Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Ik snap niet waarom je het eigenlijk nog overweegt, 300km is echt te ver om wekelijks te doen (maandelijks gaat nog), maar als het voor jou belangrijk is om dicht bij de werkvloer te staan laat het dan. Ik zou dit pas nemen als je geen ander alternatief hebt (of een verhuis overweegt).
Same. 300km is gelijk 4u op de baan, ENKEL, zonder file.
Dus dat komt echt wel met een overnachting dan. Wel dat, of die dag doodop thuis komen omdat je in 't kot v/d ochtend moest vertrekken & dan heel laat thuis komt.
Pakweg vertrekken om 5u om daar om 9u te arriveren, dan daar 8u + 1u lunch, om 18u nog eens 4u rekenen & om 22u mss thuis.
Dan heb je uiteraard nog niets klaargemaakt om te eten, etc.

Die dag heeft dan evenzeer impact op de dag daarvoor & de dag daarna, naar gelang uw slaapgewoontes.
't Zou al ambetant zijn 1 keer in de maand, laat staan elke week.

Dus euuuh ... nope, ik zou het niet overwegen.

Amaai ik zou dat ook nog niet overwegen voor het dubbel van mijn loon.
Er is ook elke dag file

Ik heb een tijdje 2x per maand enkel 1u30 moeten rijden naar een ander kantoor en ik vond dat al verschrikkelijk.
Ik moest dan rond 6u opstaan om op tijd te zijn en pas tegen 19u thuis dat voel je ook de dag erna nog.

Want normaal ben ik maar 20-30min onderweg

Amaai ik zou dat ook nog niet overwegen voor het dubbel van mijn loon.
Er is ook elke dag file

Ik heb een tijdje 2x per maand enkel 1u30 moeten rijden naar een ander kantoor en ik vond dat al verschrikkelijk.
Ik moest dan rond 6u opstaan om op tijd te zijn en pas tegen 19u thuis dat voel je ook de dag erna nog.
Dat heb ik jaren gedaan hoor, dat is nu ook niet zo extreem :tongue:
Toen ik in Brussel bij een grootbank werkte had je veel collega's die dat alle dagen deden.

Toen ik in Brussel bij een grootbank werkte had je veel collega's die dat alle dagen deden.
Ik heb spijtig genoeg ook wel 2 jaar fulltime bij ne klant gezeten in Brussel. Dus jah, 1,5 tot 2u afhankelijk de file heb ik dus ook wel meegemaakt.
Dit was uiteraard ook m'n favoriete bezigheid niet.

Zelfs met de trein naar BXL is een serieus gedoe van hieruit. Onlangs nog naar daar gemoeten, station Centraal als ik mij nog goed herinner.
Ik ben uiteindelijk +/-1u op de trein kwijt + vertragingen, laat staan als je een overstap/aansluiting mist daardoor.
Maar natuurlijk stap je niet van in je bed in de trein & noch van in de trein in 't kantoor v/d klant. Dus mag je daar zowel 's ochtends als 's avonds nog wel een half uur bij tellen.

Nu, dat zijn er wel nog geen 4u over & weer natuurlijk.

Ik ben gewoon naar Brussel verhuisd.
Ik zou er niet aan willen denken dagelijks 3u te moeten pendelen ik heb dus nu elke dag +2u extra vrije tijd.

Iets voor 17u ben ik vaak al thuis

Ik ben gewoon naar Brussel verhuisd.
Ik zou er niet aan willen denken dagelijks 3u te moeten pendelen ik heb dus nu elke dag +2u extra vrije tijd.

Iets voor 17u ben ik vaak al thuis
All the power to ya.

Maar om eerlijk te zijn, ik zou van ze leven nooit in Brussel willen wonen. Ik zou gewoon ook geen vaste job willen in Brussel als ik te kiezen heb.
Die 2j was ook maar 'ne klant', dus ik was content dat het gedaan was er mee.

300 kilometer en elke week minstens éénmaal naar daar rijden? Dat is ofwel een hele dag kwijt om 8 uur te werken, ofwel een overnachting ter plaatse. Doe ik zelfs niet voor het dubbele van mijn loon...
300km, met beetje geluk doe je er nog geen 3u over, maar je bent idd je complete dag kwijt. Voor 4tal dagen per maand. Als er iemand mij zou zeggen dat ik dat moet doen voor het dubbele van mijn loon, zou ik toch niet lang moeten twijfelen. Maar ja, ik denk niet dat een werkgever zo zot zou zijn om iemand zijn loon daarvoor te verdubbelen.

Veel valt toch ook te zien van uw familiale situatie.
Zonder vrouw en kinderen => ja mits extra loon
Met vrouw zonder kinderen => ja mits extra loon
Met vrouw en kinderen => nee

Ik doe elke maand ook 1x 300km naar een andere locatie maar ik blijf daar dan een nacht slapen op hotel. Ik vind dat eigenlijk wel plezant. En als je zo ver moet rijden, is dat ook niet erg dat je wat later toekomt en wat vroeger vertrekt. Ik moet daar geen extra loon voor krijgen :p

Veel valt toch ook te zien van uw familiale situatie.
Zonder vrouw en kinderen => ja mits extra loon
Met vrouw zonder kinderen => ja mits extra loon
Met vrouw en kinderen => nee

Mij lijkt het dat dit een ja kan zijn in alle gevallen.
Maar je bespreekt het met het gezin. Er werd gesproken over een hotel 1 keer per week. Waarbij ik er vanuit ga dat dit hotel door de werkgever betaald wordt.

Kortom de dag ervoor opkomen de dag erna vertrekken en de rest moet je er niet zijn. Als je dat dan doet op zondag vertrekken en maandag terugkomen dan zie ik niet echt het probleem. Rekening houdende met de verloning natuurlijk.
Genoeg mensen die me-time organiseren of die gedurende een gewone werkdag ook meerdere uren onderweg zijn of enorm aantal km's afleggen. Of waarbij 5 keer 60km enkel ook normaal is. Waarbij die in de file vastzitten en jij tgv het hotel de rit filevrij kan maken.

Of waar voor hun loon werken op zaterdag of zondag of... als onderdeel gezien is en wordt.

Update na jaarlijkse evaluatie:

1. PERSONALIA
Leeftijd: 36
Opleiding: Bachelor bedrijfsmanagement
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 13
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: getrouwd
Aantal kinderen ten laste: 2

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC200
Huidige functie: Accountancy consultant
Anciënniteit: 13 jaar
Officiële aantal uren tewerkstelling: 40hr
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 40-42hr

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 4700 EUR 4950 EUR
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): +- 3400 +- 3600 EUR
Nettovergoedingen: 275 EUR forfait onkosten + 14,5 EUR per gewerkte dag lunch allowance (4d per week)
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
BedrijfsGSM/laptop: laptop + GSM abbo
Maaltijdcheques: /
Ecocheques: 250 EUR
Groepsverzekering (deel werkgever%): ja
Hospitalisatieverzekering: ja DKV
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): jaarlijkse bonus in warranten: ongeveer 1400 EUR netto

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: bij klant op projectbasis of thuis
Afstand woon/werk in km's: 70km
Afstand woon/werk in tijd: 50min
Eigen auto nodig voor het werk: nee
Verplaatsingsvergoedingen: nee
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): BMW i4 (VAA 180 EUR)

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 5
Vakantiedagen (andere extra): 1 dag per 5 jaar anciënniteit, halve dag extra voor Pasen, Kerst en Nieuwjaar
Vrijheid om verlof te nemen: ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: dagwerk
Glijdende werkuren: ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: ja, tijdens closings en audits
Hoe vaak overuren te presteren: tijdens closings en audits
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: ja
Telewerk (buiten corona-periode): ja 2 dagen per week
Verantwoordelijkheid over personeel: meestal niet

Same. 300km is gelijk 4u op de baan, ENKEL, zonder file.
Dus dat komt echt wel met een overnachting dan. Wel dat, of die dag doodop thuis komen omdat je in 't kot v/d ochtend moest vertrekken & dan heel laat thuis komt.
Pakweg vertrekken om 5u om daar om 9u te arriveren, dan daar 8u + 1u lunch, om 18u nog eens 4u rekenen & om 22u mss thuis.
Dan heb je uiteraard nog niets klaargemaakt om te eten, etc.

Die dag heeft dan evenzeer impact op de dag daarvoor & de dag daarna, naar gelang uw slaapgewoontes.
't Zou al ambetant zijn 1 keer in de maand, laat staan elke week.

Dus euuuh ... nope, ik zou het niet overwegen.
300km heen & weer rijden op dezelfde 8u werkdag met is gewoon niet veilig meer. Hij zou niet de eerste zijn die in slaap sukkelt achter zijn stuur of die door zijn vertraagde reactievermogen te laat reageert op onverwachte situaties op de weg.

Doe dan dag 1 's ochtends heen gaan, dag 1 & 2 ter plaatse werken, en dag 2 's avonds terug naar huis. Dan heb je meteen 2 dagen / week dat je ter plaatse bent wat zeker wel een meerwaarde kan zijn. Eventueel zelfs alternerend de ene week 2 dagen onsite / andere week volledig van thuis uit.
Zondagavond al vertrekken is ook mogelijk maar zou ik persoonlijk nooit willen doen, toch niet als het systematisch elke week is. Dat zou mijn hele zondag verknallen.

Feit blijft sowieso dat dit niet voor iedereen weggelegd is. Als je single bent en een hond hebt bv kan je het al vergeten of je moet wekelijks hulp inschakelen. En elke week een dag op hotel klinkt misschien leuk voor even maar zoiets wordt snel vervelend.
Verder +6u reistijd is niet min, langs de andere kant als je de andere dagen van thuis uit mag werken compenseert dit wel en ben je waarschijnlijk minder tijd kwijt per week dan vele 'normale' werknemers die dagelijks 45min/1u enkel doen.

Hij moet zelf inschatten of hij akkoord gaat met de voorwaarden natuurlijk maar er moet imo toch zeker 1 werkgever-betaalde overnachting mee in de voorwaarden zitten voor elke dag dat men hem op fysiek kantoor verwacht, anders is dit niet haalbaar / veilig.

Op het werk krijgen wij de mogelijkheid om met 'relance-overuren' te werken.
Is er hier enig nadeel aan als werknemer?
Zoals ik het zie zijn deze vrijgesteld van RSZ, bedrijfsvoorheffing en niet-belastbaar?
Bruto uurloon = netto uurloon dus?
Worden deze uitbetalingen ook in personenbelasting meegerekend (en dus aan hoogste schijf belast) of niet?

Op het werk krijgen wij de mogelijkheid om met 'relance-overuren' te werken.
Is er hier enig nadeel aan als werknemer?
Zoals ik het zie zijn deze vrijgesteld van RSZ, bedrijfsvoorheffing en niet-belastbaar?
Bruto uurloon = netto uurloon dus?
Worden deze uitbetalingen ook in personenbelasting meegerekend (en dus aan hoogste schijf belast) of niet?
Relance is een tijdelijk 'nood' systeem dat men onder covid in 't leven heeft geroepen & welke de overheid élk jaar opnieuw moest verlengen.
In principe is relance 'afgelopen' eind vorig jaar & niet meer verlengd.

Nu, de overheid is tijdens al die onderhandelingen gekomen met een nieuw 'permanent' systeem voor 'vrijwillige overuren', maar ze hebben het niet meer in voege gekregen tegen eind '25. Uiteindelijk, vanaf april dit jaar gaat het nieuwe systeem in (of zou toch moeten ready zijn tegen dan), dus heeft men toch blijkbaar maar besloten om deze 3 maanden het oude relance systeem te verlengen.

Voor zover ik weet is de 'nieuwe regeling' nog steeds niet officieel bekend gemaakt. Enige artikels die ik al gevonden heb zijn artikels die de verlenging rapporteren & speculeren over wat het nieuwe systeem zou geven.
Met andere woorden, TBD wat het gaat geven binnen enkele maanden.

Maar alleszins, met die 'disclaimer' uit de weg ... het huidige relance systeem is beperkt tot 120u per jaar & elk gepresteerd uur is effectief vrijgesteld v/d belasting.
Die staan ook apart op uw loonfiche onder de noemer van relance uren.
Ik zie niet direct een nadeel hier. Noch voor uzelf, noch voor uw WG.

120u zijn weliswaar rap gepasseerd als je dit structureel zou willen gebruiken.

Update - geen idee of ik het nu goed of slecht heb aangepakt maar ik heb hun voorstel niet afgewacht maar hen gecontacteerd met de vraag om nog eens rond de tafel te zitten, wat ik dan ook heb gedaan. Ik wil ook hun tijd en energie niet onnodig verspillen en wil graag iedereen nog recht in de ogen kunnen kijken.

Ze geven zelf aan geen probleem te hebben met, na een inwerkperiode (die eerder beperkt zal zijn gezien mijn kennis bij huidige werkgever in principe verder reikt dan waar zij nu staan) een kantoor in mijn buurt te huren of 100% thuiswerk - up to me. Uiteraard aangevuld met sporadische bezoeken in combinatie met hotelovernachting op hun kosten (hebben een Duitser in dienst die reeds wat jaren zo werkt).

Hebben ook wat feedback uitgewisseld inzake indruk van zowel mezelf als ik over hun bedrijf en wat doorgepraat over hun doelstellingen en hoe zij de toekomst zien.

Over loon is niet in detail gesproken maar er is duidelijk gecommuniceerd dat ze huidige pakket gevoelig kunnen verbeteren, vermoedelijk ook wat geholpen door fiscaal systeem in Nederland.

Een aantal barrières zijn gereduceerd maar ik heb ook aangegeven dat ik alles wat moet laten bezinken en vooral evalueren wat ikzelf het belangrijkste vind. Financieel is meer altijd beter maar het is wel een vrij radicale wijziging van werkregime waar ik in het duister tast.

Ik had de indruk dat men goed begrijpt dat er bepaalde afwegingen moeten gemaakt worden die niet zo eenvoudig zijn, men heeft aangegeven dat ik rustig de tijd mag nemen om de evaluatie te maken en gevraagd hen op de hoogte te houden - indien positief zal een concreet voorstel in onderling overleg worden uitgewerkt.

Laatst bewerkt:
Update - geen idee of ik het nu goed of slecht heb aangepakt maar ik heb hun voorstel niet afgewacht maar hen gecontacteerd met de vraag om nog eens rond de tafel te zitten, wat ik dan ook heb gedaan. Ik wil ook hun tijd en energie niet onnodig verspillen en wil graag iedereen nog recht in de ogen kunnen kijken.

Ze geven zelf aan geen probleem te hebben met, na een inwerkperiode (die eerder beperkt zal zijn gezien mijn kennis bij huidige werkgever in principe verder reikt dan waar zij nu staan) een kantoor in mijn buurt te huren of 100% thuiswerk - up to me. Uiteraard aangevuld met sporadische bezoeken in combinatie met hotelovernachting op hun kosten (hebben een Duitser in dienst die reeds wat jaren zo werkt).

Hebben ook wat feedback uitgewisseld inzake indruk van zowel mezelf als ik over hun bedrijf en wat doorgepraat over hun doelstellingen en hoe zij de toekomst zien.

Over loon is niet in detail gesproken maar er is duidelijk gecommuniceerd dat ze huidige pakket gevoelig kunnen verbeteren, vermoedelijk ook wat geholpen door fiscaal systeem in Nederland.

Een aantal barrières zijn gereduceerd maar ik heb ook aangegeven dat ik alles wat moet laten bezinken en vooral evalueren wat ikzelf het belangrijkste vind. Financieel is meer altijd beter maar het is wel een vrij radicale wijziging van werkregime waar ik in het duister tast.

Ik had de indruk dat men goed begrijpt dat er bepaalde afwegingen moeten gemaakt worden die niet zo eenvoudig zijn, men heeft aangegeven dat ik rustig de tijd mag nemen om de evaluatie te maken en gevraagd hen op de hoogte te houden - indien positief zal een concreet voorstel in onderling overleg worden uitgewerkt.
Meer loon lijkt wel leuk maar zoals je zelf aangaf is thuiswerk minder voor jou en met dit voorstel zou je op termijn soms 100% thuiswerken... De kans is groot dat je dit na een tijd beu zal worden. Ik zou het alleen overwegen als je bereid ben om daar enkele dagen per week aanwezig te zijn dus eigenlijk zal je meer geld krijgen om minder vrije tijd te hebben.

Als je een NL werkgever hebt, maar 80-100% vanuit BE gaat werken, dan word je volgens mij volgens het BE systeem fiscaal belast.
Dan ga je een pak minder overhouden van je loonsverhoging. En al zeker als zij het zouden voorstellen als een loonsverhoging die er komt doordat netto in NL hoger ligt dan in BE (voor hetzelfde bruto).

Als je een NL werkgever hebt, maar 80-100% vanuit BE gaat werken, dan word je volgens mij volgens het BE systeem fiscaal belast.
Dan ga je een pak minder overhouden van je loonsverhoging. En al zeker als zij het zouden voorstellen als een loonsverhoging die er komt doordat netto in NL hoger ligt dan in BE (voor hetzelfde bruto).

Ja, dat is een heel belangrijke overweging.

Werken voor een Nederlandse werkgever maar fysiek werken in België, betekent dat het loon te belasten is in België.
Om belast te zijn in Nederland , moet je fysiek werken in Nederland.
(En de bewijslast daarvan ligt bij jou. Niet bij de fiscus. Jij moet bewijzen dat je fysiek in Nederland bent.)

Ja, dat is een heel belangrijke overweging.

Werken voor een Nederlandse werkgever maar fysiek werken in België, betekent dat het loon te belasten is in België.
Om belast te zijn in Nederland , moet je fysiek werken in Nederland.
(En de bewijslast daarvan ligt bij jou. Niet bij de fiscus. Jij moet bewijzen dat je fysiek in Nederland bent.)
Gohja, af & toe eens een selfie nemen in 't kantoor in NL als die ginder is & op z'n socials posten eh. :devilish:
manny-cat-takes-selfies-dogs-gopro-9.jpg

Gohja, af & toe eens een selfie nemen in 't kantoor in NL als die ginder is & op z'n socials posten eh. :devilish:
manny-cat-takes-selfies-dogs-gopro-9.jpg

Ik zeg dat er expliciteit bij omdat werkgevers zich graag van de domme gebaren in zo'n situaties.

Ergens begrijpelijk, die willen geen foute uitspraken doen daarover maar die moeten wel ook ergens signaliseren dat de werknemer goed moet controleren wat dat de fiscale spelregels zijn.
Soms heb ik de indruk dat ze daar veel te gemakkelijk overgaan en nadien komen de traantjes natuurlijk.

Want dan heb je scenario's dat België je wilt belasten maar Nederland heeft de voorheffing op ingehouden die ze ook niet zomaar willen lossen. Bureaucratische nachtmerries natuurlijk.

Terug
Bovenaan