Waar komt toch de Vlaamse afkeer van Nederlanders vandaan?

Dit is zeker interessant. Toen ikzelf een keer in Kopenhagen was, verbaasde ik me erover hoe ‘eigen’ het voelde, ookal spreek ik geen Deens. Een verblijf in Denemarken voelt niet aan als vakantie terwijl Zweden of België, Duitsland etc dat zelfde gevoel niet geven. Daar was ik heel verbaasd over.

Als dat echt zo is, dan zullen we nooit overeen komen. Aan alle Nederlanders hier, waarom drinken jullie geen Duvelkes?
En mss nog belangrijker: Curryworst of frikandel?
Waarom zouden we die niet drinken?
Ikzelf hou niet zo van zwaar bier of zware wijn maar dat ligt aan mij.

Nog niemand die de sluiting van de Schelde vermeld heeft?
Pffff, boooooriiiiing. Doe mij maar de Slag op de Kouwensteinsedijk.

De explosies waren gigantisch: "ghevende soo vreesselycken slach dat Hemel ende Aerde scheen te vergaen, oock mede in het water, dat het water over den Dyck vlooch, ende vulde het Fort van Calloo ende de Velden rondtomme, dat men daer tot de knien in het water stondt, ende alle vyer ende lonten uytbluste.

Michael Bay is er niks tegen. Niks zeg ik u!

Pffff, boooooriiiiing. Doe mij maar de Slag op de Kouwensteinsedijk.

Michael Bay is er niks tegen. Niks zeg ik u!
Een leuk stukje geschiedenis (dat onlangs ook verteld werd in Geschiedenis voor herbeginners) maar ik snap niet goed hoe dit zou moeten bijgedragen hebben tot de afkeur van Vlamingen tov Nederlanders.

De schelde 200 jaar afsluiten zodat Antwerpen alle belang als havenstad verliest, lijkt me dan relevanter.

En als Antwerpen nog niet genoeg vernederd was, gingen de Nederlanders nog eens in 1830 tijdens de Belgische revolutie de stad aan flarden schieten door het stadscentrum urenlang vanuit de citadel met kanonskogels te bestoken, waardoor honderden burgers stierven en er kostbaar erfgoed verloren ging. Puur terrorisme, en generaal Chassé die hiervoor verantwoordelijk was kreeg er in Nederland een dikke eremedaille voor.

Laatst bewerkt:
Interessant topic.

Ik heb hier nog een opmerkelijke anekdote over. Mijn moeder is opgegroeid in een streng katholiek nest en had vroeger een serieuze relatie met een Nederlander. Ze kreeg echter geen groen licht van haar vader (mijn grootvader dus) omdat hij als Nederlander Protestants was. No go. Relatie stopgezet. Terug naar af. Bijna ondenkbaar vandaag de dag.

Zelf kan ik Nederlanders 1 op 1 best wel goed verdragen. Ze zijn heel rechtuit en dat werkt bevrijdend. Maar in groep mogen ze in hun land blijven. Als ik ergens op reis ben is het laatste wat ik wil tegenkomen een bende hollanders. Altijd luidruchtig, hoge dunk van zichzelf, té aanwezig, té druk, ... Neen, dank u.

Als dat echt zo is, dan zullen we nooit overeen komen. Aan alle Nederlanders hier, waarom drinken jullie geen Duvelkes?
En mss nog belangrijker: Curryworst of frikandel?
Daar noemen ze dat zonder schaamte ´een lekker frikandelletje´ en krijgde er een kwak zoete mayo bij. Belachelijk.

En ik kan het weten want ik ben paar weken geleden nog met mijn zatte kloten in Arnhem in een ´snackbar´ beland. Om drie uur s´ nachts een toog vol volk met achter die toog 2 mannen volop aan´t bakken.

Heb daar op een kwartier tijd ook twee knuffels gehad van complete vreemden.

Ik ga er graag naartoe vanwege hun sociale kant bij het uitgaan en de opmerkelijk makkelijke grieten die ge kunt scoren. Ook altijd heel blij om thuis te zijn want die kunnen hun bek bijna niet houden en zijn over het algemeen ook best arrogant.

Voor de rest alles toppie hoor.

Terug
Bovenaan