Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Even een update hieronder na 4 jaar en de oproep om jullie mening even te geven :bow:

Ik ben intern geswitcht, maar dat heeft eigenlijk niets opgebracht. Integendeel zelfs: een jaar stilstand. Begin dit jaar krijg ik te horen welke loonsverhoging ik mag verwachten, en dat zal niet bepaald spectaculair zijn — ik reken op een goeie 3%.

Ik begin me stilaan serieus af te vragen of ik hier wel wil blijven. Mijn niveau is de voorbije jaren duidelijk gestegen, maar dat lijkt bitter weinig uit te maken. Ik heb echt geen ambitie om 10k bruto te verdienen, maar vandaag zit ik op 5,1k bruto zonder auto of 4,3k met auto. Dat voelt toch vrij laag voor iemand met een master, 8,5 jaar ervaring en een functie op het hoofdkantoor van een bank.

De werkdruk en de inhoud van het werk liggen me op zich wel, maar het gevoel dat ik financieel steeds verder achterop raak, begint te knagen. Ik twijfel vooral over het moment om te springen. Ik ben nu 31, wat me nog jong genoeg lijkt om via een jobwissel een serieuze salarissprong te maken. Tegelijk vraag ik me af of dat later, richting eind de 30, niet veel moeilijker wordt. Gaat een werkgever dan niet sneller denken dat je “wel al krijgt wat je waard bent”?
Misschien ook niet onbelangrijk, wat zou ik met deze ervaring kunnen krijgen bij een ander bedrijf ? Rollen zoals Business Data Analyst, Data governance/quality, product owner, etc.

Ik heb zelf geen zicht op het loon als business data analyst, data governance, product owner maar dat zijn op zich wel heel breder rollen, waarbij een product owner in 1 bedrijf een heel ander kaliber is dan in een ander. Idem met data governance: je hebt de "handjes" die data cleaning uitvoeren en je hebt mensen die op een ander niveau op data governance werken (frameworks, projecten) met een andere verloning.

Ik zou wel zeggen, staar je niet blind op je brutoloon, ~6 K€ netto bonus waarvan 5.5 K€ vast is zeker niet iets dat je in alle functies op dat niveau of met die ervaring krijgt, in jouw geval is dat het equivalent van ongeveer 0.8 K€ bruto loon wegens vast.
Gezien jullie met barema's werken en vermoedelijk jullie directe grootbank concurrenten ook, zou je het eerder moeten hebben van een sprong naar een andere, hogere functie, dan dat je in een gelijkaardige functie ineens meer zou verdienen (ik denk dat die rechtstreekse concurrenten ook in jullie sector heel erg naar elkaar kijken qua verloning)

Full remote heb ik, en velen met mij, meegemaakt tijdens COVID en het positieve daaraan was toch snel achter de rug vond ik. Er zijn uiteraard jobs waar dat best kan, maar het is niets voor mij. Ik heb nu zowat de vrijheid mijn uren en thuiswerkdagen te kiezen en ik zit meestal aan twee thuiswerkdagen per week, which is good.

Nu we al bijna 2 jaar verder zijn, ben je dit nog steeds van plan?
Tjah, op dit moment is er een bepaalde balans gevonden, voornamelijk dan in het gezinsleven. Mijn echtgenote heeft eind vorig jaar 1 van haar ouders verloren en die impact is signficiant groter dan we aanvankelijk gedacht hebben. Dus op dit moment is mijn echtgenote niet aan het werk en neemt ze de tijd voor ons gezin en haar achtergebleven ouder.

Om nu van mijn kant additionele veranderingen te doen omtrent werk, is niet ideaal.

Onze dochter is ook bijna klaar met middelbaar en we willen even kijken welke weg die op zal gaan en of ze in Belgie of ergens anders wil gaan studeren... dus ja...vermoedelijk zullen mijn vrouw en dochter ook naar Luxembourg verhuizen binnen 2 jaar.

Het leven is onvoorspelbaar en voorlopig is de constante van mijn werk op een manier een houvast voor ons gezin, hoe intens het ook is voor ons familiaal leven.

Ik denk dat je zoiets pas echt kan beoordelen eens je op dat punt bent gekomen - niet alles in rozegeur en maneschijn - maar dat geld voor veel andere en meestal veel slechter betaalde jobs eveneens.
Ik heb er al genoeg in de grond gelegd of in de oven gestoken en geen enkele had spijt dat hij te weinig gewerkt had.

In de nabije vriendenkring enkel van deze (niet persoonlijk op Necre0) verhalen ivm het werk van hun ouder(s) en geen enkele persoon beschreef dit als iets positief, de meeste (over)compenseren dit nu naar hun kinderen toe.

Even een update hieronder na 4 jaar en de oproep om jullie mening even te geven :bow:

Ik ben intern geswitcht, maar dat heeft eigenlijk niets opgebracht. Integendeel zelfs: een jaar stilstand. Begin dit jaar krijg ik te horen welke loonsverhoging ik mag verwachten, en dat zal niet bepaald spectaculair zijn — ik reken op een goeie 3%.

Ik begin me stilaan serieus af te vragen of ik hier wel wil blijven. Mijn niveau is de voorbije jaren duidelijk gestegen, maar dat lijkt bitter weinig uit te maken. Ik heb echt geen ambitie om 10k bruto te verdienen, maar vandaag zit ik op 5,1k bruto zonder auto of 4,3k met auto. Dat voelt toch vrij laag voor iemand met een master, 8,5 jaar ervaring en een functie op het hoofdkantoor van een bank.

De werkdruk en de inhoud van het werk liggen me op zich wel, maar het gevoel dat ik financieel steeds verder achterop raak, begint te knagen. Ik twijfel vooral over het moment om te springen. Ik ben nu 31, wat me nog jong genoeg lijkt om via een jobwissel een serieuze salarissprong te maken. Tegelijk vraag ik me af of dat later, richting eind de 30, niet veel moeilijker wordt. Gaat een werkgever dan niet sneller denken dat je “wel al krijgt wat je waard bent”?
Misschien ook niet onbelangrijk, wat zou ik met deze ervaring kunnen krijgen bij een ander bedrijf ? Rollen zoals Business Data Analyst, Data governance/quality, product owner, etc.
Je zegt "dat voelt laag". Kan je dat is kaderen? Mensen met een gelijkaardig diploma die meer verdienen? Collega's die meer verdienen? De Jobat salarisenquete die u dat teruggeeft?
Ofwel ben ik wat achter wat een 31 jarige master verdient, maar 5100€ + bonus lijkt mij toch niet slecht te zijn.

Als je echt uw marktwaarde wil aftoetsen moet je is op een ander solliciteren en zien wat zij u willen bieden. Met op uw stoel te blijven te zitten zal er weinig of niets uit de lucht vallen. Waarmee ik niets wil zeggen over uw werkethiek.
Ondertussen verhaal hier al wel is meer gedaan, na 13j bij mijn vorige WG is op een ander gesolliciteerd en kreeg 17% + bonussen meer geboden. Toen wou de voormalige WG plots wel over de brug komen maar was het vertrouwen bij mij eigenlijk al gebroken.

Volgens mij is dat loon zelfs te hoog
8j is amper ervaring

Je staat nog maar aan het begin van je carrière en al zo’n hoog loon.
Vergeet niet dat je nog 40j van stijgingen te gaan hebt

8j is amper ervaring

Gohja, 40j indexeringen ja (indexsprongen excl.).
Maar 't is nu niet dat iedereen letterlijk elk jaar opslag krijgt tot z'n pensioen eh.

Alsook heb ik al gemerkt dat het vaak sneller omhoog gaat in den beginne (mss wél elk jaar iets in 't begin) & sneller afvlakt naar gelang uwen bruto al wat hoger is (dus niet meer elk jaar en/of gewoon minder).
Mor soit, da's heel bedrijfsspecifiek natuurlijk.

8j is amper ervaring

Ik zie rond mij toch andere dingen, komend jaar of ten laatste jaar erop zou ik toch die 5,1 + auto verwachten.

De realiteit is dat je er nog een paar jaar op vooruit gaat, misschien nog eens een promotie versiert en dan 25 jaar de index gaat volgen.

Starters maken serieuze sprongen qua loon de eerste jaren maar eens wat ouder mag je blij zijn dat ze je in dienst houden.

Ook wel de meest vage termen eigenlijk. Ik ken PO's met een brutoloon <3.500 euro en en er zijn PO's met > 10.000 euro. Hangt nogal af welk "product" je ownt :p.
Idem Business data analyst. Laatste tijd lijkt iedereen business data analyst als ze simpelweg Excel opendoen terwijl een deftige analyst kan programmeren in R.

Ik denk wel dat sommige banken beter betalen. Sommige geven een echt mobiliteitsbudget en niet zoiets dat je met een flexbudget je eigen brutoloon plundert :p.

Maar het wordt ook goedgemaakt door die bonus die je krijgt. Niet iedereen in de banksector krijgt ieder jaar een netto bonus van dat bedrag.

Laatst bewerkt:
Maar het wordt ook goedgemaakt door die bonus die je krijgt. Niet iedereen in de banksector krijgt ieder jaar een netto bonus van dat bedrag.
Dat mag je wel stellen ja. Als dat nog bovenop de gewoonlijke 13,92 (dus 13/14e maand 'bonus') is, dan is 5,5K netto vrij veel.
Je mag dat meer dan maal 2 doen om dat in bruto te bepalen, maar pakt voor 't gemak 11K bruto.

Da's een goeie 916 EUR pér maand bruto extra. Die 4300 + wagen wordt zo >5200 + wagen.

Op 31 jarige leeftijd of niet, da's toch al een serieus deftig loon?

Laatst bewerkt:
Ik heb zelf geen zicht op het loon als business data analyst, data governance, product owner maar dat zijn op zich wel heel breder rollen, waarbij een product owner in 1 bedrijf een heel ander kaliber is dan in een ander. Idem met data governance: je hebt de "handjes" die data cleaning uitvoeren en je hebt mensen die op een ander niveau op data governance werken (frameworks, projecten) met een andere verloning.

Ik zou wel zeggen, staar je niet blind op je brutoloon, ~6 K€ netto bonus waarvan 5.5 K€ vast is zeker niet iets dat je in alle functies op dat niveau of met die ervaring krijgt, in jouw geval is dat het equivalent van ongeveer 0.8 K€ bruto loon wegens vast.
Gezien jullie met barema's werken en vermoedelijk jullie directe grootbank concurrenten ook, zou je het eerder moeten hebben van een sprong naar een andere, hogere functie, dan dat je in een gelijkaardige functie ineens meer zou verdienen (ik denk dat die rechtstreekse concurrenten ook in jullie sector heel erg naar elkaar kijken qua verloning)

Je zegt "dat voelt laag". Kan je dat is kaderen? Mensen met een gelijkaardig diploma die meer verdienen? Collega's die meer verdienen? De Jobat salarisenquete die u dat teruggeeft?
Ofwel ben ik wat achter wat een 31 jarige master verdient, maar 5100€ + bonus lijkt mij toch niet slecht te zijn.

Als je echt uw marktwaarde wil aftoetsen moet je is op een ander solliciteren en zien wat zij u willen bieden. Met op uw stoel te blijven te zitten zal er weinig of niets uit de lucht vallen. Waarmee ik niets wil zeggen over uw werkethiek.
Ondertussen verhaal hier al wel is meer gedaan, na 13j bij mijn vorige WG is op een ander gesolliciteerd en kreeg 17% + bonussen meer geboden. Toen wou de voormalige WG plots wel over de brug komen maar was het vertrouwen bij mij eigenlijk al gebroken.

8j is amper ervaring

Gohja, 40j indexeringen ja (indexsprongen excl.).
Maar 't is nu niet dat iedereen letterlijk elk jaar opslag krijgt tot z'n pensioen eh.

Alsook heb ik al gemerkt dat het vaak sneller omhoog gaat in den beginne (mss wél elk jaar iets in 't begin) & sneller afvlakt naar gelang uwen bruto al wat hoger is (dus niet meer elk jaar en/of gewoon minder).
Mor soit, da's heel bedrijfsspecifiek natuurlijk.

Ik zie rond mij toch andere dingen, komend jaar of ten laatste jaar erop zou ik toch die 5,1 + auto verwachten.

De realiteit is dat je er nog een paar jaar op vooruit gaat, misschien nog eens een promotie versiert en dan 25 jaar de index gaat volgen.

Starters maken serieuze sprongen qua loon de eerste jaren maar eens wat ouder mag je blij zijn dat ze je in dienst houden.

Ook wel de meest vage termen eigenlijk. Ik ken PO's met een brutoloon <3.500 euro en en er zijn PO's met > 10.000 euro. Hangt nogal af welk "product" je ownt :p.
Idem Business data analyst. Laatste tijd lijkt iedereen business data analyst als ze simpelweg Excel opendoen terwijl een deftige analyst kan programmeren in R.

Ik denk wel dat sommige banken beter betalen. Sommige geven een echt mobiliteitsbudget en niet zoiets dat je met een flexbudget je eigen brutoloon plundert :p.

Dat mag je wel stellen ja. Als dat nog bovenop de gewoonlijke 13,92 (dus 13/14e maand 'bonus') is, dan is 5,5K netto vrij veel.
Je mag dat meer dan maal 2 doen om dat in bruto te bepalen, maar pakt voor 't gemak 11K bruto.

Da's een goeie 916 EUR pér maand bruto extra. Die 4300 + wagen wordt zo 5200 + wagen.

Op 31 jarige leeftijd of niet, da's een serieus deftig loon.

Bedankt iedereen voor de vele informatie.

Die bonus is inderdaad een mooie, zeker gezien ik niet in een commerciële functie zit. Het moet wel gezegd worden dat deze bonus stabiel blijft over mijn hele loopbaan, een hogere functie aannemen zal me qua bonus misschien 500-1000 EUR meer opleveren. Maar zoals gezegd het blijft gewoon een extra stuk op mijn loon.

Ik lees soms dat ik 'blij' mag zijn met mijn brutoloon maar dat zie ik toch anders, 5.1K Bruto is zonder de auto. Met de auto gaat het om 4.3K ... En dan zie ik op Reddit of hier toch andere bedragen voorkomen met mijn leeftijd, ervaring en functie. Niet dat ik hier 6K+auto verwacht, maar 5.1K + wagen lijkt me toch eerder gangbaar. Mijn stijging zit rond de 1,5-3% per jaar; Ik weet niet hoe dat in andere bedrijven werkt ? Is dat wat vergelijkbaar ?

Zoals ik aangaf en ook wel lees is het inderdaad zo dat indien er sprongen gemaakt worden , dit eerder in de eerste 10-15j moet gebeuren, en dat zit er nu toch bijna aan te komen. Een grote sprong in mijn huidige job is niet aan de orde. Wel is het zo dat ik met zekerheid gestaag zal groeien naar die 6-7K ...
Ik hou er ook wel rekening mee dat indien ik nu een sprong zou maken naar bv. 5K+wagen, dit niet met zekerheid wil zeggen dat ik binnen 10j niet op hetzelfde punt terechtkom in vergelijking met mijn huidige job.

Daarom toch nog de extra vraag; hoe zit dat met loonsverhogingen binnen jullie job ? Is dat een jaarlijkse optrekking ? Enkel bij vraag en na langere periode ? Wat voor percentages komen daarbij ?

Die bonus is inderdaad een mooie, zeker gezien ik niet in een commerciële functie zit. Het moet wel gezegd worden dat deze bonus stabiel blijft over mijn hele loopbaan, een hogere functie aannemen zal me qua bonus misschien 500-1000 EUR meer opleveren. Maar zoals gezegd het blijft gewoon een extra stuk op mijn loon.

Ik lees soms dat ik 'blij' mag zijn met mijn brutoloon maar dat zie ik toch anders, 5.1K Bruto is zonder de auto. Met de auto gaat het om 4.3K ... En dan zie ik op Reddit of hier toch andere bedragen voorkomen met mijn leeftijd, ervaring en functie. Niet dat ik hier 6K+auto verwacht, maar 5.1K + wagen lijkt me toch eerder gangbaar. Mijn stijging zit rond de 1,5-3% per jaar; Ik weet niet hoe dat in andere bedrijven werkt ? Is dat wat vergelijkbaar ?

Zoals ik aangaf en ook wel lees is het inderdaad zo dat indien er sprongen gemaakt worden , dit eerder in de eerste 10-15j moet gebeuren, en dat zit er nu toch bijna aan te komen. Een grote sprong in mijn huidige job is niet aan de orde. Wel is het zo dat ik met zekerheid gestaag zal groeien naar die 6-7K ...
Ik hou er ook wel rekening mee dat indien ik nu een sprong zou maken naar bv. 5K+wagen, dit niet met zekerheid wil zeggen dat ik binnen 10j niet op hetzelfde punt terechtkom in vergelijking met mijn huidige job.

Daarom toch nog de extra vraag; hoe zit dat met loonsverhogingen binnen jullie job ? Is dat een jaarlijkse optrekking ? Enkel bij vraag en na langere periode ? Wat voor percentages komen daarbij ?
Ook deze vraag is quasi onmogelijk te beantwoorden en hangt van bedrijf tot bedrijf af... Sommige bedrijven betrekken bij het jaarlijkse evaluatiegesprek automatisch het stuk "loon" en komt er jaarlijks iets bij, andere bedrijven hebben zelfs aparte loonsgesprekken elk jaar. Andere bedrijven hebben dan weer evaluaties maar zwijgen als een graf over "loon", andere bedrijven hebben dan weer zelfs geen evaluatiegesprekken.

Dusjah... Je kan hier 20 verschillende antwoorden krijgen.

Denk dat het moraal van het verhaal is dat als je zelf vindt dat je X loon moet kunnen verdienen je zelf gewoon:

1) Dit meldt aan je werkgever en vraagt om de loonsopslag die je zelf wilt
2) Bij een negatief antwoord, begint met solliciteren voor een job elders.

Zo simpel is het eigenlijk.

Ik denk dat die dat is omdat je voor een werkgever werkt die nooit bedrijfswagens had en dat uiteindelijk omtoverde naar een "flexbudget'.

Moest je een vergelijkbare job hebben bij de overheid, schat ik dat je rond de 5.5k bruto zou zitten (maar dan heb je normaal gezien geen auto en bonus natuurlijk).

Ik zou eens kijken naar andere banken. Argenta, naar mijn weten, geeft een mobiliteitsbudget bovenop brutoloon maar geen idee over hun bonussen. En Argenta is natuurlijk een andere omgeving dan een BNP/KBC.

Speciaal voor jou het formulier nog eens ingevuld. Mijn profiel midden dit jaar toen ik gestopt ben als werknemer.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 32
Opleiding: Master of Science
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 9 jaar

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt: Bankwezen
Huidige functie: Data Analyst
Anciënniteit: 4j
Officiële aantal uren tewerkstelling: < 40, verder geen idee, we krijgen er toch geen extra ADV voor in de plaats
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 40, voorheen gemakkelijk 45-50, is terug minder na Corona en minder thuiswerk

3. LOONVOORWAARDEN
Maand salaris (bruto): 5100 EUR
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 3250 EUR
Nettovergoedingen: 200 EUR
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
BedrijfsGSM/laptop: GSM + abonnement
Maaltijdcheques: 0, gratis lunch
Ecocheques: 200/jaar
Groepsverzekering (deel werkgever%): 6.5%
Hospitalisatieverzekering: ja (incl. tandverzekering)
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): 0

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Provinciehoofdstad, maar niet Brussel
Afstand woon/werk in km's: 10
Afstand woon/werk in tijd: 40 min. - 1u enkel met auto
Eigen auto nodig voor het werk: nee
Verplaatsingsvergoedingen: nee
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Ja, EV. Keuze uit Tesla Y, Mercedes EQB, BMW iX1, Polestar 2, etc.

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 0
Vakantiedagen (andere extra): 10
Vrijheid om verlof te nemen: ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: nee
Glijdende werkuren: ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: nee
Hoe vaak overuren te presteren: werkweek van 40u verwacht
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: ja & nee, niet gratuit. Business case aan te leveren.
Telewerk (buiten corona-periode): 1-2d per week
Verantwoordelijkheid over personeel: nee

Laatst bewerkt:
Bij mijn huidige WG nog geen opslag gehad, ik ben er immers nog maar 1,5j.

Bij mijn vorige WG mikte ik op volgende regime:
- 20-30: elke 2j minimaal 150€
- 30-40: elke 3j minimaal 150€
- 40-50: elke 4-5j "token of appreciation"

Dat regime is grotendeels aangehouden.

Bedrijven (in de privé) die nog met barema's werken en automatisch opslag geven komen minder en minder voor. Ik heb altijd geweten dat je tijdens een gesprek met uw direct leidinggevende het ofwel zelf ter sprake brengt of je leidinggevende zelf met de deur in huis valt.
En in uw geval zou ik durven uw huidige worsteling is ter sprake te brengen. Een goeie leidinggevende zal u aangeven of een verwachting realistisch is of niet.
Als jij nooit iets zegt over loon vermoedt uw baas gewoon dat jij tevreden bent. Dus die 150€ die hij niet aan u moet geven om u blij te houden kan hij elders geven of "op zak houden" en zijn baas blij maken.

Eerlijkheid en openheid is altijd de sleutel. Zolang je niet belachelijk doet en eisen begint te stellen zal je altijd een eerlijk antwoord krijgen. Dus babbel gewoon met uw WG.

@DwightSchrute, ik denk dat ge vooral voor uzelf eens gaat moeten uitmaken wat ge eigenlijk precies verlangt van het leven.
Ge zijt een jonge dertiger die 3k netto verdient en een auto op de oprit heeft waar verder geen euro naar toe vloeit. Of ge dan veel of weinig verdient hangt af van de hoeveelheid stress en verantwoordelijkheid die ge draagt, maar gezien uw functie en de sector, lijkt me dat dus niet echt zwaar te zijn. Conclusie: ge hebt een goed inkomen en er staat vrij weinig tegenover.

Tenzij ge enorm veel chance hebt of echt technische specialisaties zal kunt hebben, gaat een hoger loon bijna altijd gepaard met een bepaalde kost. Minder thuiswerk, meer flexibiliteit, meer verantwoordelijkheid, minder collegialiteit,... En is dat het altijd waard? Ik zou zeggen dat het dan vooral afhangt van uw eigen motivatie en uw eigen doelen in het (professionele) leven. Ik zou bijgevolg dus zeker niet te veel de vraag stellen "verdien ik wel genoeg", maar vooral "doe ik dit wel graag genoeg" of "welke job zou ik gewoon liever uitvoeren?". Zuiver een bepaald loon najagen is een weinig-duurzame motivator en gaat u zeker niet tevreden maken in the long run. Stel, ge verdient over een paar maanden 300euro meer, welk substantieel verschil brengt dat in uw leven?

De reden dat ik dit antwoord geef is ingegeven door uw posthistoriek. Ge zijt al een beetje gegaan van work hard save hard, naar een droomhuis kopen dankzij die save-hard om dan uiteindelijk na een jaar of twee in te zien dat het dat toch allemaal niet waard is en ergens anders iets te kopen. Ik herinner me zelfs dat ge hier ooit hebt geschreven dat ge op een gegeven moment 4/5de wilt werken omdat ge er meer wilt zijn voor uw kinderen. Waar ergens op uw planning staat dat nog?

Een jobwissel, bedrijfswissel,... gaat altijd weer gepaard met een stukje onderzekerheid, tijdelijk inschikken van stabiliteit etc. Is het dat altijd waard? Dat is een vraag die enkel gij kunt beantwoorden. Maar daarom denk ik dus dat ge vooral ens effe de laptop moet toe doen, u in de zetel moet ploffen en u afvragen: waar wil ik naar toe in mijn leven? 't Is inmiddels hoog tijd voor een quarter-lifecrisis. Misschien dat zo een crisisnamiddag u de nodige antwoorden kan opleveren.

Terug
Bovenaan