VS: Agent doodt zwarte man bij controle

@Loser ik denk dat je toch wel een onderscheid gaat moeten leren maken tussen het feit dat in Amerika 9 van de 10 van die gasten rond loopt met geweren met afgezaagde lopen in hun broek en tussen de brave burgers in België waarvan het grootste krapuul zelfs nog geen geweer gaat trekken tegen de politie.

Remember Andy Peelman in de usa die er ook mee te maken kreeg? Daar zijn die mannen een held in de gevangenis als ze een agent omleggen. Terwijl dat ook maar mensen zijn die savonds naar hun kinderen en gezin willen.

Nu dit daar gelaten is heel die arrestatie gewoon een dikke flop. Hij had hem beter gewoon bezig gehouden en ondertussen versterking geroepen ipv daar direct alleen het gevecht aan te gaan, want eigenlijk was die kerel kalm tot de agent hem zelf begon vast te pakken. En vooral met nog een passagier in de auto moet je zulke dingen niet riskeren.

Dan ging het niet tot dit moment gekomen zijn. En om eerlijk te zijn die agent heeft geschoten omdat hij het onderspit ging delven. Je moet eens zo lang liggen worstelen met iemand, na 2 minuten ben je volledig kapot en dan ben je dus wel een vogel voor de kat.

En daarom heeft hij geschoten. Omdat de rollen binnen de 10 seconden omgedraaid gingen zijn en hij dan mss degene was met de kogel in de kop.

Maar zoals eerder gezegd. De fouten van de agent zijn helemaal in het begin gemaakt, er waren andere manieren om dit aan te pakken aangezien die totaal niet agressief was.

Ik vind nu wel dat de situatie die je omschrijft ver ligt van wat hier duidelijk gebeurd is. Er is minutenlang geworsteld en slachtoffer weigerde mee te werken. Maar inderdaad, te snel overgaan tot dodelijk geweld omdat er iets zou kunnen misgaan is natuurlijk ook niet het antwoord en best voorzichtig mee zijn.

Ik beeld me eigenlijk gewoon in dat ik die agent ben; duidelijk een halve kop kleiner maar vooral lichter dan het slachtoffer. Je zit al minutenlang te worstelen waarbij hij duidelijk de taser probeert af te nemen van u om deze mogelijks ook tegen jou te gebruiken. Kan toch perfect zijn dat de agent voelt dat zijn krachten opgeraken en dat hij op dat moment uit wanhoop overgaat op zijn vuurwapen en wou vuren op zijn schouder/rug maar de kogel dus belandt in het hoofd. Als ik heel eerlijk ben, op dat moment vind ik mijn leven meer waard dat dat van die ander en zou ik gerust ook tot die wanhoopspoging kunnen overgaan, zeker als je voelt dat je krachten opgeraken en je dan een vogel voor de kat wordt (want iemand die al heel de tijd met u worstelt, zou ook niet twijfelen om u af te knallen).
Ik kan mij dat ook voorstellen. Ik kan mij zelfs voorstellen dat ik zou schieten. Maar wat ik mij niet kan inbeelden is dat ik die persoon daar zou executeren met een schot in het hoofd. Ik snap dat het misschien rapper gebeurd is dan ge denkt, dat die politieagent het zelf niet goed beseft heeft en ondertussen met spijt zit voor de rest van zijn leven, maar toch zit dààr de fout he.

Laatst bewerkt:
Man wordt dus doodgeschoten nadat hij zich verzet tegen arrestatie en taser van politieagent afpakt ...

Ach, de enige reden waarom dit incident van 4 april 10 dagen later toch nog het nieuw haalt, komt omdat de democratisch gezinde media de NYC Subway aanval van 12 april zo snel mogelijk wil begraven waarbij een black nationalist op 10 mensen geschoten heeft.
De media kan de shooter niet openlijk steunen, ook willen ze geen verantwoordelijkheid nemen over de opruiende raciale artikels waardoor bepaalde individuen doordraaien, dus counteren ze die berichtgeving met een zoveelste 'anti-zwart politiegeweld' incident om de focus op het narratief te houden.

Laatst bewerkt door een moderator:
Mooie conspiracy theory! De beelden zijn pas op 13 april vrijgegeven door de politie, da's een nét iets mindere wappie verklaring dan een soort complot van democratische media ...

Mooie conspiracy theory! De beelden zijn pas op 13 april vrijgegeven door de politie, da's een nét iets mindere wappie verklaring dan een soort complot van democratische media ...

Tis misschien wat ver gezocht om het één met het andere te linken. Maar er wordt idd weinig tot geen melding van gemaakt aan de duidelijke racistische en extremistische taal die de man op social media zette.

De tijd die de media (ook hier) besteed aan dit incident zouden ze ook de mensen eens wat meer mogen inlichten over hoe te reageren en mee werken bij een politie-controle.
Daar zou veel meer goeds mee gedaan worden dan de zoveelste ras-geinspireerde narrative.

Terwijl ik niet meega in de conspiracy dat men over het ene meer bericht als over het andere vanwege één of ander politiek standpunt, kan ik perfect geloven dat men over het ene meer bericht dan over het andere because it's what the algorithm likes. Clicky clicky

Terwijl ik niet meega in de conspiracy dat men over het ene meer bericht als over het andere vanwege één of ander politiek standpunt, kan ik perfect geloven dat men over het ene meer bericht dan over het andere because it's what the algorithm likes. Clicky clicky
Het zal inderdaad geen conspiracy zijn en misscchien zelfs geen bewuste keuze, gewoon media bedrijven en journalisten die weten wat hun publiek wil horen en weten dat hun klanten liever niet al te hard gechallenged worden in hun wereldbeeld. Een beetje het probleem van deze tijd, iedereen wil graag in zijn bubbel blijven, we herkennen dat probleem heel makkelijk als het over de absurd gekleurde media gaat die de andere kant leest en gelooft maar niet zozeer als we er zelf in zitten.

Het zal inderdaad geen conspiracy zijn en misscchien zelfs geen bewuste keuze, gewoon media bedrijven en journalisten die weten wat hun publiek wil horen en weten dat hun klanten liever niet al te hard gechallenged worden in hun wereldbeeld. Een beetje het probleem van deze tijd, iedereen wil graag in zijn bubbel blijven, we herkennen dat probleem heel makkelijk als het over de absurd gekleurde media gaat die de andere kant leest en gelooft maar niet zozeer als we er zelf in zitten.
Geheel offtopic natuurlijk. Maar ja, niets zo gevaarlijk als mensen die ofwel enkel fox of msnbc geloven en al die andere mediamagnaten dat men ginder heeft.

Dat men in belgië bij elke fact checker tegenwoordig ook al begint te zeggen "Wat probeer je nu weer te verbergen" is toch geen goede evolutie.

Enfin, dat is twitter natuurlijk en het hele leger aan semi-AI bots

Elke dag kan je laatste zijn als je agent ben in de VS.
Dan snap ik ook wel dat ze daar niet veel risico meer nemen als ze weer iemand laten stoppen die niet gehoorzaam is.
Maar het blijft uiteraard de USA waar de vuurwapens en de kogels tussen de soep en de patatten liggen dus op naar het volgende incident waar niemand van wakker ligt.

De agent stopt een wagen en vraagt om het rijbewijs -> de zwarte man doet zo heel vreemd, weigert z'n rijbewijs zelf te nemen en probeert zelfs weg te lopen -> agent loopt hem achterna -> ze beginnen te vechten waarbij de zwarte man die taser afpakt -> de agent schiet hem in het achterhoofd.

Als je vecht met politie agenten en hun wapen probeert af te nemen, moet je ook beseffen dat de agenten zich zullen verdedigen...
Moest de agent hem nu in z'n hoofd knallen? => Nee, maar als hij zelf niks onderneemt dan kan hij zelf gedood worden...
Dus schiet hij, en raakt de andere dodelijk.

TIs grof maar... eigen schuld, dikke bult.

De agent stopt een wagen en vraagt om het rijbewijs -> de zwarte man doet zo heel vreemd, weigert z'n rijbewijs zelf te nemen en probeert zelfs weg te lopen -> agent loopt hem achterna -> ze beginnen te vechten waarbij de zwarte man die taser afpakt -> de agent schiet hem in het achterhoofd.

Als je vecht met politie agenten en hun wapen probeert af te nemen, moet je ook beseffen dat de agenten zich zullen verdedigen...
Moest de agent hem nu in z'n hoofd knallen? => Nee, maar als hij zelf niks onderneemt dan kan hij zelf gedood worden...
Dus schiet hij, en raakt de andere dodelijk.

TIs grof maar... eigen schuld, dikke bult.
Je analyse is wel niet helemaal juist. De Agent pakt hem plots zelf vast omdat hij naar de andere kant van de auto aan het wandelen is om zijn rijbewijs te halen bij de passagier.

Daar is het fout beginnen gaan en moest hij helemaal anders aangepakt hebben.

Elke dag kan je laatste zijn als je agent ben in de VS.
Dan snap ik ook wel dat ze daar niet veel risico meer nemen als ze weer iemand laten stoppen die niet gehoorzaam is.
Maar het blijft uiteraard de USA waar de vuurwapens en de kogels tussen de soep en de patatten liggen dus op naar het volgende incident waar niemand van wakker ligt.

Het gaat in twee richtingen. Ik vermoed dat veel mensen met donkere huidskleur nu ook (onterecht of niet) angst hebben om om te gaan met politie.
De ene krijgt een paniekreactie van de agent, de agent wordt zenuwachtig van de paniekreactie van de "verdachte".
Zolang er niets drastisch verandert, heb je dit verhaal iedere twee maand opnieuw.

Je analyse is wel niet helemaal juist. De Agent pakt hem plots zelf vast omdat hij naar de andere kant van de auto aan het wandelen is om zijn rijbewijs te halen bij de passagier.

Om zijn rijbewijs te halen, of om weg te lopen, of om een wapen te nemen ...

Hier wordt geleerd om niet zomaar iets uit de wagen te laten nemen. Daar zal dat wel hetzelfde zijn

Om zijn rijbewijs te halen, of om weg te lopen, of om een wapen te nemen ...

Hier wordt geleerd om niet zomaar iets uit de wagen te laten nemen. Daar zal dat wel hetzelfde zijn
Hij was gewoon kalm en hij moest hem kalm gehouden hebben door hem wat bezig te houden en versterking gevraagd hebben. En al zeker als ze met 2 in die wagen zitten. Voor hetzelfde geld kwam die passagier mee helpen.

Als hij dan moeilijk doet dan ga je hem met 2 wel in bedwang kunnen houden en een derde die de passagier in de gaten kan houden.

Goed we zullen het onderzoek maar afwachten maar ik denk nu ook wel dat er betere opties zijn dan iemand in zijn achterhoofd schieten als ge er bovenop zit en die misschien uw taser zou kunnen pakken. Dat lijkt me redelijk zeker buiten proportioneel.

Enfin, jammer ook weer van de eenzijdige berichtgeving die ons van de VS bereikt en op die manier het stereotype beeld van de racistische schietgrage agent op de voorgrond duwt zonder nuance. En ongetwijfeld olie op het vuur gooit in het anti-politie sentiment dat ook hier de kop opsteekt.

Misdaadcijfers, toegenomen agressie tegen agenten, gebrek aan opleiding,... zijn allemaal bepalende factoren in dit soort zaken. Maar om weer dit zo prominent naar voor te schuiven met de huidskleuren in de kop tja... Ik blijf daar toch mijn twijfels bij hebben om telkenmale één bepaalde vorm van fouten naar voor te schuiven op miljoenen politie-interacties en zo het beeld te creëren dat de agenten daar niets anders doen dan ongewapende zwarten af te schieten.
Ik geloof ook niet dat die agent racistisch is. Die agent had volgens mij ook een blanke door het hoofd geschoten in dit specifiek scenario. Maar maakt hij hier een fout? Ja zeker, een heel zware zelfs.

Hoe kan je het nu normaal vinden om iemand in het achterhoofd te schieten van close range, terwijl die persoon onder u op zijn buik ligt. Dit is gewoon moord. Niet meer niet min
Moord is met voorbedachte raden. Dit leunt toch iets meer aan bij doodslag.

Hij was gewoon kalm en hij moest hem kalm gehouden hebben door hem wat bezig te houden en versterking gevraagd hebben. En al zeker als ze met 2 in die wagen zitten. Voor hetzelfde geld kwam die passagier mee helpen.

Als hij dan moeilijk doet dan ga je hem met 2 wel in bedwang kunnen houden en een derde die de passagier in de gaten kan houden.
Het is niet omdat hij kalm is dat hij ongevaarlijk is.

Daarbij is het best mogelijke dat versterking tientallen minuten op zich zou laten wachten. Dat is hier soms al

Geloof je nu echt zelf dat de bestuurder naar de andere zijde zou gaan om zijn rijbewijs zelf te nemen? Het feit dat hij bij de stop zijn voertuig verlaat, zich vervolgens van de domme houdt, totaal niet meewerkend is en zijn portier dicht gooit na hij aan zijn passagier vraagt om het rijbewijs te nemen zullen we dan allemaal buiten beschouwing laten en er van uitgaan dat hij plots wel zal meewerken. Alles wat die bestuurder doet vanaf het begin van de tussenkomst is abnormaal gedrag, als hij vervolgens zijn positie verlaat zonder enige intentie kenbaar te maken is dat een mogelijke dreiging. Het feit dat de agent hem op zijn controle plaats wenst te houden is in dat opzicht perfect normaal om overzicht te behouden en op de meest veilige manier te werk te gaan. Het is hier al aangehaald maar in USA loopt iedere halve gare met een wapen rond. Zicht en overzicht houden op de situatie is dan het allerbelangrijkste en dat is nu eenmaal niet evident als een verdachte op eigen initiatief begint rond te wandelen voor gelijk welke reden. In de USA hebben ze ook gewoon niet het personeel om bij iedere verkeerscontrole onmiddellijk manschappen bij te vragen, dat is ook de reden dat ze daar solo patrouilleren... De situatie ontspoort wanneer de verdachte zich los rukt en begint tegen te werken. Je hoort op dat moment gewoon mee te werken en dan gaat iedereen naar huis op het einde van de dag...

Geloof je nu echt zelf dat de bestuurder naar de andere zijde zou gaan om zijn rijbewijs zelf te nemen? Het feit dat hij bij de stop zijn voertuig verlaat, zich vervolgens van de domme houdt, totaal niet meewerkend is en zijn portier dicht gooit na hij aan zijn passagier vraagt om het rijbewijs te nemen zullen we dan allemaal buiten beschouwing laten en er van uitgaan dat hij plots wel zal meewerken. Alles wat die bestuurder doet vanaf het begin van de tussenkomst is abnormaal gedrag, als hij vervolgens zijn positie verlaat zonder enige intentie kenbaar te maken is dat een mogelijke dreiging. Het feit dat de agent hem op zijn controle plaats wenst te houden is in dat opzicht perfect normaal om overzicht te behouden en op de meest veilige manier te werk te gaan. Het is hier al aangehaald maar in USA loopt iedere halve gare met een wapen rond. Zicht en overzicht houden op de situatie is dan het allerbelangrijkste en dat is nu eenmaal niet evident als een verdachte op eigen initiatief begint rond te wandelen voor gelijk welke reden. In de USA hebben ze ook gewoon niet het personeel om bij iedere verkeerscontrole onmiddellijk manschappen bij te vragen, dat is ook de reden dat ze daar solo patrouilleren... De situatie ontspoort wanneer de verdachte zich los rukt en begint tegen te werken. Je hoort op dat moment gewoon mee te werken en dan gaat iedereen naar huis op het einde van de dag...
Niet genoeg personeel. Bekijk eens het filmpje die hier gepost werd. Nadat hij geschoten heeft komt er een half peloton agenten toe. Die waren dan ook beschikbaar voor hij geschoten had.

En jij weet dan wel wat hij ging doen? Bij mijn weten zijn er daar geen wapens gevonden, moest hij willen weglopen dan zou hij direct gelopen hebben. Neen, hij was gewoon kalm. Wel raar aan het doen ja, maar wel kalm, en dan moet je hem kalm houden.

Op mijn werk bij de politie zijn het ook altijd dezelfde inspecteurs die in de grond liggen te vechten omdat ze niet weten hoe ze met mensen moeten omgaan in bepaalde situaties. Daar zou er eens wat meer aandacht mogen aan gegeven worden in gelijk welk land bij de politie.

Niks complot theorie, ik stel alleen maar vast dat de timing is nogal 'toevallig' is dat exact een dag na de subway shooting de politie opeens de beelden vrijgeeft van een incident van anderhalve week eerder en waartoe vóór de shooting quasi niks berichtgeving van bestond. Dat noemt men politiek bestelde nieuwsfeiten om een verontwaardigingsmolen in gang te trekken. Traantjes van de ouders, grootspraak van executies tot genocide, een handvol 'experts' die uitleggen wat de agent allemaal fout deed.
Maar waarom de man iedere instructie die de agent gaf negeerde, het tegenovergestelde deed en daarna zijn wapen probeerde af te pakken, dat is dan weer allemaal normaal ofzo.

Edit: blijkbaar was die Lyoya al 3 keer gearresteerd voor gestolen voertuigen en een resem (6) andere veroordelingen oa. obstructie agenten, huishoudelijk geweld, etc .. Niet echt de 'arme Congolese vluchteling op zoek naar veiligheid' zoals door de ouders in de media éénzijdig geportretteerd wordt. Tja kijk, statistisch gezien kom je dan sowieso veel in contact met ordehandhavers met verhoogde kans dat het op een dag eens fataal afloopt.

Laatst bewerkt door een moderator:
Niet genoeg personeel. Bekijk eens het filmpje die hier gepost werd. Nadat hij geschoten heeft komt er een half peloton agenten toe. Die waren dan ook beschikbaar voor hij geschoten had.

En jij weet dan wel wat hij ging doen? Bij mijn weten zijn er daar geen wapens gevonden, moest hij willen weglopen dan zou hij direct gelopen hebben. Neen, hij was gewoon kalm. Wel raar aan het doen ja, maar wel kalm, en dan moet je hem kalm houden.

Op mijn werk bij de politie zijn het ook altijd dezelfde inspecteurs die in de grond liggen te vechten omdat ze niet weten hoe ze met mensen moeten omgaan in bepaalde situaties. Daar zou er eens wat meer aandacht mogen aan gegeven worden in gelijk welk land bij de politie.
Het half peleton komt toe omdat er radiofonisch om bijstand wordt gevraagd na fysieke weerspannigheid. Die laten dan alles vallen waar ze op dat moment met bezig zijn. Je kan niet steeds dat halve peleton bij vragen voor iedere verkeerscontrole waar op dat moment nog niets aan de hand is. Of er wapens gevonden zijn of niet doet er helemaal niet toe. Veiligheidshalve hou je een verdachte op zijn plaats en laat je deze niet rond lopen, simpel.

Wat het omgaan met mensen betreft snap ik niet wat dit er toe doet. De agent is beleefd en legt duidelijk uit waarom de verdachte wordt gestopt. Nogmaals de situatie ontspoort nadat de verdachte zich los rukt na een perfect normale en legitieme reactie van de agent. Hij dient daar gewoon mee te werken.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan