Wat is BGs favoriete film uit het jaar XXXX ?

Tof jaar voor commerciële film. Zowel X-Men, Final Destination, Scary Movie als Pitch Black leuke franchise starters.

Battle Royale en Gladiator destijds afgeschreven. Battle Royale weet ik al niet meer waarom maar Gladiator dat met de Oscars won van Crouching Tiger was voor mijn kinderzieltje teveel. En dan nog eens die tandpastalach dat wint van Burstyn haar beste performance. Schande. Laatste jaar dat we iets om die gore promo handel gaven.

Ondertussen al wel beide films kunnen apprecieëren voor wat ze zijn.
Crouching Tiger dus the obvious pick. Piek Wire Fu.
DONNIE YEN!!!
Schermafbeelding-2025-07-26-005127.png

Memento 2
Suzhou River 1
Gladiator 2
Yi Yi 1
Scary Movie 1
Snatch 3
Crouching Tiger, Hidden Dragon 2
Battle Royale 1
In The Mood For Love 2
Requiem for a Dream 1
Traffic 1
O Brother Where Art Thou? 1
American Psycho 1
Dancer in the Dark 1

Bestaat er een film die verlangen beter uitbeeldt?
Screenshot-20250811-123758-2.png

Ook 2020 was een jaar met 2 tientjes; beide hier nog niet vernoemd :cry: :cry: :cry:
Don't underestimate us. @PBR Streetgang en @Lint waren je voor. :fingerguns_r:

@PBR Streetgang geen fan van Requiem? Of van Aronofsky tout cour? Die heeft wel serieuse ups en downs. The Whale en Noah verdraag ik zelf niet goed, en ook van Mother! Niet echt fan. Jammer genoeg zn 3 recentste. Hopelijk is hij zn mojo niet kwijt. Zou ik jammer vinden want de rest van zn werk is imo wel goed tot fantastisch. Voor mij persoonlijk is Requiem zn beste. Met Pi en Black Swan op gedeelde tweede plaats.

Het is oké hoor. Ik ben geen fan van Requiem, al heb ik hem hier in de kast liggen. Die film is destijds zo gehypet in mijn omgeving (audiovisuele studie) en ik vond het wel een interessante om gezien te hebben, maar niet meer dan dat. Heb die gekocht omdat ik het gevoel had dat ik dat "moest". Een entertainende filmavond zal bij mij nooit oproepen van "laten we Requiem kijken!", terwijl ik dat bij héél veel andere films wel zou kunnen zeggen.

En de muziek, oké ja het thema is iconisch. Maar verder dan dat kan ik me er niks van in m'n hoofd afspelen.

Geef me dan maar Amores perros, al was ik die ook wel beu van in de les...

Memento 2
Suzhou River 1
Gladiator 2
Yi Yi 1
Scary Movie 1
Snatch 4
Battle Royale 1
In The Mood For Love 2
Requiem for a Dream 1
Traffic 1
American Psycho 1
Dancer in the Dark 1

Memento 2
Suzhou River 1
Gladiator 3
Yi Yi 1
Scary Movie 1
Snatch 4
Battle Royale 1
In The Mood For Love 2
Requiem for a Dream 1
Traffic 1
American Psycho 1
Dancer in the Dark 1

En Jonze, Judge, Cronenberg, Darabont, ... Everybody just dropping classics left and right. 😅 1999 is inderdaad insane maar bijna alle late 90s jaren hadden tonnen overdreven goeie releases. Gaat hier nog hard worden.

Tonnen stijl, die onvergetelijke score, acteerprestaties die je omver kegelen en cinematografie die je het water in de mond doet lopen. 25 jaar later prolly relevanter dan ooit.
UzYdq42.gif

Snatch heeft mij denk ik niet nodig dus mijn stem gaat toch naar mijn andere topfavoriet dat jaar. Requiem 's got the juice

Memento 2
Suzhou River 1
Gladiator 3
Yi Yi 1
Scary Movie 1
Snatch 4
Battle Royale 1
In The Mood For Love 2
Requiem for a Dream 2
Traffic 1
American Psycho 1
Dancer in the Dark 1

Laatst bewerkt:
N
Hoewel ik FOTR met kop en schouders boven de twee andere LOTR-films vind steken en ik met veel plezier een stem wil geven aan die film, was er ook een andere film dat jaar…
Ik dacht eerst dat die film uit 2000 was, maar niet dus! Toen hij uitkwam was ik helemaal David Lynch-obsessed. Ik keek zeker 5 keer per jaar naar Lost Highway, maakte een eindwerk in het 6de middelbaar over David Lynch voor het vak esthetica en nadat ik Mulholland Drive gezien had, werd die obsessie alleen maar in stand gehouden. Voor mij nog steeds zijn beste, alles klopt aan die film. Dit is filmmakerschap op het hoogste niveau. Niveaus die zelden gehaald worden, IMO. Nog steeds zo zonde dat hij er niet meer is.
Ik ben eind vorig jaar nog eens naar Mulholland Drive gaan kijken in de bioscoop, nav zijn overlijden toen en genoot er evenveel van als toen ik hem de allereerste keer zag, wel deze keer met mijn 16-jarige dochter erbij. Ik denk niet dat ze er al zo goed klaar voor was, ze wist niet wat ze zonet had aanschouwd, maar kon zeker wel ook het filmmakerschap waarderen.

Mulholland Drive 11
Lord of the Rings: The Fellowship of the ring 10
Spirited away 1
Shrek 1
A Beautiful Mind 1
My Sassy Girl 1
Ichi The Killer 1

Even tussendoor. Ik vind Mulholland een van Lynchs minste en vind het echt zot dat er hier zoveel voor gekozen is. Bij hen tiebreak had die nooit gewonnen.

Voor dit jaar, veke keuzes imo

Memento 2
Suzhou River 1
Gladiator 4
Yi Yi 1
Scary Movie 1
Snatch 4
Battle Royale 1
In The Mood For Love 2
Requiem for a Dream 2
Traffic 1
American Psycho 1
Dancer in the Dark 1

ER VALT NIKS TE WINNEN FIEL

Op de valreep nog net effe vermelden.
Piek 2000. Puur mentale defibrillator. Nog voor deze film gedaan was heb ik mij een leren frakske gekocht. Moest gewoon.

Eraserhead is imo peak lynch maar ik vrees dat hij voor mij altijd net dat tikkeltje te kort gaat komen om een stem te bemachtigen want zo is het jaar van Eraserhead ook dat van de OG Star Wars en Close Encounters of the Third Kind. Fantastisch enigmatische mens wel en vooral daarvoor zal ik hem altijd een warm hart toedragen.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan