Inderdaad weer een heel goed jaar. What
@ikbenben said; Al die films zijn top! Dat Tarantino gezwam™ in Death Proof is underrated. Sunshine (-einde) met die fantastische score van Clint Mansell, met Superbad en Hot Fuzz ook een fantastisch jaar voor komedie en hell al de rest die daar gelist wordt. Bijna allemaal *chef's kiss! Ik zou zelf nog toevoegen; Death at a Funeral, The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford, Trick 'r Treat, Gone Baby Gone,
An American Crime,
À l'intérieur,
The Nines,
Fermat's Room,
The Man from Earth 
en ofc;
The Last Mimzy (don't judge me!

)
Ik voel mij beetje vuil erdoor maar toch voel ik me genoodzaakt ook de eerste Transformer film te namedroppen. Alles wat daarna kwam was slecht tot heel slecht tot afgrijselijk slecht maar die eerste had echt nog wel zijn charme. Ok het is geen 90s Michael Bay maar zijn geest waarde er wel in rond en deed eraan terugdenken. Benieuwd of dat zijn zwanenzang was (lol

) of zouden we mogen hopen dat hij nog een keer explosief gaat schitteren met zijn in productie zijnde
Skibidi Toilet film?
Maar wie zijn dan de echte contenders? Heb zelf altijd een net iets grotere liefde gehad voor No Country For Old Men dan voor There Will Be Blood maar zijn natuurlijk beiden ronduit legendarische films. Ik zou heel graag een stem geven aan NCFOM om hem te beschermen tegen een onterechte flawless fatality beat down door There Will Be Blood. May you all get Chigurhd if you end up doing my boy dirty that way.
Maar hoe graag ik ook mijn stem aan NCFOM had gegeven. Ik kan het niet door die duilvelse Darabont die mij in 2007 tekende voor het leven met zijn waanzinnige adaptie van King's The Mist.
Hij veranderde heel wat, inclusief het einde, en dat einde is imo in de running voor meest impactvolle einde in de geschiedenis van cinema. King zelf vindt het een beter einde dan wat hij schreef voor zijn boek. Maar dat einde is slechts de vergiftigde kers bovenop de taart. Zoals Darabont als geen ander kan weet deze onder je huid te kruipen door karakters uit te bouwen via onderlinge dialoog waar je op een mum van tijd met meeleeft. Met een miniscuul budget van 20M zijn de monsters eerder achtergrond voor het menselijk drama dat centraal staat en gewoon ook interessanter is.
"As a species we're fundamentally insane. Put more than two of us in a room, we pick sides and start dreaming up reasons to kill one another." -Ollie, waarschijnlijk een van de meest wijze winkel managers die ooit de planeet sierde.
Ik weet dat NCFOM en TWBB objectief "higher art" zijn. Cinematografisch en ook het acteerwerk on display in die films loopt rondjes rond deze en toch. It took hold of me, I got lost in it and then, it just chewed me up. Relentlessly.
There Will Be Blood 5
I Am Legend 1
Superbad 1
Eastern Promises 1
Ex Drummer 1
The Mist 1