Wat is BGs favoriete film uit het jaar XXXX ?

Mulholland Drive 9
Lord of the Rings: The Fellowship of the ring 9
Spirited away 1
Shrek 1
A Beautiful Mind 1
My Sassy Girl 1

Once again, geen feeling met The Lord of The Rings films.
Mulholland Drive steekt er dat jaar voor mij bovenuit.

Mulholland Drive 9
Lord of the Rings: The Fellowship of the ring 10
Spirited away 1
Shrek 1
A Beautiful Mind 1
My Sassy Girl 1

Mulholland Drive 9
Spirited away 1
Shrek 1
A Beautiful Mind 1
My Sassy Girl 1
Ichi The Killer 1

Gateway into Miike. En The Boredoms. Met een bang hartje destijds opgezet. Had al heel wat maffe dingen gelezen en een paar still shots hier en daar opgevangen. Niet beseffende dat ik aan de meest gitzwarte comedie was begonnen. Tot Inesherin geduurd eer ik nog eens zo hard heb gelachen met een film.

Mulholland Drive 9
Spirited away 1
Shrek 1
A Beautiful Mind 1
My Sassy Girl 1
Ichi The Killer 1

Gateway into Miike. En The Boredoms. Met een bang hartje destijds opgezet. Had al heel wat maffe dingen gelezen en een paar still shots hier en daar opgevangen. Niet beseffende dat ik aan de meest gitzwarte comedie was begonnen. Tot Inesherin geduurd eer ik nog eens zo hard heb gelachen met een film.
Ooit gezien maar kan er mij bijna niks van herinneren, buiten die kerel met zijn genaaide mondhoeken.

Mulholland Drive 10
Spirited away 1
Shrek 1
A Beautiful Mind 1
My Sassy Girl 1
Ichi The Killer 1

Idd, een zeer goed jaar voor films.
Moulin Rouge blijft mijn favoriete musical op die ene uit 1952 na.
Snipers galore in Enemy at the Gates.
Zelfs Swordfish is te pruimen.
Maar LOTR, daar bestaat bijna geen twijfel over.
Niet om het echt een gelijkspel te maken, maar MD bevat een scare waar ik na een rewatch nog hevig van verschoot; de acteerscene, bevat de scene met de twee heerlijke fifties-nummers en natuurlijk Llorando.
Als je de memorabele momenten moet vergelijken heb je in LOTR, de openingsscene en in de mijnen. Het einde met Boromir deed me niet veel, herinner ik me.

Zou het geen idee zijn om die tie breaks altijd een week later ofzo te doen? Kwestie van mensen de tijd te geven alle films in die tie break te zien. Het kan dat het niet nodig is he maar zo heeft iedereen de kans om te kunnen stemmen.
Ja dat vind ik een goed idee, al denk ik wel dat in dit geval de meesten deze twee films wel zullen gezien hebben. Maar vooral wanneer we verder in het verleden duiken zullen er misschien meer van dit soort gevallen zijn waar velen misschien één film of meerdere van een jaartal met een tiebreak niet gezien zullen hebben.

Hoewel ik FOTR met kop en schouders boven de twee andere LOTR-films vind steken en ik met veel plezier een stem wil geven aan die film, was er ook een andere film dat jaar…
Ik dacht eerst dat die film uit 2000 was, maar niet dus! Toen hij uitkwam was ik helemaal David Lynch-obsessed. Ik keek zeker 5 keer per jaar naar Lost Highway, maakte een eindwerk in het 6de middelbaar over David Lynch voor het vak esthetica en nadat ik Mulholland Drive gezien had, werd die obsessie alleen maar in stand gehouden. Voor mij nog steeds zijn beste, alles klopt aan die film. Dit is filmmakerschap op het hoogste niveau. Niveaus die zelden gehaald worden, IMO. Nog steeds zo zonde dat hij er niet meer is.
Ik ben eind vorig jaar nog eens naar Mulholland Drive gaan kijken in de bioscoop, nav zijn overlijden toen en genoot er evenveel van als toen ik hem de allereerste keer zag, wel deze keer met mijn 16-jarige dochter erbij. Ik denk niet dat ze er al zo goed klaar voor was, ze wist niet wat ze zonet had aanschouwd, maar kon zeker wel ook het filmmakerschap waarderen.

Mulholland Drive 11
Spirited away 1
Shrek 1
A Beautiful Mind 1
My Sassy Girl 1
Ichi The Killer 1

2000:

Memento 1

Nolan zijn eerste 5 sterren film voor mij en ook de enige 5 sterrenfilm van 2000 voor mij, met Gladiator als heel close 2nd. Hoe Nolan hier met montage hier een verhaal creeërt waarvan je weet hoe het eindigd maar toch geboeid blijft kijken naar alle stappen die er naar toe leiden vind ik nog altijd geniaal. Doe er dan nog die fantastische cast bij en je hebt een parel.

2000:

Memento 1
Suzhou River 1

Afgelopen jaar wel Amores Perros gezien en daar was ik ook onder de indruk van, dat is voor mij de runner-up uit dit jaar.

Memento 1
Suzhou River 1
Gladiator 1

Are you not entertained!?

Bovendien Hans Zimmer met Lisa Gerrard de muziek al een aantal keren live horen brengen. Kippenvel, elke keer... Ik wil ook een korenveld om met mijn uitstekende hand door te lopen.

Trouwens ook heel blij met de extended edition in de kast.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan