(Ik nam dit topic blijkbaar al die tijd te letterlijk en dacht dat dit ging over mensen die nog live-tv keken. Niet dus. Dan kan ik hier wel vaker komen posten vanaf nu.

)
Gisteravond
De Cel Vermist Personen gezien, de aflevering over de zware overstromingen in Luik in 2021. Ik wilde eerlijk gezegd dat ik het niet had gedaan, want het hakte er veel harder in dan ik dacht. Ik had destijds dan ook echt compleet andere dingen aan mijn hoofd en besefte tot gisteren niet hoe verschrikkelijk dit eigenlijk allemaal was geweest. Ik had er die dag zelf iets over gehoord, maar dat was het. Het was zeer hartbrekend en deprimerend om te zien.
Als de medewerkers zelf al zo diep onder de indruk waren, dan weet je het wel heel zeker. Ook zou je bang worden dat dit ooit opnieuw gebeurt, laat staan met de klimaatverandering.
Nadien had ik dan ook maar snel een luchtig programma opgezet.
Toch is het interessant om te zien hoe zij werken, en mogen we deze mensen niet vergeten. Elke dag opnieuw gaan zij opzoek naar vermisten met de kans hen niet levend terug te vinden, of erger, lichaamsdelen ervan. (Het ging op een gegeven moment over een case uit 1999 waar ik echt misselijk van werd. Ik was toen nog een kind en wist hier niet van, al deed die misdaad zelf wel een belletje rinkelen. Het werd wel eens gebruikt in stripverhalen van die tijd. Maar goed, ik had het niet hoeven weten.)
Mijn respect voor de Cel Vermiste Personen is na gisteren alleen nog gegroeid. Een job waarin je zo goed als dagelijks geconfronteerd wordt met ellende, maar waarin je toch telkens het hoofd koel moeten houden en je sterk moet houden voor de nabestaanden. Een federale dienst die meer aandacht zou mogen verdienen. (Nog een pluspunt van deze reeks uiteraard.)
Jan Leyers bij de Duitsers bekeken op VRT max. Kijkt lekker weg en ik sta versteld van zijn talenkennis, maar echt nieuwe dingen heb ik niet geleerd. Meer human interest dan echt docu, er wordt niet zo diep gegraven. Toch leuk.
Een tijd geleden ook gezien. Jan Leyers mocht van mij wel meer programma's maken. Aangename stem, aangename interviewer en inderdaad een kennis Duits om jaloers van te worden.
Het feit dat de digitalisering er bedroevend blijft is toch echt zonde. Dat van die bruinkool was ook mindblowing.