Wat is uw rijk zijn?

contextbinder

Well-known member
Desondanks de redelijke lonen hier moet je, als je het nuchter bekijkt, eigenlijk relatief standaard leven met inkomens < 10k netto per volwassene per maand.

Dat zal mss als een schok aankomen maar per slot van rekening moet je nog steeds vrij veel gaan werken (reken op 35 dagen verlof ofzo) en kan je in de verste verte niet doen/laten of kopen wat je graag zou doen. En dan is er nog de factor tijd - velen zitten in zo een dagelijkse rat race met vanalles en nog wat - en dat eigenlijk allemaal om gewoon normaal te leven, wil je dat normaal wijzigen in iets met duidelijk meer vrijheid en mogelijkheden moet je de netto lonen meer dan verdubbelen.

Sommigen maken van de nood een deugd - ik bedoel dan: we hebben een nieuw wasmachien nodig en gaan 47 prijzen veergelijken en whoehoe - kijk eens hier: 200 € goedkoper dan elders - leuk maar het kan ook anders natuurlijk.

De vakantie is aangebroken - op het werk 75% op zoek of reeds geboekt: een all -in hotel met waterglijbanen, met wat geluk om 3h00 opstaan om een handdoek te leggen, om 11h00 gaan eten want anders een rij van 600m, yes - er was biefstuk - je kon hem als schoenzool gebruiken maar hij was er toch - net als de standaard lauwe vis en jawel - cava vanaf 06h00 in de ochtend, cocktailke zonder vers fruitsap en een zweem van rum erin - top. Als toetje ook nog eens de helft van de familie en vrienden opbellen want een taxi naar de luchthaven is weeral 100 € down the drain.

Niet dat er iets mis is met een standaard leven - mondiaal gezien is dat nog steeds een hemel op aarde: living in Belgium

Bovendien zijn er ook tal van zaken die eigenlijk geen hol kosten en het allemaal de moeite maken.

Laatst bewerkt:
Desondanks de redelijke lonen hier moet je, als je het nuchter bekijkt, eigenlijk relatief standaard leven met inkomens < 10k netto per volwassene per maand.

Dat zal mss als een schok aankomen maar per slot van rekening moet je nog steeds vrij veel gaan werken (reken op 35 dagen verlof ofzo) en kan je in de verste verte niet doen/laten of kopen wat je graag zou doen. En dan is er nog de factor tijd - velen zitten in zo een dagelijkse rat race met vanalles en nog wat - en dat eigenlijk allemaal om gewoon normaal te leven, wil je dat normaal wijzigen in iets met duidelijk meer vrijheid en mogelijkheden moet je de netto lonen meer dan verdubbelen.

Sommigen maken van de nood een deugd - ik bedoel dan: we hebben een nieuw wasmachien nodig en gaan 47 prijzen veergelijken en whoehoe - kijk eens hier: 200 € goedkoper dan elders - leuk maar het kan ook anders natuurlijk.

De vakantie is aangebroken - op het werk 75% op zoek of reeds geboekt: een all -in hotel met waterglijbanen, met wat geluk om 3h00 opstaan om een handdoek te leggen, om 11h00 gaan eten want anders een rij van 600m, yes - er was biefstuk - je kon hem als schoenzool gebruiken maar hij was er toch - net als de standaard lauwe vis en jawel - cava vanaf 06h00 in de ochtend, cocktailke zonder vers fruitsap en een zweem van rum erin - top. Als toetje ook nog eens de helft van de familie en vrienden opbellen want een taxi naar de luchthaven is weeral 100 € down the drain.

Niet dat er iets mis is met een standaard leven - mondiaal gezien is dat nog steeds een hemel op aarde: living in Belgium

Bovendien zijn er ook tal van zaken die eigenlijk geen hol kosten en het allemaal de moeite maken.
Euh, wat?

Tgoh ja, het is natuurlijk altijd relatief eh. De gemiddelde mens in België heeft, zoals je op het einde zegt, globaal gezien nog altijd een luxeleven. Wij hebben vaak een eigen huis, zetten ons 's avonds in de comfortabele zetel voor Netflix, de meesten kunnen jaarlijks (of meermaals per jaar) op vakantie, etc. Voor het gros van de wereld zitten die zaken er echt nooit in, toch niet zonder héél hard te werken (véél harder dan wat wij hier met onze 38-urenweken doen).
Maarja, de meesten hier voelen zich wrs niet heel welvarend, net omdat al je vrienden, je buurman, etc. die zaken (meestal) ook kunnen. Dat is iets wat economen relatieve deprivatie noemen. Volgens een rapport van Credit Suisse (geloof ik) zijn de Belgen één van de vermogendste mensen ter wereld (omdat velen van ons een eigen (groot) huis bezitten), de meesten voelen zich echt niet zo. Hoewel we dat wel zijn.

Maar dat eerste wat je zegt is wel wat wereldvreemd. Het verschil in levensstandaard tussen iemand die 2500 netto per maand heeft en iemand die pakweg 7k per maand heeft is gi-gan-tisch. Die mens met 7k zal véél meer kunnen doen dan een "relatief standaard leven" leiden, zeker als die zich niet laat verleiden tot het kopen van nutteloze statussymbolen. En mits slim investeren en het geld niet door ramen en vensters te gooien kan die mens met 7k véél vroeger op pensioen.
Als je "relatief" bedoelt in de zin van vergeleken met miljardairs, geërfde rijkdom (old money folks) en sommige topsporters/artiesten/..., tja dan wel. Maar buiten dat die niet meer moeten werken (wat de meesten nog wel doen, de meeste schatrijke business folks zelfs nog véél harder dan gewone mensen) en dat het speelgoed allemaal wat duurder is, is die hun leven eigenlijk ook niet zo heel verschillend hoor. We blijven mensen die het meeste van hun geluk halen uit immateriële zaken. Nooit meer werken klinkt heel mooi, maar je zou verschieten hoe 'leeg' uw leven voelt als je je dagen enkel nog maar vult met reizen en dolce far niente, en zo 'detached' leeft van 99,9% van de bevolking.

Gewoon zien dat je "FIRE" wordt (mits slimme investeringen vanaf zo vroeg mogelijk) en dan hier en daar nog een (al dan niet klein) vast inkomen hebben uit iets dat je leuk vindt, en je kan al een levensstijl hebben waar quasi iedereen van droomt. En dat is in België echt niet zo moeilijk om te bereiken.

Ruim 4 keer het gemiddelde netto inkomen benoemen als "relatief standaard", dat is toch wat bizar :)

Maar dat eerste wat je zegt is wel wat wereldvreemd. Het verschil in levensstandaard tussen iemand die 2500 netto per maand heeft en iemand die pakweg 7k per maand heeft is gi-gan-tisch. Die mens met 7k zal véél meer kunnen doen dan een "relatief standaard leven" leiden, zeker als die zich niet laat verleiden tot het kopen van nutteloze statussymbolen.

Gewoon zien dat je "FIRE" wordt (mits slimme investeringen vanaf zo vroeg mogelijk) en dan hier en daar nog een (al dan niet klein) vast inkomen hebben uit iets dat je leuk vindt, en je kan al een levensstijl hebben waar quasi iedereen van droomt. En dat is in België echt niet zo moeilijk om te bereiken.

Maar dat is nu net het ding: de perceptie van levensstandaard is hyperindividueel . Voor één persoon zal het verschil tussen 2,5k en 7k enorm zijn, voor een ander totaal niet. In het grotere plaatje heeft levenskwaliteit nooit alleen met geld te maken; je hebt gezondheid, psychosociaal welbevinden die ook enorm belangrijk zijn.

Vroeg op pensioen gaan is geen objectieve maatstaf van levenskwaliteit, sommige mensen doen hun job gewoon heel graag en werken nog even door zelfs na pensioengerechtigde leeftijd...

Maar dat is nu net het ding: de perceptie van levensstandaard is hyperindividueel . Voor één persoon zal het verschil tussen 2,5k en 7k enorm zijn, voor een ander totaal niet.

Klopt, maar als je een 'normale' mens bent die met geld kan omgaan en geen hypermaterialistische ingesteldheid hebt, blijft het verschil tussen 2,5k en 7k zéér groot.

In het grotere plaatje heeft levenskwaliteit nooit alleen met geld te maken; je hebt gezondheid, psychosociaal welbevinden die ook enorm belangrijk zijn.

Klopt, daarom dat ik ook zei "we blijven mensen die het meeste van hun geluk halen uit immateriële zaken.". Je kan perfect gelukkig zijn zonder (veel) geld, en je kan evengoed doodongelukkig zijn met vele miljoenen in je 'portfolio'. Een goede (fysieke en mentale) gezondheid is idd onbetaalbaar.
Hetgeen geld doet is in de eerste plaats je financiële onzekerheid wegnemen (maar dat stadium passeer je al snel), en in de tweede plaats laat het je toe om materiële zaken en/of 'ervaringen' na te streven. Aan ieder om voor zichzelf te beslissen aan wat hij het meeste (extra) geluk haalt.

Vroeg op pensioen gaan is geen objectieve maatstaf van levenskwaliteit, sommige mensen doen hun job gewoon heel graag en werken nog even door zelfs na pensioengerechtigde leeftijd...

Bwah, de mensen die niks liever zouden met hun tijd die ze aan het werk spenderen, dat is toch geen al te grote groep denk ik. En al zeker niet bij loontrekkers. Als ondernemer en zelfstandige eventueel nog wel.
Denk dat het grote probleem is het aantal uren dat je werkt: het werk kan op zich wel interessant en leuk zijn, maar niet voor 38 uur per week. Gamen, films kijken, sporten, ... is ook leuk, maar dat is het toch niet meer (in die mate) moest je het 8 uur per dag doen. Diminishing returns, en vanaf een zeker moment zelfs negatieve returns. Een 'beetje' werken (bij aanwezigheid van genoeg geld), voor sociaal contact, voor nog een beetje structuur, etc., maakt het gros van de mensen wellicht een stuk gelukkiger dan veel/voltijds te blijven werken.

Vriend, jij moet toch aan het trollen zijn?
Weinig mensen gezien die zo wereldvreemd zijn en dan toch doen blijken dat hun mening echt niet zo speciaal is.

Trouwens is niet de eerste keer dat je dit soort wereldvreemde uitspraken neerpent. Maar dit is toch nog een niveau hoger, chapeau.

Weinig mensen gezien die zo wereldvreemd zijn en dan toch doen blijken dat hun mening echt niet zo speciaal is.

Trouwens is niet de eerste keer dat je dit soort wereldvreemde uitspraken neerpent. Maar dit is toch nog een niveau hoger, chapeau.
Hij trekt het in het belachelijke maar er zit toch wel een zweem van waarheid in wat hij zegt, tuurlijk is 10k per maand veel geld maar verandert dat nu echt je leven compleet vs 3-4k?

Alles is relatief - ga eens op luxe -reis als gezin met 2 kinderen: https://www.tico.nl/reizen/west-coast-deluxe , een mens mag al eens dromen toch?

Bye bye 2 normale jaarlonen wel

Hij trekt het in het belachelijke maar er zit toch wel een zweem van waarheid in wat hij zegt, tuurlijk is 10k per maand veel geld maar verandert dat nu echt je leven compleet vs 3-4k?
Dat ligt volgens mij aan wat je als "compleet veranderen" definieert. Ik denk nu wel dat als je van bovengemiddeld naar zeer hoog loon gaat (werkelijk meer dan het dubbel) je leven sterk verandert. Ofwel leef je naar je inkomen, ofwel niet en eindig je toch lang voor je pensioen met serieus wat extra, en alles daartussen.

Alles is relatief - ga eens op luxe -reis als gezin met 2 kinderen: https://www.tico.nl/reizen/west-coast-deluxe , een mens mag al eens dromen toch?

Mja, als je natuurlijk boven je stand wil en zal leven, zal je nooit genoeg geld hebben.

Ik zie uw punt, maar dat publiek gaat volgens mij niet op reis in zo'n formule.

Die rondreis is gewoon gericht op jong-gepensioneerden die het sowieso minder erg vinden om te overbetalen zodat ze het zelf niet moeten organiseren.

Wat hij zegt klopt nochtans gewoon hoor.

Het is mag dan not done zijn op dit forum en bij uitbreiding in heel België om dat te zeggen (inclusief opmerkingen als wereldvreemd, stoefgedrag en what not), maar dat is en essentie weinig meer dan een zoveelste uiting van het principe "steek je hoofd niet boven het maaiveld uit".

Objectief gezien is een nettoloon van 10k net/persoon niet weinig, dat klopt, en het zal je toelaten om vanalles en nog wat te doen dat anderen met een fractie van dat loon niet zomaar kunnen, maar dat maakt je nog steeds niet "rijk" (puissant rijk, stinkend rijk, enter the term of preference), en al zeker niet als je dat inkomen uit werk moet halen. De dag dat je die bedragen kan binnentrekken, puur vanuit vermogen, dan heb je reden om over rijk te spreken.

TLDR: zelfs mensen in situaties die niet binnen de standaard 95% horen, zijn niet automatisch rijk.

Mijn nonkel heeft een paar weken geleden een nieuw (luxe)horloge gekocht. 10000 balletjes als ik even google. :unsure:
Zo snel is dat geld dus op (als je dat echt wil).

Horloges

TLDR: zelfs mensen in situaties die niet binnen de standaard 95% horen, zijn niet automatisch rijk.
Mijn nonkel en tante zijn inderdaad ook niet rijk maar zitten er wel warmpjes in tov de gemiddelde inwoner.
En ja dan zie je ze soms dingen kopen waarvan ik denk: Spendeer je daar echt je geld aan? Maar ja dat is aan hun zeker?

Laatst bewerkt:
Een leven waarin je gewoon doet wat je wilt zonder je ooit ergens zorgen over te moeten maken is geen standaard leven. Jij beziet rijkdom heel eng als een Ferrari voor de deur of een peperdure reis, maar gewoon de idee dat je je absoluut geen zorgen moet maken over je financiën, en dat je gewoon zelf niet moet afvragen of er voldoende op je rekening staat om te kopen wat je nodig hebt, is echt wel een luxe die drie kwart van de bevolking niet kent.
Voldoende geld om impulsief uitgaven van 5-10 k€ te kunnen maken, zonder er over te moeten nadenken. Daarvoor heb je echt geen 20k€ netto per maand nodig.
Wel, ik koop gewoon wat ik wil hebben, zonder er maar over na te denken. Dat financieel comfort heb ik. Zonder 20 k€ netto per maand. Wat zou ik mijn tijd verprutsen met prijzen te vergelijken voor een f*cking wasmachine.

Hier ben ik het dan wel mee eens.
Maar ik denk niet dat je beseft wat een standaard leven in België is. Een groot stuk van de bevolking staat op één tegenslag van zware financiële problemen.
Dat is geen droom, dat is een nachtmerrie. Dan denk ik dat ik nog liever een heel seizoen van de 'Verhulstjes" zou bekijken.
Mijn nonkel heeft een paar weken geleden een nieuw (luxe)horloge gekocht. 10000 balletjes als ik even google. :unsure:
Nogmaals, hangt er vanaf hoe vaak je dat doet. De vraag is of je elke dag 10k€ moet kunnen uitgeven om gelukkig te zijn, als dat het geval is heb je echt wel een probleem.

Wat hij zegt klopt nochtans gewoon hoor.

Het is mag dan not done zijn op dit forum en bij uitbreiding in heel België om dat te zeggen (inclusief opmerkingen als wereldvreemd, stoefgedrag en what not), maar dat is en essentie weinig meer dan een zoveelste uiting van het principe "steek je hoofd niet boven het maaiveld uit".

Objectief gezien is een nettoloon van 10k net/persoon niet weinig, dat klopt, en het zal je toelaten om vanalles en nog wat te doen dat anderen met een fractie van dat loon niet zomaar kunnen, maar dat maakt je nog steeds niet "rijk" (puissant rijk, stinkend rijk, enter the term of preference), en al zeker niet als je dat inkomen uit werk moet halen. De dag dat je die bedragen kan binnentrekken, puur vanuit vermogen, dan heb je reden om over rijk te spreken.

Neen, dat is hoe jij de term 'rijk' vertaald.

De ECB neemt voor wat kapitaal betreft als definitie "behoren bij de top 5% van de bevolking" , en dat is dan 1.3 mio € bezitten als gezin (top 5%). Een gezin dat 20 k€ netto per maand verdient zit erg snel aan dat kapitaal volgens mij.

En je kan ook rijk zijn door je inkomsten, volgens een prof van de KULeuven ben je als gezin rijk met 10k€ netto inkomsten per maand (gezin van 2 personen) en 15k€ netto met twee kinderen.

Laatst bewerkt:

Horloges

Mijn nonkel en tante zijn inderdaad ook niet rijk maar zitten er wel warmpjes in tov de gemiddelde inwoner.
En ja dan zie je ze soms dingen kopen waarvan ik denk: Spendeer je daar echt je geld aan? Maar ja dat is aan hun zeker?

Horloges houden hun waarde nog vrij goed dus zo spilzuchtig is dat niet echt.

Dat is iets anders dan een reis kopen voor 20.000 euro per persoon om op een economy-vlucht te zitten en rond te rijden met een Chevrolet Tahoe met een fietstochtje in San Francisco :p.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan