Vraagje over input in een menu als gast

Bij mijn vriendenkring hebben we onlangs een ingrediëntenlijst in een gemeenschappelijke Excel gemaakt, waar iedereen moest aanduiden wat hij/zij niet lust/allergisch aan is. Zo kan iedereen zien welke gerechten we kunnen klaarmaken die iedereen zou moeten lusten (iedereen zorgt bij oudjaar voor een gerecht).

Allergieën zijn een uitzondering, maar ik vermoed dat je dat wel op voorhand aangeeft als je ergens naartoe gaat. Of dat zou ik toch doen.
Als ze mij iets voorschotelen wat ik niet eet, is de reactie: Ik ben daar geen fan van, maar aangezien ge hier wel tijd en energie hebt ingestoken ga ik wel de moeite doen om het te proeven. Wie weet verandert uw gerecht mijn gedacht erover.
Ik zal nooit vragen om iets anders te maken, dat is de schaamte voorbij.

Op dit moment:
Hapjes
Oesters op 3 wijzen
Pitivier
Colonel
Stoofpotje van wild met kroketjes, peertjes in oven
Ijstaart
En wat vinden ze niet goed misschien?

Nu, wij gaan met een heel deel van onze familie op kerstavond naar mijn ouders en doen ieders elk jaar een gang, die dan altijd opschuift. Dus één jaar hapjes, is het volgende jaar het voorgerecht, jaar erna de soep, ...
Telkens met dezelfde mensen, dus we houden wat rekening met elkaar, maar iedereen doet ook effectief iets.

Mooie menu. Uit nieuwsgierigheid over welke gang/ingrediënt waren ze aan het neuten?
Het stoofpotje van wild was niet chic genoeg. Een ijstaart ook niet. Voor de kinderen (2 van ons en 2 bezoekertjes) zijn er hapjes en pizza want onze keuken is klein en man moet alles alleen doen (zijn vriend ‘heeft geen zin’ om te helpen) en ze wilden een apart kindermenu van evenveel gangen.

Het stoofpotje van wild was niet chic genoeg. Een ijstaart ook niet. Voor de kinderen (2 van ons en 2 bezoekertjes) zijn er hapjes en pizza want onze keuken is klein en man moet alles alleen doen (zijn vriend ‘heeft geen zin’ om te helpen) en ze wilden een apart kindermenu van evenveel gangen.
Tijd om nieuwe vrienden te zoeken zou ik zeggen (en als het familie is om ze straal te negeren).

Dan zou het hier ook wel: "schrap gerust wat je wil, maar zorg ZÈLF voor een alternatief!" zijn.

Of simpelweg: "kijk, de menu van traiteurdienst X, wij gaan voor menu 3, welke willen jullie? Schrijf je het bedrag gelijk over?"
STREKEWIJVEN!

Alsjeblieft zeg, wat moet het dan zijn, kreeften met kaviaar en bladgoud? Moeilijk volk, dit is echt wel chique genoeg.

Ge laat u alweer eens doen. Met zo'n menu zou ik de oesters vies vinden, maar niet klagen en genieten van de rest.
Enfin, hoe kunt ge daar nu nog over zeiken eigenlijk? Sta maar eens op uw strepen tegenover die wannabe chique gastjes ze.

Wel grappig, op zo'n feestdagen gaan wij net steevast over op echte basis klassiekers.
Dit jaar zullen we op de verschillende dagen gegeten hebben:
* gehaktbrood met tomatensaus
* varkenswangetjes
* kalfsfricassee
* kalkoenfilet

Allemaal dingen die je grotendeels op voorhand kan bereiden. Ik vind de feesten rond het eindejaar nu net niet het moment om extra lang in de keuken te vertoeven. Dat zijn feesten onder vrienden/familie, om gezellig samen te zijn, niet om in de keuken te staan.
Ik denk dat jouw 'vrienden' je huis verwarren met een restaurant.

Uwe menu is dus approved by @ugar.
dus niet neuten, gasten van @Squidward

Ge laat u alweer eens doen. Met zo'n menu zou ik de oesters vies vinden, maar niet klagen en genieten van de rest.
Enfin, hoe kunt ge daar nu nog over zeiken eigenlijk? Sta maar eens op uw strepen tegenover die wannabe chique gastjes ze.
Ook ik ben geen fan van oesters, maar op 3 wijzen wil ik zeker wel eens proeven!
En dat stoofpotje zou ik zeker wél willen komen proeven, heel benieuwd of mijn hoofd daar "eikes, smaakt naar stoofvlees" van maakt of "MY GOD, heb ik nu net een culinair orgasme meegemaakt?!?"

Ik denk dat jouw 'vrienden' je huis verwarren met een restaurant.
Dit. Ik ga donderdag Mongools nieuwjaar vieren bij vrienden (uit Mongolië dus :unsure: ). Ik ga daar dingen krijgen waarvan ik geen idee heb wat het is, maar geen haar op mijn hoofd die denkt om er over te klagen. Zelfs als het walgelijk is, ga ik dankbaar zijn voor de moeite en tijd die er in zit. Ik snap echt niet dat er mensen zijn die klagen over wat ze GRATIS EN VOOR NIETS krijgen als gast.

Op die dagen telt de sfeer ook.
Ooit eens met vriendin oudejaar gevierd met twee, kip aan t spit uit Delhaize met ovenkroketten en een fles wijn van 8 eur.

Misschien mooiste oudjaar ooit. Ondanks het eten.

Wie te tam is om te helpen moet geen eisen stellen vind ik. Zoals je het vertelt klinkt het nogal of ze een leuk feestje willen, en nog iemand zochten die zich makkelijk laat doen om alles te regelen.

Ik zou gewoon laten weten dat vermits je man alleen kookt dit al meer is dan hij comfortabel kan prepareren, en hij ook nog van de avond wil genieten. Eerlijk, wat een durf.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan