Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Als ik me niet vergis is de verwoording in de wettekst iets à la 'afstand tussen domicilie en de voornaamste plaats van tewerkstelling'. Er is dus eigenlijk ook geen actie nodig vanuit jullie HR, per definitie kan iedereen die het grootste deel van zijn tijd thuiswerkt hier gebruik van maken.

Het systeem van bedrijfswagens wordt wel jaar om jaar minder interessant. Terwijl mobiliteitsbudget, in bepaalde omstandigheden, enorm interessant kan zijn, en ze het dit jaar nog interessanter hebben gemaakt door de voorwaarden te versoepelen. Ik verwacht dat het nog een aantal jaar zal duren met dat mobiliteitsbudget, en daarna zal ook dat systeem progressief minder interessant worden gemaakt.
Trouwens genoeg (grote) bedrijven (en ook bedrijven met een 'groen' imago, of die zich dat toch willen aanmeten) die nee zeggen tegen een mobiliteitsbudget. Een van m'n beste vrienden kan kiezen tussen een bedrijfswagen of 350 euro. Brutoloon. Heeft gevraagd of ze mobiliteitsbudget willen invoeren: nop. Dus die heeft weer een bedrijfswagen besteld, want met 175 euro netto of wat er overschiet, kiest iedereen behalve de grootste idealist, toch de bedrijfswagen.

Mijn vrouw kan ook kiezen tussen een bedrijfswagen of € 400 bruto. En het zal je wellicht verbazen, maar wij behoren tot die groep domme idealisten. Ziehier het financiële plaatje:
- € 400 bruto, belast aan marginaal belastingstarief van ongeveer 50%
- € 200 netto, maar omdat je al het equivalent krijgt van een wagen heb je geen recht meer op fietsvergoeding. Gezien mijn vrouw elke dag met de fiets naar het werk gaat, is dat een € 100 per maand die we aan onze neus zien voorbijgaan. Blijft nog over: € 100 netto.
- Resultaat: van een extralegaal voordeel ter waarde van € 700 bruto voor de vervuilers, blijft er € 100 over voor de uitstootloze idealisten. Met als extraatje dat je nog eens gemiddeld 2 x per jaar van uw sokken gereden wordt.

Maar hoe zouden die files toch komen? En hoe zouden we die uitstoot nu toch kunnen aanpakken? En die obesitas, hoe gaan we dat aanpakken? En de parkeerdruk, nog zo'n levensgroot probleem. Moeilijk moeilijk moeilijk zeg.
Allemaal problemen die de domme idealisten oplossen voor de maatschappij. Hoeveel fiscaal voordeel wij daarvoor krijgen? Niets. Integendeel, wij betalen € 600 bruto om deze maatschappelijke problemen vrijwillig te helpen oplossen.

Laatst bewerkt:
@mac-bc Ik denk dat je beter een andere uitlaatklep zoekt dan dit forum om de stress van je werk te verhelpen. ik word al moe in jouw plaats als ik je visie op de maatschappij zie. 1 of andere sport waar je je eens goed kan laten gaan is nooit slecht. Ook tegen de obesitas! ;)

Ik snap de vergelijking niet.
Je tekent een contract bij een werkgever die geen bedrijfswagens aanbiedt.

Mobiliteitsbudget is er gekomen om mensen die een bedrijfswagen hebben een alternatief te geven (of dat een goede of slechte zaak is laat ik in het midden) die voor werkgever budget-neutraal is

Dan kan je niet verwachten dat je dat krijgt als je geen bedrijfswagen hebt he. Want dat zou gewoon extra kost voor werkgever zijn

Net zomin dat je kan verwachten van vermindering voor kinderen te krijgen als je geen kinderen hebt ;) ook al kan je dat oneerlijk vinden

Mijn vrouw kan ook kiezen tussen een bedrijfswagen of € 400 bruto. En het zal je wellicht verbazen, maar wij behoren tot die groep domme idealisten. Ziehier het financiële plaatje:
- € 400 bruto, belast aan marginaal belastingstarief van ongeveer 50%
- € 200 netto, maar omdat je al het equivalent krijgt van een wagen heb je geen recht meer op fietsvergoeding. Gezien mijn vrouw elke dag met de fiets naar het werk gaat, is dat een € 100 per maand
- Resultaat: van een extralegaal voordeel ter waarde van € 700 bruto voor de vervuilers, blijft er € 100 over voor de uitstootloze idealisten. Met als extraatje dat je nog eens gemiddeld 2 x per jaar van uw sokken gereden wordt.

Wagen + fietsvergoeding is wel combineerbaar hoor.
Ik had dat voor ik mijn wagen inruilde én omdat ik het vroeger allebei had, heb ik naast mijn mobiliteitsbudget ook nu nog mijn fietsvergoeding.

Maar bon, zo'n bedrijven snap ik dus niet.
In se zijn er drie opties.
Bedrijfswagen is voor hen een kost van, wat, €700/€800 per maand? Dat is optie 1.
Optie 2: €400 bruto geven. Hou je als werknemer €200 netto aan over.
Optie 3: €400 geven onder mobiliteitsbudget: hou je maximaal €400 en minimaal €240 aan over.
Kostprijs optie 2 & 3 zijn exact hetzelfde voor de werkgever. Enige wat ik bedenken is dat, als ze mobiliteitsbudget geven, ze niet €400 mogen geven maar de overeenstemmende TCO van de bedrijfswagen in optie 1 moeten geven.

Ik bekijk zoiets heel rationeel: een dienst die het nalaat om de eigen kosten te drukken en de opbrengsten voor de werknemers te maximaliseren ... zou ik integraal ontslaan wegens niet bekwaam, de mogelijkheden zijn er en zijn legitiem, als ze niet benut werden en de mogelijkheid was er - zie ik dat als een taak die niet goed/optimaal werd uitgevoerd. Temeer omdat het om louter financiële zaken gaat - emoties, de drang naar algemeen goed moet je dan gewoon opzij schuiven, cijfers and that's it.

Het feit dat de gemeenschap hier komt onder te leiden is te wijten aan het beleid, dus we schieten hier op de verkeerde personen of zie ik dat verkeerd?

Note: ik zit zelf in het schuitje van relatief hoog (héél andere orde dan jullie) bruto en laag netto, zonder netto vergoedingen, IP rulings etc.
lijden* sorry, kon het niet laten

Wagen + fietsvergoeding is wel combineerbaar hoor.
Ik had dat voor ik mijn wagen inruilde én omdat ik het vroeger allebei had, heb ik naast mijn mobiliteitsbudget ook nu nog mijn fietsvergoeding.

Maar bon, zo'n bedrijven snap ik dus niet.
In se zijn er drie opties.
Bedrijfswagen is voor hen een kost van, wat, €700/€800 per maand? Dat is optie 1.
Optie 2: €400 bruto geven. Hou je als werknemer €200 netto aan over.
Optie 3: €400 geven onder mobiliteitsbudget: hou je maximaal €400 en minimaal €240 aan over.
Kostprijs optie 2 & 3 zijn exact hetzelfde voor de werkgever. Enige wat ik bedenken is dat, als ze mobiliteitsbudget geven, ze niet €400 mogen geven maar de overeenstemmende TCO van de bedrijfswagen in optie 1 moeten geven.
Kost optie 2 de werkgever niet meer want RSZ bijdrage werkgever komt er bovenop wat bij mobiliteitsbudget bij mijn weten niet het geval is?

Precies of bedrijven denken enkel aan total cost.

Bij ons is er 1 constante. Wij krijgen enkel constructies die voor HR pipo heel weinig werk zijn om op te zetten of copy paste van corporate kan doen.

Elektrische auto's, nop.
TCO voor hybrides, nop.
Interner vergoeding? Elke employee mag maandelijks een expense note van 20 euro indienen.
And the list goes on :ROFLMAO:

Bij ons is er 1 constante. Wij krijgen enkel constructies die voor HR pipo heel weinig werk zijn om op te zetten of copy paste van corporate kan doen.

Elektrische auto's, nop.
TCO voor hybrides, nop.
Interner vergoeding? Elke employee mag maandelijks een expense note van 20 euro indienen.

Hehe, jouw werkgever is idd wel een specialleke, lijkt wel of ze zoeken naar de slechtst mogelijke return voor de werknemer - hoeveel % van de TC gaat bij jullie naar loon - voor de locatie in België?

Elektrische auto's, nop.
TCO voor hybrides, nop.
Dat is omdat jij geen HR hier hebt?
Internationaal bedrijf dat toch genoeg winsten maakt (en mss nog een postbus in 1 of ander land? :unsure:)

Zou @mac-bc een hartinfarct hebben gekregen als hij https://m.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220630_95667575 las?

Internationaal bedrijf dat toch genoeg winsten maakt (en mss nog een postbus in 1 of ander land? :unsure:)

Zou @mac-bc een hartinfarct hebben gekregen als hij https://m.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220630_95667575 las?
Het probleem in België is volgens mij nochtans niet het loon van de ambtenaren maar het aantal ambtenaren.
Betaal degelijke lonen aan ambtenaren zodat je kwaliteitsvolle profielen kan aantrekken maar gebruik er minder.

Hehe, jouw werkgever is idd wel een specialleke, lijkt wel of ze zoeken naar de slechtst mogelijke return voor de werknemer - hoeveel % van de TC gaat bij jullie naar loon - voor de locatie in België?
Geen idee. Alles loopt via Singapore en zo. Kost en revenue zien elkaar nooit.

Inderdaad. HR zit gesplitst tussen een Hollander (car policy en comp), een espanol (admin voor verlof requests en zo) en een Hongaar (recruitment). En die outsourcen dan meeste nog van bij hen naar ergens anders :cautious:

Je tekent een contract bij een werkgever die geen bedrijfswagens aanbiedt.

Mobiliteitsbudget is er gekomen om mensen die een bedrijfswagen hebben een alternatief te geven (of dat een goede of slechte zaak is laat ik in het midden) die voor werkgever budget-neutraal is
Het is budget neutraal in de zin dat het even voordelig is qua belastingen als een bedrijfswagen.
Punt blijft dat een werkgever niet zomaar een mobiliteitsbudget kan invoeren, en dit enkel kan door de omweg van effectief een bedrijfswagen aan te bieden.

Het is alsof je eens je kind uit huis is nog steeds kindergeld ontvangt. Om jouw vergelijking wat te corrigeren.

Exact. Gelukkig zijn er nog mensen zoals ik die gewoon correct massa's afdragen van hun brutoloon :unsure:

Ik voel mij aangesproken dus zal ook maar eens mijn pakket posten... Net loonsverhoging gehad en de ratio netto/bruto begint toch echt stevig tegen te steken. Op basis van mijn laatste loonbrief 54% belastingsdruk :( Versta me niet verkeerd, ik klaag niet over hoeveel ik overhoud want ik weet dat ik hiermee extreem ver boven mediaan zit. Belastingsdruk is echter ridicuul hoog en op een niveau dat mensen naar het buitenland jaagt of fiscale constructies doet opzetten.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 38
Opleiding: Industrieel Ingenieur + Management
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 14
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Getrouwd
Aantal kinderen ten laste: 1 (met zware handicap)

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?):
Huidige functie: Directeur in Finance afdeling multinational
Anciënniteit: 4,5
Officiële aantal uren tewerkstelling: 38
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): Gemiddeld ~50, maar met uitschieters die 60 a 70 / week kunnen zijn

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): ~12,500
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): ~5,800
Nettovergoedingen: 195€
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
BedrijfsGSM/laptop: laptop + gsm abonnement (BYOD)
Maaltijdcheques: 8€ / dag
Ecocheques: Geen
Groepsverzekering (deel werkgever%): ~8%
Hospitalisatieverzekering: Voor mij met mogelijkheid tot aansluiten familie tegen betaling.
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): Bonus ~25%

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Brussel
Afstand woon/werk in km's: 24 km
Afstand woon/werk in tijd: ~60 min (enkel)
Eigen auto nodig voor het werk: Nee
Verplaatsingsvergoedingen: Nee
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): VAA 288 € - Mercedes GLE

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): /
Vakantiedagen (andere extra): 7 (grotendeels op verplichte dagen)
Vrijheid om verlof te nemen: Ja, maar niet alle periodes in functie van deadlines
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: Nee
Glijdende werkuren: Ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Veel verantwoordelijkheid en constant deadlines - maar voel niet zo snel echt stress
Hoe vaak overuren te presteren: Constant
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Ja
Telewerk (buiten corona-periode): Ja
Verantwoordelijkheid over personeel: Ja, hierarchisch klein team maar in praktijk voor veel groter deel van de organisatie

Ik voel mij aangesproken dus zal ook maar eens mijn pakket posten... Net loonsverhoging gehad en de ratio netto/bruto begint toch echt stevig tegen te steken. Op basis van mijn laatste loonbrief 54% belastingsdruk :( Versta me niet verkeerd, ik klaag niet over hoeveel ik overhoud want ik weet dat ik hiermee extreem ver boven mediaan zit. Belastingsdruk is echter ridicuul hoog en op een niveau dat mensen naar het buitenland jaagt of fiscale constructies doet opzetten.
Ik kan me wel inbeelden dat dat soms piekt om te zien dat een IT’er met iets meer dan 1/3 van jouw brutoloon slechts een €1000 minder netto heeft door maximale benutting van vergoedingen en ip ruling

Waarom zou het loon van iemand anders jou uitmaken als je 5.8k netto + 25% bonus + ... hebt (en je een boeiende job hebt)?

Iemand hier ervaring met Aquafin als werkgever? Heb daar voor een adviseur functie gesolliciteerd. Iemand een idee aan welk pakket van loon en extralegale voordelen ik mij mag verwachten?

Geen idee. Alles loopt via Singapore en zo. Kost en revenue zien elkaar nooit.

Inderdaad. HR zit gesplitst tussen een Hollander (car policy en comp), een espanol (admin voor verlof requests en zo) en een Hongaar (recruitment). En die outsourcen dan meeste nog van bij hen naar ergens anders :cautious:
Herkenbaar.
Wij hebben ene van HR in België en die wist van noppes en was extreem lui. Ook een reden waarom ik weg ben.

Terug
Bovenaan