Ze hebben het geluk dat ze in de top 3 van de knelpuntvakken (Informatica/Technologie en Frans) zitten. Zeker in buitengewoon onderwijs zijn technische profiel hoognodig.Gewoon doen als ik mijn ex -collega mag geloven, nu iets meer dan een jaar in het onderwijs (technologie en informatica in buitengewoon onderwijs) - nog geen seconde spijt gehad, ook de vrouw van zaakvoerder (toevallig Frans) heeft nu haar draai gevonden - maar haar eerste maanden waren wel een hel - niet de job op zich maar de begeleiding die het liet afweten, een combinatie met voorgangers die niet zo veel bruikbaars hadden achtergelaten en +20 jaar bij een multinational heeft gewerkt was een grote aanpassing.
Vaste benoemingen liggen bij wijze van spreken al klaar, geen van beiden moet schipperen - gewoon voltijds in 1 school op fietsafstand van woonplaats - ideaal dus.
Maar dat die vaste benoemingen 'al klaarliggen'? Lijkt mij sterk. Dat is wettelijk gezien simpelweg onmogelijk na iets meer dan een jaar. Je moet eerst aan de TADD-voorwaarden voldoen (minstens twee schooljaren presteren) en er moeten effectief uren vrijstaan in de programmatie voor een benoeming. Zeker bij die vrije uren durft het al eens knellen door leekrachten die een TAO (tijdelijk andere opdracht) hebben instaan. Dat betekent dat ze elders tewerk gesteld zijn maar dat hun uren niet vrij zijn.
Jouw kennissen zijn misschien de uitzondering die de regel bevestigen. Vraag eens aan een startende leerkracht humane wetenschappen of talen (behalve Frans) hoe hun eerste drie jaar eruitzagen. Die rijden zich vaak te pletter tussen drie verschillende scholen voor een interim van twee maanden, om dan in de zomer te mogen doppen. Hun ervaring als knelpuntprofiel is absoluut niet de realiteit van de gemiddelde starter.