Wat met de Belgische staatsstructuur?

Welke richting moet België uitgaan?

• Één Nationale regering, gewesten/gemeenschappen worden (bijna) volledig afgeschaft

Stemmen: 28 32,2%
  • Meer nationalisering, terugdraaien van regionalisering

Stemmen: 5 5,7%
  • Laat het maar hetzelfde (ruwweg), hoogstens herverdeling van bevoegdheden van zelfde grootteorde

Stemmen: 1 1,1%
  • Versterking van regionalisering, in gewesten en gemeenschappen

• Versterking van regionalisering, met 4 gemeenschappen (Brussel, Vlaanderen, Wallonië en Duitst.)

Stemmen: 4 4,6%
  • Splitsing v. België of toch bijna volledig (nat. niveau hoogstens symbolisch). Brussel onafhankelijk

Stemmen: 24 27,6%
  • Splitsing v. België of toch bijna volledig. Brussel wordt bestuurd door 2 landsdelen

Stemmen: 6 6,9%
  • Sterke nationalisering of sterke regionalisering, zolang er maar duidelijk gekozen wordt.

Stemmen: 17 19,5%
  • Andere (melden in de topic)

• Totaal aantal stemmers
    87
Of het in het verleden verkeerd was kun je over discussiëren maar doet er ook niet echt meer toe. Er zijn mensen die de afsplitsing van Nederland ook fout vonden en dat kan ook waar zijn maar ga je daarom terug een unie gaan vormen met Nederland?
Dat ga je niet vinden. Politieke partijen die vinden dat je heel wat zaken kunt herfederaliseren, dat wel.

Dat kan voor jullie beiden wel zo zijn, maar op basis van welke redenen/argumenten/denkwijze kwamen die splitsingen?

-"wat we zelf doen, doen we beter en efficiënter"
-macht naar zichzelf toetrekken.
-wafelijzerpolitiek

Achteraf gezien hebben ze zich serieus mispakt. Dus best terugdraaien die handel. Fout in het verleden was regionaliseren......én mensen willen om deze fouten op te lossen verder regionaliseren. Dat is fout, je moet terugdraaien als er iets fout is, niet verder doen. Aan de hoeveelste staatshervorming zitten we nu al? Ze blijven voortdoen, ze blijven dezelfde fouten maken terwijl ze denken dat ze het herstellen. Was er maar een resetknop om die mislukte staatshervormingen teniet te doen.

Liever een unitaire België met gekibbel in het parlement(ipv gekibbel in het overlegcomité) en wafelijzerpolitiek dan huidige kostelijke inefficiënte misbaksel.
Nee man laat ons terug herfederaliseren! Al onze problemen gaan smelten als sneeuw voor de zon.
Hoe je dat anno 2021 kan zeggen is mij een raadsel. Als je nu nog altijd niet doorhebt dat een federale besturing niet werkt. Je zit met twee landsdelen die niet niet onmogelijk verder van elkaar verwijderd kunnen zijn. Nee federaal is een lege doos die zo snel mogelijk opgedoekt moet worden.

Nee man laat ons terug herfederaliseren! Al onze problemen gaan smelten als sneeuw voor de zon.
Hoe je dat anno 2021 kan zeggen is mij een raadsel. Als je nu nog altijd niet doorhebt dat een federale besturing niet werkt. Je zit met twee landsdelen die niet niet onmogelijk verder van elkaar verwijderd kunnen zijn. Nee federaal is een lege doos die zo snel mogelijk opgedoekt moet worden.
Maar ze zitten wel allen samen in het overlegcomité. Daar een consensus zoeken lukt dan weer wel.
Het zou makkelijker een consensus zoeken zijn onder een unitaire België door minder partijen. Geen regeringen meer met 8 partijen.

Natuurlijk is herfederelariseren doodlogisch. Hallo? Heb jij héél dat "Onderwijs" circus niet gevolgd in de media?

Laat ons omwille van het onderwijs, de rest van de problematiek vergeten & de enige juiste (volgens u) beslissing daarop baseren.

Hier:
1. ofwel 1 federale regering, enkel indien federale kieskring.
2. ofwel verder regionaliseren naar de gewesten. Enkele absolute bevoegdheden behouden onder belgische vlag (defensie bvb)
Brussel met eigen bevoegdheden, met een europees hoofdstad karakter.
Ik zie optie 2 eerder haalbaar dan optie 1, omwille van de vele bestaande verschillen tussen vlaanderen & wallonië nu.

Maar ze zitten wel allen samen in het overlegcomité. Daar een consensus zoeken lukt dan weer wel.
Het zou makkelijker een consensus zoeken zijn onder een unitaire België door minder partijen. Geen regeringen meer met 8 partijen.

Natuurlijk is herfederelariseren doodlogisch. Hallo? Heb jij héél dat "Onderwijs" circus niet gevolgd in de media?
Die 8 partijen zouden niets zomaar verdwijnen omdat je bevoegdheden weer naar het Belgisch niveau duwt.

De conclusie voor wat er met onderwijs gebeurt is kan toch net zo goed een een argument zijn om nog verder te regionaliseren? Wat is er voor jou zo voordelig aan het Belgisch bestuursniveau dat de beslissingsmacht daar moet liggen?

Dat is even (on)logisch om te zeggen als dat bij een onafhankelijk Vlaanderen onze problemen gaan smelten als sneeuw voor de zon. We ervaren elke dag hoe Vlaanderen er niet in slaagt om een deftig beleid te voeren met de bevoegdheden die ze nu al heeft. Terwijl we hier een regering hebben met drie partijen in quasi hetzelfde ideologisch spectrum.

Natuurlijk gaat herfederalisatie niet al onze problemen oplossen. Maar het zorgt er wel voor dat we komaf maken met al die nutteloze deelregeringen en bijbehorende parlementen, dat we ons internationaal niet nog kleiner maken dan we al zijn, dat je de meest natuurlijke oplossing voor Brussel verkrijgt, ...

Herfederalisering gaat nooit meer gebeuren tho. Zowel links als rechts geeft niet graag z'n postjes en (het weinige macht) dat ze hebben op.
Een politieke partij kan nu twee keer langs de kassa passeren (en twee gezichten opzetten), in een unitaire staat nog maar één keer.

Die 8 partijen zouden niets zomaar verdwijnen omdat je bevoegdheden weer naar het Belgisch niveau duwt.

De conclusie voor wat er met onderwijs gebeurt is kan toch net zo goed een een argument zijn om nog verder te regionaliseren? Wat is er voor jou zo voordelig aan het Belgisch bestuursniveau dat de beslissingsmacht daar moet liggen?
Vlaams onafhankelijkheid is een utopie. Confederalisme is een utopie. Herfederaliseren is iets wat de politieke partijen wel zien zitten. Kun je onderwijs nog verder regionaliseren? Hebben we een federaal minister van onderwijs? Onderwijs en Zorg herfederaliseren zouden al goede stappen zijn.

Herfederalisering gaat nooit meer gebeuren tho. Zowel links als rechts geeft niet graag z'n postjes en (het weinige macht) dat ze hebben op.
Deze politieke partij kan nu twee keer langs de kassa passeren (en twee gezichten opzetten), in een unitaire staat nog maar één keer.
ja klopt, een unitaire staat gaan we niet meer hebben, dat is evenzeer een utopie als vlaams onafhankelijkheid of confederalisme. Wat wel mogelijk is, is bepaalde zaken herfederaliseren zodat we geen 9 ministers hebben van X.

Dus ... alles is een utopie volgens u ? :ROFLMAO:
In feite heb je gelijk ja, ik hoop dat het ooit verandert, maar ik zie dit ook niet meteen gebeuren.
Terwijl het wel nodig is, imo

Dus ... alles is een utopie volgens u ? :ROFLMAO:
In feite heb je gelijk ja, ik hoop dat het ooit verandert, maar ik zie dit ook niet meteen gebeuren.
Terwijl het wel nodig is, imo
ik schrijf letterlijk "Wat wel mogelijk is, is bepaalde zaken herfederaliseren zodat we geen 9 ministers hebben van X."

Een politieke partij kan nu twee keer langs de kassa passeren (en twee gezichten opzetten), in een unitaire staat nog maar één keer.
Het is een utopie ja, zeker een volledige herfederalisering zie ik de komende 50 jaar niet gebeuren. Een herverdeling van bevoegdheden eerder wel.

Ik huiver voor een volledige splitsing, gezien ik er van overtuigd ben dat dit enkel extra problemen en moeilijkheden zal opleveren, zowel nationaal als internationaal. En omdat ik door de ranzigheid waarmee een aanzienlijk deel van de Vlaams-nationalistische beweging zich al 100 jaar mee inlaat een ongelofelijke afkeer en schrik heb van het Vlaams nationalisme. Dat moet ik ook gewoon toegeven.

Nu, ik ben verder vooral een zeer groot voorstander van een federaal Europa, met logische bestuursregio's en waarbij de natiestaten van weleer vooral symbolische naties worden.

ja klopt, een unitaire staat gaan we niet meer hebben, dat is evenzeer een utopie als vlaams onafhankelijkheid of confederalisme. Wat wel mogelijk is, is bepaalde zaken herfederaliseren zodat we geen 9 ministers hebben van X.
Gaat ook niet gebeuren. De particratie (en zeker de centrumpartijen) heeft er alle baat bij om het land zo versnipperd mogelijk te houden.
Kijk maar naar de open vld, langs de ene kant de pro sterke federale overheid/Belgicistische "tous ensemble" kaart spelen, maar langs de andere kant Vlaanderen nog zo veel mogelijk opdelen in nog extra niveaus en vanuit het gewest oppositie voeren tegen de federale. Als de liberalen de efficiëntie preken, boer let op uw geld. En hetzelfde geldt voor de Vooruit, PS, MR, CD&V, CDH en de NVA.

Het is een utopie ja, zeker een volledige herfederalisering zie ik de komende 50 jaar niet gebeuren. Een herverdeling van bevoegdheden eerder wel.

Ik huiver voor een volledige splitsing, gezien ik er van overtuigd ben dat dit enkel extra problemen en moeilijkheden zal opleveren, zowel nationaal als internationaal. En omdat ik door de ranzigheid waarmee een aanzienlijk deel van de Vlaams-nationalistische beweging zich al 100 jaar mee inlaat een ongelofelijke afkeer en schrik heb van het Vlaams nationalisme. Dat moet ik ook gewoon toegeven.

Nu, ik ben verder vooral een zeer groot voorstander van een federaal Europa, met logische bestuursregio's en waarbij de natiestaten van weleer vooral symbolische naties worden.

Zolang het Vlaams nationalisme niet inclusiever wordt en dat zwart/donkerbruin kleurtje behoudt is dat ten dode opgeschreven en blijf je met die stereotype kwade witte mannen (type DVL) zitten die met de Vlaamse vlag zwieren.
Ik heb geen Vlaamse roots dus ik heb mij daardoor sowieso nooit aangesproken gevoeld tot het 'fier' zijn op Vlaanderen of w/e.

Maar je kan u afvragen of het Vlaams nationalisme wel zonder dat inherent 'kwaad zijn' (om het r-woord niet te noemen) kan. Het hangt sinds het ontstaan ervan al in die zekere hoek. Rook kan niet zonder vuur.

Laatst bewerkt:
Ik heb niets met Vlaanderen, en de goedkoopste staatsstructuur is een unitaire staat met één regering. Geen gemeenschappen en geen gewesten meer. België volledig tweetalig, van Hoogstraten tot Durbuy. De Oostkantons mogen bij referendum kiezen of ze bij België blijven en hun Duitse privileges afgeven of terug naar Duitsland gaan.

Allemaal goed in theorie, maar in de praktijk is het gewoon een tweetalig Vlaanderen en de rest eentalig. Mooiste voorbeeld is het huidige BHG waar ze je als NL-talige vierkant uitlachen.

Waarom mogen trouwens de Oostkantons kiezen voor Duitsland en Vlaanderen of Wallonië niet voor hun grote buren?

Haha, alles terug naar het federale niveau?

Dat is gewoon het spelletje meespelen van de Franstalige die nooit volledige bevoegdheden hebben willen regionaliseren wegens een totaal andere visie op België.

Idealiter beginnen met het unitariseren van onderwijs en infrastructuur zodat de Vlamingen kunnen meebetalen voor de tekorten en brakke wegen in Franstalige België.

Wie durft hiervoor pleiten?

Waarom mogen trouwens de Oostkantons kiezen voor Duitsland en Vlaanderen of Wallonië niet voor hun grote buren?
Omdat de Duitstalige gemeenschap met alle respect een grap is. Dan is een historische aberratie om 70.000 man puur omdat ze een andere moedertaal hebben hun eigen gemeenschap te geven.

Dat is gewoon het spelletje meespelen van de Franstalige die nooit volledige bevoegdheden hebben willen regionaliseren.

Idealiter beginnen met het unitariseren van onderwijs en infrastructuur zodat de Vlamingen kunnen meebetalen voor de tekorten en brakke wegen in Franstalige België.
De Franstalige partijen zouden nochtans huiveren voor hoe de herfederalisering door mij en anderen hier wordt voorgesteld hoor, want dat zou de macht van die partijen volledig breken.

Ik krijg het ook op de heupen van mensen die dat "wat we zelf doen, doen we beter" te pas en te onpas gebruiken of misbruiken.

Het originele citaat van Gaston Geens is: Wij zullen moeten bewijzen dat wij wat we zelf doen, beter doen.

Dat was tenminste visionair en iets wat moet nagestreefd worden.

Dat is gewoon het spelletje meespelen van de Franstalige die nooit volledige bevoegdheden hebben willen regionaliseren wegens een totaal andere visie op België.

Wie durft hiervoor pleiten?
Tis door deze mentaliteit dat we in het huidige shit zitten. Altijd die vijandigheid. Die flaminganten hebben u wel goed liggen, ze hebben een loyaal soldaat. Stop toch eens met dat "spelletje meespelen van de Franstalige"-gezever. Het is vooral gij die een spelletje aan het spelen zijt. Limburg kost ons ook geld, zullen we Limburg verkopen? Goed dat Antwerpen niet eist om te veranderen in een gewest of Vlaanderen zou serieus verarmen, want ja Antwerpen = geen Vlaamse stad.

Het enige wat mij interesseert is efficiëntie en "minder overheid". Als dat mij lukt door "het spelleke mee te spelen van de Franstaligen" dan doe ik dat met veel plezier.

Voor mij persoonlijk de status quo met hier en daar wat optimalisaties, bv minder bestuursniveaus in Brussel, herfederalisering van bepaalde bevoegdheden en verdere regionalisering van andere. Blijven zoeken naar het compromis tussen de gemeenschappen en verder vooral een pro-Europese koers blijven varen en het beleid zo veel als mogelijk oriënteren op dat supranationale niveau. Ondanks al zijn gebreken is dit lange na het kwaadste land niet, we verliezen dat soms uit het oog.

Edit: en sowieso moet je realistisch zijn in dit soort zaken. De vele staatshervormingen hebben ons in een complexe situatie gebracht. Dat los je niet op met radicale recepten zoals een volledige unitarisering of splitsing.

Laatst bewerkt:

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan