Wat is BGs favoriete film uit het jaar XXXX ?

Oeeh leuk topic!
2014, amai veel leuke films die geregeld eens een rewatch krijgen als ik het zo bezie.
Zo zijn er naast die dat Lint opnoemde nog John Wick, kingsman: tss, the theory of everything, the imitation game, ex machina, fury, the equilizer, ... misschien niet allen de meest hoogstaande, maar wel makkelijk wegkijkend. Ik zie dat één van men favo feelgood films ook van dat jaar is, Chef.
Afgaand op het aantal rewatches:

The Grand Budapest Hotel 1
Interstellar 1
Whiplash 1

It Follows was ook 2014 en is me toch ook serieus bijgebleven. Alhoewel die, net als Interstellar, in de laatste act jammer genoeg toch ook deels het bed onderschijt. Die score van disasterpeace draait hier nog regelmatig en normaal komt David Robert Mitchell volgend jaar met de sequel They Follow (als dat maar goed komt 🤞 😅 ).

Inherent Vice ook nog niet vermeld zie ik. Ok, voor vele een van PTA's mindere maar ik moet daarin weer tegendraads doen en vind het één van zn beste. Onderschatte absurde komedie. Wanneer Brolin daar die frisco ligt te deepthroaten onder phoenix' gedegouteerd oog.
source.gif

as Scorcese would say it; Absolute Cinema 👌

Dawn of the Planet of the Apes ook nog niet vermeld. Imo de beste van die nieuwe trilogie. Die opener was ronduit mindblowing en, I know zware woorden, legit een van de beste opens in all of cinema. Die eerste 20 minuten op klassieke muziek waarin geen woord gezegd werd hield mij ademloos aan het scherm gekluisterd.

Thx @JackM for namedropping Ex Machina & Fury en @Lint voor Nightcrawler en de rest, dan moet ik het al niet meer doen. (y)Wat hadden we daar nog; Wild Tales, Godzilla, The One I Love, Goodnight Mommy, Force Majeure, Time Lapse, Big Hero 6, Mommy, As Above so Below, I Origins, Foxcatcher, What We Do in the Shadows, The Guest en natuurlijk het pre-derdewereldoorlogse meesterwerk van Kevin Smith; Tusk.

difficile, difficle

Het gaat voor mij tussen Grand Budapest Hotel, Nightcrawler & Inherent Vice dus uiteraard ga ik voor... het meest legendarische superhelden team aller tijden.

who-GIF.gif

> 2014
Interstellar 1
Whiplash 1
Guardians of the Galaxy 1

Laatst bewerkt:
Teveel goede films dat jaar, maar goed die ene pikken die ik in één ruk uitgekeken heb terwijl ik maar 5 min ging zappen. Maar het had evengoed The Lego Movie, Interstellar, Budapest Hotel, GotG of X-Men kunnen zijn

> 2014
Interstellar 1
Whiplash 2
Guardians of the Galaxy 1

Voor mij was het een toss-up tussen Winter Sleep en Boyhood. Maar andere uitstekende films dat jaren waren:
Listen Up, Philip
Deux jours, une nuit
Song of the Sea
Black Coal, Thin Ice
Phoenix
Clouds of Sils Maria

2014

Interstellar 2
Whiplash 2
Guardians of the Galaxy 2
Nightcrawler 1
Winter Sleep 1

Ik merk dat 2014 zo een beetje het laatste jaar was waarin ik mainstream movies als hoofdschotel had, te zien aan mijn ratings. Er waren dan ook wel een paar echt goeie films die uit Hollywood kwamen (Interstellar, Whiplash, Grand Budapest Hotel, Gone Girl, etc.)

It follows vond ik dan weer één van de beste horrormovies van de voorbije 20j.

Uiteindelijk ga ik toch eentje aan Interstellar geven, gezien in de cinema wat zeker helpt.

Ik kijk altijd eens op Letterboxd naar mijn top rated films, in 2014 12 films 4 sterren gegeven:
Whiplash, The Grand Budapest Hotel, Nightcrawler, It Follows, Boyhood, Paddington, Inherent Vice, Leviathan (de depressieve Russische, I know PBR), Deux Jour, Une Nuit, Phoenix, The Duke of Burgundy en Mr. Turner.

Keuze deze keer puur op instinct want er zijn een paar films die sterk aan elkaar gewaagd zijn! The Duke of Burgundy is voor mij de meest memorabele omdat dit een positief rare film was. Grand Budapest is top tier Anderson maar niet zijn beste voor mij. Whiplash en Nightcrawler kwamen ook in aanmerking, allebei echt goed. Winter Sleep moet ik nog altijd zien, wie heeft vandaag de dag nog 3u onafgebroken vrije tijd!

The Grand Budapest Hotel 2
Interstellar 2
Whiplash 2
Nightcrawler 1
Winter Sleep 1
The Duke of Burgundy 1

Ik denk dat Flying Horseman per abuis een extra stem voor Grand Budapest Hotel heeft gegeven, dus gewoon 2 nu.
The Grand Budapest Hotel 2
Interstellar 2
Whiplash 2
Nightcrawler 1
Winter Sleep 1
The Duke of Burgundy 1

Oei, Under The Skin idd blijkbaar 2013
In dat geval gaat mijn stem naar

The Grand Budapest Hotel 3
Interstellar 2
Whiplash 2
Nightcrawler 1
Winter Sleep 1
The Duke of Burgundy 1

Wauw, wat een jaar weeral! De grote toppers opgesomd maar ik ga er toch nog een aantal opsommen die ik nog de moeite vind om te vermelden.
The Hobbit: The Battle of the Five Armies, 300: Rise of an Empire, The Babadook, The Raid 2, Song Of The Sea, American Sniper, Predestination, The Rover, A Girl Walks Home Alone at Night, While We're Young, en voor mij nog wel een aantal maar misschien niet de moeite waard om te vermelden.

Welk sterk dat @DaFreak As Above So Below vernoemd heeft! Voor mijn 1 van de beste Found Footage films maar zo ondergewaardeerd.

Verder zoveel toppers en meerdere favorieten, het is moeilijk kiezen tussen The Grand Budapest Hotel, Guardians of the Galaxy, Nightcrawler, Whiplash. Maar ik ga toch voor Interstellar, misschien wel de beste sci-fi ooit (FU 2001!).

2014

Interstellar 3
Whiplash 2
Nightcrawler 1
Winter Sleep 1
The Duke of Burgundy 1

Laatst bewerkt:
Eerste keer dat het hier echt moeilijk kiezen is. Maar ik weet wel één ding. Dit is met gemak mijn favoriete trailer van dat jaar.
Ohh nog steeds kippevel.

Bon, van alle films die ik goed vond, liggen ze zowat allemaal op dezelfde hoogte.. voor zover ik mij herinner. Wil al even een hoop er van herbekijken, maar ja, tijd.

Eerste titel dat er wel uitspringt is Birdman. Volg Innaritu al sinds Ammores Perros, en ik ben waarschijnlijk de enige hier die denkt dat hij met het ouder worden er alleen op verbeterd is :p
Nog sterk getwijfeld op Edge of Tomorrow en Whiplash.

Interstellar 3
Whiplash 2
Nightcrawler 1
Winter Sleep 1
The Duke of Burgundy 1
Birdman 1(The unexpected virtue of lange titels ofzoiets)

Zijn enige echt goede film imo.

Lijstjestijd? Lijstjestijd!

1. Leviathan
...
2. The Banishment
3. The Return
...
4. Loveless
5. Elena
1. The Return
2. Leviathan
3. The Banishment

Maakt eigenlijk geen slechte films imo. Zwaarmoedig wel.

Interstellar 3
Whiplash 2
Nightcrawler 1
Winter Sleep 1
The Duke of Burgundy 1
Birdman 1(The unexpected virtue of lange titels ofzoiets)
Kreuzweg 1

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan