Wanpraktijken MR en CT scan ziekenhuis

Horse

Well-known member
De laatste tijd heb ik wat problemen en moest ik onder andere een MR - MRi - CT scan laten uitvoeren. Ik kreeg keer op keer te horen dat ze tussen de normale werkuren al meer dan een jaar vol zaten. Ze kunnen buiten 9u-17u wel nog afspraken maken maar nu moeten ze verplicht van de overheid melden dat dit een meerkost is van €31. Vroeger deden ze dit zonder dit op voorhand te melden. Maar ze hebben nu meldplicht gekregen.

Dank u overheid om dit te wijzigen (gemeend)
Nu weet ik opeens waarom ik in het verleden altijd voorstellen kreeg zoals "zondagnacht om 4u is er nog plaats". Ik vond dat sowieso al raar.

Als ik dit verhaal aan mijn collega's vertel, komen er nog andere praktijken naar boven. Een CEO die ik ken moest dringend onder de MRI en kreeg letterlijk het voorstel om €50 extra te betalen. In dat geval kunnen ze ipv 8 maanden -> 3 maanden later een afspraak maken. Hij heeft toen geantwoord: "We gaan het anders doen. Ik geef jou €100 en je maakt nu een afspraak binnen enkele weken." En zo geschiedde.

Dit is helaas geen toogpraat. Wanneer komt Canvas eens undercover langs om dit op de nationale televisie te tonen? De ziekenhuizen hadden sowieso geen goede reputatie maar dit is echt niet oké. Vooral omdat dit als gevolg heeft dat arme mensen minder snelle zorgen krijgen.

Ik vraag mij oprecht af of er iemand een afspraak heeft tussen 9u en 17u.
Stel je voor dat iedere garagist zo gaat beginnen.

De laatste tijd heb ik wat problemen en moest ik onder andere een MR - MRi - CT scan laten uitvoeren. Ik kreeg keer op keer te horen dat ze tussen de normale werkuren al meer dan een jaar vol zaten. Ze kunnen buiten 9u-17u wel nog afspraken maken maar nu moeten ze verplicht van de overheid melden dat dit een meerkost is van €31. Vroeger deden ze dit zonder dit op voorhand te melden. Maar ze hebben nu meldplicht gekregen.

Dank u overheid om dit te wijzigen (gemeend)
Nu weet ik opeens waarom ik in het verleden altijd voorstellen kreeg zoals "zondagnacht om 4u is er nog plaats". Ik vond dat sowieso al raar.

Als ik dit verhaal aan mijn collega's vertel, komen er nog andere praktijken naar boven. Een CEO die ik ken moest dringend onder de MRI en kreeg letterlijk het voorstel om €50 extra te betalen. In dat geval kunnen ze ipv 8 maanden -> 3 maanden later een afspraak maken. Hij heeft toen geantwoord: "We gaan het anders doen. Ik geef jou €100 en je maakt nu een afspraak binnen enkele weken." En zo geschiedde.

Dit is helaas geen toogpraat. Wanneer komt Canvas eens undercover langs om dit op de nationale televisie te tonen? De ziekenhuizen hadden sowieso geen goede reputatie maar dit is echt niet oké. Vooral omdat dit als gevolg heeft dat arme mensen minder snelle zorgen krijgen.

Ik vraag mij oprecht af of er iemand een afspraak heeft tussen 9u en 17u.
Stel je voor dat iedere garagist zo gaat beginnen.
Ik heb onlangs ook wat scans moeten laten doen, en dat was gewoon tijdens de kantooruren. Ja, dan moet je wat langer wachten.
En elke garagist werkt zo, als uw auto tegen morgen een onderhoud nodig heeft, ga je gigantisch veel meer betalen dan wanneer je die afspraak maanden op voorhand maakt.

Ik kan weldegelijk bevestigen dat er overdag wel degelijk alles volzet is.
Alternatief is natuurlijk ook enkel maar scannen in daguren en de wachttijd voor iedereen maanden/jaar maken, dan moet er geen personeel 's avonds of in weekend werken om de scans te maken.

Vroeger was er ook meldplicht, maar mocht het supplement ook in daguren aangerekend worden. Het wordt ook gezien om de scans af te remmen, veel te veel artsen schrijven scan voor/patiënten willen scan, zeker als het 'gratis' is

Dit is schering en inslag.

Als je aan dokters vraagt waarom het numerus fixus bestaat, dan gaat het steevast de altruïstische toer op à la: "Dat is om de maatschappij te beschermen tegen medische overconsumptie". Bullshit natuurlijk, dat is om zoveel mogelijk kunstmatige schaarste aan dokters te kunnen behouden en hun monopolie te verstevigen.
Want ondertussen is België gewoon het mekka van de medische overconsumptie op basis van de praktijken die jij beschrijft. Nergens worden er meer (onnodige) scans genomen dan in België. Met frauduleuze en corrupte praktijken zoals jij die hier mooi beschrijft hierboven.

Onlangs verscheen er nog een artikel in de krant met hetzelfde verhaal: zogezegd zitten alle dokters maanden (jaren?) volzet. Maar wie smeergeld onder tafel beetaalt, die mag volgende week al langskomen. En dat passeert allemaal.

Als je naar de dermatoloog moet voor controle op huidkanker, die moet maanden wachten. Wie daarentegen pure esthetische ingrepen wil zoals botox laten spuiten (veel lucratiever voor dermatologen), die mag binnen een paar weken al langskomen. Geen enkel probleem. 🤡

Er is een substantieel aandeel aan dokters die geen moer geven om volksgezondheid maar louter en alleen geld willen scheppen op kosten van de maatschappij. Maar aangezien dokters nog steeds op een maatschappelijke piëdestal worden geplaatst, mag daar blijkbaar niets van gezegd worden.

Ik heb onlangs ook wat scans moeten laten doen, en dat was gewoon tijdens de kantooruren. Ja, dan moet je wat langer wachten.
En elke garagist werkt zo, als uw auto tegen morgen een onderhoud nodig heeft, ga je gigantisch veel meer betalen dan wanneer je die afspraak maanden op voorhand maakt.

Ah, dus dokters wanen zich in een vrije, commerciële markt?

Ah, dus dokters wanen zich in een vrije, commerciële markt?
Het standpunt was letterlijk "stel dat elke garagist zo zou beginnen"...

Voor zover ik weet wordt botox (tegen rimpels) vooral door plastisch chirurgen gedaan. Daarnaast kan een plekje voor 2 minuten een spuit zetten ook veel makkelijker zijn dan een onderzoek van een uur in te plannen. Ook wel vreemd dat je zegt dat er niks van gezegd mag worden, maar je in dezelfde post zegt dat er een artikel over verschenen is.

Hier had de dochter toch op dik 2 maanden een plaats overdag bij de MRI.

Kan het ook van ziekenhuis tot ziekenhuis afhangen? Want bij ons was het een groot UZ.

Voor zover ik weet wordt botox (tegen rimpels) vooral door plastisch chirurgen gedaan. Daarnaast kan een plekje voor 2 minuten een spuit zetten ook veel makkelijker zijn dan een onderzoek van een uur in te plannen. Ook wel vreemd dat je zegt dat er niks van gezegd mag worden, maar je in dezelfde post zegt dat er een artikel over verschenen is.
Botox tegen rimpels wordt zelfs door mijn huisdokter gedaan, dus dat wordt zeker niet enkel door plastische chirurgen gedaan hoor.

Botox tegen rimpels wordt zelfs door mijn huisdokter gedaan, dus dat wordt zeker niet enkel door plastische chirurgen gedaan hoor.
Dat is dan wel enkel als die daarvoor een specifieke opleiding heeft gevolgd. Daar kan je je ethisch vragen bij stellen, maar huisartsen zijn dan weer niet "volboekt voor maanden" (dus wss beter dat zij het ook doen). Maar ik denk niet dat er veel dermatologen zich bezig houden met puur esthetische huidbehandelingen. Werk genoeg met effectief dringende dingen.

De ziekenhuizen hadden sowieso geen goede reputatie maar dit is echt niet oké. Vooral omdat dit als gevolg heeft dat arme mensen minder snelle zorgen krijgen.
Ik ben 4 jaar geleden geopereerd op 4 plaatsen tegelijkertijd.

Ik word wakker: De arts "Ah nog jong. Geen complicaties. Alles OK. Bel maar ne chauffeur op die u komt halen"
Ik werd nog dezelfde dag ontslagen. Ik herinner daar echter niets (meer) van.

Er is gewoon nergens nog plaats en men moet zo snel mogelijk plaats maken.

Want ondertussen is België gewoon het mekka van de medische overconsumptie op basis van de praktijken die jij beschrijft. Nergens worden er meer (onnodige) scans genomen dan in België.
Over dat laatste ben ik ook in twijfel. Ze gaan mijn nieren opereren maar eerst willen ze nog een scan van mijn longen maken. Ik had toen ook de indruk dat ze graag scans maken :D

Ik moet nu minstens 5 dagen blijven dus ik veronderstel dat mijn operatie wat zwaarder is dan die van jou
Hernia in de buik + Hernia linker en rechter lies + Besnijdenis (wegens pijn)

Niet zo'n grote operaties maar zo op 4 plaatsen tegelijkertijd heeft toch (altijd) wel een ferme impact.
Ik schrik er nog altijd van dat ik niet minstens 1 nacht daar moest blijven.

Ik herinner van die dag niets meer. Mijn moeder (die ik had opgegeven als chauffeur) is mij toen komen halen want zelf rijden mocht niet (daartoe was ik ook niet in staat).

Het blijft een goed draaiende KMO waar geld soms iets te centraal staat. Ze mogen vragen wat ze willen met al die ziekteverzekeringen. De klant betaalt toch maar 10% en de overheid moet sowieso de rest betalen.

Lees: wij

Hier had de dochter toch op dik 2 maanden een plaats overdag bij de MRI.

Kan het ook van ziekenhuis tot ziekenhuis afhangen? Want bij ons was het een groot UZ.
Klopt, jaar is ook wel heel lang, in deze regio is het ook eerder 3 maanden vs 2 weken.

Bij de MRI's/ct/... zijn radiologen eerder net tegen de vele (vaak zinloze) scans. Tzijn de voorschrijvers die moeten aangepakt worden. Nu wil de overheid iets van nog X scans per jaar terugbetaald, maar dan wordt het natuurlijk ook lastig. Ga jij gratis werken vanaf september als je aan het aantal zit? Of half zoveel maar op een dag en wachttijden verdubbelen?

Vergelijk het met een loodgieter die 100 depannages doet op een jaar en ze zeggen ; nog 50 worden betaald op een jaar. Die gaat ook anders werken.

Bij de MRI's/ct/... zijn radiologen eerder net tegen de vele (vaak zinloze) scans. Tzijn de voorschrijvers die moeten aangepakt worden. Nu wil de overheid iets van nog X scans per jaar terugbetaald
Of je bedoelt de patiënt aanpakken die komt zagen tegen zijn dokter voor beeldvorming van zijn knie/heup die toch zoveel pijn doet.

De overheid zou beter het remgeld verhogen om de patiënt te laten voelen dat gezondheidszorg niet gratis kan zijn.
Het remgeld voor een consultatie bij huisarts is al jaren 4 euro, wordt zelfs niet geïndexeerd.
En de groep patiënten met verhoogde tegemoetkoming die niets betaalt voor de gezondheidszorg neemt alleen maar toe.
Als de overheid daar consequent een bescheiden bedrag vraagt als opleg en dus minder zelf terugbetaalt aan de patiënt en zo duidelijk maakt dat gezondheidszorg geld kost, dan zal er al héél veel bespaard worden.

Idem met vragen voor zinloze attesten. Je kan je niet voorstellen voor hoeveel attesten een stempel van een arts nodig is. Als de overheid eens snoeit daarin worden velen nutteloze consultaties vermeden en wordt een hele hap bespaard uit het gezondheidsbudget.

In mijn geval worden de scans wel opgelegd ipv dat ik ze vraag / wil. Er was zelfs een scan wat mislukt waardoor ze vroegen om er nog een te doen, en ze gingen dan ook wat dieper kijken.

Aaah mijn vader is gestorven door slechte time management van de MRI maffia.

Is gewoon terug teken van het falen van België. Niets nieuw

Ik heb tijdens de lockdown een MRI moeten laten doen om iets uit te sluiten en ik denk dat het binnen 10 dagen was.

Geen idee of de lockdown ervoor zorgde dat het zo snel ging of dat de dokter daar voor heeft gezorgd.

Bij ons zitten ze een jaar vol, en moet je €30 extra betalen om binnen 3 maanden te komen en dan nog extra (niet officieel) betalen om binnen enkele weken te komen. Van een garagist kan ik dat nog begrijpen, maar niet van een ziekenhuis.

Ik geloof er eerlijk gezegd niets van, dat ze een jaar vol zitten. Hier in de regio heeft niemand een afspraak kunnen bemachtigen tussen 9u en 17u. Een MRI of CT scan was de afgelopen 30 jaar altijd in het midden van de nacht.

Het enige verschil is dat het nu allemaal naar boven komt, omdat ze meldingsplicht hebben van die extra fee, opgelegd door de overheid.

Terug
Bovenaan