Bradhadair
Member
Het komt er inderdaad op neer dat ik hem nog niet vergeef. Wel voor de uitspraken die avond, maar niet voor wat er volgde.Het komt er toch gewoon op neer dat jij hem niet vergeeft @Bradhadair? Dat mag natuurlijk, maar je doet alsof er een soort objectieve grens is, dat is toch helemaal niet zo? Voor jou is hij nog niet ver genoeg in zijn traject, voor @Loser bijvoorbeeld ook nog niet. Dat mag, maar voor heel veel anderen duidelijk wel. Dat kan je toch niet ontkennen?
Dat dat geen harde objectieve grens is, zeg ik ook zelf, dus ik doe absoluut niet alsof die er is. Ik kreeg net exact de vraag om te gaan zeggen wat er moet gebeuren voor het oké is . Dat kan je niet objectief zeggen, en vandaar noem ik die vraag dan ook een dooddoener.
Het is goed dat hij terug keert, zodat hij het met daden kan tonen. Dat is toch de definitie van een tweede kans, een kans om te tonen dat hij geleerd heeft? Is het dat ik vind dat hij het moet bewijzen voordat ik hem effectief vergeef? Tja, zo werkt dat meestal... En een kort lijstje afwerken, of 6 maanden aan de kant gaan zitten, toont je spijt over de zaak niet aan. Dat kan net zo gaan over spijt dat je betrapt bent (en dan komen we weer op zijn ontkennen/minimaliseren achteraf, zelfs nadat hij het dossier bij de politie had ingekeken en hij de beelden had gezien, om zijn naritief op te leggen), tot de echte uitspraken gelekt waren om er dan een show van te maken waar hij de touwtjes in handen had. En dan vind het inderdaad wat te snel, vooral doordat ik geen verandering in zijn gedrag zie op het punt waar ik over val, enkel dat hij spijt blijft uitdrukken over die uitspraken.En opnieuw: jij persoonlijk moet hem die tweede kans (nog) niet gunnen natuurlijk, maar jouw uitleg dat 'hij beslist dat het gedaan is' enzovoorts is wel nogal vreemd vind ik. Zo krijgt geen enkele politicus ooit een mandaat natuurlijk. Zelfs als je 1,5 miljoen stemmen binnenhaalt zijn er nog altijd miljoenen die niet voor je hebben gestemd. De kiezer heeft toch echt wel vrij duidelijk gekozen in deze, daar kon Rousseau toch helemaal niets in 'afdwingen'?
Daarnaast stel ik dus dat hij de uitslag heel rooskleurig in zijn voordeel interpreteert/wil interpreteren.
Er wordt gefocust op de groep die het nu al ok vindt, om daaruit de conclusie te trekken dat hij nu vergeven is. Dat is een voorbarige conclusie voor velen. Als hij er al eens gewoon van maakt dat zijn achterban/de Vooruit-kiezer hem vergeven heeft, heb ik al geen probleem meer met die uitspraak, maar dat is niet wat hij zegt.
Anders gezegd: de Vooruit-kiezer geeft een tweede kans (want voldoende stemmen om verkozen te zijn door zijn achterban), maar dat wil niet automatisch zeggen dat hij vergeven is door iedereen, net zoals dat artikel aanhaalt (tweede kans, maar de spons is er nog niet over). Het is nu pas aan hem om die kans op vergiffenis waar te maken bovenop de kans om te tonen dat hij goed beleid kan voeren (net als andere verkozen politiekers met minder dan 1,5 miljoen stemmen nu de kans krijgen om te tonen dat hun beleid goed is).
Hij heeft meermaals gealludeerd en gezegd dat het nu terug over wat anders moet gaan of dat het tijd was om erover op te houden. Zowel bij zijn "afscheid" (ik heb een stap opzij gezet, dus het mag nu stoppen), zijn terugkeer (dat hij het traject heeft afgerond, dus dat het klaar is) en nu hij zoveel voorkeurstemmen heeft (de kiezer heeft het mij vergeven en we gaan vooruit).Waar hij 'elk discours van zijn misstap monddood wilt maken' zie ik toch ook niet. Daar heeft hij bijna constant vragen over gekregen tijdens (en ook na) de campagne. Hij kan toch moeilijk elk interview of elk debat beginnen met een spijtbetuiging?
Dat anderen hem daar niet in volgen en dan net (meer) vragen stellen, verandert zijn uitspraken niet. Het betekent enkel dat het niet gelukt is.
Je moet natuurlijk niet elke keer beginnen met excuses, maar als je zelf blijft aanhalen dat je vergeven bent, zullen degene die daar niet mee akkoord zijn blijven reageren. Zeker als je bepaalde standpunten naar anderen werpt (VB).
Misschien een rare vergelijking, maar zie naar de Rode Duivels: hoe meer ze zeggen niet over Courtois te willen praten en daarvan afleiden, hoe meer vragen ze erover krijgen...