Waar is het ooit allemaal begonnen?

De eerste game-ervaringen waren op de SNES

- Super Mario All-Stars - Bij mijn oudere zus (we schelen een goeie 20 jaar) en haar man toen had dit in huis. Was voor als mijn broer en ik op bezoek kwamen of bleven logeren. We amuseerden ons te pletter met Mario Bros (die toegankelijk was via Super Mario World 3) en soms gingen we es naar de videotheek om een spel te huren.
- Duck Hunt - Bij een vriendin van mijn mama indertijde. Met geweer! Was gewoon te zot voor een kleine jongen om met een geweer echt te schieten naar je televisie, haha :D

Daarnaast had ik ook een beetje ervaring met (denk ik toch) de Sega Master System 2 met Sonic. Ook bij vrienden van mijn ouders.

Vanaf van mijn 10 jaar ongeveer begon mijn game-ervaring thuis: onze eerste Personal Computer ! (ene van Packard Bell, haha). Daarbij zaten heel wat CD-roms met wat games op waaronder FIFA '97 (indoor voetbal!), SWIV 3D en MDK. En dan zelf een bundel aangekocht met daarin Red Alert 1 en de Command & Conquer games.

Een beetje later begon Pokémon zijn opmars te maken en zo kwam de Game Boy Pocket in huis met Pokémon Red (en Blue voor mijn broer).

En dan had je de release van de PSOne. Deze kwam in huis met Tekken 3 en later Final Fantasy VIII.

De eerste game-ervaringen waren op de SNES

- Super Mario All-Stars - Bij mijn oudere zus (we schelen een goeie 20 jaar) en haar man toen had dit in huis. Was voor als mijn broer en ik op bezoek kwamen of bleven logeren. We amuseerden ons te pletter met Mario Bros (die toegankelijk was via Super Mario World 3) en soms gingen we es naar de videotheek om een spel te huren.
- Duck Hunt - Bij een vriendin van mijn mama indertijde. Met geweer! Was gewoon te zot voor een kleine jongen om met een geweer echt te schieten naar je televisie, haha :D

Daarnaast had ik ook een beetje ervaring met (denk ik toch) de Sega Master System 2 met Sonic. Ook bij vrienden van mijn ouders.

Vanaf van mijn 10 jaar ongeveer begon mijn game-ervaring thuis: onze eerste Personal Computer ! (ene van Packard Bell, haha). Daarbij zaten heel wat CD-roms met wat games op waaronder FIFA '97 (indoor voetbal!), SWIV 3D en MDK. En dan zelf een bundel aangekocht met daarin Red Alert 1 en de Command & Conquer games.

Een beetje later begon Pokémon zijn opmars te maken en zo kwam de Game Boy Pocket in huis met Pokémon Red (en Blue voor mijn broer).

En dan had je de release van de PSOne. Deze kwam in huis met Tekken 3 en later Final Fantasy VIII.
MDK godverdomme, die ben ik vergeten in mijn lijst met beste games ooit!

Ooit begonnen met de eerste gameboy, en dan vooral tom&jerry en de pokemon games grijs gespeeld (in een later stadium ook zelda, maar in het begin nog niet).

Kinderen van vandaag gaan het gevoel nooit terug hebben hoe lastig het was: Snachts op weg naar een reisbestemming, spelen met een lichtverversingsnelheid van 2 frames per seconde (aka de lantaarnpalen die aan je ruitje passeerden)

Wii hadden thuis vroeger een Phillips pc (286) met wat spelletjes op. Vaak Outrun, pacman en test drive gespeeld.
Dan ook zo de eerste gameboy gekregen met tetris en super mario land.

Hier was het vroeger ooit begonnen met Choplifter! op de Apple 2 met joystick. Men papa had die Apple 2's van het werk meegenomen naar huis.

Ik kan me de exacte tijdlijn niet meer voor ogen halen, maar mijn broer en ik hadden allebei een grijze original gameboy, zoals zo velen in die tijd :) Also, men eerste console ervaring was de SNES met Donkey Kong Country pack-in, toen ik een jaar of 4-6 was met Kerst. Vanaf toen is het eigenlijk allemaal begonnen. In de zomer elke zondag naar de rommelmarkt in Genk, daar stond ene die alles van de SNES had, ruilen, 2e hands etc...

Ik heb er nu nog spijt van, maar men snel heb ik destijds bij GameNation ingeruild voor de PS1 met Dual Shock. Deze hebben we plat gespeeld. Vanaf toen was de love voor Playstation geboren. Ondertussen hadden we ook een N64, met StarFox, WCW Wrestling etc... zalige controller.

The rest is History! PS2, Xbox, PSP, PS3, Xbox 360, Wii, PS4, PSVita, Xbox One, switch en nu de Series S en PS5..

eigenlijk best veel geld uitgegeven, come to think about it.

Tetris op de gameboy. Daarna nog hopen andere games bijgekocht waarbij vooral Super Mario Land, Turtles en (later) Pokemon blauw mij bijblijven.
Ook een NES gehad maar daar was ik niet zo wild van eigenlijk. Enkel Kirby speelde ik toen echt graag. Ik was toen een jaar of 6-7 en dat was nog de periode dat games nintendo hard waren natuurlijk dus waarschijnlijk zal het daar wel wat aan gelegen hebben.
Paar jaar later die NES verkocht om een SNES te kunnen kopen en daar heb ik wel echt veel op gespeeld.
Rond mijn 12-13 ook mijn eerste PC met oa Duke Nukem 3D op. En Wolfenstein! Het zinnetje waarmee je dat spel afsloot blijft me nog altijd bij :D
"Do you want to quit? For work and worry press yes, for guns and glory press no" :D

Sommige games die hier genoemd zijn roepen toch wat herinneringen op bij mij :)

Van timeline geen enkel idee. Ik vermoed eerst PC en daarna SNES, maar kan ook omgekeerd zijn.
Ook van leeftijd geen flauw idee, maar ik vermoed 5 tot 8 jaar zoiets.

PC:
Hercules game, zooooot veel gespeeld
Swiv 3D, super plezant spelleke
Freddy Fish
Barabas de boekenbij op de boerderij
Een doolhof spelleke, geen idee hoe het noemt

SNES: (dit zijn louter de games die ik mij kan herinneren)
Super punch out
Donkey Kong Country
Super Mario World
Super Mario Kart

Gameboy:
In het begin Tetris, Wario land en Donkey Kong Land 2 (originele gameboy, donkergroene)
Daarna Pokémon red en yellow (gameboy color, lichtgroene)

En dan een stuk later een Nintendo 64 met Mario Kart, Star Fox, Star Wars Episode 1 racer, Diddy Kong Racing, 007 Goldeneye, Banjo Kazooie, Smash Bros, Pokémon Stadium en Pokémon Snap :p. Kortom, een gouden tijd eigenlijk. Wij waren met 4 thuis en hebben dit echt super veel samen gespeeld.

Ik ben begonnen met de voorloper van de C64 namelijk de commodre Vic20 en eerste game daarop was Clowns :)
Later de commodore 64,Amiga 500/1200, PC en daarna consoles :)
Vooral aan deze goeie herinneringen qua lachen en plezier

NES.

Indertijd stond er zo een soort van NES arcade ding in de lokale "Maxi GB" (nu Carrefour). Elke keer dat mijn ouders gingen winkelen, konden ze me daar terugvinden. Er zaten 10 spellen in, maar je kon enkel Super Mario Bros. spelen.
Ik droomde van een NES, maar financieel moesten we altijd opletten. Aanvanklijk kreeg ik de belofte dat ik bij een goed rapport een NES kreeg. Dat werd al vlug de goedkopere Master System (ik was nog steeds tevreden) en uiteindelijk zelfs een Atari2600 (en nog was ik tevreden aangezien ik toen een heel braaf manneke was :D ) .
Uiteindelijk was het kerst en was mijn rapport goed. Mijn vader moest toen naar de winkel en ik moest mee. Na een korte winkelbeurt stond mijn vader achter mij terwijl ik in volle bewondering naar die NES zat te kijken en ineens vroeg die "Ah dat vindt ge tof, zeker?" (ofzoiets) waarop ik natuurlijk enthousiast ja zei. En toen zei mn pa dat ik maar een doos moest meenemen. Ik werd gek :D
Sindsdien SNES, N64, PS1, Xbox360, Wii, PS3, WiiU, PS4, Switch.

Mooi mooi. Laat de ervaringen maar komen :) Valt me op hoe divers het gamepubliek hier is: PC, console, handheld, Atari...

Ik heb feitelijk alleen maar PC gekend, al 30 jaar bijna (buiten een Wii en Wii U voor wat Guitar Hero gerammel en om eens bezig te zijn met de kinderen). Ooit eens in de jaren 90 de NES in mijn handen gehad, maar die controller vloekte in mijn handen. Het is wat je gewoon bent zeker...

Denk dat mijn eerste aanraking met games was op de Macintosh Powerbook die mijn vader meegebracht had van zijn werk.

8-powerbook-100-100662389-large.jpg

Games die ik er mij nog op herinner en die ik het meeste speelde waren 'Shanghai' een mahjong spel voor de Mac en Shufflepuck Café.
Ik weet dat er ook schaken opstond (waar ik als 6 jarige niets van snapte) en ook Backgammon (waar ik ook niets van snapte).

Dan ook een Gameboy gekregen van mijn ouders en toen mijn neef de Lego wat ontgroeid was had hij een NES en nadien een desktop pc. Waar we dan altijd samen op speelden als ik daar was (vooral Wacky Wheels, Tomb raider 1 & 2, Street Fighter, Mortal Kombat en Motocross Madness).
Nadien zelf ook een pc gekregen en eens die aan vervanging toe was zelf pc's beginnen monteren.
In tussentijd ook nog de vanilla Xbox gekregen en een Wii.

En nu heb ik zin om terug Shufflepuck Café te spelen :D

Kinderen van vandaag gaan het gevoel nooit terug hebben hoe lastig het was: Snachts op weg naar een reisbestemming, spelen met een lichtverversingsnelheid van 2 frames per seconde (aka de lantaarnpalen die aan je ruitje passeerden)
Ik had daarvoor dit :) :
JwECOQS.jpg

Bij mij is het begonnen met deze game op de 286 van mijn vader:

Centurio is ook nog eentje die blijft hangen, samen met racegames van accolade.

Allereerste console ooit was een pong console die ik eind jaren 80 van mijn ouders heb gekregen.
Daarna overgeschakeld naar een Nintendo en games nooit meer losgelaten.

De goeie oude tijd waar ik bij mijn neef thuis Doom en Wolfenstein speelde op zijn oude computer...
Dat intro liedje van Doom, zalig... "dum dum dum" "dum dum dum" "dum dum dum"
Toen ik een eigen pc kreeg was mijn eerste game "Carmageddon".
Man die heb ik helemaal kapot gespeeld en blijft één van mijn favoriete games ooit :)

Big Red Racing (nog eens een filmpje van terug gezien... Dat ik geen epilepsiepatient geworden ben?!?), Age of Empires, GTA1 & Silent Hunter. Op de Pentium 75. Later WW2-themed FPS geprobeerd, maar ik heb de vingervlugge reflexen niet.

GTA & Age of Empires heb ik echt lang gespeeld, GTA denk ik zelfs allemaal behalve GTA3. Nooit een console-persoon geweest, dit in tegenstelling tot MrsFingers die console-exclusief is. Ik kan dus ook niet met zo'n controller werken.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan