Wantoestanden in de kinderopvang

Voor mij is het simpel (maar ik ben dan ook kinderloos). Wil je kinderen? Zorg er dan zelf voor. (net zoals in andere landen)
Niets houdt u tegen om 2 3 jaar minder 'goed' te leven en op een uitkering vallen i.p.v. van je kinderen hele dagen in de crèche te steken.
Mijn mama was een huismoeder (4 kinderen) en ik ben heel blij dat zij er altijd voor ons was.
Mijn broers en zussen hebben hun kinderen ook in de crèche, reken vaak op mijn ouders voor oppas, want ja, me time is o zo belangrijk.
Geen verwijt naar mensen toe uiteraard, het is allemaal niet makkelijk, en het zal alleen maar moeilijker worden.
Voor mensen dat alleen zijn, kan ik me bijna niet voorstellen hoe moeilijk het zou zijn.

Voor mij mogen 'huisvrouwen' gerust een volwaardig loon krijgen gedurende enkele jaren van de overheid.
Als het kinderprobleem is opgelost, kunnen we misschien beginnen met onze oudere bevolking niet in dure gevangenissen te stoppen.

Andere culturen hebben hiervoor toch betere oplossingen lijkt me

Voor mij is het simpel (maar ik ben dan ook kinderloos). Wil je kinderen? Zorg er dan zelf voor. (net zoals in andere landen)
Niets houdt u tegen om 2 3 jaar minder 'goed' te leven en op een uitkering vallen i.p.v. van je kinderen hele dagen in de crèche te steken.
Mijn mama was een huismoeder (4 kinderen) en ik ben heel blij dat zij er altijd voor ons was.
Mijn broers en zussen hebben hun kinderen ook in de crèche, reken vaak op mijn ouders voor oppas, want ja, me time is o zo belangrijk.
Geen verwijt naar mensen toe uiteraard, het is allemaal niet makkelijk, en het zal alleen maar moeilijker worden.
Voor mensen dat alleen zijn, kan ik me bijna niet voorstellen hoe moeilijk het zou zijn.

Voor mij mogen 'huisvrouwen' gerust een volwaardig loon krijgen gedurende enkele jaren van de overheid.
Als het kinderprobleem is opgelost, kunnen we misschien beginnen met onze oudere bevolking niet in dure gevangenissen te stoppen.

En wat versta ja dan onder "andere culturen en hun oplossingen"? Want ik ken er zo heel weinig eigenlijk.
Je kan wel zeggen dat niets u tegen houdt om 2 of 3 jaar te stoppen met werken, in praktijk zijn er heel veel dingen die u tegen houden. Leningen, facturen, ... De gemiddelde belg spaart 387€ per maand...
Er worden jaarlijks +- 115k kinderen geboren in België. Reken op 2000€/netto per maand. Dat is een extra kost van 690 miljoen euro he. En "de overheid" betaalt die niet, de belastingsbetaler betaalt die.
En iemand met 10 kinderen, mag die dan 30 jaar thuis blijven met behoud van volwaardig loon?

Veel van die betere oplossingen komen neer op hoe het hier 50 jaar geleden was natuurlijk, één partner (bijna altijd de man) die uit werken ging en één partner (bijna altijd de vrouw) die het huishouden en de kinderen voor zich nam. Tenzij je met andere culturen gewoon Duitsland of Scandinavische landen bedoelt, waar je langer thuis bent (waarna er volgens mij ook opvang nodig is).

Laatst bewerkt:
@benjicroc >> back to the fifties.

Je bekijkt het wel heel eng:

- Een ouder die thuisblijft voor de zorg en hiervoor op een uitkering terugvalt kost ook geld aan de maatschappij. Mogelijk zelfs meer als de opvang van dat kind.
- In jouw model ga je ervan uit dat beide ouders braafjes samen blijven en er ééntje gaat werken voor brood op de plank (in jou beeld dan nog eerder de vrouw als de man). Hoe moet dat dan met éénoudergezinnen?
- Door geen kinderopvang te voorzien zal je imo eerder bepaalde groepen nog meer in isolement duwen.
- Kinderopvang blijkt een belangrijke factor te zijn in participatie op de arbeidsmarkt.

Huisvrouwen een volwaardig loon geven... Bring it on. Dan blijf ik als éénoudergezin ook liever thuis tot mijn dochter meerderjarig is :)

Lijkt me een hele dure oplossing.

Goh ik keur dat ook af, maar als ik aan de toekomst denk gaan we 's ochtends in de situatie zitten dat mijn vrouw om 7u begint met werken, en ik de dochter dan afzet om rond 9u op het werk te zijn. Als ik geen les moet geven kan ik bij ziekte dan thuisblijven en wat meetings verplaatsten, maar bij lessen is dat al een probleem. Mijn vrouw is mede-verantwoordelijk om voor het eten te zorgen van enkele honderden bejaarden, in een onderbemande keuken.
Ik lig soms al wakker van hoe we dit alles gaan opvangen zonder grootouders eerlijk gezegd. Het plan dat mijn vrouw zou thuisblijven heeft al eens op tafel gelegen, maar deze job doet ze graag. 'When shit hits the fan' zullen we waarschijnlijk daartoe gedwongen worden.

Dus dat er mensen zijn die 's morgens het niet zien zitten en hopen dat het met een perdolan opgelost is, ja zeker af te keuren, maar niet helemaal onbegrijpelijk in de wereld vandaag. Het lijkt me gewoon te kaderen in de algemene trend waar men meer en meer hooi op de vork neemt, door een soort van (soms gepercipieerde) druk. Als ik zie hoe vaak de spoorweg naast ons stilligt wegens een "persoonsongeval", denk ik (zoals ik geregeld zeg) dat we onszelf voorbij lopen.

En de contradictie in dit alles zit dan in het feit dat we in een welvaartsstaat wonen waar allerhande opvang bestaat, en je met vrij "standaardjobs" kan overleven.
Velen maken zich zorgen over hoe ze het gaan bolwerken... It takes a village to raise a child.

Kinderopvang is belangrijk als economische motor: het geeft mensen de kans om deel te nemen aan de arbeidsmarkt en bij te dragen tot het nationaal product. Een niet te onderschatten voordeel van een goede kinderopvang.

Onlangs een vriend op bezoek gehad die ondertussen in Zweden woont:

- Tot kindje 1 jaar is kunnen ouders ouderschapsverlof opnemen.
- Kinderopvang is er voorzien door de gemeente voor elk kind vanaf 1 jaar tot ze naar de kleuterschool gaan.
- Per maximum 12 kinderen moet er 1 professionele kinderverzorger worden voorzien.
- Ouders moeten de eerste week van de kinderopvang samen met hun kind aanwezig zijn zodat het kan wennen aan het ritme van de opvang binnen een vertrouwd kader. Die week zijn ze gewettigd afwezig op hun werk en wordt het loon gewoon doorbetaald.
- Eten van de kinderen moet bereid worden door een geschoolde kok die zijn menu's volgens richtlijnen moet opstellen.
- Peuters worden er niet zomaar opgevangen maar krijgen ook vaardigheden aangeleerd.
- Maximum te betalen bedrag voor eerste kind was iets van een 150 euro.
- Opvang is 7 op 7 open zodat ook mensen die in het weekend moeten werken opvang hebben voor hun kinderen.
- Bedoeling is er blijkbaar wel dat kinderen maximaal 5 dagen per week naar die opvang kunnen gaan. Uitzonderingen zijn echter mogelijk bij bevoordeeld beroepen met wachtdienst of ziekte van de ouders, ...

Kwaliteit en toegankelijkheid van kinderopvang ligt er hoger als in België.

Er bestaat geen goedkope oplossing.
Goedkoop= slechte kwaliteit opvoeding.
Want na de creche moet er nog opvang zijn op scholen en dergelijke.

Maar binnen dit en 20 jaar is er een gegarandeerd basisinkomen.
Niet vergeten dat er al vele mensen niet meer gaan werken om op hun kinderen te letten.
Spijtig genoeg wel met een uitkering en niet via een minimumloon van 2K of dergelijke.
Hierdoor hebben die mensen sociale voordelen die ook veel geld kosten aan de maatschappij (sociaal wonen, sociale energietarieven,etc)
Met een gegarandeerd basisinkomen valt dit in de meeste gevallen volledig weg.
En dan wil ik wel is zien of het ene nog zoveel duurder is als het andere.
In ieder geval hebben de mensen dan wel de tijd/middelen om hun kinderen zelf op te voeden (en ik ga ervan uit dat de mensen dat beter doen dan vreemden)

Maar nogmaals, ik benadruk dat ik geen kinderen heb, en dat ik ook begrijp dat mijn visie daarom niet de juiste is.

wat ik wel merk:
Is dat zowel in creches, kinderopvang en scholen er meer en meer verwacht wordt dat kinderen daar opgevoed worden.
Dat kan toch niet de bedoeling zijn?

Het jaren 50 verwijt, sorry, maar ik zou de eerste zijn om thuis te blijven om mijn kind te zien opgroeien.
Volgens mij wil je dat je kind zoveel mogelijk van jou meekrijgt, en dat kan alleen maar door er aanwezig voor te zijn.

Ten slotte, mijn moeder was alleenstaand met 2 kinderen, heeft iemand leren kennen en dan nog 2 kinderen gehad.
Met een zeer bescheiden inkomen zijn we niets tekort gekomen.

Er bestaat geen goedkope oplossing.
Goedkoop= slechte kwaliteit opvoeding.
Want na de creche moet er nog opvang zijn op scholen en dergelijke.

Maar binnen dit en 20 jaar is er een gegarandeerd basisinkomen.
Niet vergeten dat er al vele mensen niet meer gaan werken om op hun kinderen te letten.
Spijtig genoeg wel met een uitkering en niet via een minimumloon van 2K of dergelijke.
Welke uitkering denk je te krijgen als je ontslag neemt om voor een kind te zorgen? Of spreken we dan over allerhande systemen waarop niet iedereen aanspraak kan maken, en die veelal ook gewoon te kort zijn?
Het jaren 50 verwijt, sorry, maar ik zou de eerste zijn om thuis te blijven om mijn kind te zien opgroeien.
Volgens mij wil je dat je kind zoveel mogelijk van jou meekrijgt, en dat kan alleen maar door er aanwezig voor te zijn.

Ten slotte, mijn moeder was alleenstaand met 2 kinderen, heeft iemand leren kennen en dan nog 2 kinderen gehad.
Met een zeer bescheiden inkomen zijn we niets tekort gekomen.
Het is geen verwijt om vast te stellen dat het vroeger zo was hé. Het is nu ook niet echt of iedereen die nu zijn kinderen veel te vroeg afzet in de crèche dat voor zijn plezier doet, het lijkt me toch wel merkelijk moeilijker dan toen om er op één loon te geraken.

De meest voor de hand liggende uitkering is werkloosheidsvergoeding.
Idealiter is dit gewoon ook een basisinkomen.
Laat ons toch niet beweren dat je hier in België geen uitkering geniet als je zelfs geen zin hebt om te werken.
Is het geen werkloosheidsvergoeding, dan is het leefloon, of whatever. (ik ben ook van mening dat je daarvan niet normaal kan leven).
Er is ook een reden waarom veel 1 ouder gezinnen vastzitten in die spiraal.
Te veel verdienen om te kunnen genieten van sociale voordelen (en dan geen tijd hebben met je kind)
Dus kiezen zij (bewust of noodzakelijk eigenlijk) voor de optie om een uitkering te krijgen en dan de bijkomende voordelen, zodat ze op het einde van de rit er iets beter vanaf komen (ik benadruk iets beter, ik denk dat niemand ervoor kiest om zo te moeten rondkomen).

Het lijkt me inderdaad ook moeilijker om er met maar 1 loon te geraken (bijna onmogelijk denk ik zelf) dan 25 jaar geleden.
Maar daarom moeten we misschien kijken naar oplossingen.
Stel u voor dat er een supplement is van laat ons zeggen 2K voor huismoeder (full time).

Minder subsidies voor kinderopvang. (ja ja ook kinderopvang is gesubsidieerd door de overheid)
Minder opvang in scholen (ook dit is een kost).
Minder (jeugd) criminaliteit: Kan volgens mij komen door gebrek aan toezicht ouders.
Er zijn volgens mij honderden posten die alleen maar beter kunnen zijn voor zowel kind als ouder.

en het beste volgens mij is het enige wat onbetaalbaar is, meer tijd met je kind.
En dat tijdens de jaren dat het de meeste vorming nodig heeft.

Ik ben trouwens ook fan van zorgen voor onze ouderen in de maatschappij. Ook hier kunnen we veel leren van andere culturen en de mensen niet in halve gevangenissen steken waar er evenveel wandaden gebeuren als in de crèches.
Als een huismoeder voor de opvoeding van een kind en een oudere persoon kan zorgen, dan is die 2k basisinkomen een win win situatie denk ik.

Laatst bewerkt:
De meest voor de hand liggende uitkering is werkloosheidsvergoeding.
Idealiter is dit gewoon ook een basisinkomen.
Laat ons toch niet beweren dat je hier in België geen uitkering geniet als je zelfs geen zin hebt om te werken.
Is het geen werkloosheidsvergoeding, dan is het leefloon, of whatever. (ik ben ook van mening dat je daarvan niet normaal kan leven).
Maar het gaat hier om een klassieke situatie van tweeverdieners, waar iemand dan al dan niet zou beslissen thuis te blijven voor de kinderen.
Ontslag nemen -> geen werkloosheidsuitkering
Je kan werken en je kind naar de crèche sturen -> geen leefloon (vermoed ik)
Ik weet niet welke whatever er nog overblijft hoor, volgens mij komt het dan gewoon neer op "is het loon van de werkende partner voldoende", misschien nog aangevuld met wat sociale voordelen als je onder een bepaalde grens zit, of het huwelijksquotiënt als je getrouwd bent.

Maar het gaat hier om een klassieke situatie van tweeverdieners, waar iemand dan al dan niet zou beslissen thuis te blijven voor de kinderen.
Ontslag nemen -> geen werkloosheidsuitkering
Je kan werken en je kind naar de crèche sturen -> geen leefloon (vermoed ik)
Ik weet niet welke whatever er nog overblijft hoor, volgens mij komt het dan gewoon neer op "is het loon van de werkende partner voldoende", misschien nog aangevuld met wat sociale voordelen als je onder een bepaalde grens zit, of het huwelijksquotiënt als je getrouwd bent.
En niet te vergeten: stap maar eens terug in de bedrijfswereld na 3 jaar.
En wat met bvb CEO's...

En niet te vergeten: stap maar eens terug in de bedrijfswereld na 3 jaar.
En wat met bvb CEO's...
Maar dat is dan misschien eerder een aanvaardbaar offer om kinderen te krijgen, lijkt me, een wat lager loon. En in een maatschappij waar dat ingeburgerd is, zal het ook wel geen ramp zijn op een CV zeker?

In een sector waar ze geen mensen teveel hebben lijkt het me nu ook niet of men een gat van enkele jaren, met goede uitleg, niet zal aanvaarden. Maar wat je zegt is eigenlijk gewoon de (problematische) Belgische mentaliteit:
"Oh een baby, schattig, proficiat zeg! En wanneer ga je terug werken?"

Maar dat is dan misschien eerder een aanvaardbaar offer om kinderen te krijgen, lijkt me, een wat lager loon. En in een maatschappij waar dat ingeburgerd is, zal het ook wel geen ramp zijn op een CV zeker?

In een sector waar ze geen mensen teveel hebben lijkt het me nu ook niet of men een gat van enkele jaren, met goede uitleg, niet zal aanvaarden. Maar wat je zegt is eigenlijk gewoon de (problematische) Belgische mentaliteit:
"Oh een baby, schattig, proficiat zeg! En wanneer ga je terug werken?"
Maar het is wel de reden waarom mijn vrouw halftijds werkt en niet gewoon stopt met werken. Los van de werkgever is het voor uzelf ook niet makkelijk om terug te gaan werken na 3 jaar thuis zitten. Dat is ook de reden waarom het voor langdurige werklozen zo lastig is.

Heb die link ook gelezen toevallig paar dagen geleden, schockerend op z'n minst.
Alhoewel ik ook me afvraag of die ex-werknemer niet opzettelijk haar oude bazin zwart maakt uit wraak. Niet dat het zo is, hé, maar we moeten ook opletten met alles zomaar onmiddelijk voor waarheid aan te nemen imho.

Een vriendin v me zus heeft wel een raar verhaal over een andere creche, ze kwamen wat vroeger dan anders om hun peuterke op te halen en de creche vond de peuter niet terug... Ze hebben er een uur achter gezocht of zo.
Eerst logen ze in die mensen hun gezicht dat de peuter er niet was, nadat ze herhaaldelijk zegden dat ze wel hun kind daar hadden hebben afgezet hebben ze gaan zoeken... Dat kind zat ergens achter een kast verstopt.
Ze hebben hun kind toen meegenomen en niet meer naar die creche geweest, wel zeer lang moeten zoeken om nieuwe creche te vinden.
In de tussentijd hebben ze gelukkig bij hun tante kunnen gaan als tijdelijke oplossing.

Ik ben blij te kunnen zeggen dat wij uitermate positief waren over de crèche waren onze kinderen zijn geweest. Ze gingen wel maar 2 dagen per week, lange leve tijdskrediet en grootouders.

Mijn vrouw werkt als kknderbegeleidster in een crèche en ik kan je vertellen dat die begeleidsters met hart en ziel de beste zorgen voor de kindjes geven.
Op de meeste plaatsen gaat het goed, maar het is een feit dat 16 huilende baby's voor 2 begeleidsters veel te veel is en dan is er altijd een kans op frustraties.

Mijn vrouw werkt als kknderbegeleidster in een crèche en ik kan je vertellen dat die begeleidsters met hart en ziel de beste zorgen voor de kindjes geven.
Op de meeste plaatsen gaat het goed, maar het is een feit dat 16 huilende baby's voor 2 begeleidsters veel te veel is en dan is er altijd een kans op frustraties.
Dat klopt absoluut. Voor de duidelijkheid, in de meerderheid van de crèches loopt het "goed" he (voor de middelen die ze krijgen). Maar die verhouding kinderen/volwassene is gewoon niet houdbaar.

Maar, gisteren las ik artikel genre "12 crèches gesloten op 4 dagen". Ik snap echt niet dat er niet nog veel meer kritiek is op de werking van K&G hierrond. Die crèches zijn niet allemaal plots begonnen met misfunctioneren he...

Maar, gisteren las ik artikel genre "12 crèches gesloten op 4 dagen". Ik snap echt niet dat er niet nog veel meer kritiek is op de werking van K&G hierrond. Die crèches zijn niet allemaal plots begonnen met misfunctioneren he...
Dat begrijp ik dus ook niet. Er komen zware feiten aan het licht, de werking van Departement Zorg/K&G wordt in vraag gesteld, en plots worden er heel wat crèches gesloten. Je zou toch denken dat zoiets volgens een systematisch opgestelde procedure verloopt, na klachten en slechte inspecties. Dusja, moesten die dan al niet dicht geweest zijn?

Vandaag weer een artikel "crèche moet sluiten... Ouders zitten met handen in haar". Precies of dat is nu het belangrijkste...

Vandaag weer een artikel "crèche moet sluiten... Ouders zitten met handen in haar". Precies of dat is nu het belangrijkste...
Toch ni onlogisch?
Ja je wilt dat je kind ergens veilig en geborgen wordt opgevangen, maar dat neemt niet weg dat als de opvang wegvalt, en je bent een tweeverdieners gezin, dat je toch plotsklaps met een serieus probleem zit?

De dochter van mijn vriendin haar collega was dit weekend ziek & maandag nog een dag thuisgehouden - gemeld aan de crèche en dat ze waarschijnlijk dinsdag ging terug zijn (kan je natuurlijk nooit op voorhand weten).

gisterenochtend gaat ze dus haar dochter naar de crèche brengen.
De opvoedster gaat volledig over haar toeren "ja hier hadden wij geen rekening mee gehouden, we dachten dat ze nog thuis ging blijven. Ze is niet meegerekend in de maaltijden, je gaat zelf iets moeten regelen. Kan je geen groentepap & fruitpap komen brengen?"

wtf :angry: alsof die maaltijden écht op de gram worden afgewogen en die inkopen iedere dag gebeuren... dan betaal je mooi 30EUR/dag, mag je zelf het eten meebrengen of met de angst rondlopen dat uw kind die dag geen eten gaat krijgen.

ze heeft dan uiteindelijk naar de verantwoordelijke gebeld. Kwam er ook op neer dat de plaats van haar dochter voor die dag eigenlijk werd ingenomen door een extern kindje die één dag moest worden opgevangen. Dubbel cashen.

Terug
Bovenaan