Wat is verkrachting? Als je een prostituee niet betaalt, diefstal of verkrachting?

Verkrachting word aanzien en gestraft als een heel zwaar feit.

Terwijl een klassieke 'list', ook al is dat met voorbedachte rade dat niet is.

Voorbeeld:
Ik overtuig iemand dat ik een buitenverblijfje heb waar we samen (gratis voor de persoon) op vakantie kunnen, ik overtuig die persoon om mij naar te rijden op zijn kosten, en dan daar blijkt dat ik gewoon staalhard gelogen heb en enkel uit was op een gratis lift.
Ik ben dan een klootzak maar over het algemeen is dit niet aanzien of gestraft als een zwaar misdrijf. Maximaal een civiel proces waarbij ik dan wat onkosten moet terug betalen.

Terwijl als je ditzelfde doet om seks te verkrijgen is het inneens wel een extreem zwaar misdrijf ?
Omdat bij seks niet de list bestraft wordt, maar het de penetratie zonder toestemming (met daarbij de asterisk dat toestemming niet gegeven kan worden als iemand te dronken is, of bij list). Het is niet de list op zich die strafbaar is.

Bij het krijgen van een lift heb je niet iets in iemands lichaam gestopt zonder dat die dat wou en daarbij alle bijbehorende mogelijk diepe trauma's bezorgd. Dus ja, het ene zal (veel) zwaarder beoordeeld worden dan het andere.

Omdat bij seks niet de list bestraft wordt, maar het de penetratie zonder toestemming (met daarbij de asterisk dat toestemming niet gegeven kan worden als iemand te dronken is, of bij list). Het is niet de list op zich die strafbaar is.
Ik denk dat dit stuk net het probleem is. De wet negeert hier de realiteit. Er *was* toestemming.

Wettellijk wordt die misschien niet herkend, maar dan moeten we andere termen gaan gebruiken om die situaties te beschrijven.

In het prostituee voorbeeld zeggen dat de man geen toestemming had is gewoonweg feitelijk fout. Dat de wet dit niet beschouwd als wettelijke toestemming maakt de hele zaak bizar. Als de wetgever deze termen verandert zal het duidelijker worden en er meer draagvlak voor zijn.

Misschien moeten we hier in deze discussie ook consequent 'wettelijke toestemming' gebruiken als we het hebben over de juridische argumenten.
Maar zo eenvoudig is het niet denk ik. In heel wat koppels is er bvb toestemming in de veronderstelling dat hun partner monogaam is en eens het geweten is dat de partner ontrouw is is die toestemming ook heel vaak weg. Verbergen voor je partner dat ontrouw bent kan dus ook gezien worden als list maar ik denk niet dat we vanaf nu overspel juridisch gaan gelijktrekken met verkrachting, terwijl je dat op basis van de wetgeving eigenlijk wel zou kunnen doen. En dan kan je je wel afvragen wat de parameters zijn om bij geval van liegen over de betaling van list te spreken en bij liegen over je trouw niet.
Dat vind ik een zeer goed punt. Ik denk dat verbergen van berichtjes, consequent consistent liegen over je dagelijkse activiteiten om ontrouw te verbergen toch ook wel kan geclassificeerd worden als 'list'. En dat een mens zich absoluut misbruikt of 'vuil' voelt als dat dan uitkomt. Wettelijk kan dat dan misschien ook verkrachting worden met een goede advocaat, maar ik zou mij toch niet als verkracht beschouwen als mijn vrouw mij bedriegt. Maar wettelijk dus wel. Bizar.

Het feit dat er zo veel discussie rond is door dit soort gevallen, toont net aan dat wat de wet verkrachting noemt, niet per se overeen komt wat de publieke opinie eronder verstaat. Het kan gerust zijn dat de publieke opinie fout is, of dat we die moeten negeren omdat ze voor 50% uit de mening van mannen bestaat, daar gaat het mij niet om, maar jouw argument komt neer op een cirkelredenering aangevuld met een "dat weet iedereen". Oké dan.

Dat consent hoog op de agenda staat stoort me ook niet hé, voor alle duidelijkheid. Maar verkrachting is (again, in de publieke opinie) een zeer zwaarwichtige term voor wat (again, in de publieke opinie) soms meer genuanceerde misdaden zijn. Zoals ook moord iets anders is dan doodslag, en weer iets anders dan slagen en verwondingen met de dood tot gevolg. Elke dode door geweld valt te betreuren en elke dader moet bestraft worden, uiteraard, maar dat zijn wel drie verschillende dingen. In dit geval zie ik dat onderscheid niet in de wettekst, waardoor het onderscheid enkel en alleen nog door de rechter kan gemaakt worden. Een zatte student riskeert dezelfde straf (en vooral eenzelfde brandmerk op zijn strafblad: ongeacht de eventueel lagere strafmaat is een veroordeelde verkrachter een veroordeelde verkrachter zonder meer) dan een monster dat als hobby 's nachts vrouwen de bosjes in sleurt. Dat vind ik niet per se gezond en dat is waar ik het over heb.
Er is geen cirkelredenering? Ik wijs erop dat één iemand niet kan spreken voor de hele maatschappij, gewoon omdat het iets is wat hier toevallig zou aanslaan. In andere kringen slaat iets anders aan. En dat geef ik aan door te zeggen dat ik evengoed zou kunnen zeggen dat de maatschappij het wel zo ziet, en dan kunnen we allebei doen alsof we weten wat de hele maatschappij vindt.

Ik snap ondertussen ook beter wat @Jenthe bedoelde. Maar mijn 'dat weet iedereen' sloeg op het feit dat volgens mij ondertussen toch wel iedereen weet dat verkrachting meer is dan alleen met kracht je piemel in iemand duwen. Er gaat niemand beweren dat voldoende rohypnol maakt dat het geen verkrachting is, mag ik hopen.
Ik denk dat dit stuk net het probleem is. De wet negeert hier de realiteit. Er *was* toestemming.

Wettellijk wordt die misschien niet herkend, maar dan moeten we andere termen gaan gebruiken om die situaties te beschrijven.

In het prostituee voorbeeld zeggen dat de man geen toestemming had is gewoonweg feitelijk fout. Dat de wet dit niet beschouwd als wettelijke toestemming maakt de hele zaak bizar. Als de wetgever deze termen verandert zal het duidelijker worden en er meer draagvlak voor zijn.

Misschien moeten we hier in deze discussie ook consequent 'wettelijke toestemming' gebruiken als we het hebben over de juridische argumenten.

Dat vind ik een zeer goed punt. Ik denk dat verbergen van berichtjes, consequent consistent liegen over je dagelijkse activiteiten om ontrouw te verbergen toch ook wel kan geclassificeerd worden als 'list'. En dat een mens zich absoluut misbruikt of 'vuil' voelt als dat dan uitkomt. Wettelijk kan dat dan misschien ook verkrachting worden met een goede advocaat, maar ik zou mij toch niet als verkracht beschouwen als mijn vrouw mij bedriegt. Maar wettelijk dus wel. Bizar.
Nee, jij houdt vast aan het foute idee dat toestemming absoluut is en contextonafhankelijk. Dat is jouw idee, maar niet hoe de wet in elkaar zit en niet hoe de werkelijkheid in elkaar zit. Ik heb al veel voorbeelden gegeven waarbij het niet zo werkt. De wet negeert dus niet de realiteit: er was toestemming voor een andere situatie dan die waarin de toestemming gebruikt is.

De man had geen toestemming om onbetaalde seks met haar te hebben. Een vrouw kan je toestemming geven om seks te hebben, waarna jij haar op de grond slaat, benen wijd en keihard verkracht. Haar zin zal na die slag wel snel weggetrokken zijn, en haar toestemming is daar niet meer geldig. Ze kan je toestemming geven om seks met haar te hebben, waarna je ongevraagd anaal gaat, ook al zegt ze niks en verstijft ze van de schrik. Toestemming is niet absoluut en niet "gegeven is gegeven".

Uit 2015 dus met inflatie zo'n 90 euro.

7 * 90 euro = 630 euro.
Dit tov. de straf die nu uitgesproken wordt, vind ik toch niet proportioneel.

Wel akkoord dat andere redenen zoals HIV ed. voor een totaal andere situatie zorgen. Maar "het niet betalen" van een prostitue gaat verder enkel over de economische transactie van sex die hier plaats vindt. Dat gaat niet over de randfactoren zoals dwang, ziektes, ... Als in, als de persoon achteraf (ook nu nog) wel gewoon zou betalen, zou er geen verschil geweest met het direct betalen puntje bij paaltje.
Misschien wordt de verkrachtingswet hier (mis?)bruikt omdat de slachtoffers ook weten dat de politie een diefstal of oplichting van 90 of 630 EUR geen hoge prioriteit zal geven.

Als hij kan geframed worden als een serieverkrachter, dan weer wel.

En jouw definitie van een consent die absoluut is, strookt niet met de wet en hou je ook niet vol in voorbeelden uit de werkelijkheid.
Je moet me geen woorden in de mond leggen.
Is consent volgens mij absoluut? Neen. Kan die ingetrokken worden? Ja, maar voor dat de feiten plaatsvinden, niet achteraf. Iets als 'stop, vanaf nu niet meer' niet 'de laatste 10 minuten vond ik niet leuk, nu ben je een verkrachter'. En als het verschil tussen toestemming verlenen of niet 90 EUR is, dan ben je niet verkracht.

Ik denk dat de meeste verkrachtingsslachtoffers hun leed wel groter is dan 90 EUR.

Wat voor situatie is dit nu toch, we zitten hier met een slachtoffer dat helder van geest is en dat op het moment zelf *niet* weet dat ze verkracht wordt.

Schort er dan niets aan die wet?

Je moet me geen woorden in de mond leggen.
Is consent volgens mij absoluut? Neen. Kan die ingetrokken worden? Ja, maar voor dat de feiten plaatsvinden, niet achteraf. Iets als 'stop, vanaf nu niet meer' niet 'de laatste 10 minuten vond ik niet leuk, nu ben je een verkrachter'. En als het verschil tussen toestemming verlenen of niet 90 EUR is, dan ben je niet verkracht.

Ik denk dat de meeste verkrachtingsslachtoffers hun leed wel groter is dan 90 EUR.

Wat voor situatie is dit nu toch, we zitten hier met een slachtoffer dat helder van geest is en dat op het moment zelf *niet* weet dat ze verkracht wordt.

Schort er dan niets aan die wet?
Als jij iets verkoopt en je geeft uw goed af, voor je het geld krijgt. Waarna de koper beslist om het geld toch niet te geven, heb jij dan toestemming gegeven om het gratis te schenken?

Als jij iets verkoopt en je geeft uw goed af, voor je het geld krijgt. Waarna de koper beslist om het geld toch niet te geven, heb jij dan toestemming gegeven om het gratis te schenken?
Neen, maar ik heb hem wel toestemming gegeven om het op te nemen/in te pakken etc.

Ik kan geen Belgische bron vinden, maar in Nederland bijvoorbeeld maakt dat net het verschil tussen diefstal, verduistering en oplichting. Ik vermoed dat Belgie gelijkaardig is.

Het belangrijkste onderscheid zit ‘m in de manier waarop de verdachte het goed krijgt. Bij diefstal pakt iemand iets zonder toestemming, bij verduistering kreeg de persoon het goed eerst legaal, maar houdt het daarna achter, en bij oplichting laat iemand zich vrijwillig iets afnemen door misleiding.

Er is geen cirkelredenering?
De cirkelredenering is "het is verkrachting omdat het verkrachting is (volgens de wet)." Die definitie en die wet mogen gerust ter discussie staan. Waarvoor dient deze thread anders?

Maar mijn 'dat weet iedereen' sloeg op het feit dat volgens mij ondertussen toch wel iedereen weet dat verkrachting meer is dan alleen met kracht je piemel in iemand duwen. Er gaat niemand beweren dat voldoende rohypnol maakt dat het geen verkrachting is, mag ik hopen.
Meer dan alleen dat, sure. Maar het kan ook minder zijn, in de zin dat inderdaad uw schuld van 90 EUR niet volmaken na de daad, of misbruik maken (want misbruik is het zeer zeker wel) van een uiterst naïeve vrouw met een blinddoek en een 50 shades fetisj als "verkrachting" bestempelen gerust debat mag uitlokken, zoals anderen aangeven. Ik heb het daar ook wat moeilijk mee, en voor mij (als man weliswaar, dus niemand hoeft een fuck om die mening te geven) holt dat de enorme beestachtigheid van de misdaad die verkrachting is enorm uit.

Neen, maar ik heb hem wel toestemming gegeven om het op te nemen/in te pakken etc.
En het feit dat je niet betaald wordt, maakt het tot een misdrijf...

Als je het niet wil zien, kunnen we het u niet laten zien. Maar de wetgever heeft het allesinds niet zo opgesteld om zoveel mogelijk mensen te kunnen veroordelen.

Als je het niet wil zien, kunnen we het u niet laten zien. Maar de wetgever heeft het allesinds niet zo opgesteld om zoveel mogelijk mensen te kunnen veroordelen.
Uiteraard is het een misdrijf, de vraag is of het verkrachting is. En een wet hoeft ook niet beoordeeld te worden louter op intentie van de wetgever.

Meer dan alleen dat, sure. Maar het kan ook minder zijn, in de zin dat inderdaad uw schuld van 90 EUR niet volmaken na de daad, of misbruik maken (want misbruik is het zeer zeker wel) van een uiterst naïeve vrouw met een blinddoek en een 50 shades fetisj als "verkrachting" bestempelen gerust debat mag uitlokken, zoals anderen aangeven. Ik heb het daar ook wat moeilijk mee, en voor mij (als man weliswaar, dus niemand hoeft een fuck om die mening te geven) holt dat de enorme beestachtigheid van de misdaad die verkrachting is enorm uit.
Men heeft net het seksueel strafrecht aangepast omdat niet elke verkrachting één is waarbij een vrouw met geweld op de grond geduwd wordt, de bosjes ingetrokken wordt en dan verkracht wordt terwijl ze zich hevig verzet.

Soms wordt een slachtoffer bewust dronken gevoerd om dan misbruik van te maken. Of soms wordt ze onder druk gezet om zich niet te verzetten,... en zo zijn er nog veel andere voorbeelden.

Men heeft net het seksueel strafrecht aangepast omdat niet elke verkrachting één is waarbij een vrouw met geweld op de grond geduwd wordt, de bosjes ingetrokken wordt en dan verkracht wordt terwijl ze zich hevig verzet.

Soms wordt een slachtoffer bewust dronken gevoerd om dan misbruik van te maken. Of soms wordt ze onder druk gezet om zich niet te verzetten,... en zo zijn er nog veel andere voorbeelden.
Dat snap ik allemaal wel, en ik ben het er tot op zekere hoogte ook mee eens. Tot op zekere hoogte, dus niet over de hele lijn. Neem bijvoorbeeld het wezenlijk verschil tussen "iemand bewust dronken voeren" (wat voor mij zeer zeker verkrachting kan zijn) of een situatie waarin beide partijen elkaar toevallig treffen in een min of meer even dronken toestand die op eigen verantwoordelijkheid is ontstaan. Welk onderscheid maakt de wet (de wet, niet de rechter) daarin? Ik vind de wet goedbedoeld maar enorm gebrekkig, waardoor ik een averechts effect vrees. Maatschappelijk dan, bedoel ik - voor mijn eigen leven maakt het geen enkel verschil, laat dat duidelijk zijn.

Laatst bewerkt:

Ik heb nergens gezegd dat ik het geen misdrijf vind. Ik vind het oplichting, geen verkrachting.

De cirkelredenering is "het is verkrachting omdat het verkrachting is (volgens de wet)." Die definitie en die wet mogen gerust ter discussie staan. Waarvoor dient deze thread anders?

Maar dat is mijn punt net: het is niet omdat de wet zegt dat het is. De wet zegt dat het verkrachting is, omdat de slachtoffers en de gemeenschap bij monde van hun volksvertegenwoordiger zeggen dat het verkrachting is. Of op z’n minst dat de vorige definitie van verkrachting absoluut niét voldoende was om iedereen die zich verkracht voelde, onder te scharen.

Dat is net wat ik zeg. Jij hebt het ook over een soort mindere vorm van verkrachting. Net waar ik het over had. Deze wet is niet opgelegd door aliens om zo veel mogelijk mensen te straffen, maar is bedacht om zo veel mogelijk slachtoffers van seksueel misbruik te beschermen. Ik vind het een hele aanname dat die prostituee zich sowieso niet verkracht kan voelen en niet dezelfde mentale processen kan doormaken.

@CanadeseITer ik leg je geen woorden in de mond. Je bent uit op een gotcha, maar zult die zo niet vinden. Jij zei in het begin nog dat consent niet voorwaardelijk kan zijn. Dat is dus absoluut. Ik zeg dat die definitie onhoudbaar is, en je laat het al zien: er is de voorwaarde van tijd. Dus consent is wél voorwaardelijk. Het lijkt erop dat het enige waar je een probleem mee hebt, déze voorwaarde is, die van geldoverdracht. Waarom wel van tijd, wel van wijze waarop (ja zeggen betekent nog niet dat je ook anaal wilt), maar niet die van geldtransfer?

@CanadeseITer ik leg je geen woorden in de mond. Je bent uit op een gotcha, maar zult die zo niet vinden. Jij zei in het begin nog dat consent niet voorwaardelijk kan zijn. Dat is dus absoluut. Ik zeg dat die definitie onhoudbaar is, en je laat het al zien: er is de voorwaarde van tijd. Dus consent is wél voorwaardelijk. Het lijkt erop dat het enige waar je een probleem mee hebt, déze voorwaarde is, die van geldoverdracht. Waarom wel van tijd, wel van wijze waarop (ja zeggen betekent nog niet dat je ook anaal wilt), maar niet die van geldtransfer?
Ik heb geen idee waar je al die conclusies uit trekt, maar mijn standpunt is vrij eenvoudig. Als we kijken naar de situaties waar er geen geweld of drugs in het spel zijn, dan kan je toestemming geven om bepaalde zaken te doen, maar die achteraf niet intrekken. En er ook geen voorwaarden aan koppelen.

Dus iets als "je mag x, y, z doen, maar niet A of B". En eisen om te stoppen mag altijd. Als dat overschreden wordt, dan is het verkrachting.

Maar niet "je mag x y z doen als je in ruil belooft om later C en D te doen of als ..". Dan zit je met een contract discussie en ben je IMO niet verkracht als die voorwaarden achteraf (of vooraf) niet voldaan zijn.

Een duidelijk statement zou echt wel zijn "als je bij vol vermogen bent tijdens de seksuele activiteit, niet gedwongen wordt, en je beschouwt je niet als verkracht, dan kan je dat achteraf niet als verkrachting gaan bestempelen"

Ik zal het nog eens anders verwoorden: de man heeft zich bewust voorgedaan als iemand anders, omdat hij anders geen toestemming zou krijgen (dat geeft hij zelf trouwens ook toe). Dus hij heeft gewoon geen toestemming.
Doet niet iedereen zich anders voor? Ik vraag mij af in welke mate hij zijn bedrog hield? Helemaal een gelogen persoonlijkheid, uiterlijk, innerlijk, vaardigheden, professioneel leven? Wat is er gelogen geweest? Zodat we kunnen inschatten wat voor beeld ze over hem had? In redelijkheid of wou ze eerder iets spannends ervaren?

Als de toestemming afhangt van een betaling en die betaling niet is gebeurd, dan vervalt de toestemming en ben je dus gewoon verkracht. En voelen die vrouwen zich nadien ook verkracht, het is niet alsof je een cutoff kan bepalen voor het tijdstip waarop je je nog verkracht kan voelen.
Zoals al eerder aangehaald, volgens die logica is overspel toch ook verkrachting van je partner? "Ik gaf enkel toestemming omdat je mij trouw beloofd hebt". Zeker als je getrouwd bent beloof je dat zelfs letterlijk.

Zoals al eerder aangehaald, volgens die logica is overspel toch ook verkrachting van je partner? "Ik gaf enkel toestemming omdat je mij trouw beloofd hebt". Zeker als je getrouwd bent beloof je dat zelfs letterlijk.
Neen, klopt nog steeds niet. Liegen is niet hetzelfde als het gebruik van een list.

Maar goed, het is duidelijk dat je niet akkoord gaat met de wet.

Terug
Bovenaan