Omdat bij seks niet de list bestraft wordt, maar het de penetratie zonder toestemming (met daarbij de asterisk dat toestemming niet gegeven kan worden als iemand te dronken is, of bij list). Het is niet de list op zich die strafbaar is.Verkrachting word aanzien en gestraft als een heel zwaar feit.
Terwijl een klassieke 'list', ook al is dat met voorbedachte rade dat niet is.
Voorbeeld:
Ik overtuig iemand dat ik een buitenverblijfje heb waar we samen (gratis voor de persoon) op vakantie kunnen, ik overtuig die persoon om mij naar te rijden op zijn kosten, en dan daar blijkt dat ik gewoon staalhard gelogen heb en enkel uit was op een gratis lift.
Ik ben dan een klootzak maar over het algemeen is dit niet aanzien of gestraft als een zwaar misdrijf. Maximaal een civiel proces waarbij ik dan wat onkosten moet terug betalen.
Terwijl als je ditzelfde doet om seks te verkrijgen is het inneens wel een extreem zwaar misdrijf ?
Bij het krijgen van een lift heb je niet iets in iemands lichaam gestopt zonder dat die dat wou en daarbij alle bijbehorende mogelijk diepe trauma's bezorgd. Dus ja, het ene zal (veel) zwaarder beoordeeld worden dan het andere.