewoon weg te nemen.
Is eigenlijk een goed plan, thanks! Misschien kan ik op die plaatsen zelfs gewoon thermokussens monteren, zodat ik er niet met m'n hoofd tegenstoot als ik in de kruipkelder moet zijn. De afvoerleidingen komen ook iets lager dan de huidige isolatieplaten, dus daar is het ook makkelijker om met iets flexibel te werken.

Klein beetje off topic, maar heb je in jouw kruipkelder bodemfolie aangebracht? Hoe heb je dat aangepakt en hoe viel dat mee? Staat nog op de to-do lijst hier :)
Klopt. Onze kruipkelder was in de winter altijd een vijver en in de zomer een muggenfestijn (als je het niet gezien hebt kan je je niet voorstellen hoeveel muggen daar zaten). Er zaten zelfs salamanders in onze kelder. De keldermuren en vloer (dus plafond kelder) waren ook altijd kletsnat. Ik had nooit gedacht dat het zo goed zou helpen, maar nu is de kelder in zomer en winter kurkdroog behalve onder de folie (en op 1 plaats waar het water lijkt binnen te lopen langs een verluchtingsgat, maar dat heb ik nu ook opgelost denk ik), maar daar mag het nat zijn. Het water wegpompen heeft toch geen zin, want dan blijf je pompen. Ahja, en er zit nu ook geen enkele mug meer, dus ik kan in de kelder gaan zonder vol muggenbeten er terug uit te komen nu. Ook merkten we dat de vochthuishouding in ons huis beter werd. We dachten eerst van een ventilatiesysteem te plaatsen, maar na de kruipruimte af te dekken met bodemfolie en de raam elke dag even open te zetten lijkt dat ook niet meer nodig.

Ik heb wat Youtube filmpjes (bv deze) gekeken van Tonzon (dit is het bekendste merk van bodemfolie, maar er zullen er nog wel anderen zijn ook) en gewoon die instructies gevolgd. Ik heb de folie gemonteerd op 40cm hoogte tegen de muur. Onze kruipkelder was uiteraard wel veel minder ideaal dan die in de filmpjes, want ik moest rond redelijk wat obstakels werken. Zie dus dat je bij het opmeten van je kelder daar ook rekening mee houdt en genoeg marge neemt voor de folies. Beter iets te groot dan te klein. Ik had ruim gerekend dacht ik en op sommige plaatsen vind ik de folie toch iets te krap. Ook neem je voor elke compartiment een nieuwe folie die je tegen elkaar monteert, dus deel je kruipkelder op in verschillende rechthoeken en voorzie een folie voor elke rechthoek.

Als je kelder een betonnen ondergrond heeft, is het wel zo dat er makkelijker een fitje in de folie komt door de grove ondergrond. In Nederland lijken de kruipruimtes altijd een ondergrond van zand te hebben wat natuurlijk idealer is voor zo'n folie. Maar hier en daar een fitje is niet zo erg, het overgrote deel van het vocht blijft onder de folie. Zie wel dat je bij een betonnen ondergrond zeker noppenfolie legt voor je de bodemfolie legt. Dan is je bodemfolie toch iets beter beschermd.

Moet wel zeggen dat het hier langer duurde voor alles opgedroogd was boven de folie t.o.v. wat ze online zeggen, dus wees geduldig als alles aangebracht is. Onze kruipkelder is +- 130m2 en het heeft dus wel een tijdje geduurd voor ik alles gemonteerd had, maar ben er heel blij mee. Als je nog vragen hebt, stel ze gerust.

Heb je toevallig enkele foto’s van tijdens de werken en van het resultaat ? (Noppenfolie & bodemfolie)
Heb niet echt foto's getrokken, aangezien ik meestal mijn smartphone niet mee de kelder inneem. Ik zit nu toch elke week enkele avonden in de kelder om verder te isoleren, zal wat foto's maken van de bodemfolie één van de komende dagen. De noppenfolie zit onder de bodemfolie dus zal je niet echt meer zien, maar die moet je gewoon uitrollen over de bodem zonder te bevestigen. Is om de bodemfolie meer drijvend vermogen te geven als het water stijgt en om de bodemfolie te beschermen, maar kan in theorie ook achterwege gelaten worden. Ik raad zelf wel aan om een noppenfolie te plaatsen.

Ik heb 1 foto kunnen vinden, maar er is niet veel te zien buiten de zoveelste salamander die ik tegenkwam in de kelder tijdens het monteren van de folie. :tongue:

Laatst bewerkt:
Schelpen zouden ook een goed isolatiemateriaal zijn voor kruipkelders.
Ik dacht dat schelpen tegen het vocht was. In Nederland zie je veel huizen met een laag schelpen in de kelder.
Idd, dat is een fout die veel gemaakt wordt. Een bodemfolie, een laag schelpen, XPS bolletjes, ... is tegen het vocht in de kelder. Isolatie breng je aan tegen de vloer, niet de kelderbodem. Je kan de bodem wel gaan isoleren, maar zolang er luchtcirculatie is tussen de vloer en de isolatie op de bodem helpt het niet als vloerisolatie. En heel de kelder tot bovenaan vullen met schelpen of XPS bolletjes wil je niet.

De beste manier blijft een folie tegen vocht in combinatie met isolatie tegen de vloer (en dan liefst geen PUR schuim). Je kelder vol bolletjes spuiten en je vloer vol PUR spuiten zijn makkelijke en goedkope oplossingen, maar kruip daarna nog maar eens terug in je kelder. Probeer maar iets aan je leidingen te doen of een vakman te vinden die je kelder nog in wil.

Iedereen moet natuurlijk zelf kiezen hoe hij zijn/haar kelder wil droog maken en isoleren, maar voor mij is er geen twijfel dat bodemfolie de beste optie tegen vocht is. Qua isolatie zou ik kiezen voor thermoskussens of PIR platen.

Ik bedenk me net dat ik dan condensvorming en dus vochtproblemen ga veroorzaken. De warme lucht van binnen de geïsoleerde schil zal gaan condenseren tegen de afvoerbuizen en waterleidingen waar koud water doorstroomt. Dus ofwel zal ik eerst alle afvoerbuizen en waterleidingen apart moeten gaan isoleren voordat ik ze in de geïsoleerde schil van het huis steek, ofwel moet ik ze erbuiten houden en enkel de warme waterleidingen isoleren met buisisolatie. Maar dan heb ik natuurlijk ook koudebruggen in de vloerisolatie.

Ik bedenk me net dat ik dan condensvorming en dus vochtproblemen ga veroorzaken. De warme lucht van binnen de geïsoleerde schil zal gaan condenseren tegen de afvoerbuizen en waterleidingen waar koud water doorstroomt. Dus ofwel zal ik eerst alle afvoerbuizen en waterleidingen apart moeten gaan isoleren voordat ik ze in de geïsoleerde schil van het huis steek, ofwel moet ik ze erbuiten houden en enkel de warme waterleidingen isoleren met buisisolatie. Maar dan heb ik natuurlijk ook koudebruggen in de vloerisolatie.
Leidingen isoleren lijkt me dan de enige juiste oplossing? Ik had daar niet aan gedacht.

Terug
Bovenaan