Waar komt toch de Vlaamse afkeer van Nederlanders vandaan?

June

Active member
Tja, Nederlanders en Vlamingen hebben een soort gespannen verhouding met elkaar die niet altijd begrepen wordt (door de Nederlanders). Doe een taalstrijd in de mix en het wordt nog verwarrender voor de ‘Ollanders. Vlamingen vinden Nederlanders soms dom, arrogant, ongemanierd, te direct, luidruchtig en het zijn cultuurbarbaren. Nederlanders denken iets positiever over Vlamingen, lijkt wel.

Waar komt dit vandaan? Is dit echt het resultaat van de opstand die een einde maakte aan het Belgische aandeel in de Lage Landen of van verder terug of juist van recentere datum?

Tja, Nederlanders en Vlamingen hebben een soort gespannen verhouding met elkaar die niet altijd begrepen wordt (door de Nederlanders). Doe een taalstrijd in de mix en het wordt nog verwarrender voor de ‘Ollanders. Vlamingen vinden Nederlanders soms dom, arrogant, ongemanierd, te direct, luidruchtig en het zijn cultuurbarbaren. Nederlanders denken iets positiever over Vlamingen, lijkt wel.

Lol. Als er nu 1 stereotiep is, is het dat Nederlanders Belgen "dom" vinden. Letterlijk, de term "domme Belgen" is daar echt ingeburgerd.

Lol. Als er nu 1 stereotiep is, is het dat Nederlanders Belgen "dom" vinden. Letterlijk, de term "domme Belgen" is daar echt ingeburgerd.
Ik ging juist zeggen dat men in Nederland misschien moet stoppen met vlamingen stiefmoederlijk te behandelen.

Waar komt dit vandaan? Is dit echt het resultaat van de opstand die een einde maakte aan het Belgische aandeel in de Lage Landen of van verder terug of juist van recentere datum?

Aan de Belgische onafhankelijkheid uit 1830 kan het volgens mij niet liggen, dan zouden we toch nog een grotere hekel hebben aan de Duitsers, hun gebrek aan humor, hun kookkunsten die alleen moeten onderdoen (in negatieve zin) voor de Britten,...? :thinking:

Bestaat een gelijkaardig beeld van arrogant, ongemanierd & luidruchtig vs. dom trouwens ook niet tussen Nederlanders uit het zuiden (bv. Friesland/Zeeland) en Nederlanders uit de randstad?
Hetzelfde tussen de rest van Frankrijk en Parisiens. Of tussen de rest van België en Antwerpen? :p

Protestantse mindset vs Belgisch katholicisme, alles in NL moet vermarkt worden dus moet je pro-actief jezelf verkopen en ontstaat er een 'fake' praatcultuur waar wij van gruwelen. Persoonlijke vrijheid is het hoogste goed dus gestoorde gekken zoals Willem Engel krijgen daar meer ruimte omdat iedereen er recht heeft op zijn eigen versie van individualisme zelfs als dat op termijn schade aanricht. Het rijkste bedrijf in de geschiedenis van onze planeet was Nederlands: de Vereenigde Oostindische Compagnie, in die traditie hebben zij vèèl minder staatsschuld dan ons, wij zijn schulden gaan normaliseren wat in feite dom is.

Ik ging juist zeggen dat men in Nederland misschien moet stoppen met vlamingen stiefmoederlijk te behandelen.
Ik snap niet wat je daarmee bedoelt; ja ik snap wat stiefmoederlijk behandelen is maar hoe doen Nederlanders dat dan?

Aan de Belgische onafhankelijkheid uit 1830 kan het volgens mij niet liggen, dan zouden we toch nog een grotere hekel hebben aan de Duitsers, hun gebrek aan humor, hun kookkunsten die alleen moeten onderdoen (in negatieve zin) voor de Britten,...? :thinking:
Die onafhankelijkheid heeft wel grote gevolgen gehad voor het beeld naar Nederlanders toe. Moest Willem niet nog pro forma met een legertje naar de opstand om te laten zien dat het niet zomaar kon. En was hij niet in de bossen verdwaald? Ik denk dat hij er ook niet echt veel zin in had.

Schrik er een beetje van dat je de vergelijking met Duitsers trekt.
Bestaat een gelijkaardig beeld van arrogant, ongemanierd & luidruchtig vs. dom trouwens ook niet tussen Nederlanders uit het zuiden (bv. Friesland/Zeeland) en Nederlanders uit de randstad?
Hetzelfde tussen de rest van Frankrijk en Parisiens. Of tussen de rest van België en Antwerpen? :p

Er zijn heel weinig Belgenmoppen, vind ik. Tja Groningers en Friezen dat kan nog wel eens wat irritatie opwekken over en weer. Het waren vroeger ook twee verschillende stammen: de Saxen en de Friezen (de Oost-Friezen zitten in Duitsland en de West-Friezen in Noord-Holland).
In de Randstad, met name Amsterdam, hebben ze een hekel aan Engelsen (dronken, luidruchtig en plassen overal) en Duitsers en kort gezegd aan alle toeristen, ook de Nederlandse. Dan heb je nog de Brabanders die lang niet altijd lekker gaan met de Limburgers. Maar of Friezen wat vinden van Zeeuwen? Ik dacht het niet. Dan heb je nog wel Oost-Nederland versus de Randstad. Dat kan onbegrip en spanning opleveren over en weer want die zien elkaar door een blauwe bril met verwijten dat de ander blauw ziet.
Maar dat is toch anders.

Professioneel gezien erger ik mij kapot aan Nederlanders, als die langskomen met een hulpvraag, draai ik al met mijn ogen want keer op keer komen die af met een verhaal/situatie die ieder andere nationaliteit niet heeft.

Bovenstaande meestal gepaard met een houding dat het bij hun in alles beter is en blijkbaar een cultuur dat ze hun eigen voorstellen als de heer/mevrouw 5 eerste letters van hun voornamen en dan hun achternaam.

Privé gezien train ik al 20 jaar in Maastricht en waren er periodes dat ik bijna elk weekend in Nederland zat. Er zijn er dus goei.

Ik heb al met veel Hollanders samengewerktop de werkvloer. Ik ben precies ne gemakkelijke want ik heb er altijd goed mee samengewerkt en er nooit enig discussiepunt of issue mee gehad.

Als dan achteraf ne Hollander vertrok bij de firma dan was het toch regelmatig (niet altijd) zo van: Oef we zijn er vanaf! Maar hey Makila je waart precies de 'enige' die goed overeenkwam met X kan dat?

Ik heb al met veel Hollanders samengewerktop de werkvloer. Ik ben precies ne gemakkelijke want ik heb er altijd goed mee samengewerkt en er nooit enig discussiepunt of issue mee gehad.

Als dan achteraf ne Hollander vertrok bij de firma dan was het toch regelmatig (niet altijd) zo van: Oef we zijn er vanaf! Maar hey Makila je waart precies de 'enige' die goed overeenkwam met X kan dat?
Zijt gij toevallig zo iemand die op het werk zijn schoenen uit doet waardoor het overal naar kaas stinkt?

Terug
Bovenaan