Voorjaar 2024

Mathieu is op dit moment al heel sterk, maar ik twijfel of hij nog zoveel progressie zal kunnen maken. Ze zullen in de komende weken zonder twijfel veel meer aan elkaar gewaagd zijn.

Moet hij dan nog zoveel progressie maken?
In MSR was hij bij de beste in koers, dicht tweemaal het gat op Pogacar en rijdt daarna aantrek uit de boekjes.
Hoe hij gisteren tekeer ging toont hij aan dat hij de sterkste man in koers was mt voorsprong. Met die conditie kan je tussen de mensen starten in de ronde en Roubaix.
Ik denk dat hij op zijn minst één van beide zal winnen.

De amstel tegen Remco gaat ook wel interessant worden. Zal ineens al een generale repetitie worden voor LBL.

Ik denk echt dat die in Luik ook gaat knallen "afvinken" is duidelijk belangrijk (VDP dan).

Als zowel Evenepoel en Pogacar hun been breken dan misschien ja. Anders geen kans hoor. Als je zag hoe die de voorbije jaren die heuveltjes opknalden dan kan VDP met zijn 10 kilo extra nooit mee. Hij kon Pogacar al niet volgen op de Kwaremont wat zou hij dan Pogacar en Evenepoel op La Redoute gaan volgen.

Er is een groot verschil tussen in iemands wiel hangen en 2 meter achter iemand te hangen. Zeker wanneer je net de mindere bent. Hoe vaak zie je niet dat wanneer iemand een paar meter krijgt het moeilijk is om het gat terug te dichten ? Wout wist heel goed dat hij in het wiel van Matthieu moest hangen bij de start van de klim indien hij de aanval van Mathieu wilde counteren. Daarom ook zijn haast om zo snel mogelijk in dat wiel te hangen. Toen Küng zich ertussen zette had Wout geen andere keuze dan die kasseien op de springen en daar ging hij in de fout. Zo simpel was het inderdaad.

Wout had op dat moment geen overschot meer. Tussen de Taaienberg en 500 meter voor de Paterberg heeft Wout het wiel van Mathieu niet gelost. Hij hing er millimeters achter. Het feit dat hij net voor de Paterberg, in zo een cruciaal moment in de race, 3 renners tussen hem en Mathieu laat komen bewijst gewoon dat hij helemaal niet zo fris meer zat. Net op dat moment had hij in het wiel moeten zitten, en net op dat moment was dat niet het geval. Hij heeft serieus risico's moeten nemen om Mohoric in te halen want die deed de deur serieus dicht.
In elk geval lijkt het me logisch dat Wout gisteren nog niet top was. Hij komt net terug van een zware hoogtestage en ik ben er van overtuigd dat er nog serieus progressie in zit. Mathieu is op dit moment al heel sterk, maar ik twijfel of hij nog zoveel progressie zal kunnen maken. Ze zullen in de komende weken zonder twijfel veel meer aan elkaar gewaagd zijn.
Je bent gewoon onzin aan het vertellen. Wout moest een 20km voordien op de Boigneberg een gat van 100-150m toerijden op VDP en Jorgenson. Hij zat daar helemaal achterin de groep terwijl VDP demarreert. Dus nee, hij zat er niet telkens millimeters achter. Hij verliest voor de Paterberg enkele plaatsen omdat hij VDP voorbij gaat maar dan Kung voor hem wat inhoudt en daarna ingesloten wordt door Mohoric. VDP zit aan de goeie kant en kan gewoon doorschuiven. Dat heeft niks met frisheid te maken daar. Gewoon wat pech met de andere renners rond hem en het smalle baantje.

Ja, het zou nog beter zijn om in het wiel van VDP op te draaien maar amper 1 renner tussen hun ging echt het verschil niet maken. Moest hij die 2m niet dicht krijgen aan het begin van de Paterberg had hij ook niet in het wiel kunnen blijven moest hij er vlak achter zitten. Beweren dat je op die positie te ver zit is lachwekkend.

Los daarvan, het wordt ontzettend moeilijk om VDP te kloppen in de ronde. Zonder ongelukken zie ik het alleszins niet gebeuren.

Je bent gewoon onzin aan het vertellen. Wout moest een 20km voordien op de Boigneberg een gat van 100-150m toerijden op VDP en Jorgenson. Hij zat daar helemaal achterin de groep terwijl VDP demarreert. Dus nee, hij zat er niet telkens millimeters achter.
Daar haal je een mooi moment aan. Waarom zou Van Aert daar die zware inspanning moeten leveren? Jorgenson was mee met VDP. Laat die in het wiel zitten en zowel Jorgenson als Van Aert zitten in een zetel. Hoe langer VDP daar een inspanning levert hoe meer kans dat Van Aert hem later wel kan volgen. Nu doet Van Aert de inspanning zelf, en dat is gewoon dodelijk. Is niet de eerste keer dat hij een dergelijke tactische fout maakt. Van Aert is niet koelbloedig genoeg in een race met VDP erbij.

Ik was even gaan terugkijken naar de beelden na die uitspraak, want ik dacht dat ik iets gemist had of zo. Wout zit daar inderdaad gewoon in derde stelling achter Mathieu & Kung. Hoe kun je dat in hemelsnaam te ver noemen...
Een beetje te ver is ook te ver hé.

Volgens mij vond Wout zelf ook dat hij te ver zat aangezien hij daar zo snel mogelijk voorbij wilt (en daardoor valt)

Dat heeft niks met frisheid te maken daar.
Mogelijk wel.
Als je er wat door zit gaat uw concentratie achteruit, maak je veel meer fouten.... Kan een serieuze invloed hebben op uw stuurmanskunsten en uw inzicht om u te positioneren.

Denk dat de E3 ook wel maar een eerste test was. De belangrijke koersen komen er nog aan.

Daar haal je een mooi moment aan. Waarom zou Van Aert daar die zware inspanning moeten leveren? Jorgenson was mee met VDP. Laat die in het wiel zitten en zowel Jorgenson als Van Aert zitten in een zetel. Hoe langer VDP daar een inspanning levert hoe meer kans dat Van Aert hem later wel kan volgen. Nu doet Van Aert de inspanning zelf, en dat is gewoon dodelijk. Is niet de eerste keer dat hij een dergelijke tactische fout maakt. Van Aert is niet koelbloedig genoeg in een race met VDP erbij.
Hoe groot laat je dat gat dan worden met VDP en Jorgenson? Pedersen zat daar nog voor dus zouden die met 2 kunnen ronddraaien. VDP had ze er 10km later op de stationsberg gewoon afgereden en zou dan een solo van 55km moeten afronden. Als tegen dan dat gat op VA al een minuut zou zijn rijdt hij dat ook niet meer dicht. Volgens mij, op die moment, de juiste keuze om er naar toe te rijden.
Mogelijk wel.
Als je er wat door zit gaat uw concentratie achteruit, maak je veel meer fouten.... Kan een serieuze invloed hebben op uw stuurmanskunsten en uw inzicht om u te positioneren.

Denk dat de E3 ook wel maar een eerste test was. De belangrijke koersen komen er nog aan.
Akkoord dat dat invloed heeft op u inzicht en stuurmanskunsten maar ik heb die fase nu enkele keren bekeken en hij heeft daar gewoon wat pech. Politt trapt niet door waardoor Kung wat inhoudt en Wout aan de verkeerde kant zit. 50m voordien schuift hij zelfs voorbij VDP met (volgens mij) het doel om als eerste proberen op te draaien. Dat lukt dan niet en zoals ik al zei, daar als 3de opdraaien was echt het probleem niet.

daar als 3de opdraaien was echt het probleem niet.
Eens met alles wat je zegt behalve dit.

Dat hij daar als derde op draait is toch de reden dat hij zo snel mogelijk voorbij wilt, uit die goot poogt te raken, en valt?

Als hij daar voor VDP zat was hij gewoon in dat gootje gebleven?

Ik zie het als: 'Shit, ik zit hier vast als VDP gas geeft, ik moet zo snel mogelijk hier voorbij.'

Wout zegt ook letterlijk: "Ik wou een kassei opspringen om een positie te winnen". Dus zat hij 2de of eerste bij het opdraaien had hij dat nooit gedaan.

Of zie ik dat fout?

In mijn ogen klopt de stelling "Wout zat te ver". Niet veel te ver. Één positie te ver.

In mijn ogen klopt de stelling "Wout zat te ver". Niet veel te ver. Één positie te ver.

Dat er op de paterberg ging aangevallen worden was getelefoneerd eh.
Als je lucide bent dan zorg je ervoor dat jij als eerste opdraait zodat jij het tempo kan bepalen en elke demarrage langs de kasseien moet.

Hoeveel keer heeft hij al met MVDP op de pater gereden? Je weet toch altijd dat kort na het opdraaien de gashendel opengaat.

Veel is relatief natuurlijk. Maar achter MVDP opdraaien daar dan zit je gewoon altijd te ver.

Waarom laat men het eigenlijk toe om in die goot te rijden? Als je geen 400m dranghekken wil zetten, zet er dan bakken. Op de varent staan tegenwoordig ook opstakels waar men vroeger naast de kasseien reed.
Het is een kasseiklim, laat het dan ook een kasseiklim zijn.

Merci sporza. Ik zal mijn wieleralarm zetten voor wanneer jullie niet uitzenden 🙈

Screenshot-2024-03-24-09-40-00-36-de785258ffdc37b2a7fa8bdb4d8a728e.jpg

Bwa, dat vind ik toch vooral theoretisch. De fout die Van Aert daar maakt is dat HIJ in het wiel van MVDP moet kleven op dat moment en niet Jorgenson. Als de kopman gaat, moet de andere kopman gewoon mee.

Als VA uiteindelijk dat gat zelf niet dicht, wie gaat het dan doen? Voor hetzelfde geld rijdt MVDP daar al weg en knalt hij Jorgenson eraf op één van de hellingen daarna.

Jorgenson vroeg vooruit sturen had misschien een beter idee geweest en laat MVDP daar dan maar achter rijden terwijl je als Wout 'rustig' in de wielen kunt plakken. Maar ook dat is helemaal kans op succes, kijk naar vorig jaar welk groot gat Pogacar daar op de vluchters nog dichtknalt...

Wat mij dan het meest opvalt. Pogacar en mvdp komen aan over de streep en zien eruit alsof ze juist een trainingsritje achter de rug hebben. De rest komt met hun tong op de grond binnen.
Inderdaad dat is zeer opvallend en is weer voer voor discussie en "onterechte" verdachtmakingen.. Niet hier maar elders op wielerfora.

Kijk, ik vind Pogacar zo cool als maar kan he, maar als hij nu gewoon had beslist om deze koers volgend jaar pas af te vinken op zijn palmares dan had Landa hier gewoon gewonnen.

Hopelijk krijgt de Remco het niet te hoog in zijnen bol en cijfert hij zich weg voor Landismo.
Waarom zou Remco zich moeten opofferen voor Landa? Remco is kopman en Landa is superknecht. Blijkbaar weinig vertrouwen in Remco bij sommige volgers. Triestig.

Terug
Bovenaan