Wanpraktijken MR en CT scan ziekenhuis

In mijn geval worden de scans wel opgelegd ipv dat ik ze vraag / wil. Er was zelfs een scan wat mislukt waardoor ze vroegen om er nog een te doen, en ze gingen dan ook wat dieper kijken.

Aaah mijn vader is gestorven door slechte time management van de MRI maffia.

Is gewoon terug teken van het falen van België. Niets nieuw

Doordat er zoveel onnodige scans gebeuren wordt de wachttijd voor terechte scans ook langer.

Ideaal zou een systeem zijn waarbij de scan een bepaalde weging krijgt die de dringendheid en eventueel het bedrag van terugbetaling bepaalt.

Zo zou in uw geval de wachttijd korter kunnen zijn maar voor een patiënt die een chronisch stabiele aandoening heeft en men een evolutie van het ziektebeeld zou willen zien de wachttijd langer.

Wanneer een arts van oordeel is dat de patiënt eigenlijk geen nieuwe scan nodig heeft omdat het aan de behandeling niet veel zal veranderen, dan komt de patiënt achteraan op de wachtlijst en betaalt die de volle pot.

Bij ons zitten ze een jaar vol, en moet je €30 extra betalen om binnen 3 maanden te komen en dan nog extra (niet officieel) betalen om binnen enkele weken te komen. Van een garagist kan ik dat nog begrijpen, maar niet van een ziekenhuis.

Ik geloof er eerlijk gezegd niets van, dat ze een jaar vol zitten. Hier in de regio heeft niemand een afspraak kunnen bemachtigen tussen 9u en 17u. Een MRI of CT scan was de afgelopen 30 jaar altijd in het midden van de nacht.

Het enige verschil is dat het nu allemaal naar boven komt, omdat ze meldingsplicht hebben van die extra fee, opgelegd door de overheid.
Je hebt toch zelf een afspraak tussen 9 en 17u kunnen bemachtigen? Binnen een jaar...
Dat is de definitie van dat ze een jaar vol zitten he.

Vanmorgen ook nog eens onder NMR gaan liggen. In tegenstelling tot de vorige twee keren (na 20u) heb ik niets van info gekregen of moeten aftekenen voor akkoord. Ik ben dus benieuwd naar de factuur, want ik verwacht toch ook een weekend-tarief ergens.
Mij stoort het vooral dat je nul inbreng hebt. Je belt voor een afspraak, zij zeggen een datum en uur (dat effectief ALTIJD na de werkuren is) en als je in de wachtzaal zit sta je voor het blok. Plots komen ze af met extra kosten omdat je na de werkuren gaat, terwijl je daar helemaal niet zelf voor kiest. Ik heb dit nu bij 3 verschillende ziekenhuizen gehad.

Dat dat tijdens de dag al een jaar zou vol zitten, lijkt me ook sterk eerlijk gezegd. Ze scannen 4 mensen per uur, 7-18u is binnen de werkuren voor het ziekenhuis. Dus 44 plaatsen per dag. Enkel op de weekdagen zijn dat meer dan 11.000 scans per jaar per scanner. En dat zou allemaal al vol staan? Ik heb toch ook moeite om dat te geloven. Iemand die overdag nog werkt, gaat zelfs liever 's avonds gaan.

Bij ons zitten ze een jaar vol, en moet je €30 extra betalen om binnen 3 maanden te komen en dan nog extra (niet officieel) betalen om binnen enkele weken te komen. Van een garagist kan ik dat nog begrijpen, maar niet van een ziekenhuis.

Ik geloof er eerlijk gezegd niets van, dat ze een jaar vol zitten. Hier in de regio heeft niemand een afspraak kunnen bemachtigen tussen 9u en 17u. Een MRI of CT scan was de afgelopen 30 jaar altijd in het midden van de nacht.

Het enige verschil is dat het nu allemaal naar boven komt, omdat ze meldingsplicht hebben van die extra fee, opgelegd door de overheid.
Vroeger mocht op elk uur een supplement gevraagd worden (dus niet enkel in het weekend of na 17u) waardoor de stelling dat "het al 30 jaar zo is" enkel bevestigt dat ze effectief vol zitten qua scancapaciteit. Dat is nu enkel erger geworden omdat bij het supplementenverbod (i) meer mensen een scan tijdens de uren willen en (ii) geen ideale schema's kunnen opgesteld worden omdat elke pathologie tijdens de uren een scanslot moet krijgen.

Afspraak laten maken door uw huisdokter kan ook een wereld van verschil zijn.
Vrijdag huisdokter, zondag ochtend 7 uur als eerste onder de MRI, idd aan verhoogd tarief maar dat zal me een worst wezen.
Mocht toen ook niet zelf rijden dus als dit tijdens de week was geweest zou m'n vriendin ook al verlof moeten genomen hebben...
Voor zoiets een dag verlof nemen vind ik zonde. Dan betaal ik liever iets meer om dan op het gemak te kunnen gaan.
Je kan ook alles in vraag stellen en achter alles een probleem zoeken. Of gewoon doen, dat kan ook.

Ik heb tijdens de lockdown een MRI moeten laten doen om iets uit te sluiten en ik denk dat het binnen 10 dagen was.

Geen idee of de lockdown ervoor zorgde dat het zo snel ging of dat de dokter daar voor heeft gezorgd.
Er is altijd ruimte voor dringende scans. Je kan altijd geluk hebben dat je zo’n plaats kan innemen.
Of iemand is net overleden die een plaatsje had over 10 dagen en je kon net die plaats innemen.
Er kunnen verschillende redenen zijn.

Ze scannen 4 mensen per uur,
Dat jouw scan 15 minuten duurde betekent nog niet dat dit het gemiddelde is, veel MRI scans die langer duren.
En dan heb je nog de configuratie die per patiënt anders is. Die 15min scan is al rap een halfuur met alle voorbereidingen er bij.

Mij stoort het vooral dat je nul inbreng hebt. Je belt voor een afspraak, zij zeggen een datum en uur (dat effectief ALTIJD na de werkuren is) en als je in de wachtzaal zit sta je voor het blok.
Maar je kan toch zelf kiezen wanneer je de afspraak dan vastlegt?
Dat dat tijdens de dag al een jaar zou vol zitten, lijkt me ook sterk eerlijk gezegd. Ze scannen 4 mensen per uur, 7-18u is binnen de werkuren voor het ziekenhuis. Dus 44 plaatsen per dag. Enkel op de weekdagen zijn dat meer dan 11.000 scans per jaar per scanner. En dat zou allemaal al vol staan? Ik heb toch ook moeite om dat te geloven. Iemand die overdag nog werkt, gaat zelfs liever 's avonds gaan.
Dat staat niet voor een jaar al vol.
Hooguit enkele weken.
Tenzij het bvb met inspuiten van contrastvloeistof is in het gewricht is kan die wachtrij langer zijn omdat de arts dit moet doen.

Maar die scanner draait wel effectief continu om op te brengen.

Maar je kan toch zelf kiezen wanneer je de afspraak dan vastlegt?
Als je overdag wil, verschuiven ze het gewoon nog verder en als je afziet is dat geen optie, dat weten zij ook.

Dat staat niet voor een jaar al vol.
Hooguit enkele weken.
Tenzij het bvb met inspuiten van contrastvloeistof is in het gewricht is die wachtrij kan langer zijn omdat de arts dit moet doen.

Maar die scanner draait wel effectief continu om op te brengen.
Dat het een jaar vol staat, komt hier wel al een paar keer naar voren als reden nochtans. Het is dus gewoon puur om op te brengen? Dan is dat supplement eigenlijk nog schandaliger.

Hier in de regio heeft niemand een afspraak kunnen bemachtigen tussen 9u en 17u. Een MRI of CT scan was de afgelopen 30 jaar altijd in het midden van de nacht.
Jij was van de kanten van Aalst zeker?

Raar, want ik ken mensen die zowel in OLV als ASZ de afgelopen 5j een afspraak hadden binnen de paar weken en gewoon in de week tussen 9u en 17u. En 1 iemand via spoed (ik denk ASZ maar dat ben ik niet zeker) dat er tussen genomen is paar uur later.
Allemaal wel relatief dringende zaken (tot heel dringend van die persoon via spoed), kan zijn dat de niet-dringende zaken langer moeten wachten.

Dus geen idee waar die niemand & 30j vandaan komt buiten dat het een overdrijving is die in de verste verte niet met de werkelijkheid overeen komt.

Als je overdag wil, verschuiven ze het gewoon nog verder en als je afziet is dat geen optie, dat weten zij ook.
Maar dit is bij veel patienten ook een probleem. Ze denken dat door een scan sneller te doen hun probleem of hun pijn ook sneller opgelost zal zijn.
Veel van de scans om naar bvb een gewricht te kijken gaan naar behandeling toe geen verschil maken.
Dat het een jaar vol staat, komt hier wel al een paar keer naar voren als reden nochtans. Het is dus gewoon puur om op te brengen? Dan is dat supplement eigenlijk nog schandaliger.
Ik heb persoonlijk nog nooit geweten dat een patient een jaar moest wachten om een MRI te laten nemen. 2 maand max zou ik zeggen.

Maar dit is bij veel patienten ook een probleem. Ze denken dat door een scan sneller te doen hun probleem of hun pijn ook sneller opgelost zal zijn.
Veel van de scans om naar bvb een gewricht te kijken gaan naar behandeling toe geen verschil maken.
Dat zou dan niet verkeerd zijn om als arts de dringendheid te bepalen.

Ik heb persoonlijk nog nooit geweten dat een patient een jaar moest wachten om een MRI te laten nemen. 2 maand max zou ik zeggen.
Vorig jaar toch ook eens 14 weken moeten wachten om dan om 20u40 te mogen gaan. :p Die er voor zat ik toch ook aan 10 weken wachttijd en voor die van vandaag 6 weken.

Vorig jaar toch ook eens 14 weken moeten wachten om dan om 20u40 te mogen gaan. :p Die er voor zat ik toch ook aan 10 weken wachttijd en voor die van vandaag 6 weken.
Dus op 3 scans een gemiddelde van 10 weken wachttijd.
En nu niet persoonlijk een aanval op jou gericht.
Maar als we die 3 scans zorgvuldig zouden bekijken en analyseren, hoeveel zouden er terecht zijn?
Ik denk dat ruw geschat minstens 80-90% van de populatie al nutteloze scans ondergaan heeft.

Dus op 3 scans een gemiddelde van 10 weken wachttijd.
En nu niet persoonlijk een aanval op jou gericht.
Maar als we die 3 scans zorgvuldig zouden bekijken en analyseren, hoeveel zouden er terecht zijn?
Ik denk dat ruw geschat minstens 80-90% van de populatie al nutteloze scans ondergaan heeft.
Alle drie in mijn geval, geen idee wat de rest daar doet natuurlijk. En dat laatste is ook weer een gevolg van wat ik in de vorige post zei: de behandelend arts zou dat ook beter moeten inschatten.

Alle drie in mijn geval, geen idee wat de rest daar doet natuurlijk. En dat laatste is ook weer een gevolg van wat ik in de vorige post zei: de behandelend arts zou dat ook beter moeten inschatten.
Klopt, maar het is allemaal zo simpel niet, om maar een eenvoudig voorbeeld te geven.

Iemand met aanhoudende knieklachten.
De patiënt wil weten wat het probleem is en de arts wil een objectief beeld hebben.
Dus er wordt besloten om een MRI te nemen.
Volgens de richtlijnen is hier vaak geen toegevoegde waarde.
Slechts in bepaalde gevallen wel.
En zowel patient als arts denken veel te snel dat het voor deze individuele situatie wel te verantwoorden valt.

Neen, dat is mijn juist punt. Dan had ik volgens de secretaresse een afspraak in 2026. Je wordt daar dus constant voor een keuze gemaakt. Een jaar wachten of €31 opleggen.

Neen, dat is mijn juist punt. Dan had ik volgens de secretaresse een afspraak in 2026. Je wordt daar dus constant voor een keuze gemaakt. Een jaar wachten of €31 opleggen.
Je kan dan toch naar een ander ziekenhuis bellen? Er zijn zoveel plaatsen waar MRI’s kunnen gepland worden.

Terug
Bovenaan