Wat is voor jou wel vanzelfsprekend, maar voor anderen niet?

Neen, ik heb een bindweefselaandoening waardoor ik in een aantal gewrichten wat euh meer flexibel ben. Da's meestal niet zo handig, maar in dit geval is het wel een leuke party trick :unsure:
Ah, hypermobiliteit - is soms raar om te zien vb. een rug of vingers die buigen zoals ze niet horen te buigen...

Ik wou hier eerst 'hyperflexen' typen maar dat is een andere eigenschap van sommigen op het forum :fingerguns_r:

- Rekenen gebeurt soms automatisch bij mij
bv:
* regelmatig weet ik aan de kassa van de supermarkt hoeveel ik in totaal moet betalen voor er 1 product gescand is.
* ik weet met 1 blik op m'n sporthorloge (dat standaard afstand en tijd weergeeft) meteen wat m'n gemiddeld tempo is (in min : sec/km), als ik even later kijk weet ik dan ook meteen welk tempo ik heb gelopen sinds de vorige keer dat ik keek

Hebben ze daar ooit onderzoek op gedaan? Vriend van me heeft een afwijking in zijn hersenen waardoor hij moeilijk zonder al te veel fouten kan schrijven maar wel buitengewoon goed is in ruimtelijk denken - dus veel meer voordelen dan nadelen. Lijkt me trouwens een leuke eigenschap om te bezitten zo automatisch rekenen.

Met automatisch rekenen bedoel ik niet 'vanzelf'. Ik heb gewoon als kind heel veel geoefend op hoofdrekenen waardoor ik automatisch de techniek van cijferen (voor optellen, aftrekken en vermenigvuldigen) en staartdelingen doe in mijn hoofd zonder er echt bij na te denken. Ik zie het eigenlijk in mijn hoofd op papier staan, en het vereenvoudigt vanzelf tot gemakkelijkere tussenstappen. Ik moet wel de cijfers nog bewust in m'n hoofd steken, maar vanaf dan moet ik er niet meer bewust bij nadenken.

Laatst bewerkt:
Naar mijn hartslag kijken en dit zien:

IMG_20230127_223514.jpg

2j geleden 2 dagen permanent laten monitoren bij cardioloog op basis van wat ik zag op m'n watch en bevestigd daar - bradycardie.
Jouw toppen zijn de mijne in rust. 😁 Zelfs in mijn slaap raak ik niet onder de 60.

Screenshot-2023-01-28-04-33-12-321-edit-com-huami-watch-hmwatchmanager.jpg

(Gemiddelde hartslag voor volwassenen in slaap ligt rond de 50.)

Laatst bewerkt:
Ik verveel mij nooit.

En dan heb ik het over thuis zitten, niet verplicht 3 uren in een wachtzaal moeten zitten o.i.d.
Als tiener en twintiger hoorde ik toch veel vrienden klagen over 'een saaie dag' of 'gaan we iets doen, ik verveel mij te pletter'. Dat heb ik nog nooit gehad. Zoveel te doen, zoveel hobby's, ik kom al heel m'n leven tijd te kort.

gelukkig zijn. iets waar ik al gans mijn leven geen moeite mee heb maar waar ik zoveel mensen zie mee worstelen rondom mij.

Dat is een luxe! Ik merk ook veel mensen die zich echt kunnen opwinden over futiliteiten, in plaats van te focussen op de 90% positieve dingen in hun leven...

Iets minder serieuze reactie: is er link tussen jouw gelukkig zijn en het heerlijke product in je avatar? 😋

Ik verveel mij nooit.

En dan heb ik het over thuis zitten, niet verplicht 3 uren in een wachtzaal moeten zitten o.i.d.
Als tiener en twintiger hoorde ik toch veel vrienden klagen over 'een saaie dag' of 'gaan we iets doen, ik verveel mij te pletter'. Dat heb ik nog nooit gehad. Zoveel te doen, zoveel hobby's, ik kom al heel m'n leven tijd te kort.
Ik herken dit helemaal. Met de kindjes is dit nu ook nog anders. Ook nu kom ik massa's tijd te kort, op een andere manier, ik heb het er wel graag voor over want amuseer mij ook met hen. Ik zou dat ook niet willen opgeven en probeer er enorm van te genieten want het gaat al zo snel. Heel af en toe kan ik wel eens terugdenken aan de tijd zonder kinderen. Ook tijd te kort, maar wel meer vrijheid. Die vrijheid hoef ik nu niet perse terug, maar ik wou dat ik soms terug kon naar toen, vooral om dan ook extra te genieten en te beseffen wat een vrijheid (en toch ook tijd ;-)) ik toen had.

Dat is een luxe! Ik merk ook veel mensen die zich echt kunnen opwinden over futiliteiten, in plaats van te focussen op de 90% positieve dingen in hun leven...

Iets minder serieuze reactie: is er link tussen jouw gelukkig zijn en het heerlijke product in je avatar? 😋
Ik maak mij daar vaak schuldig aan. Soms moet ik mezelf echt forceren om stil te staan bij alles wat wel goed loopt. Ik kan mij soms echt opjagen in heel onnozele dingen, terwijl anderen er misschien van zouden dromen dat zo'n futiliteiten hun enige zorg was.

Ik herken dit helemaal. Met de kindjes is dit nu ook nog anders. Ook nu kom ik massa's tijd te kort, op een andere manier, ik heb het er wel graag voor over want amuseer mij ook met hen. Ik zou dat ook niet willen opgeven en probeer er enorm van te genieten want het gaat al zo snel. Heel af en toe kan ik wel eens terugdenken aan de tijd zonder kinderen. Ook tijd te kort, maar wel meer vrijheid. Die vrijheid hoef ik nu niet perse terug, maar ik wou dat ik soms terug kon naar toen, vooral om dan ook extra te genieten en te beseffen wat een vrijheid (en toch ook tijd ;-)) ik toen had.
Mijn dochter vroeg onlangs waar de maan iedere ochtend naartoe gaat. Ik zei haar dat de maan dan even naar de hemel gaat, op bezoek bij papa's vrijheid.

ik ben van nature iemand die zich niet zoveel zorgen maakt en zich makkelijk aanpast.
ik heb ook nooit echt de behoefte gevoeld om een zogezegde perfecte versie van mezelf te zijn omdat ik denk dat dit verwacht wordt van anderen.

ik heb hier de laatste tijd al veel over nagedacht : waarom ik gelukkig ben en daar schijnbaar niet echt moeite voor moet doen.
Hier enkele gedachten daarover :
  • ten eerste moet je jezelf graag leren zien als de persoon die je bent (dus met al je fouten/gebreken) in plaats van een versie te zijn van jezelf waarvan je denkt dat je zou moeten zijn alvorens anderen van je zouden kunnen houden
    • dit betekent niet dat je niet aan jezelf moet werken maar je moet je ook niet anders voordoen dan je bent, of proberen om een ideaal beeld na te streven (zowel fysiek als psychisch)
  • streef geen perfectie na maar wees tevreden met middelmatigheid. je mag je situatie natuurlijk verbeteren maar het utopische einddoel mag geen maatstaf zijn voor geluk. Wees tevreden met wat je hebt en zoek het geluk in wat je hebt.
  • omring jezelf met mensen die je niet alleen gelukkig maken maar die ook helpen in je geluk na te streven. negatieve mensen moet je weren uit je leven. toxische vriendschappen/familie/relatie => vermijd deze mensen en snij ze uit je leven.
  • maak de mensen rondom je gelukkig => het grootste geluk haal je uit mensen uit je omgeving gelukkig te maken. Niets maakt me gelukkiger dan iemand te doen lachen, iemand te helpen, iemand zich goed te doen voelen....
  • focus je op de positieve dingen en leer uit de negatieve dingen. het is heel makkelijk om je te focussen op dat ene negatieve ding en dit je gevoel te laten bepalen terwijl er misschien tientallen positieve dingen gebeurd zijn die dag.
  • relativeer! probeer negatieve situaties niet emotioneel te bekijken maar probeer het heel relationeel als buitenstaander te bekijken. dan zal je rap zien dat een bepaald probleem die je angst/stress bezorgt veel minder erg is dan gedacht
  • prioriteer om dingen te doen die je gelukkig maken. natuurlijk moet je gaan werken en soms dingen doen je minder graag doet. maar probeer om zoveel mogelijk dingen te doen met de mensen die belangrijk zijn in je leven. ik heb een heel druk sociaal leven en grote vriendenkring en mijn weekends zijn altijd volboekt. daar hoort uiteraard ook af en toe een St Bernardus drinken aan de toog bij :)
  • me-time : ik kan ook echt genieten van een volledige zondag niets te doen en te luieren in mijn zetel zonder mij daar schuldig over te voelen

1) op m'n eentje dingen doen: alleen op café/restaurant gaan, alleen op reis gaan (bv. met de moto) , enz.
2) investeren in een bananenrepubliek
3) absoluut niks doen (hier ben ik écht goed in)
4) een jeugdvoetbalploeg (op het laagste niveau) zo trainen dat er significant meer spelers bijkomen in de loop van het seizoen dan er weggaan/ophouden, misschien door
4a) bij wedstrijden consequent het toeval laten beslissen over de opstelling
en 4b) iedere aanwezige speler quasi evenveel laten spelen;
zodat
4c) ik in vele jaren nog nooit een discussie met een ouder heb gehad over de speelminuten/opstelling van zoon- of dochterlief.

5) als ik het antwoord op een (examen-)vraag niet weet: geen antwoord geven/blanco laten.

ik ben van nature iemand die zich niet zoveel zorgen maakt en zich makkelijk aanpast.
ik heb ook nooit echt de behoefte gevoeld om een zogezegde perfecte versie van mezelf te zijn omdat ik denk dat dit verwacht wordt van anderen.

ik heb hier de laatste tijd al veel over nagedacht : waarom ik gelukkig ben en daar schijnbaar niet echt moeite voor moet doen.
Hier enkele gedachten daarover :
  • ...

Ik heb de quote even ingekort maar (y) (y) (y). Eén duimpje vond ik te weinig, veel mensen zouden die 8 punten moeten inkaderen en boven hun bed hangen als motto :)

Zelf ook eens op de topic antwoorden: bullshit detector, of positiever verwoord, door complexiteit heen kijken.

Eerder deze week op het werk ook weer een typisch voorbeeld meegemaakt: 2 van onze experts hebben een serieus uitgebreide excel file met allerlei berekeningen, hadden de resultaten van 2022 vergeleken met 2021 en daar een plausibele uitleg aan gegeven. Alleen leek die uitleg me toch niet logisch om zo'n achteruitgang te verklaren - 10 minuten naar die file gekeken om te zien dat er grote dubbeltellingen in zaten en dat we eigenlijk beter deden in 2022 dan het jaar ervoor.
Diezelfde experts zijn dan bezig over definities aanpassen omdat dat theoretisch toch correcter is om factor X, Y, Z mee te rekenen... Tot ik vraag, we zijn vandaag consequent dat we voor geen enkele KPI die factoren meenemen, waarom zouden we dan voor 1 berekening die uitzondering maken en voor al de rest niet, dan wordt dat toch heel onduidelijk en onlogisch? Ah ja, goed punt...
Maar met dat soort nodeloze complexiteit toevoegen houden ze zich dus bezig tot iemand er eens heel simpel naar kijkt. Terwijl de absolute basics nu al elke maand aan alle kanten rammelen van de fouten :rolleyes:

Terug
Bovenaan