Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Goh, dunno about that. We weten allemaal wel dat dit 'bestaat'. Nog niet zolang geleden in 't nieuws dat er een Belgische CEO op een billboard hing met de aankondiging van haar loon van 10K/mnd (& ge weet dat dit enkel 'base pay' zal zijn, dus dat het eigenlijk meer is).
Heck, onlangs nog ergens zien passeren dat Connor Rousseau met een goei 19K bruto per maand naar huis gaat. En je weet dat hij niet de enige is daar.
Dat gezegd zijnde, dat maakt de 'elite klasse' situatie nog niet de alom vertegenwoordigde situatie van de gemiddelde Belg eh.

Alom vertegenwoordigd zeker niet, maar meer dan je zou vermoeden - naast de klassieke groep freelancers/zelfstandigen heb je ook nog mensen die goed gewoon verdienen en extra inkomen verwerven door beleggingen en spaargelden, mensen die wat appartementen hebben staan, mensen die veel slapend geld in hun bedrijven hebben - ik bedoel dan niet meteen de multinationals maar de vele KMO's die ons land rijk is, er zijn ook best wat erfenissen in ons land ..

Connor Rousseau is stilaan helemaal van het padje aan het gaan, o.a. zijn partij vindt dat een "hoog" loon van 6-7-8k niet moet aangepast worden maar anderzijds is 235k/jaar gekoppeld aan een fiscaal voordelig tarief voor een zelfstandig verpleegkundige dan weer wel normaal - dat mag hij eens komen uitleggen.

4 jaar later:
1. PERSONALIA
Leeftijd: 33 37 jaar
Opleiding: Professionele Bachelor
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 9 13
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Getrouwd
Aantal kinderen ten laste: 2

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC 200
Huidige functie: SAP BI Consultant SAP Analytics Architect
Anciënniteit: 8.5 10 jaar
Officiële aantal uren tewerkstelling: 39 uur
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 40 uur

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 4200 €5500
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2740 €3500
Nettovergoedingen: Ja, €8/dag + €100 150/maand
13e maand (volledig/gedeeltelijk): Ja, volledig
BedrijfsGSM/laptop: Bedrijfslaptop + GSM (budget van €200 400 (3-jaarlijks), bijleggen mag) met abo + €50 internet
Maaltijdcheques: €8
Ecocheques: Ja, €250
Groepsverzekering (deel werkgever%): Ja, 4%
Hospitalisatieverzekering: Ja, DKV (inclu gezinsleden)
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): Ja: 100% bruto (afhankelijk van 'basis'-objectieven) + eventuele extra behaalde targets

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Brussel (Anderlecht), momenteel full-time thuiswerk Geen vaste klanten meer, gros is thuiswerk, af en toe naar klanten voor workshops/meetings/presentaties, maar geen vaste dagen
Afstand woon/werk in km's: 40 km (Hoofdkantoor)
Afstand woon/werk in tijd: 35 - 60 min
Eigen auto nodig voor het werk: Ja (of trein)
Verplaatsingsvergoedingen: Nee
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Bedrijfswagen (huidig: VW Passat BMW iX3) met tankkaart laadpas, huidige VAA: €243 166.35
Budget verhoogd naar €950 (TCO)

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20 dagen
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 6 12 dagen
Vakantiedagen (andere extra): nvt
Vrijheid om verlof te nemen: Ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: nvt
Glijdende werkuren: Ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Nee
Hoe vaak overuren te presteren: Afhankelijk van projecten en deadlines, voorlopig beperkt
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Ja, indien noodzakelijk voor mijn job
Telewerk (buiten corona-periode): Ja, afhankelijk van de klant
Verantwoordelijkheid over personeel: Nee, afhankelijk van de klant

Voor mijzelf blij met de evolutie qua loon en functie-invulling. Ben nu wel op de loonschaal gekomen binnen ons bedrijf waar ik niet meer kan genieten van een regelmatige opslag zoals in het verleden wel altijd het geval was. Daarvoor moet er nu extra gepresteerd worden om het bedrijf vooruit te helpen om echt een opslag te krijgen.
Mooie voorwaarden: een stevig loon, bedrijfswagen en het merendeel thuiswerk. Als dan de werkdruk nog cava is, is het echt wel goed verdienen terwijl er nog meer dan voldoende ruimte is voor een privéleven. Ik had ongeveer dezelfde voorwaarden maar weinig telewerk, hoge werkdruk, zeer lange werkdagen en vervolgens geen energie meer tijdens mijn privétijd.

Ik heb zelf al eens overwogen om een postgraduaat SAP bij UCLL te volgen maar dit is behoorlijk niche en zonder professionele ervaring begin 40 in de SAP-wereld starten, lijkt me weer helemaal onderaan de ladder beginnen.

Connor Rousseau is stilaan helemaal van het padje aan het gaan, o.a. zijn partij vindt dat een "hoog" loon van 6-7-8k niet moet aangepast worden maar anderzijds is 235k/jaar gekoppeld aan een fiscaal voordelig tarief voor een zelfstandig verpleegkundige dan weer wel normaal - dat mag hij eens komen uitleggen.

Gaan we dan ook de indexaties van contracten en dergelijke beperken? Als je als freelancer meer hebt dan xk omzet/maand? Worden de indexaties die er daar van toepassing zijn dan ook beperkt ?

Zoals je zegt wordt de betaling van de tarieven die gekoppeld zijn aan de verloning van de zelfstandige verpleegkundige, arts of... die betaald worden met de sociale bijdrage dan ook niet geïndexeerd indien dit ervoor zorgt dat er een hoger loon als 2450€ vanuit de verschillende inkomstenstromen uitrolt?

Systeem van centenindex is idioot. Voor die correctie te maken heb je uw belastingstarieven en schijven... niet koterij op koterij op koterij op koterij...

Gaan we dan ook de indexaties van contracten en dergelijke beperken? Als je als freelancer meer hebt dan xk omzet/maand? Worden de indexaties die er daar van toepassing zijn dan ook beperkt ?

Zoals je zegt wordt de betaling van de tarieven die gekoppeld zijn aan de verloning van de zelfstandige verpleegkundige, arts of... die betaald worden met de sociale bijdrage dan ook niet geïndexeerd indien dit ervoor zorgt dat er een hoger loon als 2450€ vanuit de verschillende inkomstenstromen uitrolt?

Systeem van centenindex is idioot. Voor die correctie te maken heb je uw belastingstarieven en schijven... niet koterij op koterij op koterij op koterij...
Het gaat zelfs volledig de andere richting uit want op gezondheidzorg mag en kan niet bespaart worden - de sector verkeerd in geldnood, iedereen zit er op zijn tandvlees, bovendien 50% te weinig personeel omdat de lonen niet interessant genoeg zijn - de uitgaven/lonen moeten dus hoger - dus geen 235K maar 250K, ook voor diegenen in loondienst.

Terug
Bovenaan