Vooruit wil af van dynamische ticketprijzen voor concerten

de vraag is of ge dat allemaal maar moet goed vinden. Tegen die dokter ga je weinig kunnen doen: ge kunt niet zeggen: Ik zal hem eens een lesje leren door niet meer te gaan.
Mensen mogen beschermd worden tegen de nadelen van de vrije markt door extra regels.
Maar goed: ik vind het dan ook wel dat de overheid eerder bij essentiele zaken zoals recht op een betaalbare woning, gezondheidszorg, etc... moet tussenkomen dan bij entertainment. Die niet essentiele zaken zijn echt wel door de mensen zelf te bepalen: stop met de bereidheid om zulke bedragen neer te tellen voor zoiets en het zal rap genoeg stoppen. Dat ge niet naar Beyonce kunt gaan zien omdat ge arm zijt is erg en heeft ook zijn gevolgen (pesterijen op school bijv. omdat je arm zijt en bep. dingen niet kan permitteren is niet om mee te lachen), maar is ook wel te verdedigen dat de overheid daar niet moet tussenkomen. Het blijft een luxe probleem. Uwe dokter/tandarts niet kunnen betalen omdat hij niet geconventioneerd is, is duizend maal erger.
Dus als ik het goed begrijp mogen de subsidies en het geld smijten in de cultuur/entertainmentsector ook stoppen. Want als er genoeg volk is voor iemand, verdienen ze toch al hun boterham en moeten we daar geen geld extra tegenaan smijten :unsure:

Dus als ik het goed begrijp mogen de subsidies en het geld smijten in de cultuur/entertainmentsector ook stoppen. Want als er genoeg volk is voor iemand, verdienen ze toch al hun boterham en moeten we daar geen geld extra tegenaan smijten :unsure:
ik vind het dan ook wel dat de overheid eerder bij essentiële zaken zoals recht op een betaalbare woning, gezondheidszorg, etc... moet tussenkomen dan bij entertainment.
ja, want dat is wat ik schrijf :sarcastic:

In de US is ticketmaster echt gigantische miserie door hun monopolie. De ticketprijzen zijn immens hard de hoogte in gegaan door hun schimmige toeslagen en dergelijke.
Dat de politiek die praktijken uit België wilt weren ben ik volledig voorstander van.

Allez nu zijn we al zo ver dat mensen in de bres springen om dat monopolistisch crapuul van Ticketmaster en Live Nation te gaan verdedigen.

Maar de artiesten kiezen daar toch voor?
Ryanair is ook crapuul (maar voor reizigers net goedkoper)
Dus ik vlieg er niet mee, idem met tickets: als ik ze te duur vind dan ga ik niet

Lokale toertocht fietsen is 6 euro
Golazo vraagt al snel 5-voud dus ook aanpakken dan (en zeker met de verschillende datums)

Nee die artiesten kunnen niet anders doen dan daar voor kiezen omdat ticket master en live nation incontournable zijn en bijgevolg kunnen doen en vragen wat ze willen.

Ze zijn eigenaar van super veel venues en ze zijn de enigen die daar tickets voor kunnen verkopen. Ze hoeven zich geen reet aan te trekken van de vrije markt want ze bezitten alles.

Dit is nu eens echte een anti-voorbeeld van het functioneren van de vrije markt en hoe iemand dat systeem zou kunnen verdedigen vind ik nu eens echt tenenkrommend.

Nee die artiesten kunnen niet anders doen dan daar voor kiezen omdat ticket master en live nation incontournable zijn en bijgevolg kunnen doen en vragen wat ze willen.

Ze zijn eigenaar van super veel venues en ze zijn de enigen die daar tickets voor kunnen verkopen. Ze hoeven zich geen reet aan te trekken van de vrije markt want ze bezitten alles.

Dit is nu eens echte een anti-voorbeeld van het functioneren van de vrije markt en hoe iemand dat systeem zou kunnen verdedigen vind ik nu eens echt tenenkrommend.
A zijn ze al eigenaar van het koning Boudewijn stadion ook al tegenwoordig?

A zijn ze al eigenaar van het koning Boudewijn stadion ook al tegenwoordig?
Of ze hebben er exclusieve contracten mee. Dat is nu eenmaal wat ge krijgt wanneer enorme monopolistische bedrijven het voor het zeggen hebben. Ik ga niet beweren dat ik de technische details weet want die kunt ge niet zo maar opzoeken maar ik kan wel het volgende zeggen:

Wanneer is dat ooit in de geschiedenis van de mensheid een gunstige situatie geweest voor de consument?

Overheden hebben niks anders gedaan in het verleden dan via anti-trust wetgeving grote monopolistische bedrijven opgebroken omdat er wijdverspreid misbruik kwam van die situaties, telkens weer opnieuw.

Laatst bewerkt:
Misschien wel maar het zal toch de grote bedenking zijn die velen maken.
Het is in elk geval gewoon zever aankondigingspolitiek waar conner en de zijnen niks aan zullen kunnen doen, daar ben ik het wel mee eens.

Als ge die iets in de weg legt slaan die Brussel gewoon over en dan gaat ge maar in Amsterdam naar Rammstein gaan kijken, ik denk niet dat TM daar veel slaap over zal laten.

Of ze hebben er exclusieve contracten mee. Dat is nu eenmaal wat ge krijgt wanneer enorme monopolistische bedrijven het voor het zeggen hebben. Ik ga niet beweren dat ik de technische details weer want die kunt ge niet zo maar opzoeken maar ik kan wel het volgende zeggen:
Dat zal vast gewoon in hun contract zitten dat als ze naar het buitenland optreden, dat ze ook via TM/LN moeten werken of anders krijgen ze bepaalde voordelen niet meer in het binnenland.

Veel artiesten zijn dan ook echt tegen ticketmaster, maar ze kunnen gewoon niet anders als ze grote optredens willen geven in de US.

Veel artiesten zijn dan ook echt tegen ticketmaster, maar ze kunnen gewoon niet anders als ze grote optredens willen geven in de US.
Je moet dat ook wel met een korrel zout nemen, da's een beetje zoals de FIFA bij voetbal, deel van hun "service" is de rol van grote boze wolf op zich nemen zodat de artiesten sympathiek kunnen blijven bij hun publiek en tegelijkertijd toch zo veel mogelijk geld aan hen kunnen verdienen.

Laatst bewerkt:

Ik zie niet in hoe we dat gaan afdwingen. Noch waarom we dat recht zouden mogen hebben om dusdanig in een vrije markt in te grijpen. Wat gaan ze doen als die mensen nu gewoon zeggen awel als we het niet aan 600€ per ticket mogen verkopen, dan komen we niet naar België.

Een concert is geen levensnoodzakelijk item. Kan je of wil je dat er niet aan geven, ga dan niet. Of ga naar een concert kijken waar ze nog wel een aanvaardbaar bedrag vragen.

Hier gaat het niet om de vrije markt. Hier gaat het om Ticketmaster / Live Nation die hun monopolie misbruiken.

Dit dus. Mochten er meerdere aanbieders van live concerten zijn, dan zou dit een héél andere discussie zijn.
Nu goed, zelfs met meerdere aanbieders zou ik een Beyonce nog steeds wel dergelijke prijzen zien halen, wat deze artiesten en Ticketmaster hier doen is te proberen de scalpers van de zwarte markt van vroeger te elimineren maar wel zelf met die hun woekerwinsten te gaan lopen.

Wat men gerust zou kunnen doen is verplichten dat de aanbieder van de tickets transparantie biedt over het beschikbaar aantal, en welke aantallen ze aan welke prijzen verkocht hebben. Hier slaagt Ticketmaster of bij uitbreiding luchtvaartmaatschappijen of Booking erin door zeer schimmig te doen over hun prijzen, de prijs extra op te drijven. Als Ticketmaster echter alle tickets tegen de hoogste bieder wilt verkopen via een soort van veiling, dan moet dat kunnen... alleen doen ze dat niet omdat ze net dan klanten zouden verliezen...

Mompelt iets over gesubsidieerde ballensjotters. Daar ziet de politiek geen problemen in. Hoeveel kost een first row Champions LEague ticketje. Antwerp-Porto zitplekje is 200-300 euro. Dat is dan geen probleem ?

Beetje gratuit sympathieke frans uithangen omdat je kiesvee fan is van Beyonce maar geen 600 euro kan/wil betalen. Hou je eens met relevante politiek bezig...

Terug
Bovenaan