Waar is het ooit allemaal begonnen?

Eerste contact met games zal wel op die grote bakken in het Lunapark of in Centerparcs zijn. Nadien wel eens zo'n goedkope spelcomputer gekregen met Tetris en bij vriendjes thuis de Gameboy leren kennen. Die hebben we dan niet veel later zelf in huis gehaald. Playstation (1) duurde wat langer, toen ik 12 jaar was. Dat was ook ongeveer de periode dat we een computer in huis haalden.

Mijn eerste racegame zal denk ik dit geweest zijn :p

tomy.jpg
Ik herinner mij die ook nog 😍😍

Uiteindelijk op mijn 11 jaar hier (enfin de voorganger) beland, begonnen met games als Unreal Tournament, Rollercoaster Tycoon, Tropico, RTCW: Enemy Territory en dan in 2003-2004 met MMO's begonnen.
Wat was uwe nick? :)

Zelf begonnen als prille tiener (10-12) midden jaren 90 met een Sega Mega Drive. Sonic the Hedgehog, Golden Axe, Aladdin, The Smurfs, Zoop, etc. Mijn moeder vond dat ook plezant dus elke zondag met zijn allen een paar uur rond de Sega, elke keer als we doodgingen kaske afgeven aan de volgende (ik, mijn broer, mijn moeder, later ook mijn zus).

Naderhand een Gameboy gekregen, voornamelijk toch Pokemon Red gespeeld, maar ook heel veel Mystic Quest (ZALIGE muziek), wat ik enkele jaren terug na 20 jaar via een emulator toch nog eens opnieuw gespeeld heb. Blijft heel speel- en genietbaar.

Eind jaren 90 dan een Playstation gekregen, daarop voornamelijk spelletjes die je met 2 kon spelen (broer weet je wel) dus veel Tekken 2/3 gespeeld, Toca Touring Car, Gran Tourismo, Syphon Filter 2, ook Crash Bandicoot, Command & Conquer, Ninja, etc. Beste spel om met twee te spelen als tiener was toch echt wel Duke Nukem: Time To Kill. Hoe vaak we achteraf niet elkaar begonnen af te motten omdat den andere iets te vaak met den RPG of de Freezer u kapot schoot, goh hoh.

Ook nog met de bomma gaan zwemmen elke dinsdag eind jaren 90 en dan in het cafetarie altijd 20 frank gekregen om Metal Slug te spelen.

Last but not least, begin jaren 2000 tijdens de computerklas altijd op die spelletjes websites gegaan om stomme Flash games te spelen. Kan mij nog zo'n spel herinneren waarbij soldaten gedropped werden en jij had 1 kanon in het midden en moest die soldaatjes dan afschieten. Als er teveel beneden kwamen, konden ze op uw gebouwtje klimmen en uw kanon kapot maken.

Ja, ne Sega master system met Alex Kidd.. heb dat ding hier nog staan. Niet dat ik daar elke week nog op game maar wel fijn om te hebben. Sonic, alex kidd, wonderboy in monster land, spiderman, MJ moonwalker... nostalgie.

Oke, neen, die naam ken ik niet gelijk. Was toch vrij actief destijds. Of waart ge meer ne pub-speler?
Ik heb nog in clans gezeten, en was ook vrij actief op de telenet servers en het games.telenet.be fps forum. Moet zeggen dat dit wel al echt heel lang geleden is, ik denk dat ik een tijdje in 'DA' (Dark Alliance ofzoiets?) heb gezeten? Nu, ik was niet bijzonder goed hoor. Maar vind het wel nog altijd by far de leukste multiplayer shooter die ik ooit heb gespeeld.

Ik heb nog in clans gezeten, en was ook vrij actief op de telenet servers en het games.telenet.be fps forum. Moet zeggen dat dit wel al echt heel lang geleden is, ik denk dat ik een tijdje in 'DA' (Dark Alliance ofzoiets?) heb gezeten? Nu, ik was niet bijzonder goed hoor. Maar vind het wel nog altijd by far de leukste multiplayer shooter die ik ooit heb gespeeld.
Misschien voor mijn tijd dan, ik begon pas eind 2005, begin 2006.
Ik deel de mening, CS/COD/Battlefield konden mij allemaal een stuk minder bekoren.

Hoh goddamn ET was ik volledig vergeten, veel uren versleten op de telenet servers :love:

Misschien voor mijn tijd dan, ik begon pas eind 2005, begin 2006.
Ik deel de mening, CS/COD/Battlefield konden mij allemaal een stuk minder bekoren.
In mijn hoofd heb ik dat redelijk lang gespeeld, maar ik weet dat ik toen WoW uitkwam het veel meer casual ben beginnen spelen. En WoW is van 2004 dusja.

Maar eigenlijk ongelofelijk. Beste FPS voor mij ooit, en dat was verdorie gewoon volledig gratis. En dan had je nog een actieve community van custom map makers. Echt een zalig spel. Ik hoor nog de geluiden voor mij: 'enemy in disguise!', 'medic', en dan het geitengemekker wanneer je iemand met je mes doodde.

In mijn hoofd heb ik dat redelijk lang gespeeld, maar ik weet dat ik toen WoW uitkwam het veel meer casual ben beginnen spelen. En WoW is van 2004 dusja.

Maar eigenlijk ongelofelijk. Beste FPS voor mij ooit, en dat was verdorie gewoon volledig gratis. En dan had je nog een actieve community van custom map makers. Echt een zalig spel. Ik hoor nog de geluiden voor mij: 'enemy in disguise!', 'medic', en dan het geitengemekker wanneer je iemand met je mes doodde.

Die community leeft nog altijd, al is ze wel heel hard uitgedund. Er zijn hoop en al nog een dozijn publieke servers waarop genoeg volk zit. Ook nog een klein dozijn clans die nog ETPro spelen in competitief verband, al is het tegenwoordig voornamelijk alleen maar mixes.

Good memories.

Ik herinner me ook wel veel crappy custom maps, skins en UI's. En aanpassen aan aan leuke originele maps (bv Oasis) waardoor ze eigenlijk kak werden imo

Vroeger veel Commander Keen, Wacky Races, Lemmings, ... gespeeld. Daarna verslaafd aan de PlayStation en later dagelijks CS gespeeld.
Maar echt begonnen is het denk ik op zo'n Neo-Geo kast met het voetbalspel "Super Sidekicks" (op vakantie in Spanje, camping).

Mijn vader heeft in 1988 een Atari gekocht. Daar heb ik op driejarige leeftijd wat op gespeeld, maar ik wist niet goed wat ik deed.
Een jaar later ruilde hij zijn Atari in tegen een NES met Super Mario + Duck Hunt (goeie deal imo :p). Dat maakte bij mij wel direct de klik.

Tussen 5-7 jaar was ik volledig into Zelda, World Cup (beste voetbalspel ooit :p), Rescue Rangers, Kung Fu,... Eerste Zelda heb ik op eigen houtje uitgespeeld toen ik 7 was. Ik begrijp nog altijd amper dat ik daar toen in geslaagd ben, want ik vind dat nu een retemoeilijk spel als ik nog eens probeer.
Ik speelde ook doodgraag op arcadekasten terwijl ik met mijn ouders mee moest op café :') (dus dan heb ik onlangs dit gemaakt)

Ik was een jaar of 9-10 als ik een SNES kreeg, Super Mario Kart en DKC heb ik daarop kapot gespeeld.

De eerste ECHTE openbaring was voor mij de N64. Ik kan gewoon niet omschrijven hoe magisch dat allemaal voelde. Dat gevoel van totaal betoverd te zijn door een spel, en zulke dingen voor het eerst te ontdekken, is helaas iets dat kinderen nu niet meer meemaken volgens mij.
Ocarina of Time en Banjo-Kazooie zal ik NOOIT vergeten, dat was werkelijk onbeschrijfelijk. Ik kreeg de N64 wel niet direct, ik heb eerst meer dan een jaar zitten geilen op Video Kids (met Inge Moerenhout en/of Geena Lisa denk ik?), ik keek er elke dag naar, ook al was het constant hetzelfde.
Uiteindelijk toch een N64 + Mario Kart 64 gekregen. Beste tijd van mijn leven :p
Perfect Dark was voor mij nog een mijlpaal. Wat een herinneringen :D

Daarna tot op heden nog altijd fervent gamer gebleven natuurlijk, maar dat gevoel van die N64 dagen is nooit meer teruggekomen.

Ik zal altijd een Nintendo-guy blijven, ook al heb ik momenteel maar 4 games op de Switch, en speel ik er amper op. Ze stellen mij vaak teleur, want imo verwaarlozen ze "fans zoals mij", door idiote nieuwe IP's uit te vinden (zat er nu werkelijk iemand te wachten op Splatoon, Arms,...), en mijn favoriete reeksen (F-Zero, 1080, Golden Sun, Metroid, Earthbound,...) gewoon links te laten liggen. Ook de verkoop van Rare aan Microsoft was een steek in mijn hart :p
Tegenwoordig speel ik bijna alleen maar op de zielloze PS4.

Laatst bewerkt:
Ik heb op een moment bij een vriend die al een Amiga 500 had een spel zien draaien 'Hostages' en toen moest ik ook een Amiga hebben dus vakantiejobs gedaan bij de makro voor die te kunnen kopen :)

Ondertussen hier toch ook al een zekere leeftijd bereikt (40 verschijnt zo stilaan aan de horizon) en hoewel "gamen" op zich op een iets lager pitje staat blijven we er toch nog altijd rustig mee bezig. Voordeel van 'een oude zak' te zijn is dat ik Totaal geen fetish heb omtrent de looks van een spel maar echt wel focus op gameplay.

All-time favorieten zijn op het eerste gevoel:

- Prince of Persia: nooit kunnen uitspelen maar wat heb ik daar tijd in gestoken.
- Zelda: Link's Awakening: Zelda blijft toch wel een favoriet. Zoontje van 6 zit nu ook wat te verkennen op zijn switch en ik ben wel geprikkeld om misschien binnenkort ook eens op te starten.
- Age of Empires 2 (onlangs HD-versie gekocht en dat is toch echt wel "throw back in time" na er waarschijnlijk 20 jaar niet te zijn aangekomen.
- GTA - reeks (Zowel SA, vice-city als GTA 5 leg ik nog af en toe eens op)
- Red Dead Redemption 2 - bon, voor mij de totale immersie. Nooit gedacht dat ik een spel ging spelen waar ik het leuk vind om gewoon wat rond te rijden op mijn paard en op zoek te gaan naar mooie uitzichten. Na weer een tijd geen missie te doen af en toe toch mijzelf eens overtuigen om weer eentje mee te pikken, kwestie dat ik het verhaal ook nog wat weet. Misschien wat contradictorisch met mijn "het grafische interesseert mij niet echt" maar hier zorgt het echt wel voor een extra dimensie (en dan is mijn opstelling nog zo basic als het maar kan dus met een top-pc zal het er nog wat gelikter uit zien). Ik zit nog net niet met een cowboyhoed aan de pc. :-) De traagheid van de spel is eigenlijk geniaal om na een drukke dag aan decompressie te doen.

Eigenlijk niemand van de "oude generatie" die soms het gevoel krijgt met "wat zit ik hier nu eigenlijk te doen". Gamen blijft toch geassocieerd met "kinderen" en blijkbaar speelt dat toch wel mee in mijn achterhoofd. Anders gezegd, ik heb niet de neiging om op een of andere meeting te delen dat ik "game". Soit, een inzichtje dat ik er even tussendoor bij smijt. :-)

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan