Voor U vecht verkiezingsresultaten aan na stemmen minderjarigen

mac-bc

Banned
Gaat men niet heel licht over het feit dat sommige jongeren tussen 16 en 18 ook voor federaal en Vlaams niveau konden stemmen? Over hoeveel jongeren gaat het hier? Wat is de impact daarvan? Is dit te tolereren? Komt er nu geen grondig onderzoek naar hoe dit is kunnen gebeuren?

Ik vind het allemaal heel vrijblijvend eerlijk gezegd.

Gaat men niet heel licht over het feit dat sommige jongeren tussen 16 en 18 ook voor federaal en Vlaams niveau konden stemmen? Over hoeveel jongeren gaat het hier? Wat is de impact daarvan? Is dit te tolereren? Komt er nu geen grondig onderzoek naar hoe dit is kunnen gebeuren?

Ik vind het allemaal heel vrijblijvend eerlijk gezegd.
-Het is gebeurd door slordigheid in de bureaus- verkeerde verkiezingskaart gekregen
-aantal valt niet te onderzoeken
-probleem valt niet te valideren

Enige alternatief is de verkiezing (gedeeltelijk) te herdoen

Aantal kan toch wel gevalideerd worden .
Aantal mensen die zijn komen stemmen zijn genoteerd in die lijsten die ze invullen in het stemlokaal .
Ze weten ook hoeveel jongeren er mochten stemmen en hoeveel er zijn komen opdagen om te stemmen .
Dus max totaal aantal uitgebrachte stemmen op Vlaams en Federaal ongeldig en blanco is gekend en zou evenveel moeten zijn als de opgedaagde volwassen keizers … al wat meer is ,is waarschijnlijk gestemd geweest door jongeren

Maar dacht dat het maar iets meer dan 240.000 jongeren waren die mochten stemmen en denk niet dat ze allemaal zijn opgedaagd en dus de invloed wel verwaarloosbaar is .

Aantal mensen die zijn komen stemmen zijn genoteerd in die lijsten die ze invullen in het stemlokaal .
Ze weten ook hoeveel jongeren er mochten stemmen en hoeveel er zijn komen opdagen om te stemmen .
Dus max totaal aantal uitgebrachte stemmen op Vlaams en Federaal ongeldig en blanco is gekend en zou evenveel moeten zijn als de opgedaagde volwassen keizers … al wat meer is ,is waarschijnlijk gestemd geweest door jongeren

Maar dacht dat het maar iets meer dan 240.000 jongeren waren die mochten stemmen en denk niet dat ze allemaal zijn opgedaagd en dus de invloed wel verwaarloosbaar is .
De uitleg die ik van een professor, Ackaert geloof ik, heb gelezen, was dat het aantal mogelijk geverifieerd kan worden. Maar het is de Kamer die zelf moet oordelen of de verkiezing geldig is of niet. Niet een rechtbank. En als je dat wilt aanvechten, moet jij een specifiek voor- of nadeel als gevolg van de "foute" stemmen kunnen bewijzen.

En dat laatste is net het probleem. Je gaat nooit kunnen bewijzen dat 1 bepaalde partij bijvoorbeeld 2 zetels minder heeft door die stemmen. Je kunt namelijk nooit weten op wie ze gestemd hebben, dus de gevolgen zijn ook verspreid over verschillende partijen.

"Het wordt moeilijk om te bewijzen wat het effect van de verkeerd uitgebrachte stemmen van minderjarigen zal zijn op de zetelverdeling"

In theorie is het wel interessant, en het doet wel de vraag rijzen of de procedure eigenlijk wel klopt. Het is een beetje pijnlijk in dit geval, maar je kunt ook helemaal geen wet maken dat als één stem verkeerd is uitgebracht, alles ongeldig is. Want er zal in zowat elk stembureau wel een foutieve stem uitgebracht of geweigerd zijn. Dan zou élke verkiezing opnieuw moeten. Zolang het niet grootschalig is en het effect niet duidelijk de ene of de andere kant uitgaat, valt er wel iets voor te zeggen om het gewoon te slikken.

De uitleg die ik van een professor, Ackaert geloof ik, heb gelezen, was dat het aantal mogelijk geverifieerd kan worden. Maar het is de Kamer die zelf moet oordelen of de verkiezing geldig is of niet. Niet een rechtbank. En als je dat wilt aanvechten, moet jij een specifiek voor- of nadeel als gevolg van de "foute" stemmen kunnen bewijzen.

En dat laatste is net het probleem. Je gaat nooit kunnen bewijzen dat 1 bepaalde partij bijvoorbeeld 2 zetels minder heeft door die stemmen. Je kunt namelijk nooit weten op wie ze gestemd hebben, dus de gevolgen zijn ook verspreid over verschillende partijen.

"Het wordt moeilijk om te bewijzen wat het effect van de verkeerd uitgebrachte stemmen van minderjarigen zal zijn op de zetelverdeling"

In theorie is het wel interessant, en het doet wel de vraag rijzen of de procedure eigenlijk wel klopt. Het is een beetje pijnlijk in dit geval, maar je kunt ook helemaal geen wet maken dat als één stem verkeerd is uitgebracht, alles ongeldig is. Want er zal in zowat elk stembureau wel een foutieve stem uitgebracht of geweigerd zijn. Dan zou élke verkiezing opnieuw moeten. Zolang het niet grootschalig is en het effect niet duidelijk de ene of de andere kant uitgaat, valt er wel iets voor te zeggen om het gewoon te slikken.
Ik ben zeker akkoord met het onderste stukje... de kans dat al die miljoenen stemmen 100% correct geteld zijn is realistisch gezien gewoon 0.

Ik denk echter wel dat het wel héél duidelijk is dat het systeem verkeerd in elkaar zit zoals het nu is. Je kan namelijk onmogelijk aantonen dat er iemand bevoordeeld of benadeeld werd door de fout omdat je gewoon nooit kan weten hoe de overstemmen in kwestie gevallen zijn. Systemen waarbij je als mogelijk benadeelde enkel klacht kan indienen als je een nadeel bewijst dat je onmogelijk kan bewijzen zitten per definitie niet goed ineen denk ik dan.
Nochtans is het wel een objectieve vaststelling dat de verkiezing niet correct verlopen is. Misschien is de beste manier wel kijken naar wat het verschil was om de zetels nog te laten verschuiven... als dat gaat over duizenden stemmen: I wouldn't bother. Als dat gaat over 50 stemmen... daar zou ik misschien toch eens even verder naar kijken en overwegen van voor bepaalde bureau's de stemming over te doen. Men kan pérfect achterhalen hoeveel stemmen er teveel zijn.

Aan de andere kant, het gaat over zo'n klein deel van de stemmen... en de kans is groot dat het globale stemgedrag niet eens zó significant afwijkt van dat van de globale bevolking. De kans dat er dus echt een invloed is op de zetelverdeling is eerder gering, wat niet weg neemt dat het gerust mogelijk is dat er ergens toch een zettel van de ene naar de andere partij geklikt is.

De wappie-partij De partij 'Voor U' gaat, bij monde van voorzitter Michael Verstraeten, de verkiezingsresultaten aanvechten:

Op 4 juli behandelt het parlement mijn vraag om de verkiezingen nietig te verklaren.
Hierbij roep ik alle kandidaten van de nieuwe partijen op om zich bij mijn klacht aan te sluiten. Dan kunnen we met tientallen kandidaten naar het parlement en davert het land op zijn grondvesten. Dat is echt eens hoognodig. Want al die kandidaten zijn gewoon bedrogen. Doen ze het niet, OK, dan doe ik het in mijn eentje.
Deze verkiezingen trokken op niks. Minderjarigen en buitenlanders hebben gestemd. Belgen in het buitenland kregen hun stembiljetten te laat. Nieuwe partijen werden aan alle kanten gediscrimineerd en geweigerd op de staatsmedia. Dat is een aanfluiting van het Europees mensenrechtenverdrag.
De oligarchen van de Belgische politiek hebben hun macht en hun postjes grondig afgeschermd. In ons land reageren de mensen gelaten. Of ze gaan massaal niet meer stemmen.
Wel, te veel is trop.
Ik kies voor vrijheid en democratie, en ik neem geen blad voor de mond.
Dus ga ik op 4 juli naar het parlement om daar te vragen de verkiezingen te vernietigen. De regels te corrigeren en nieuwe verkiezingen uit te schrijven die op een correcte manier zullen verlopen. Daar hebben de mensen fundamenteel recht op.
Het toppunt is dat het nieuwe parlement zelf over deze klacht moet beslissen. De oligarchen van de politiek durven het niet aan een onafhankelijke instantie te laten oordelen over de manier waarop zij het volk manipuleren.
Ik verzet mij tegen de gedachte dat de nieuwe parlementsleden voor hun postje gaan kiezen, hoewel iedereen weet dat de verkiezingen een aanfluiting waren van de fundamentele mensenrechten. Als we ons daarbij neerleggen, dan kunnen we net zo goed de dictatuur toelaten.
Tot 4 juli!

Op z'n FB pagina kan je z'n klachtenbrief lezen dat hij stuurde naar de Kamer van volksvertegenwoordigers EN het antwoord dat hij ontving.
Mogelijk zijn dit de laatste stuiptrekkingen van deze partij.

De wappie-partij De partij 'Voor U' gaat, bij monde van voorzitter Michael Verstraeten, de verkiezingsresultaten aanvechten:

Op 4 juli behandelt het parlement mijn vraag om de verkiezingen nietig te verklaren.
Hierbij roep ik alle kandidaten van de nieuwe partijen op om zich bij mijn klacht aan te sluiten. Dan kunnen we met tientallen kandidaten naar het parlement en davert het land op zijn grondvesten. Dat is echt eens hoognodig. Want al die kandidaten zijn gewoon bedrogen. Doen ze het niet, OK, dan doe ik het in mijn eentje.
Deze verkiezingen trokken op niks. Minderjarigen en buitenlanders hebben gestemd. Belgen in het buitenland kregen hun stembiljetten te laat. Nieuwe partijen werden aan alle kanten gediscrimineerd en geweigerd op de staatsmedia. Dat is een aanfluiting van het Europees mensenrechtenverdrag.
De oligarchen van de Belgische politiek hebben hun macht en hun postjes grondig afgeschermd. In ons land reageren de mensen gelaten. Of ze gaan massaal niet meer stemmen.
Wel, te veel is trop.
Ik kies voor vrijheid en democratie, en ik neem geen blad voor de mond.
Dus ga ik op 4 juli naar het parlement om daar te vragen de verkiezingen te vernietigen. De regels te corrigeren en nieuwe verkiezingen uit te schrijven die op een correcte manier zullen verlopen. Daar hebben de mensen fundamenteel recht op.
Het toppunt is dat het nieuwe parlement zelf over deze klacht moet beslissen. De oligarchen van de politiek durven het niet aan een onafhankelijke instantie te laten oordelen over de manier waarop zij het volk manipuleren.
Ik verzet mij tegen de gedachte dat de nieuwe parlementsleden voor hun postje gaan kiezen, hoewel iedereen weet dat de verkiezingen een aanfluiting waren van de fundamentele mensenrechten. Als we ons daarbij neerleggen, dan kunnen we net zo goed de dictatuur toelaten.
Tot 4 juli!

Op z'n FB pagina kan je z'n klachtenbrief lezen dat hij stuurde naar de Kamer van volksvertegenwoordigers EN het antwoord dat hij ontving.
Mogelijk zijn dit de laatste stuiptrekkingen van deze partij.
Minderjarigen, dan doelt hij op die incidenten waar men voor de drie opties mocht stemmen, onterecht. Maar buitenlanders? Hoe stem je als buitenlander, je hebt toch een identiteitskaart nodig?

Het klinkt allemaal nogal opgeklopt, en daarvoor wil hij "de verkiezingen vernietigen". Alsof het niet in de sterren geschreven stond dat Voor U amper wat ging binnenhalen?

Minderjarigen, dan doelt hij op die incidenten waar men voor de drie opties mocht stemmen, onterecht. Maar buitenlanders? Hoe stem je als buitenlander, je hebt toch een identiteitskaart nodig?

Het klinkt allemaal nogal opgeklopt, en daarvoor wil hij "de verkiezingen vernietigen". Alsof het niet in de sterren geschreven stond dat Voor U amper wat ging binnenhalen?
kan mij inbeelden dat hetzelfde fenomeen ook voorkwam? EU onderdanen mogen hier ook op de Europese verkiezingen stemmen zeker dus als die ook een stemkaart kregen waarmee ze op alle drie konden stemmen zoals de minderjarigen was er ook een probleem. Geen idee over hoeveel mensen dat gaat

'Voor U' moet iets doen om in de aandacht te blijven hé ...
Ze hebben wel een punt natuurlijk.
Geen idee hoeveel jongeren er zijn die moesten gaan stemmen, maar het zal in elk geval een aantal zijn dat wel een verschil van een zetel kan maken. Een zetel meer of minder kan veel effect hebben, zowel op regeringsonderhandelingen als op partijfinancieën.
Ik verschiet er eigenlijk van dat zo'n partij de enige is die tot nu toe klacht heeft neergelegd, moest ik de PS zijn, ik had het ook al lang gedaan...

Ze hebben wel een punt natuurlijk.
Geen idee hoeveel jongeren er zijn die moesten gaan stemmen, maar het zal in elk geval een aantal zijn dat wel een verschil van een zetel kan maken. Een zetel meer of minder kan veel effect hebben, zowel op regeringsonderhandelingen als op partijfinancieën.
Ik verschiet er eigenlijk van dat zo'n partij de enige is die tot nu toe klacht heeft neergelegd, moest ik de PS zijn, ik had het ook al lang gedaan...

Het moet zijn dat die andere partijen niet verwachten dat het veel verschil gaat opleveren hé (of schrik hebben dat het in hun nadeel uitdraait). Valt ook niet zoveel aan te doen natuurlijk (tenzij alles opnieuw doen).

Specifiek voor 'Voor U' maakt het geen hol uit natuurlijk. Hun score is gemorrel in de marge, dus ze gaan hier uiteraard niet plots de kiesdrempel mee halen. Gewoon aandacht zoeken dus, wat in hun situatie ook niet onlogisch is uiteraard.

Het lijkt zo simpel, maar dat is het helaas niet. Het systeem met de kaarten was verre van perfect (ik was bijzitter) en net zoals dat jongeren kaarten hebben gekregen om voor alle verkiezingen te stemmen, is het omgekeerde net zo goed mogelijk. Namelijk dat mensen een kaart kregen om enkel voor de Europese verkiezingen te stemmen, en dat ze dit totaal niet doorhadden. Ik kan u verzekeren dat in Brussel veel mensen verbaasd waren dat ze 3x moesten stemmen en zeker voor oudere mensen was dit geen sinecure. Als zij per ongeluk zo'n EU-kaart kregen en enkel zo hun stem uitbrachten, valt heel je uitleg in het water.

Die kaarten moesten manueel geactiveerd worden als één van drie types en het is dus niet meer dan logisch dat hier af en toe een fout mee gebeurde. Hoe wij het deden, was uiteindelijk pas een kaart als EU activeren op het moment dat iemand met een blauwe oproepingsbrief zich aanmeldde. Maar ik kan me inbeelden dat er niet overal zo te werk is gegaan.

Het lijkt zo simpel, maar dat is het helaas niet. Het systeem met de kaarten was verre van perfect (ik was bijzitter) en net zoals dat jongeren kaarten hebben gekregen om voor alle verkiezingen te stemmen, is het omgekeerde net zo goed mogelijk. Namelijk dat mensen een kaart kregen om enkel voor de Europese verkiezingen te stemmen, en dat ze dit totaal niet doorhadden. Ik kan u verzekeren dat in Brussel veel mensen verbaasd waren dat ze 3x moesten stemmen en zeker voor oudere mensen was dit geen sinecure. Als zij per ongeluk zo'n EU-kaart kregen en enkel zo hun stem uitbrachten, valt heel je uitleg in het water.

Die kaarten moesten manueel geactiveerd worden als één van drie types en het is dus niet meer dan logisch dat hier af en toe een fout mee gebeurde. Hoe wij het deden, was uiteindelijk pas een kaart als EU activeren op het moment dat iemand met een blauwe oproepingsbrief zich aanmeldde. Maar ik kan me inbeelden dat er niet overal zo te werk is gegaan.
Bij mij in het stembureau was er effectief een oudere man die (aanvankelijk) enkel Europees heeft kunnen stemmen.

Een beetje zijdelings verwant, maar ook OVLD vraagt nu een hertelling:

Open VLD vraagt hertelling van de stemmen voor Vlaams Parlement in kieskring Brussel “in het belang van onze democratie”

Met amper zeven stemmen verschil haalde Vlaams Belang in kieskring Brussel een Vlaams Parlementszitje binnen ten koste van Open VLD. De liberalen laten het daar niet bij en vragen een hertelling. “Logisch, gezien het uiterst kleine verschil.”
Niet zo'n heel rare vraag in dit geval misschien, en met 7 stemmen lijkt het mij ook niet uitgesloten dat er een verschil op zit.

Ik hoop oprecht dat ze na de telling nog minder stemmen halen.
Ik snap de insteek waarom, want het zou maar eens zo moeten zijn dat ze hierdoor toch een extra zetel halen. Maar als grote verliezer van heel deze verkiezingen moet je misschien ook de afweging maken of dit niet uw populariteit nog een extra knauw gaat geven.

Hoe gaan ze dat in godsnaam hertellen? Stemming is anoniem, dus je kan de 'verkeerde' stemmen van 16-17 jarigen er toch niet uitfilteren?

Hoe gaan ze dat in godsnaam hertellen? Stemming is anoniem, dus je kan de 'verkeerde' stemmen van 16-17 jarigen er toch niet uitfilteren?
Ik denk dat oVLD in Brussel gewoon wil hertellen omdat het verschil zo klein is, en dat los staat van die minderjarigen. Voor U wil effectief de verkiezingen nietig laten verklaren.

Het gaat bij die partij niet alleen over de minderjarigen die konden stemmen:

Over de VRT die de nieuwe partijen niet aan bod liet komen in debatten, want de VRT is een overheidskanaal dat geleid wordt door...de overheid. En die overheid wil geen inmenging van nieuwe partijen.
Over dat de nieuwe partij(en) geen geld krijgen om campagne te voeren.
Enz...

Zijn conclusie in de brief:

5. Conclusie.
32. In hun ijver hun positie als bestaande politieke partij te beschermen, hebben die bestaande politieke partijen een algehele situatie gecreëerd waarbij er in het Koninkrijk België onmogelijk eerlijke, vrije en democratische verkiezingen konden plaatsvinden op 9 juni 2024.
33. Er werden geen vrije, geheime verkiezingen gehouden onder voorwaarden die de vrije meningsuiting van het volk bij het kiezen van de wetgevende macht waarborgen omdat de bestaande partijen allerlei mechanismen hebben ingevoerd waardoor de vrije meningsuiting van het volk bij het kiezen van de wetgevende macht volstrekt niet is gewaarborgd.
34. De hiervoor aangeklaagde regels en praktijken zijn erop gericht de kiezer te beïnvloeden in de richting van een keuze voor de bestaande partijen.
35. Elk afzonderlijk en samen vormen de hiervoor aangewende middelen een voldoende grond uit om de verkiezingen voor de Kamer van volksvertegenwoordigers van 9 juni 2024 te vernietigen en de ondergetekende vraagt derhalve dat tot de vernietiging van deze verkiezingen zou worden besloten.

In het kort: De overheid is niet te vertrouwen, de verkiezingen zijn vervalst, ze hebben een complot gesmeed om de kritische partijen die het goed gingen doen ('Voor U', uiteraard...) op voorhand geen kans te geven.

Terug
Bovenaan