Vreten op aarde: wat schaft de pot in de eindejaarsperiode?

shellshock

Well-known member
Crowdfunder FE
Sinterklaas heeft onze streken al enige tijd verlaten en de laatste speculaas, chocolade en marsepein is stilletjes opgepeuzeld. Dat kan maar één ding betekenen; de aftrap van de eindejaarsperiode. De diëtisten en fitnesscentra zullen zich van begin januari al rijk beginnen rekenen, maar eerst moeten er een aantal matchen gespeeld worden. Wie kroont zich dit jaar tot de Krokettenkoning(in), Imponerende IJstaarteter of Allesverslindende Aperitiefhapjes-aanvaller? Wie zal er na het aperitief al poepeloere zat zijn? Zal er een succesvolle poging gedaan worden tot verbreking van het aloude familierecord gourmet van nonkel Achiel (43 stuks op Kerstavond 1996)? En wie gaat naar huis met de felbegeerde titel in het Algemeen Kombinatieklassement? Hierbij is goed doseren absoluut aangewezen. Een flinke start op Kerstavond kan je al bekopen op Kerstdag, terwijl je daarna nog minstens over Oud- en Nieuwjaar heen moet.

Mijn programma:

• Kerstavond: thuismatch met kalkoenrollade, groentenkrans, peertjes en kroketten
  • Kerstdag: rust
  • Tweede Kerstdag: verplaatsing bij de schoonouders. Onbekend menu, waarschijnlijk gevulde kalkoen
  • Midden van de week: thuismatch: gourmet met vrienden
  • Oudjaar: thuismatch: hapjes en mini-pizza (Pizette oven of zoiets)
  • Nieuwjaar: dubbele etappe. Zowel op verplaatsing naar mijn ouders (stukske taart) en verplaatsing bij de schoonouders (waarschijnlijk uitgebreide broodmaaltijd.)
  • Verloren maandag: Sluitingsprijs: Worstenbrood en appelbollen. (beetje laat op de kalender, maar dit hoort er nu eenmaal bij)

Het venijn zit hem duidelijk in het tweede deel. De rustdag valt al vroeg dit jaar. Vooral Oud- en Nieuwjaar is een lastige combinatie, maar Oudjaar zou doenbaar moeten zijn. Dat is altijd de langste rit, dit jaar gelukkig niet superzwaar. Gewoon kwestie van goed indelen. Nieuwjaar bij de schoonouders zal voornamelijk vanaf het dessert stoempen op karakter worden, maar ik heb al zwaardere jaren gehad dus het zou moeten lukken.

Laatst bewerkt:
Hier weet ik enkel wat we eten als het een thuismatch is. Voor de rest laat ik bedienen met wat de pot schaft.
Kerstavond: Seitan wellington met rode wijnsaus, kartoffelklöße en rodekool. Als nagerecht maak ik een donauwelle.

Op oudejaarsavond halen we onze raclette boven dus op zich niets speciaals. We zorgen dan wel dat er pizzadeeg klaar is om in die pannetjes mini pizza's te kunnen maken. Als nagerecht maak ik dan een miljonairsgebak met halva en tahin.

Ah, ik kijk al uit naar de combinatie champagne en ovenhapjes. Dit jaar ook punten scoren bij de schoonfamilie: 2,5 kg kalkoengebraad met champignonroomsaus klaarmaken. Kalkoengebraad is eigenlijk heel simpel en eergisteren de champignonroomsaus voor de eerste keer klaargemaakt en goedgekeurd door mijn vrouw. Iets te gepeperd, maar zij heeft dan ook een nultolerantie voor peper.

Kerstavond: Tartaar van Sint-Jacobsvruchten/ Soufflé van kreeft/ Filet van hert/ Melkchocolade (afhaal)
Kerstdag: Biefstuk friet bearnaise
2de kerstdag: Apertieven en hapjes over de middag en taart nadien.
De 29ste kerst bij schoonfamilie: Hapjes / Kalkoen / ijstaart

Kerstavond: schoonfamilie en dat is meestal gourmet/steengrill
Kerstdag : bij mijn ouders en zoals al 35 jaar is dat steevast gevulde kalkoen met airellen en kroketjes

Tussendoor vermoedelijk nog kerstfeestje bij vrienden, traiteur zoals elk jaar

Oudjaar is deze keer bij ons thuis met 2 bevriende koppels en hun kroost en dan is het ook traiteur

Nieuwjaar eerst bij de schoonouders, hapjes en brunch, s'avonds terug bij mijn ouders (voor de nieuwjaarsbrieven van de kinderen) en dan wss terug gourmet/steengrill of traiteur.

Ik hou van de feestdagen, veel te veel eten en veel te veel drinken :love:

Om alle moeilijke eters te faciliteren zal dat waarschijnlijk één of het andere rundsgebraad met kroketten zijn. Zolang er maar een assortiment streekbieren is, ben ik nen hele gemakkelijke.

Het grote voordeel is wel dat den deze zelf niets organiseert en gewoon overal de voetjes onder tafel mag steken :coolbrows:.

Hier als volgt:

23e: Eten + bowling met het werk
24e: hapjes + champagne, geen voorgerecht, als hoofdgerecht kroketjes/gratin met wildstoofpot of vol-au-vent (mijn familie)
25e: eend met sauzen/warme groenten (schoonfamilie)
26e: mijn stiefma die "gepimpte balletjes in tomatensaus" gaat maken en dan taart voor dubbel zoveel mensen als het aantal aanwezigen
27e: naar Beerschot-Anderlecht business seats, dus ik zie wel wat de pot daar schaft
28e: met vrienden op resto en naar de film
31e: met vrienden vieren, elk voorziet wat, wij zorgen voor dessert. Ook altijd drank, veel drank..
1e: Koffiekoeken bij de grootouders

Ik kan niet wachten, zeker aangezien het daarna toch efkens gedaan zal zijn met vieren :unsure:

Met kerstmis zal mevrouw Sylverscythe taco's prepareren met varkenswangen als vlees, met de gewoonlijke bijgerechten (pico de gallo, room, verse kaas, slaatje, chilisaus, ...).

Voor oudejaar zal het catering worden, en aangezien daar wat moeilijke eters tussenzitten is de keuze een stoofpotje van ree geworden met wat klassieke warme groenten en een soep ervoor.

kerstavond: kleine kaasschotel (van wacht)
kerstdag: winterBBQ, alles op een stokje geserveerd

oudejaarsavond: geen idee.
nieuwjaarsdag: weinig tot niets waarschijnlijk :p

Vermoedelijk veel schnitzels en aanverwante oostenrijkse dinges. Een week niet in mijn keuken. :(

Bij ons op Kerstavond traiteur menu, da’s de standaard kost van foie, kreeft, wild en dessert. Kerstdag schoonouders bij ons (wootwoot) en dat is oesters, weer foie (ga ik nooit over klagen) gevulde pintade en ergens een taart of zo.
Oudejaar heb ik nog geen zicht op maar sowieso oesters, voor de kinderen hebben we een bataljon aan hapjes en de kapper wou een stoofpotje dus dat zal zoiets worden.

Zaterdag Noorse kersttraditie #1 gehad met pinnekjøtt

Vanavond #2 met ribbe

Op oudejaar een kalkoen denk ik en geen idee wat mijn ouders gaan doen voor kerstavond, al is paling zeker een optie.

Ik weet het nog niet eigenlijk, voor geen enkele van die dagen.
Misschien een mooi stukje rund, die Rubia Gallega zit me al maanden aan te staren telkens ik naar de slager ga.
Of beef wellington, daar heb ik nu ook eens enorm goesting in en met de feestdagen ook tijd om te maken!

Keuzes...

Kerstavond kook ik zelf, oudjaar gaat vermoedelijk iets gemakkelijk zijn met vrienden a la gourmet.

Kerstavond:
- Kort aangebakken scampi, mousse schorseneren en basilicumolie
- zelfgemaakte ravioli met vulling van boschampigons en ricotta met een boter-salie sausje
- Pompoensoep met kruidenkaas en zoete aardappel
- Varkensgebraad, gestoofde groentjes, puree en een mosterdsausje.

Aangesteld als kok van dienst voor kerstavond
  1. Schuimwijn met hapjes (bladerdeeg gerookt spek en gruyère, mini garnalencocktail met Jack Daniels, toast van rozijnenbrood met foie gras met appel/peren confijt, brochette van fruit)
  2. Scampi in roomsaus / witte wijn: Riesling
  3. Soepje van erwten, room, croutons en chips van pancetta
  4. Varkenskroon, porto -saus, gebraiseerd witloof, spruitjes, wortel en zelfgemaakte kroketten / rode wijn: lichte Rioja
  5. (aangekocht) biscuit van slagroom en frambozen, koffie of zoete witte wijn

Terug
Bovenaan